Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 921
Hei,

Sett at jeg har en venn fra polen som låner min bil og passerer ulovlig ved bomstasjon, så kommer fakturaen til meg som eier av bilen, kan jeg henvise til at min venn kjørte - og dermed slippe kravet? Her får man jo en avgift på 300(!) kr i tillegg til de 20.
kjedelig streiting
Det er staten vi snakker om . De har sikra seg men en fin liten tekst hvor det står at fører og eier av bilen gjensidig ansvarlige.
ruggero's Avatar
Trådstarter
Det gjelder ett privat bomvegselskap (ett AS), ved feilparkering via private parkeringselskaper kan man slippe unna, for da går det på sjåfør - ikke eier. Men er det komunale selskaper slipper man ikke unna, vet at i fotobokser går det også på sjåfør av kjøretøy, er flere som har sluppet unna fotobokser ved å opplyse utenlandske navn på sjåfør - og hvor etaten ikke har "giddet" å inkalle til evtfoto-kontroll.
Står klart og tydelig på alle private parkeringselskaper at eier og fører er soldidarisk ansvarlig for boten.
Så den der nytter ikke.
Har de kjørt igjenom bommen tar den forøvrig kun bilde av skilt og ikke noe mere. Skal du få noe ut av det må du nok dra han igjenom konfliktrådet og det spørs det om du gidder for 300 kr