Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1612
Jeg leste i avisen idag en artikkel der en bande på sunnmøre har satt alarmsystemer ut av spill og blendet kameraer.

Her er et utdrag fra artikkelen:

Alarmer ute av spill
I Brattvåg har tjuvene sprayet over alarmen med et stoff som har hindret den i å virke.

Hva slags stoff er dette, og hvor sprayest det?

Du kan lese artikkelen ved å klikke her.

Og spille automater? Noen som kan gi meg en oversikt på hvordan den brytes opp? Evt. alarmsystemer på de, eller sikring av pengene.

På forhånd takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lakk, byggskum og slikt som blokkerer IR men ikkje utløyser alarmen kanskje?
Har HØRT(ikke vet) at man kan spraye eller lime forran sensorer og kamerar for at de ikke skal kunne gå av, men som sagt så vet jeg ikke om det går.

EDIT: Det samme skjedde i kiosken nede ved meg(Greverud, Oppegård) jeg kom inn ditt en dag så var det spraya noe hvit forran kamerat og sensoren, og det viste seg at de klarte hele ranet uten at alarmen gikk av, men vet ikke hvilket middel dem brukte.
Sist endret av Inspire; 21. juni 2006 kl. 23:40.
Trådstarter
3 0
takk takk noen som vet ka som kan passe best?
Noen kompiser av meg brøt seg inn på et sted en gang,de tok bare Folie forran sensorene.Ellers så kan man bruke vanlig spraybox til kamera og tjukk spray til sensor så sensor ikke skal merke bevegelser.
Spray på PIR Detektorer og kameraer er brukt mange ganger før, eneste "problemet" er at de må spraye FØR alarmen er aktivert. Kanskje det har kommet noe nytt? men uansett så bruker PIR detektorene å være plassert på områder som gjør det vanskelig å komme bortover med en spray uten å bli merket... Det skal visstnok gå an å gå rett forbi en PIR detektor av typen siemens(securitas bruker de f. eks.), men da må du bruke 24 t på å gå gjennom rommet...
eeeh. smart!!! Hva med å finne en butikk uten alarm. kjøre varebil bort til den. Dirke opp låsen til bakrommet. Løpe inn i butikk med finnlanshetter og traller å lempe automatene over og få dem opp mens dere flytter dem med en hydraulisk boltekutter så kjøre å gjemme pengekassene til heten er over, så bli kvitt varebilen som jeg regner med du har "lånt"!

Går raskere og enklest egentlig viss du har nøkkel til butikken og automatene eller bare en av delene!
Finlandshette er greit eller annen type maske som dekker øynene. Solbriller/skibriller lønner seg, for er kameraet bra nok kan de gjenkenne deg fra irisen (i øynet ditt ja)!

Tenk hva du hadde gjort viss du var politi for å ta deg, så gjør noe annet en det logiske førstevalget! Eller sats på å være rask, noe du burde uansett. Planlegging og observesjon av stedet er stort sett veldig fornuftig også. VELDIG MANGE jobber er inside jobber der man har fått info fra vaktselskaper eller butikken der innbrudet vill skje! Det samme gjelder vell ran å veldig ofte!

Så bruk litt tid å planlegg eller bare driiit i det for det er litt tungt arbeid!

Smart å ha med seg et våpen og i tilfelle sjefen har låst seg inn pga en eller annen dum ting eller vektere som kommer innom på rutinesjekk. Greit å skremme dem vekk, viss du ikke er jævlig hypp på fengsel da!

Det var alt jeg hadde å si! Lykke til Lucky Luke!
Sist endret av Rusmisbrukern; 22. juni 2006 kl. 07:17.
Sitat av madsen
Alarmer ute av spill
I Brattvåg har tjuvene sprayet over alarmen med et stoff som har hindret den i å virke.

Hva slags stoff er dette, og hvor sprayest det?
Vis hele sitatet...
Du sprayer de best med grunning. Disse dekker best, og hefter lettest på plast osv.
Men dette må som tidligere sagt gjøres når alarmen er avslått, ellers vil alarmen utløses.
En mulighet er jo å gjøre det mens alarmen er påskrudd, og la alarmen gå, stikke og komme tilbake etter en evt. utrykning fra vaktselskapet.
Men det er et stort men her! Dersom det er "anti-masking" sensorer, som blir mer og mer brukt i ny-installasjoner av alarmer, og SPES der hvor det er lett å komme til sensorene, så vil det ikke funke å spraye eller dekke til sensorene.
Dette skyldes at anti-masking PIR sensorer vil sende ut et signal når de skrus på, for å "sjekke" at de ikke er blokkert. Dersom dette singnalet ikke synes riktig fra sensoren sin side, altså at det er en viss avstand til nærmeste hindring, så vil sensoren melde sabotasje. Og da vil det jo vises i alarmsentralen/på display.
Dette er noe man bør være obs på.

Du kan sjelden se om en PIR er anti-mask eller ikke, da PIR nesten ALDRI er merket på noe vis. De skal ikke være mulig å kjenne igjen eller identifiseres på noe vis.

Gutter (og jenter), alarmer er IKKE lette å lure (dersom de er installert riktig).

Jeg vet, for jeg har både skrudd de opp og tatt de ned......

Og ang kamera, så kan det gjøres på flere måter. Om du ikke kommer til selve kameraet eller kamerahuset fordi det står i en mast, langt opp på en vegg el.l. så kan du blende det med f.eks en laserpenn. Fest den i f.eks en sånn "3-dje hånd" som man bruker når man lodder og slikt.

Men det er også et lite men her.... Dersom det er CMOS kameraer, så vil de bare blende ned akkurat det punktet som blir blendet, mens resten av bildet vises normalt. Men (heldigvis!) så er disse kamera sjelden brukt i overvåkning, i hvertfall foreløpig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Eller MacGyver metoden med kameraene: Skaffe et bilde fra overvåkingssystemet, og sette det helt nøyaktig foran.. så ser det ut som det er helt tomt i rommet.. hehe. Men det blir vel litt jobb ja.
Sitat av reboot
Eller MacGyver metoden med kameraene: Skaffe et bilde fra overvåkingssystemet, og sette det helt nøyaktig foran.. så ser det ut som det er helt tomt i rommet.. hehe. Men det blir vel litt jobb ja.
Vis hele sitatet...
Ja, og unødvendig.
Er ingen som sitter og overvåker kameraene (utenom kjøpesentre kanskje), men uansett ikke på kveldstid. Kameraene filmer hele tiden, og filmen blir bare sjekket om de skal se hvem som stjal noe.
Bare nevne at mangen kameraløsninger har muligheter for bilde/videooverføring til private PC'er eller bemmanede alarmstasjoner rundt om kring. Disse er gjerne koblet sammen med alarmsystemet.
Men vil tippe at disse løsningene er så dyre at de færreste bruker dem.
Jeg kan oppplyse at IR stråling går ikke igjennom skuter klær, på den skolen jeg gikk i år på, så var det IR styrte lys, lysene skrudde på når IR sensoren ble aktivert. Skolen var åpen på kveldstid, og datarommene var også åpne. Jeg måtte teste ut om jeg klarte å gå bort til datamaskinen i andre enden av rommet uten å bli oppdaget av IR sensorene. Det gikk, jeg gikk men vanlig t-shorte, genser, dongeribukse, ski-doo skuter bukse, ski-doo jakke, lue, og hansker. Jeg dekket til ansikte med hendene (hansker), og gikk inn. Når jeg satte meg ned og tok av jakka så skrudde lysene på! Jeg gikk i nokså normalt tempo, men gikk liksom litt stivt, bevegde meg ikke så mye!

Det er verd å prøve, for meg så fungerte det utmerket!
litt offtopic kanskje, men kan en laserpenn utløse en slik alarm om man lyser på den?
Sitat av Rusmisbrukern
eeeh. smart!!! Hva med å finne en butikk uten alarm. kjøre varebil bort til den. Dirke opp låsen til bakrommet. Løpe inn i butikk med finnlanshetter og traller å lempe automatene over og få dem opp mens dere flytter dem med en hydraulisk boltekutter så kjøre å gjemme pengekassene til heten er over, så bli kvitt varebilen som jeg regner med du har "lånt"!
Vis hele sitatet...
Jeg melder meg på, og dessuten har jeg ingenting imot varmen. Dette ville jo bli som å røve en skute i 1814.
Sist endret av k-f-j; 22. juli 2006 kl. 03:16.