Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2597
Mange produkter har påklistret noe som ser ut som en alarmbrikke, ca 1 x 4,5 cm og av plast. Har sett både hvite og svarte.

Det jeg lurer på er hvordan disse funker i praksis?

Sist jeg handla noe med sånn en på så bippa kassadamen gjennom varen, jeg betalte, og gikk ut gjennom døra mellom de høye greiene som piper hvis noen stjeler. Ikke noe alarm, og hun tok ikke av plastbiten. Er dette en alarm?

Hva skjer hvis man tar den av inne i butikken?

Er det sånn at de deaktiverer alarmen på noen måte i kassa?
Er en slags magnet som blir brukt til alarmering, i kassa når de piper den inn så har de noe som deaktiverer magneten slik at "stolpene" ikke reagerer på den.

Right?
De demagnetiserer den, afaik?
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
De demagnetiserer den, afaik?
Vis hele sitatet...
Er nok det ordet jeg var ute etter ja^^

De demagnetiserer magneten i kassa med et apparat ^^ husker ikke hva det var

Natta da lol, må legge meg før troll 2.0 går i drift
vet det er litt offtopic, men på klær osv i dyrere butikker bruker de ofte sånne med farge. grei erfaring å ha med seg finnes mange triks for og "fikse" de da pm v/ spm

EDIT : Sorry, Skjønte du tenkte på de flate nå? de som er som en "papplapp", bare litt tykkere?
Sist endret av take'a'hit!; 19. januar 2011 kl. 01:58.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Tenker du på de hvite som ofte sitter på elektronikk?

De kan du presse inn med neglen og så er de ødelagt. Hvis metallet inni bøyes er de ubrukelige.
Sitat av M72 Vis innlegg
Tenker du på de hvite som ofte sitter på elektronikk?

De kan du presse inn med neglen og så er de ødelagt. Hvis metallet inni bøyes er de ubrukelige.
Vis hele sitatet...
Jeg tråkket på en slik en gang mens jeg satt med en haug av slike og alarmerte varer, den var helt bøyd under skoen men den slo fortsatt ut. Mange butikker har enheten som avmagnetiserer på ett visst punkt under disken, så det ikke ser ut som de gjør noe som helst.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
RFID. Titegn
Sitat av Buddapower Vis innlegg
RFID. Titegn
Vis hele sitatet...
Nei, RFID brikke brukes nok ikke til alarmering, men det brukes til aksess kontroll og der man vil identifisere seg, RFID sender informasjon, noe magneter ikke gjør.

Kan nok brukes til alarmering men er nok ikke lønnsomt
Ta de av..?

De blir ofte gjemt under sålen på dyrere sko.
Sitat av Jazzy Fizzle Vis innlegg
Ta de av..?

De blir ofte gjemt under sålen på dyrere sko.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg egentlig kan fungere helt fint faktisk. Litt off topic, sorry TS Men det er jo bare en liten gummi(?) remse, som er limt på.

Og RFID, er du sikker? Den er ganske jevn myk over hele.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Linker til inlegget mitt i tråden buffing
Slike magnetiske alarmer eller "klistrealarmer" som vi kaller dem deaktiveres i kassen ved hjelp av en skanner. Om du skal stjele så er det bare å tapetsere en pose eller en bag med sølvfolie, legge tingene oppi og gå ut. Alarmene går ikke av da.
Sitat av Jazzy Fizzle Vis innlegg
Ta de av..?

De blir ofte gjemt under sålen på dyrere sko.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg ta de av? Jeg lurer på hvordan de fungerer, jeg skal ikke ta med meg varer ut av butikken som jeg ikke har betalt for.

Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Slike magnetiske alarmer eller "klistrealarmer" som vi kaller dem deaktiveres i kassen ved hjelp av en skanner. Om du skal stjele så er det bare å tapetsere en pose eller en bag med sølvfolie, legge tingene oppi og gå ut. Alarmene går ikke av da.
Vis hele sitatet...
Da er det vel faktisk bedre å ta de av... (De sitter festet med et seigt litt kraftig lim, men går fint å ta de av. Prøvde med den varen jeg nevnte at jeg kjøpte.)

Da var det som jeg trodde, de deaktiveres i kassen før man går ut. Et siste spørsmål; hvordan kan betjeningen sjekke om en brikke er aktivert eller deaktivert? Finnes det noen annen måte enn å ta de gjennom utgangen og se om det piper?
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
hvordan kan betjeningen sjekke om en brikke er aktivert eller deaktivert? Finnes det noen annen måte enn å ta de gjennom utgangen og se om det piper?
Vis hele sitatet...
På elkjøp der jeg har jobbet, var eneste måte og ta den i utgangen... Er det tvil, setter vi bare på en ny en!
Nye systemer fra blant annet Point Security bruker RFID, ref. blant annet http://infratek.no/produkt/26/rfid.aspx.
offtopic:

Skaff deg en demagnetisert slik en, og en magnet. gå inn i butikken igjen, og gni bagneten inn til alarm biten. sett den under en handlevogn og gå ut av butikken. Sett deg på en benk utenfor butikken og vent. Ganske underholdende faenskap
Eller ha tilgang på titusenvis og klistre de på random folk overalt i ett kjøpesenter . Skulle gjerne vært ung og dum en gang til