Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 8249
uff nå får jeg ikke sove, før jeg har funnet ut av dette
Sitat av drmight
Bilen er personens (og personens kropp) oppfattelse av 0 bevegelse.
Grunnen til at personer veier opp til flere tonn idet en bil bråstopper/kræsjer er fordi kroppen får en stor akselerasjon iforhold til bilen (en blir kastet fremover), men samtidig blir en holdt fast i bilen (bilbelte) som da vil føre til at en får en gravitasjonskraft på kroppen i samme retning bilen kjørte før den stoppte. Et krasj i 100km/h tilsvarer ca 14.2G som fører til at en person på si 100Kg vil veie 1420Kg idet bilen krasjer.

Kula derimot sitter ikke festet fast til toget, og vil derfor ikke havne i denne situasjonen.

Vind har endel å si mht både evakuering av luft fra pistol (hvis den avfyres utenfor) og påvirkning av kulas bane/motstand i flyveretning.

Værforhold pga regndråper, snø etc bremser ned på kula, om ikke mye.

Togets utforming mht til luftsrømmer og falske vindretninger
Vis hele sitatet...
Fra hvilke kilde påstår du at en krasj i 360m/s gir 14,2G ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ...|...
Fra hvilke kilde påstår du at en krasj i 360m/s gir 14,2G ?
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis fra ei kilde som ikkje hevder at 500km/h er 1800m/s. 1800m/s er betydleg meir enn 500km/h, ettersom det er 3600s i en time, og 3600s/h*1.8km/s=6480km/h.

Forøvrig slår det meg at du virkelig ikkje har peiling. Skal ikkje hevde eg er så ekstremt god i fysikk, men eg reagerer når tall meter per sekund blir større enn hastighet i km/h. Eg reagerer også på at du gidder blande inn F=m*a, sidan det er utterly irrelevant i dette tilfellet.
Sist endret av vidarlo; 24. april 2008 kl. 11:05.
Sitat av slashdot
Forhåpentligvis fra ei kilde som ikkje hevder at 500km/h er 1800m/s. 1800m/s er betydleg meir enn 500km/h, ettersom det er 3600s i en time, og 3600s/h*1.8km/s=6480km/h.
Vis hele sitatet...
Sant sant, det skal deles, gikk litt for fort der. 500 / 3,6 = 138,89 m/s


Sitat av slashdot
Forhåpentligvis fra ei kilde som ikkje hevder at 500km/h er 1800m/s. 1800m/s er betydleg meir enn 500km/h, ettersom det er 3600s i en time, og 3600s/h*1.8km/s=6480km/h.

Forøvrig slår det meg at du virkelig ikkje har peiling. Skal ikkje hevde eg er så ekstremt god i fysikk, men eg reagerer når tall meter per sekund blir større enn hastighet i km/h. Eg reagerer også på at du gidder blande inn F=m*a, sidan det er utterly irrelevant i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Det er relevant, hvis toget skulle akselerere ned, og ikke bråstoppe. Det hadde hatt noe å si.
Sitat av ...|...
Toget har et fart på 500km/h, dvs 500 * 3,6 = 1800 m/s vestover
Vis hele sitatet...
Eller så har du ikke snudd formelen riktig. 500km/t /3.6 = 139m/s.

Sitat av ...!...
Det som hadde vært interessant, er om toget hadde større fart enn kula. La oss si toget har 2000m/s vestover, og kula 1000m/s vestover, betyr det at kula aldri klarer å nå frem til enden/fremste setene til toget ? Hadde det vært mulig å kunne oppnå en fartsforskjell som gjør at kula er på samme stedet til enhver tid ?
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke vært interessant i det heletatt. Den ville gått fram og truffet konduktøren i skallen om det var han du siktet på. Hvis ikke måtte du løpt i 2001m/s (I følge din regning) for å komme fram for å hente kaffe, og det tror jeg ikke du gjør.

Husk at "The laws of pysics are the same for all observers in uniform motion" som det så fint ble sagt av gallileo(?). Som betyr at kulen for passasjerene vil bevege seg i x-antall m/s relativt til toget og alle passasjerene. Kula vil bevege seg togets hastighet + kulashastighet relativt for jordoverflaten.
Sitat av Dinithion
Eller så har du ikke snudd formelen riktig. 500km/t /3.6 = 139m/s.



Det hadde ikke vært interessant i det heletatt. Den ville gått fram og truffet konduktøren i skallen om det var han du siktet på. Hvis ikke måtte du løpt i 2001m/s (I følge din regning) for å komme fram for å hente kaffe, og det tror jeg ikke du gjør.

Husk at "The laws of pysics are the same for all observers in uniform motion" som det så fint ble sagt av gallileo(?). Som betyr at kulen for passasjerene vil bevege seg i x-antall m/s relativt til toget og alle passasjerene. Kula vil bevege seg togets hastighet + kulashastighet relativt for jordoverflaten.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hatt noe om Einsteins relativitetsteori, så jeg skal ikke uttrykke meg mer om dette emnet.
Sitat av drmight
Togets påvirkning til kula idet den blir avfyrt:
Kulas hastighet - togets hastighet x kulas akselerasjonstid (satt her til 1ms)
500Km/h - 500Km/h x 2,77778e-5h (1ms/36000)
500Km/h - 0,01388889Km/h
499,98611111Km/h vil kulas hastighet være rett etter den har forlatt pistolen
Vis hele sitatet...
Dette er oppfattningen av kulas hastighet for de som står ombord i toget.
For de som står utenfor trekkes ytterligere 500Km/h fra, og en får:
499,98611111Km/h - 500Km/h = -0,01388889Km/h hastighet på kula..

Sitat av ...|...
Fra hvilke kilde påstår du at en krasj i 360m/s gir 14,2G ?
Vis hele sitatet...
answers.yahoo
Sist endret av Lanjelin; 24. april 2008 kl. 11:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ...|...
Jeg har ikke hatt noe om Einsteins relativitetsteori, så jeg skal ikke uttrykke meg mer om dette emnet.
Vis hele sitatet...
500km/h er ikkje i nærheten av nok til å begynne å dille med relativitet. Det som er relevant er relative hastigheter, altså kva ein definerer som eit nullpunkt. Ganske greit innanfor den klassiske mekanikken. Og akselerasjonen til toget, etter at kula har forlatt løpet, er uinteressant, ettersom dei ikkje har nemneverdige krefter som verkar på kvarandre.

drmmight er rimelig greit inne på det.
Sitat av ...|...
Hadde det vært mulig å kunne oppnå en fartsforskjell som gjør at kula er på samme stedet til enhver tid ?
Vis hele sitatet...
Om du tenker litt vil du innsjå at det kun kan gå om fartsforskjellen er 0, altså at dei står i ro i forhold til kvarandre.

Jorda er døme på et slikt system. Jorda beveger seg med omlag 30km/s gjennom rommet - en forjævlig hastighet, langt utanfor det eg er i stand til å forestille meg. Like fullt står eg i ro i forhold til jorda akkurat no. I forhold til sola beveger eg altså med 30km/s. Fartsforskjellen mellom meg og jorda er altså 0.
Sist endret av vidarlo; 24. april 2008 kl. 11:31.
sendte en mail til Illustrert Vitenskap om dette spørsmålet, venter i spenning på svar
Svaret mitt tidligere i tråden er rett. Les det flere ganger og se. Arbeidet pistolen gjør på kula er egentlig å bremse den fra 500km/t til 0km/t, og når toget da plutselig står stille ift. jorda, vil kula falle rett ned mot gulvet i toget.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Men vet noen dette:

Har det noe å si om toget er lukket? la oss si et kompakt rør for eksempel?
eller om det er åpent, bare en plate på hjul med en mann og en pistol oppå?

og hvis dette skjer i vakum?
Sitat av dadyd
Svaret mitt tidligere i tråden er rett. Les det flere ganger og se. Arbeidet pistolen gjør på kula er egentlig å bremse den fra 500km/t til 0km/t, og når toget da plutselig står stille ift. jorda, vil kula falle rett ned mot gulvet i toget.
Vis hele sitatet...
-0,01388889Km/h = -3,858025mm/s
Tja, vil anta den lander ca 3mm fremover ift dens rette vinkel på gulvet før toget stoppet.
Sitat av drmight
-0,01388889Km/h = -3,858025mm/s
Tja, vil anta den lander ca 3mm fremover ift dens rette vinkel på gulvet før toget stoppet.
Vis hele sitatet...
Hurra for deg, INTARNET HERÅO!

Det vil ikke være naturlig å regne slik. Han skriver at kula har farten 500km/t ut av løpet. Da skal man ikke regne med akselerasjonstid.

Kula har altså akkurat 500km/t ut av løpet, og ikke 499,... som du skriver. Det vil derfor være rett å si at den faller rett ned fra munningen om toget har en teoretisk stopptid lik null i det øyeblikket kula forlater løpet.
Sist endret av dadyd; 24. april 2008 kl. 12:32.
Sitat av Bombasa
Men vet noen dette:

Har det noe å si om toget er lukket? la oss si et kompakt rør for eksempel?
eller om det er åpent, bare en plate på hjul med en mann og en pistol oppå?

og hvis dette skjer i vakum?
Vis hele sitatet...
I vakum vil kula fly rett frem og ikke stoppe, til andre elementer påvirker den.
physicsforum


Sitat av dadyd
Hurra for deg, INTARNET HERÅO!

Det vil ikke være naturlig å regne slik. Han skriver at kula har farten 500km/t ut av løpet. Da skal man ikke regne med akselerasjonstid.
Vis hele sitatet...
Vel jo, det vil være naturlig å rekne med akselerasjonstid, samt mange andre faktorer jeg ikke har med.
Uansett, du har rett, han skrev at kula har en fart på 500Km/h, så din teori blir riktig, ja.

Edit: Skriveleif
Sist endret av Lanjelin; 24. april 2008 kl. 12:36.
Sitat av drmight
Vel jo, det vil være naturlig å rekne med akselerasjonstid, samt mange andre faktorer jeg ikke har med. Uansett, du har rett han srev at kula har en far på 500Km/h, så din teori blir riktig, ja
Vis hele sitatet...
Jepp, vi kan ta med relativisme, rotasjon/sentripetalakselerasjon, luftmotstand, månens gravitasjonskraft på jorda osv. osv., men poenget med spørsmålet er å få frem hva som rent fysisk vil skje med kula i et slikt isolert tilfelle, altså om den har fart den ene eller den andre veien, eller om den plutselig vrenger seg og blir til The One Ring.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av drmight
I vakum vil kula fly rett frem og ikke stoppe, til andre elementer påvirker den.
l
Vis hele sitatet...

Gravitasjonen da?
spurte mattelærern min og han sa at kula vil fyke bortover i 500km/t. hadde toget fortsatt å gå ville den ha stått "stille" utafor toget (det ville sett slik ut altså). Men, hvis toget stoppet, så ville ikke kula dette ned i bakken eller noe, men føket framover i 500km/t =)
Sitat av Eolin
spurte mattelærern min og han sa at kula vil fyke bortover i 500km/t. hadde toget fortsatt å gå ville den ha stått "stille" utafor toget (det ville sett slik ut altså). Men, hvis toget stoppet, så ville ikke kula dette ned i bakken eller noe, men føket framover i 500km/t =)
Vis hele sitatet...
høre jo logisk ut dette
Kulen vil dette rett ned.
Sist endret av Slaktern; 24. april 2008 kl. 14:12.
Jeg trodde at dersom pistolen går i 500 km/t i forhold til jorda, og den skyter en kule i motsatt retning, altså -500km/t, så blir farten summen av disse, altså 0.

Edit: Uansett, flertallet er ihvertfall på bærtur, mildt sagt.
Sist endret av TanteSpiker; 24. april 2008 kl. 14:15.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av byp4ss
Jeg trodde at dersom pistolen går i 500 km/t i forhold til jorda, og den skyter en kule i motsatt retning, altså -500km/t, så blir farten summen av disse, altså 0.
Vis hele sitatet...
Vel egentlig det jeg kom frem til og.

Men er enda ikke heeelt sikker =/

Edit:
Skriveleifer ftw
Sist endret av Bombasa; 24. april 2008 kl. 14:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eolin
spurte mattelærern min og han sa at kula vil fyke bortover i 500km/t. hadde toget fortsatt å gå ville den ha stått "stille" utafor toget (det ville sett slik ut altså). Men, hvis toget stoppet, så ville ikke kula dette ned i bakken eller noe, men føket framover i 500km/t =)
Vis hele sitatet...
Kva ville føre til at kula akselererte frå 0 til 500 i det toget stoppa, relativt til jordoverflata?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Eolin
spurte mattelærern min og han sa at kula vil fyke bortover i 500km/t. hadde toget fortsatt å gå ville den ha stått "stille" utafor toget (det ville sett slik ut altså). Men, hvis toget stoppet, så ville ikke kula dette ned i bakken eller noe, men føket framover i 500km/t =)


Kva ville føre til at kula akselererte frå 0 til 500 i det toget stoppa, relativt til jordoverflata?
Vis hele sitatet...

Og den fyren er mattelærer??
Sist endret av Bombasa; 24. april 2008 kl. 14:20.
Sitat av Bombasa
Og den fyren er mattelærer??
Vis hele sitatet...
Fyren har helt sikkert forklart det feil til mattelæreren. Vi har oppdaget rett svar for lenge siden. Slutt med spekulasjoner om dere ikke har noe mer å tilføye svaret det er enighet om.
Sitat av slashdot
Kva ville føre til at kula akselererte frå 0 til 500 i det toget stoppa, relativt til jordoverflata?
Vis hele sitatet...
Hva vil bremse kula når toget stopper. Kula har da en utgangshastighet på 500 enten toget står stille eller kjører 500 km/t. Når kula forlater løpet har den ingen tilknytning til toget bortsett fra at det er vegger som eventuelt kan stoppe den.
Så om du kjører i lysets hastighet og skrur på frontlysene så skjer hva?
Sitat av byp4ss
Jeg trodde at dersom pistolen går i 500 km/t i forhold til jorda, og den skyter en kule i motsatt retning, altså -500km/t, så blir farten summen av disse, altså 0.

Edit: Uansett, flertallet er ihvertfall på bærtur, mildt sagt.
Vis hele sitatet...
Som en person med bachelorgrad i fysikk kan jeg bekrefte at du har helt rett.
Sitat av sorlandet
Hva vil bremse kula når toget stopper. Kula har da en utgangshastighet på 500 enten toget står stille eller kjører 500 km/t. Når kula forlater løpet har den ingen tilknytning til toget bortsett fra at det er vegger som eventuelt kan stoppe den.
Vis hele sitatet...
Gah, etter utskytning har kula aldri hatt noen fart ift. jorda. Pistolen bremser kula fra 500km/t til 0km/t ift. jorda. Les litt, vær så snill. De samme spørsmålene blir besvart om og om igjen.

Sitat av Mith
Så om du kjører i lysets hastighet og skrur på frontlysene så skjer hva?
Vis hele sitatet...
Lysene vil ikke lyse opp foran deg siden lysets maksfart er 3,0 x 10^8 m/s uansett hvor stor fart legemet som sender ut fotonene har.
Sist endret av dadyd; 24. april 2008 kl. 14:30.
Tusen takk, en del av dere har nettopp fått denne unge fysikkstudenten til å miste all tro på menneskeheten! IGJEN! Hvorfor logger jeg meg på nff gang på gang når alt som skjer er at jeg fylles med menneskeforakt og... og jeg tror jeg må gå og gråte litt inn i puta mi.