Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1163
Kan man bruke øl sett som har gått ut på dato? Dette gikk ut i 2005 haha

Kjøper så klart ny gjær evnt
Sist endret av Spurven222; 17. oktober 2020 kl. 10:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, siden det er såpass gammelt hadde jeg nok spandert på meg ett nytt.

Du vil mest sannsynlig få et dårlig resultat av å bruke det
Synd, da jeg har 7 stykker.. :P
Om jeg husker rett er disse hermetisert? Så du kan jo være heldig. Du kan prøve å koke det opp og bare smake vørteren før dere tilsetter gjæren. Hvis det lukter eller smaker off, så er det bare å stoppe før dere tilsetter gjær.
Sist endret av etse; 19. oktober 2020 kl. 19:41.
R.i.p 23.04.2021
Som etse sier, ville jeg ha prøvd og lage dem og se om det blir noe ut av det
Det stemmer, dem er på hermetikk bokser. Ja, jeg skal prøve også se skeptisk når den er 15 år xD
Prøv en Old ale med brett
Sist endret av Gloss; 19. oktober 2020 kl. 22:32.
Tror at det går helt fint. Malten vil vel holde seg, hermetisert og alt. Tror ikke den kan brytes ned når det er fravær av oksygen. Om det var noe humle i settet så er sikkert humlen ødelagt, mener at humle mister piffen over tid. Men humle kan jo dere jo evt. bare kjøpe inn i tillegg.

Bare kjør igang, sleng i ny fersk gjær og evt. ny humle. Gjærer den ikke ut om dere bruker fersk gjær, vel da var nok kvaliteten forringet. Og smaker det dårlig, så er det jo sikkert fortsatt greit nok til langdryge nachspiel sånn rett før solen står opp.