Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4890
Jeg lurer på en ting

La oss si at jeg skal fly fra et sted til et annet og tilbake igjen. Den ene veien (A-B) er motsatt vei av den jorda spinner, den andre (B-A) er selvølgelig samme vei.

Hvis jeg flyr i nøyaktig samme fart, begge veier, vil det da ta kortere tid fra A til B, enn fra B til A?
Jeg vil tro at det tar kortere tid ved A-B siden destinasjonen din kommer "imot" deg.
Og når du flyr samme vei som jorden spinner så vil destinasjonen din gå "ifra" deg.

Vet ikke helt om du forstår hva jeg mener. Satt å funderte litt på hvordan jeg skulle formulere meg her. *hehe*
Flyr du i samme hastighet vil du også bruke like lang tid begge veier, så lenge du flyr i akuratt samme banen, så ja du bruker like lang tid.

Hastighet er en funksjon basert på strekning/tid, eks km/t.

Går du fra a til b som er 5km, med 5km/t i 1time vil du også bruke 1 time.
Samme tiden vil du bruke på tilbakeveien.
Eneste mulighet for å bruke lengre tid er om tiden endres (gravitasjonsforskjeller og slikt, men er så små at de er uten betydnig her)
eller om strekningen endres.
Sist endret av Sparkey; 7. januar 2009 kl. 15:42.
ettersom atmosfæren roterer med jorda tar det like lang tid
bevege seg igjennom luft har samme effekt som å bevege seg i vann.
om du hopper i havet beveger du deg fortsatt med jorda

skyt meg om jeg fortsatt tar feil
Sist endret av Irulan; 7. januar 2009 kl. 15:46.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg vil tro at det tar kortere tid ved A-B siden destinasjonen din kommer "imot" deg.
Og når du flyr samme vei som jorden spinner så vil destinasjonen din gå "ifra" deg.
Vis hele sitatet...
Jordens rotasjon har ingen innvirkning om apparatet du måler tiden med befinner seg på gitte fartøy. Men om noen målte tiden i både flyet og på bakken, ville man legge merke til små forskjeller (gitt at man faktisk måler med noe så nøyaktig som f,eks et atomur).

Relativitet er alfa omega.

Når man sender et fly opp i luften, er det fremdeles en del av jordens rotasjon, alt på planeten er det, så å tro at jorden spinner relativt til flyet blir feil. Begge strekningene tar like lang tid.
I flyets øyne beveger ikke jorden seg, så du bruker nøyaktig samme tid, hvis nullpunktet for farten er jordoverflaten.

I virkeligheten følger flyene jetstrømmer som de "haiker" på for å spare tid og drivstoff, slik at flyene går raskere fra USA til Europa enn omvendt.
Jeg legger meg flat!
Tenkte selvfølgelig ikke på at atmosfæren beveger seg sammen med jorda. My bad!
I følge nyere forskning tar det faktisk kortere tid for deg som flyr når du flyr i samme retning som jorden roterer.
Lettere om dere bare kikker på denne http://www.youtube.com/watch?v=imaq1...748&feature=iv.
jeg tror du tar feil MicroWar, + den videoen din sa meg heller ikke mye.
uansett.
om du ser vekk fra vind og sånt.
så er det vel eneste som kan ka effekt høyde.
eller?
siden jo høyere du kommer jo tynnere luft er det.
dvs mindre motstand right?
om det er et fly, så vil det øke hastighet ved å fly høyere.

om du ser på eksemplet av å bare fly i akkurat X hastig het til
punkt A.(eller B) så har ikke jordas rotasjon noe å si helt til du reiser ut av
atmosfæren.

leste at å bevege seg i luft er det samme som å bevege seg i vann.
å jeg tror da at om du blir påvirka av jordas rotering i luft,
skulle du også fått kanten av svømmebassenget i ryggen vær
gang du drar til svømmehalen...?
siden jo høyere du kommer jo tynnere luft er det.
dvs mindre motstand right?
om det er et fly, så vil det øke hastighet ved å fly høyere..
Vis hele sitatet...
Når du flyr høyere er avstanden også lengre for å nå målet.
Videre må en benytte mer drivstoff når en flyr høyere grunnet mindre oppdrift.
Samtidig må "endestykket" på vingen vinkles anderledes for å få bedre oppdrift som igjen fører til mer luftmotstand.


Leste at å bevege seg i luft er det samme som å bevege seg i vann.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt riktig. Vann kan ikke presses sammen slik som luft kan, på den måten har du ikke mulighet til å benytte prinsippet for vinger da du ikke får over og undertrykk.

--------
Videre er det en påvirkning som kalles Corioliskraften, men tror ikke den ville gitt det store utslaget.
Sist endret av Sparkey; 7. januar 2009 kl. 17:48.
men hvis du er utenfor jordas atmosfære, så vil det vel ta kortere tid å reise. hvis destinasjonen roterer mot deg?
Da må du først stå stille i forhold til jorda når du er i verdensrommet. Når man flyr rett opp og stopper, vil man jovære rett over det punktet man fløy fra, ergo: det går like raskt begge veier.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Da må du først stå stille i forhold til jorda når du er i verdensrommet. Når man flyr rett opp og stopper, vil man jovære rett over det punktet man fløy fra, ergo: det går like raskt begge veier.
Vis hele sitatet...
først av alt hvis man flyr rett opp og stopper, venter en time og flyr i samme linje ned igjen vil man jo havne en time unna utgangspunktet?

Sett at du står stille i jordens bane, du har programmert et fartøy til å fly i samme bane en runde rundt jorden med rotasjonsretningen og en mot rotasjonsretningen. Man tar utganspunkt i at man ligger over et punkt på jorden.Du flyr altså i samme bane og fart(,luftmotstand har jo ikke noe å si i rommet) og alle andre lignende faktorer er helt like.
man tar tiden fra et punkt som man har plottet inn, som sagt, og til man er en rundte rundt. Man roterer heller ikke med atmosfæren, og tyngdekraften har samme påvirkning begge veier.

Da _må_ det jo gå fortere å fly mot jordens rotasjon. Iom at det punktet kommer mot deg fra jordens siden når man kjører mot rotasjonen.

Jeg ser på det som å sette fingeren på en klokke å begeve den jevnt, i samme bane "mot klokka." viseren vil jo møte deg fortere når du flytter fingeren "mot klokka" enn den ville gjort hvis du flyttet den med klokka. Derimot hvis klokka stod stille ville det tatt like lang tid begge veier, samme med jorden.
Sist endret av otimate; 9. januar 2009 kl. 21:09.
Det tar nøyaktig like lang tid, med mindre flyet flyr så høyt at det går utenfor stratosfæren. Grunnen er enkelt og greit at mediet (lufta) som flyet beveger seg i har samme rotasjonshastighetsom jorda. Dessuten så har flyet ved oppstart og landing samme hastighet som jordoverflata.

Bare for å trekke en parallell, jordoverflata beveger seg en avstand like omkretsen til jorda i løpet av 24 timer, det betyr ganske mange hundre meter i sekundet. Jeg gidder ikke slå inn på kalkulator nå, men det kan forsåvidt være enda raskere. Poenget er at hvis man hopper opp i lufta så lander man fortsatt på samme sted.

Edit: Jordoverflata har en hastighet på 147 m/s ved ekvator.
Sist endret av Homercide; 10. januar 2009 kl. 04:09.
Sitat av otimate Vis innlegg
først av alt hvis man flyr rett opp og stopper, venter en time og flyr i samme linje ned igjen vil man jo havne en time unna utgangspunktet?

Sett at du står stille i jordens bane, du har programmert et fartøy til å fly i samme bane en runde rundt jorden med rotasjonsretningen og en mot rotasjonsretningen. Man tar utganspunkt i at man ligger over et punkt på jorden.Du flyr altså i samme bane og fart(,luftmotstand har jo ikke noe å si i rommet) og alle andre lignende faktorer er helt like.
man tar tiden fra et punkt som man har plottet inn, som sagt, og til man er en rundte rundt. Man roterer heller ikke med atmosfæren, og tyngdekraften har samme påvirkning begge veier.

Da _må_ det jo gå fortere å fly mot jordens rotasjon. Iom at det punktet kommer mot deg fra jordens siden når man kjører mot rotasjonen.

Jeg ser på det som å sette fingeren på en klokke å begeve den jevnt, i samme bane "mot klokka." viseren vil jo møte deg fortere når du flytter fingeren "mot klokka" enn den ville gjort hvis du flyttet den med klokka. Derimot hvis klokka stod stille ville det tatt like lang tid begge veier, samme med jorden.
Vis hele sitatet...
Men hvis man flytter fingeren med viseren(slik at det blir som om man er på jorda) og man kommer ut i verdensrommet flyr du fremdeles rundt klokka i samme fart, så hvis man skal snu går begge veier like fort
Hadde det ikke hvert ekstremt mye vind på joden hvis det kun var selve jordoverflaten som hadde rotert. Tenk deg at hastigheten til rotasjonen på ekvator er 147 m/s. Detsom det kun hadde hvert jorden som hadde rotert ville vi da hatt en konstant vind på 147 m/s. I og med at luften står stille.
Prøv å hopp på en buss, du fyker ikke bakover.
Det er fordi du beveger deg med samme hastighet som bussen.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Prøv å hopp på en buss, du fyker ikke bakover.
Det er fordi du beveger deg med samme hastighet som bussen.
Vis hele sitatet...
Du har skjønt det!
Sitat av drittunge Vis innlegg
Prøv å hopp på en buss, du fyker ikke bakover.
Det er fordi du beveger deg med samme hastighet som bussen.
Vis hele sitatet...
...og heller ikke har luftmotstand som virker mot hastigheten din
Sist endret av VivaLatrina; 10. januar 2009 kl. 13:54.
Til alle som mener at atmosfæren følger jordens rotasjon: Jeg så nylig en film som heter shooter (snikskytter på english) hvor sniperen presiserer på meget profesjonelt vis at jordrotasjon må tas i betraktning ved skudd på hold lengre enn tusen til 1500 meter. Dette har jeg også fått bekreftet av Discovery, i den serien som handler om våpen som jeg ikke husker hva heter. Og dersom jordrotasjon tas i betraktning på en 6-sekunders flytur av ei kule har det da vetterlig noe å si ved en flytur på 30 til 120 minutter.

Addon: Men andre påvirkningskrefter har mere å si. F.eks luftmotstand utgjør altså mer tidsforskjell enn jordens rotasjon klarer å prestere.
Sist endret av dynamite; 10. januar 2009 kl. 13:59.
Sitat av dynamite Vis innlegg
Til alle som mener at atmosfæren følger jordens rotasjon: Jeg så nylig en film som heter shooter (snikskytter på english) hvor sniperen presiserer på meget profesjonelt vis at jordrotasjon må tas i betraktning ved skudd på hold lengre enn tusen til 1500 meter. Dette har jeg også fått bekreftet av Discovery, i den serien som handler om våpen som jeg ikke husker hva heter. Og dersom jordrotasjon tas i betraktning på en 6-sekunders flytur av ei kule har det da vetterlig noe å si ved en flytur på 30 til 120 minutter.

Addon: Men andre påvirkningskrefter har mere å si. F.eks luftmotstand utgjør altså mer tidsforskjell enn jordens rotasjon klarer å prestere.
Vis hele sitatet...
men hva er det som drar i/holder igjen atmosferen da? har jorden plutselig akselerert, og ikke fått med seg atmosferen (), eller er det månens tyngdekraft som drar i atmosferen? svar på den dere !

du må også veie opp kulens vekt/masse som skal endre hastighet/retning, mot flyets vekt/masse. sammelikne ei kule på noen få gram, mot en fullastet airbus a380 på 590 tonn. det skal så utrolig mye mer til for å endre hastighet/retning på 590 tonn enn noen få gram bly (med eventuelt kobber rundt )
Sist endret av VivaLatrina; 10. januar 2009 kl. 14:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som det er skrevet i noen poster så utgjør luftmotstand mest forskjell, og om jeg har fortstått alt rett så får man større motstand jo kjappere objektet går. Når vi beregner artillerimål så er jordrotasjon en av flere viktige faktorer.

Fant en fin link her: http://www.newton.dep.anl.gov/askasc...0/phy00385.htm
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
men hva er det som drar i/holder igjen atmosferen da? har jorden plutselig akselerert, og ikke fått med seg atmosferen (), eller er det månens tyngdekraft som drar i atmosferen? svar på den dere !
Vis hele sitatet...
det jeg mente men en av min tidligere post at å bevege seg i vann og bevege seg i luft er det samme. så mente jeg bare i forhold til jordas rotasjon.

om du har et hull i bakken,
så begynner du å fylle det med vann.
når hullet er fullt renner det over å begynner å dekke det som er uttfor hullet.
om du har nok vann, begynner å fylle på jorda - vil det tilslutt dekke ALT.

det samme er med atmosfæren vil jeg tro...
det er fyllt på jorda helt til hele jorda er dekket av det + langt opp i himmelen osv
derfor er det pga jorda at atmosfæren følger etter...
(så klart, det er jo mulig jeg tar helt feil... )


jeg har også sett den snikskytter filmen, å når dere sier det så tror jeg det er helt riktig at man regner med jordas rotasjon får å treffe target...

fant denne... det er om samme emnet bare om ei kule's fart og jordas rotasjon...
http://answers.yahoo.com/question/in...7091603AAEWeRe
Nå er vel ikke akkurat shooter noen god kilde... Mye der som er ganske sketchy av sånt som er lett å sjekke.

Derimot (ihvertfall opp til et visst punkt) er det mer effektivt å fly i større høyde, nettopp fordi luftmotstanden blir lavere (derfor det var et gjennombrudd med turboladere i flymotorer).

Luftstrømmer er et utrolig komplekst område, der det er mer som spiller inn enn bare jordas rotasjon, men det er klart at den også har mye å si. For fly (med samme cruisehastighet) er det først og fremst to ting som har noe å si for tiden man bruker: Ruten, og luftstrømmene, som man enten må fly mot eller med (eller på tvers av). Derfor velger man ofte veldig forskjellige ruter og høyder, siden en strøm kan gå en vei i ett område, og motsatt vei i et annet.

Hastigheten til fly er såpass liten (typisk 800-1000km/t) i forhold til lyshastigheten (300.000 km/s) at jeg nekter å tro at det kan ha noen reell betydning for tidsmåling.
Sist endret av atomet; 10. januar 2009 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.