Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1435
God morgen! Jeg opprettet for en liten stund siden et ENK, da jeg har reparert litt telefoner på fritiden i noen uker nå. Det har enda ikke hatt stor betydning for lommeboken, men det ligger ann til å kunne bli en inntekt.

Jeg lurer på hvordan det er med innbetaling av skatt på tjenestene mine, for jeg finner ikke noe konkret om dette på skatteetaten sine sider.

Det blir mye nevnt en MVA-grense på 50 000 kr for enkeltpersonsforetak. Betyr dette at jeg kan tjene opp til 50 000 uten å skatte? Virker ikke helt logisk...

La oss si at jeg i perioden frem til sommeren får en fortjeneste på rundt 2000 kr... hvor mye av dette må jeg da skatte, hvordan skal jeg betale inn skatten, og hvordan "fører" jeg arbeidet mitt om jeg må legge frem en rapport eller lignende?

Og om dette skulle eskalere og jeg i løpet av året har en fortjeneste på 40 000 kr, hva må jeg gjøre da?

Ønsker å betale alt jeg må av skatt, da jeg ikke vil pådra meg noen bøter eller lignede. Lurer også på hva en slik bot kan komme på, og i hvilke tilfeller man kan risikere å få en.

Jeg har forresten vanlig jobb som er hovedinntekten min.


På forhånd takk for alle svar!
Sitat av kenfu828 Vis innlegg
God morgen! Jeg opprettet for en liten stund siden et ENK, da jeg har reparert litt telefoner på fritiden i noen uker nå. Det har enda ikke hatt stor betydning for lommeboken, men det ligger ann til å kunne bli en inntekt.

Jeg lurer på hvordan det er med innbetaling av skatt på tjenestene mine, for jeg finner ikke noe konkret om dette på skatteetaten sine sider.

Vel, det finner du.

Det blir mye nevnt en MVA-grense på 50 000 kr for enkeltpersonsforetak. Betyr dette at jeg kan tjene opp til 50 000 uten å skatte? Virker ikke helt logisk...

Nei, det betyr at du kan ha en omsetning på 50.000,- av momspliktige varer og tjenester før du må momsregistrere deg.

La oss si at jeg i perioden frem til sommeren får en fortjeneste på rundt 2000 kr... hvor mye av dette må jeg da skatte, hvordan skal jeg betale inn skatten, og hvordan "fører" jeg arbeidet mitt om jeg må legge frem en rapport eller lignende?

Da sender du inn skjema for skattekort hvor du fører opp 4000,- i næringsinntekt. Om du kan anta å tjene like mye siste halvår. Du kan jo slenge på og runde av til 5000,- er du sikker.

Og om dette skulle eskalere og jeg i løpet av året har en fortjeneste på 40 000 kr, hva må jeg gjøre da?

Som over, sender inn skjema på 40.000

Ønsker å betale alt jeg må av skatt, da jeg ikke vil pådra meg noen bøter eller lignede. Lurer også på hva en slik bot kan komme på, og i hvilke tilfeller man kan risikere å få en.

Jeg har forresten vanlig jobb som er hovedinntekten min.


På forhånd takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Husk! Forskuddskatt forfaller kvartalsvis etter hva du har meldt inn som foventet næringsinntekt. Forfaller ett kvartal forfaller hele året.
Sitat av kenfu828 Vis innlegg
God morgen! Jeg opprettet for en liten stund siden et ENK, da jeg har reparert litt telefoner på fritiden i noen uker nå. Det har enda ikke hatt stor betydning for lommeboken, men det ligger ( ann) an til å kunne bli en inntekt.

Jeg lurer på hvordan det er med innbetaling av skatt på tjenestene mine, for jeg finner ikke noe konkret om dette på skatteetaten sine sider.

Når du blir registrert som selvstendig næringsdrivende skal du også levere næringsoppgave som er en oppstilling over inntekter og kostnader. Har du inntekter under 50 000 kan du levere forenklet næringsoppgave som i praksis medfører at du kun fører opp netto resultat i selvangivelse for næringsdrivende

Det blir mye nevnt en MVA-grense på 50 000 kr for enkeltpersonsforetak. Betyr dette at jeg kan tjene opp til 50 000 uten å skatte? Virker ikke helt logisk...

Nei. Det betyr at du ikke kan mvaregistrere deg før omsetning går over 50 000 kr. I praksis betyr det at når du passerer 50 000 i omsetning skal du sende inn søknad om registrering. Den faktura/det salget som gjorde at du passerte grensen skal deretter etterfaktureres med mva

La oss si at jeg i perioden frem til sommeren får en fortjeneste på rundt 2000 kr... hvor mye av dette må jeg da skatte, hvordan skal jeg betale inn skatten, og hvordan "fører" jeg arbeidet mitt om jeg må legge frem en rapport eller lignende?

Ja, du skal betale skatt av dette, det skjer ifm skatteoppgjøret for 2013 (i 2014). Se over for hva du skal innrapportere.

Og om dette skulle eskalere og jeg i løpet av året har en fortjeneste på 40 000 kr, hva må jeg gjøre da?

Du må ikke gjøre noe annet. Dersom du ønsker det kan du gi beskjed om at du får næringsinntekt på X kroner og betale forhåndsskatt av dette. MEN du trenger ikke

Ønsker å betale alt jeg må av skatt, da jeg ikke vil pådra meg noen bøter eller lignede. Lurer også på hva en slik bot kan komme på, og i hvilke tilfeller man kan risikere å få en.

Bøter får du ikke med mindre du blir tatt for skatteunndragelse, mva svindel osv. Det samme kan du få dersom selvangivelse blir for sent innelvert. Følg tipsene over og du har ingenting å frykte

Jeg har forresten vanlig jobb som er hovedinntekten min.


På forhånd takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Fasit........
Du må skatte av det totale overskuddet når året er omme - uavhengig av hva du tar ut i lønn. Det vil si at om du har du 500.000 i lønn, men selskapet har et overskudd på 1.000.000 kr, må du fortsatt skatte av denne millionen.
Det må du ikke hvis du driver et AS.
Vil anbefale deg å stikke på ett av Skatteetatens kurs for nyetablerte enkeltersonsforetak Skal selv på dette så fort jeg får litt fri fra hovedjobben min, og tror det er veldig lurt å gjøre ting riktig fra starten av når det kommer til penger, skatt og avgifter.

Check it out: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrif...ringsdrivende/

Er forresten 100% gratis!
Sist endret av knewt_; 26. februar 2013 kl. 11:27.