Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2387
Hei,

Har tenkt å skaffe meg et par høytalere som kan brukes til musikk, men problemet er at jeg har null kompetanse innenfor høytalere og alt som hører til. Er på utkikk etter høytalere med grei lyd som hovedsaklig skal brukes til dubstep og metal. Lydkvaliteten trenger ikke være enorm, bare den er brukbar.

Vet ikke om jeg skal gå for nytt eller brukt, er det noe forskjell? Hva må jeg ha for at jeg skal kunne spille musikk? Har et budsjett på 6-7000 kr.

Setter pris på alle svar.
Hva slags høyttalere? Monitor, gulvstående, skrivebord? Passive eller aktive (har du egen forsterker) eller skal du koble de til en PC?
Beklager at jeg ikke nevnte det. Er ute etter gulvstående høytalere. Har ikke egen forsterker så kan vel si jeg er på utkikk etter en pakke som fungerer.
Sist endret av 2High2Play2Day; 23. oktober 2013 kl. 21:05.
Jeg vil anbfale deg å ta en tur ut og lytte til forskjellige høyttalere i butikker. Så vet du at du blir fornøyd.
Brukbar lydkvalitet for dubstep og metal. Cerwin Vega sier jeg bare...
Grei lyd til en billig penge. Forsterker og høyttalere. Dali, Nad. 6300 - Her

Go lyd. Høyttalere som er brukende til både film og musikk. 7999 - Her

Jeg ville definitivt valgt det siste alternativet. Rimelig og grei forsterker - Harmon Kardon. Knallgode Klipsch 82 høyttalere som normalt har en pris på 10.000 alene. Uten forsterker. Tar litt plass.
Sist endret av shittrønder; 23. oktober 2013 kl. 21:37.
Herlig! Skal se nærmere inn på de to linkene du postet over. Siste ser veldig attraktivt ut
vis du vil ha ordentlig trykk og dyp bass, kan jeg anbefale: Denne og disse. Disse høytalerene har ganske stort potensiale, samtidig som de er ganske lettdrevene. Du kan evt. bytte forsterkeren til en kraftigere senere.
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
vis du vil ha ordentlig trykk og dyp bass, kan jeg anbefale: Denne og disse. Disse høytalerene har ganske stort potensiale, samtidig som de er ganske lettdrevene. Du kan evt. bytte forsterkeren til en kraftigere senere.
Vis hele sitatet...
Tviler på at den forsterkeren klarer å levere nok strøm til å dra de høyttalerene med bra trøkk. Forsterkeren er på 2x70w. Dette er sikkert max. Hvis det er RMS pleier dette å opplyses om. Høyttalerne har max på 300w, RMS ligger sikkert da rundt 150w. Da er det ikke vanskelig å se at det kan bli litt snevert med strøm.

Tror jeg hadde gått for disse disse/ og denne

Høyttalerne er ikke av det største slaget, men de spiller greit

Hvis du går opp til 10k så får du mye mer for pengene i de fleste tilfeller
Ville uten tvil anbefale disse om du ikke er ute etter surround: http://www.audiopro.com/products/image-blue-diamond-v3

Dette er gulvstående høyttalere, med en veldig fin finish. Det sitter også en 10" subwoofer med en 175W forsterker i dem, noe som gir dem rask, dyp og utrolig fin bass. Har disse selv, og kan ikke ha med mer enn halv styrke på bassen, før glassa detter ut av skapet (!).

Om du vil strekke deg til ca 10K, får du de nye: http://www.lefdal.com/product/tv-lyd...oyttaler-2-stk

Vis ikke, får du de brukt for rundt 3-4K på Finn. Merk deg at det er tre versjoner av disse, men lydmessig er det ingen forskjell, bare litt forskjell i utseende.

De har også blitt kåret til årets høyttaler av Lyd & Bilde
Må bare legge til at Cerwin Vega er glemmesak for deg som vil ha høre metal. Bruk heller de andre alternativene
Setter pris på alle svar Hittil så er det Klipsch-pakken eller Image Blue Diamond V3 det står mellom. Har fått med meg at CW ikke er noe å gå etter, men utseendemessig er de lekre.
Du vil uansett bli fornøyd mellom de to valgene. Er du ikke vant med gode høyttalere til vanlig bruk, kan jeg garantere at du vil få en positiv opplevelse med nytt stereoanlegg i hus. Du vil oppdage nye ting i musikken du ikke har lagt merke til tidligere.

Kos deg. Musikk er gøy når det kommer fra gode høyttalere.

Du sparer 2000 på Klipsch og HK forsterker. Mer enn nok trøkk i Klipsch 82. Pris allerede redusert 6000. Forsterker til Blue Diaamond minst 4000. Vi snakker 6000 i forskjell. Er ikke valget egentlig ganske enkelt?

Lyd & Bilde - Test
Sist endret av shittrønder; 23. oktober 2013 kl. 23:44.
Det blir nok et par Klipsch 82, ser meget lovende ut. Til vanlig hører jeg bare på musikk gjennom Bose QuietComfort 15 eller Bose Companion 5 til PC, så vil nok tro det blir en ny opplevelse.
Bose Companion 5 er knallgode høyttalere til pc og kontor. Ikke noe galt der.

Lyd & Bilde sin test er av lillebroren til K 82.
Nei, er storfornøyd med Companion 5, men blir ikke noe realt trøkk av det.
Det eneste rådet jeg vil gi deg er at du bør absolutt vurdere å kjøpe brukt. Du får utrolig mye mer for pengene, og i de aller fleste tilfeller vil det være mulig å høre på anlegget før du bestemmer deg. Alt Nad har lagd er stort sett bra saker, Dali har også jevnt over høy kvalitet.
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Du vil uansett bli fornøyd mellom de to valgene. Er du ikke vant med gode høyttalere til vanlig bruk, kan jeg garantere at du vil få en positiv opplevelse med nytt stereoanlegg i hus. Du vil oppdage nye ting i musikken du ikke har lagt merke til tidligere.

Kos deg. Musikk er gøy når det kommer fra gode høyttalere.

Du sparer 2000 på Klipsch og HK forsterker. Mer enn nok trøkk i Klipsch 82. Pris allerede redusert 6000. Forsterker til Blue Diaamond minst 4000. Vi snakker 6000 i forskjell. Er ikke valget egentlig ganske enkelt?

Lyd & Bilde - Test
Vis hele sitatet...
Blue Diamond trenger ingen forsterker. Vanlig receiver er mer enn bra nok for disse, da det allerede sitter forsterker i dem. Selv bruker jeg bare en receiver fra Sony (ca 2000, tilbud) og kan love deg at det er mer enn nok
Selv Har jeg JAMO høyttalere og NAD forsterker. Konservativt, men som balsam for ørene mine
Før du kjøper Klipsch bør du høre de selv først, ikke alle som er overbegeistra for lyden i horna (selv digger jeg det).

RF82 kostet 10 000,- men har etter at mk2 kom for et par år siden blitt solgt for alt mellom 4 og 8000. Knall høyttalere, men krever både rom og forsterkerkraft. Selv ville jeg gått for noe brukt, da det er flust både på finn.no, hifisentralen.no pg avforum.no
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Jeg tror det aller beste for deg hadde vært brukte Cerwin Vega. Du klarer sikkert å finne noen til en god pris på finn eller andre bruktmarkeder, og jeg kan garantere at du blir fornøyd!
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Jeg tror det aller beste for deg hadde vært brukte Cerwin Vega. Du klarer sikkert å finne noen til en god pris på finn eller andre bruktmarkeder, og jeg kan garantere at du blir fornøyd!
Vis hele sitatet...
Oh god no!

Cerwin Vega er god til en ting, og det er og tåle alt. Du kan spille så høyere enn øra og fonuften sier, uten at noe skjer. MEN..... Lydkvaliteten i Cerwin Vega er det man mildt sagt kan si ikke er bra. Bra fest/party høyttalere, men skal du ha noe med bra lydkvalitet, bra lydbilde, bra bass, hurtig bass, og dyp bass, går du for Audio Pro Blue Diamond eller tilsvarende høyttalere. Slike Hi-Fi høyttalere trenger ofte ikke mere enn en decent receiver, istedenfor de monsterne av forsterker CW krever. Man ser det godt på strømregninga etter at 2000-4000 watt blir "slukt" av høyttalere hver dag, istedenfor kansje 120-300
Sist endret av PopeSweetJesus; 28. oktober 2013 kl. 09:13.
Nå har folk til vane å anbefale CV. Svært mye av det som selges brukt har vært brukt på alt for små forsterkere og kjørt hardt. Og med lydkvalitet på høyde med å banke på en pappeske så anbefaler jeg det ikke. Det eneste det duger til er MYE lyd, men mye lyd er ikke det samme som bra lyd. Some Pope sier, Audio Pro, Dali, Jamo, System Audio, Klipsch ++++ gir mye mer for pengene med tanke på at du ikke trenger å dra et helt kraftverk av en forsterker inn i stua men som regel klarer deg med en kurant budsjettforsterker.
Sist endret av Hobby; 28. oktober 2013 kl. 10:29.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Oh god no!

Cerwin Vega er god til en ting, og det er og tåle alt. Du kan spille så høyere enn øra og fonuften sier, uten at noe skjer. MEN..... Lydkvaliteten i Cerwin Vega er det man mildt sagt kan si ikke er bra. Bra fest/party høyttalere, men skal du ha noe med bra lydkvalitet, bra lydbilde, bra bass, hurtig bass, og dyp bass, går du for Audio Pro Blue Diamond eller tilsvarende høyttalere. Slike Hi-Fi høyttalere trenger ofte ikke mere enn en decent receiver, istedenfor de monsterne av forsterker CW krever. Man ser det godt på strømregninga etter at 2000-4000 watt blir "slukt" av høyttalere hver dag, istedenfor kansje 120-300
Vis hele sitatet...
Jeg og vet at lydkvaliteten ikke er den beste på CV, men han spør etter noe som ikke trenger å ha den beste lydkvaliteten. Han skal også høre på dubstep og metal, og da vil jeg si CV passer han bra