Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3840
Men med skilter: hva er konsekvensene for å bli tatt? Hjelper det at jeg har forsikring?
Du for mest sannsynlig bot og utsettelse på lappen. Det hjelper ikke med noen form for forsikring regner jeg med.
Hvorfor skal det hjelpe at du har forsikirng? Om du evt krasjer så vil de uanett ikke betale da du ikke har lappen. Du får bot og utsettelse .
Hva gjør du om du dreper noen i trafikken, men har verken førerkort eller gyldig forsikring?
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Da blir han gjeldslave resten av livet. Ellers er sjansen ganske liten vil jeg si med mindre du kjører som en tulling, og klarer å holde deg unna kontroller.

Har selv kjørt litt uten lappen, kjørt forbi politi og det som er. Har kjørt lovlig og (øvelsekjørt), har erfart at jo mer synlig du er, og jo mindre du prøver å skjule deg, jo mindre mistenksome er politiet. (typ plutselig snu e.l).
er det forskjell mellom en som ikke har noen sertifikater og en med personbil, reaksjonswise?
Å kjøre motorsykkel uten å ha førerkort for dette regnes som straffbart forhold, jf vegtrafikkloven § 24 (plikt til å ha førerkort for motorvogn man fører), jf vegtrafikkloven § 33. Etter nevnte § 33 kan da retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, dvs, alle kjøretøy som krever førerkort, inndras.

Straff er (alltid) sperrefrist på motorsykkel (6 måneder hvis du er gammel nok, 1 år fra dagen du er gammel nok hvis du ikke er det), jf § 24a. Det kan fastsettes at du skal miste førerretten for andre kjøretøy "dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn krever det", jf § 33.
En femsifret bot er også noe man må regne med.
Sist endret av marchans; 27. desember 2010 kl. 03:31.
Forsikringen er ikke gyldig når du kjører uten førerkort. Så den hjelper ikke på ev straff, ved uhell får du får ikke erstatning på skade eget kjøretøy. Skader du andre kan du risikere en regress der du må dekke motpartens omkostninger. Du kan mao bli gjeldsslave.

Tok MC-lappen for en god del år siden. Opplæringen du får der er ikke bare "en formalitet", du får er rett og slett nyttig info og kunnskap som hjelper deg å overleve på 2 hjul.
p0zz's Avatar
Trådstarter
24 3
Takk, jeg har to førerkort vil ikke miste dem. Vil ikke kjøre MC da uten lappen. (Strøyk to ganger veldig bitter.. ;p)
Vet dere derimot reglene for øvelseskjøring nå? Kan far kjøre bak meg med sin MC? Må jeg da ha skilter?

Igjen takk for gode svar
Jepp, mtp straffen politiet gir deg for å kjøre uten lappen er minimale. Har flere personer i vennekretsen som bare har fått sperrefrist, men ingen bot.
Faren ved å kjøre uten lappen er ulykker, du står uten forsikring. Og forsikringselskapene vil kreve regress for alle skader du forårsaker, noe som vil føre til gjeld resten av livet. Regress betyr forøvrig at forsikringselskapet dekker alt der og da, men vil kreve beløpet tilbakebetalt. (Sånn ca)
p0zz's Avatar
Trådstarter
24 3
Bør vel ikke bety resten av livet ved en bulk? Men uansett: kjøre med bil uten lappen er vel farligere for omgivelsene enn MC, dvs om du må, kjør MC uten lappen vs bil...

:l
Sitat av p0zz Vis innlegg
Bør vel ikke bety resten av livet ved en bulk? Men uansett: kjøre med bil uten lappen er vel farligere for omgivelsene enn MC, dvs om du må, kjør MC uten lappen vs bil...

:l
Vis hele sitatet...
du skal ikke prøve å kjøre i autovern med MC da? :O
p0zz's Avatar
Trådstarter
24 3
merk: "farligere for omgivelsene" Rain man!

OT: jeg får en sexrelatert tråd slettet av moderatrorer tror jeg, kan det stemme ? Merk jeg er ny på forumet