Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3790
Hei jeg lurer på hvor man kan få tak i syre som etser seg igjenom/på glass, som jeg kan bruke til å lage ting på vinduet mitt.
Hvordan skal du kunne oppbevare dette?
I en Metal beholder ? Har ikke hørt om noen sånn slags syre, og vis det finnes (det gjør det... men i norge?) tviler jeg på at du får det i butikken.

Kanskje du finner en oppskrift et sted ?
hørt om "kongevann" høres litt utrolig ut :P vet ikke om det smelter gjennom glass eller hva det gjør, husker ikke.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
kongevann lager du ved å blande saltsyre og salpetersyre! mener jeg. det er ikke så vanskelig å skaffe de kjemikaliene, jernia og apotek.
ja, noe sånt. søkte litt rundt etter jeg hadde posta, men stod bare at det etsa vekk gull, vet ikke om det funker på glass
Stod ikke no om hva slags syre som etser gjennom glass, bare hvordan det ser ut...
Flussyre etser glass, http://nn.wikipedia.org/wiki/Flussyre , men det er vel ikke spesielt lett å få tak i, og får man det, bør man være veldig forsiktig!
Sitat av Kjet
ja, noe sånt. søkte litt rundt etter jeg hadde posta, men stod bare at det etsa vekk gull, vet ikke om det funker på glass
Vis hele sitatet...
Etser ikke glass
Dealen med Kongevann er at det er den eneste syreblanding som etset Gull. Noe spes utover det er det egentlig ikke med det.
Syre-etsing av glass brukes ofte ved dekorasjon av glass, speil og slikt, så det finnes nok. Bare å kontakte en glassmester og spørre seg for det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrofluoric_acid
http://uk.answers.yahoo.com/question...=1006050827675

Viser seg visst at en syre ikke nødvendigvis må være sterk for å etse gjennom glass. Det skyldes derimot en litt spesiell kjemisk sammensetning som jeg ikke kan forklare godt, men det forklares relativt forståelig på de linkene.
lurer på hva de syrene blir oppbevart i ?
metallbeholder?
at det etser gjennom glass betyr ikke at den etser gjennom alt
Sitat av ElekTron
lurer på hva de syrene blir oppbevart i ?
Vis hele sitatet...
Plastbeholdere......
▼ ... over en måned senere ... ▼
det finnes ikke "grader" i etsing. noen etser metall. andre kjøtt. andre plask. og noen ytters få glass. syrer kan selvfølgelig etse flere av disse men det er ikke nødvendigvis slik at "siden kongevann kan etse det vanskligeste stoffet (gull) så kan det etse alt. Flussyre som nevnes her tror jeg er et av de sjeldne som kan etse glass. kanskje er det det eneste. har selv hatt tanke eksperiment med kameraten min om å rane en gullsmed. sett litt på hvordan alarmer funker, og vurdert om det går ann å etse vekk ruter ol. med syre for å hindre at alarmen går. ganske gøy egentlig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av necos
det finnes ikke "grader" i etsing.
Vis hele sitatet...
Gradene er kalla protolysetal afaik...
syre som etser metall som er enkel å få tak i?
IKKE lek med flussyre som aislinn nevner her. Hvis du får det på hånda må du kanskje amputere. Og som det står på wikipedia er innånding av konsentrasjoner over 200 ppm (0,02 %) dødelige.

Minesweeper: Kommer jo an på hvilket metall det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Minesweeper
syre som etser metall som er enkel å få tak i?
Vis hele sitatet...
Alle? Maursyre, svovelsyre, saltsyre? Alle dei er enkle å få tak i.
stål (20 forpulte tegn)