Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3774
Fikk denne meldingen fra banken
Jeg har jo ikke jobb😅

Banken er pliktig til å gjennomføre kundetiltak og etterleve "kjenn din kunde"-prinsippet, både ved etablering av kundeforhold og i løpende kundeforhold. Derfor må vi noen ganger be om opplysninger som kan hjelpe oss å dokumentere hvor penger i banken kommer fra eller hva de skal brukes til.



Vi ser at du har flere transaksjoner på din konto som vi trenger mer informasjon, og vi ber deg derfor om å svare oss på noen spørsmål om kontantbruk og overføringer til og fra din konto.



Fra april 2023 har du satt inn kontanter for til sammen kr 98 000,-.

Hva er årsaken til kontantinnskuddene?
Hva er opprinnelsen til midlene som du satt inn?
Hvordan har du brukt midlene?


I samme periode har du tatt ut kr 35 000 i kontanter.

Hva er årsaken til uttakene?
Hvordan har du brukt midlene?


Fra januar 2023 og til nå ser vi at du har overført kr 131 000 til andre og at du har mottatt kr 121 000.

Vi ber deg om å redegjøre for følgende:

Hva er årsaken til at du har mottatt overføringer fra andre for totalt kr 121 000?
Hvordan skal midlene brukes?
Hva er årsaken til at du har overført kr 131 000 til andre?
Vi ber deg også om å redegjøre for hvem som er mottaker(e) av overføringene til Moonpay, totalt kr 25 000?
Hva er opprinnelsen til overføringene for til sammen kr 39 00 som du har mottatt fra Moonpay?
Hvem er avsender av disse midlene?



Vi ber deg om å svare på denne e-posten snarest og senest innen en uke.

Er dette noe jeg må svare på?
Pengene er egentlig mest fra kompiser som jeg kjøpre crypto for

Kompis gir meg kontant og jeg setter det inn på bankkontoen og kjøper crypto.

Er dette noe som er lovlig? Og kan jeg si det til banken?
En eg kjenner ble oppringt mens han satt i bil i rushtraffikken, og spurt om fra SPV hva siste overføring på 35K gjaldt. Han sa som sant var at det var gevinst i poker hvorpå SPV svarte ok. Og de har ikke talt sammen siden om den saken =)

(Har også hørt fra en annen kamerat at Nordea har kastet han ut pga store beløp fra privat-poker og internasjonale bookmakere, så han måtte finne seg ny bank.) Virker som om bankene har svært forskjellig praksiser.
Sist endret av Hoppeliten; 19. februar 2024 kl. 11:41.
Trådstarter
8 1
Kan det funke å si at det er konf penger?
Passelig idiotisk gjort. Snakk med en advokat før du sier noe som helst til noen.

Sannsynligvis er få her kvalifisert til å si noe som helst.

Sitat av kongamf Vis innlegg
Det er ulovlig å kjøpe krypto på vegne av andre, selv venner, uten tillatelse fra Finanstilsynet. Det må søkes om og er foreløpig strengt regulert for å hindre hvitvasking.

https://www.finanstilsynet.no/konses...lutatjenester/

Til deg selv kan du kjøpe så mye du vil.

Men merk at sannsynligvis ingen ønsker å ta deg for å kjøpe til venner så lenge dere ikke aktivt forsøker å bryte loven.
Vis hele sitatet...
https://freak.no/forum/showthread.php?p=3649694
Du har klart å få alle lampene hos banken din til å tennes. Sikkert mange små overføringer begge veier, kontanter inn og ut i langt større tempo enn det som er normalt idag. Banken din vet du er kriminell basert på transaksjonshistorikk.

Hva du sier til banken din kan enten stoppe dette nå, eller det kan eskalere og banken kan rapportere dine transaksjoner til myndighetene.

Det lukter salg i små kvanta og det er sikkert det samme banken tenker. Tenker du kanskje burde snakke med en advokat og se om dere klarer stoppe dette før det sendes videre fra banken til politiet.
En venn av meg fikk en legitim bankoverføring på 100 000 kr fra Nigeria. DnB avsluttet kundefirholdet hans og alle konti ble fryst. Var ett skikkelig styr med å skifte bank og få tilgang på pengene igjen.
Trådstarter
8 1
Sjønner at det ser ur som ulovelig salg. Men jeg har bare kjøpt og solgt crypto��
Enten dokumenterer du dette, ellers blir kontoen din stengt.
Trådstarter
8 1
Hva skjer om kontoen blir stengt? Har 43 kr der n�

Isåfall hva kan straffen vere for dette? Om jeg svarer feil altså
Sist endret av Zcorsito; 19. februar 2024 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Zcorsito Vis innlegg
Hva skjer om kontoen blir stengt? Har 43 kr der n�

Isåfall hva kan straffen vere for dette? Om jeg svarer feil altså
Vis hele sitatet...
Kundeforholdet blir sagt opp og de ber deg om kontonummer til annen konto de kan overføre pengene dine til. Pengene mister du ikke, altså.

Det beste er å være så ærlig som mulig. Den beste løgnen er tross alt den banken mistenker, den som vil få banken til å tro deg og slappe mer av, og som er nærmest sannheten.

Er dette kjøp og salg av krypto så si at pengene har gått til kjøp av krypto. Og si at du har mottatt pengene som resultat av at du har solgt krypto. Har du kanskje krypto som du kan vise banken at du har? Isåfall så går dette kanskje bra.

Men ikke si at du brukt på krypto på noe ulovlig eller noe som er i gråsonen. Og visst de spør deg om hvorfor du bruker kontanter og ikke elektroniske overføringer så kan du jo si noe slikt som at du får bedre priser når du kjøper og selger med kontanter-

Altså vær mest mulig ærlig.

Jeg har mistet kontoen min hos over 10 banker fordi jeg gjorde mange overføringer med kjøp og salg av krypto. Eneste banken det har gått bra med, som virker å ikke ha noe imot dette er Voss Veksel- og Landbruksbank.

Sbanken var også OK frem til de ble kjøpt opp av DNB. Sbanken er sammen med DNB blant de verste nå.

Prøv å skaff så mye legitim dokumentasjon du kan, som kan vise at du ikke har gjort noe ulovlig. Du har ikke gjort noe ulovlig visst du virkelig har kun kjøpt og solgt krypto og ikke brukt det på noe ulovlig, som illegale rusmidler.

Det må dessverre ikke være ulovlig for at kundeforholdet skal bli sagt opp, men blir det vanligvis ikke visst du kan dokumentere at det er legit. Videre anbefaler jeg at du går over til kun elektronisk. Eller isåfall å kun kjøpe og selge for maks 5000 i måneden.

Ikke si noe slikt tull som at du får det fra konfirmasjon. En konfirmasjon gir èn overføring, ikke flere frem og tilbake.
Visst du kommer med slike idiotiske forklaringer så mister du kundeforholdet veldig raskt. I tillegg så sender de nok også bekymringsmelding til finanstilsynet.

Jeg kan anbefale Sparebanken Sør selv om de også er veldig strenge. De tillater kun kjøp og salg av krypto via norske børser.
Men å bruke de burde uansett gå bra visst du ikke kjøper for mer enn 5000 per måned og ikke selger for mer enn 5000 per måned.

Ellers så finner du også mange banker på wikipedia. Google "norske banker". Og "norsker banker for krypto" så finner du nok også hvilke som er de beste mtp. Krypto. Gå heller over til å kun bruke Revolut. Men de også sier opp kundeforholdet visst du kjøper og selger mye. Og de tar ikke kontanter. Transferwise kan du også teste ut, det er i praksis samme løsning som Revolut.
Sist endret av einsteindragon; 19. februar 2024 kl. 13:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
8 1
Dette er jo 90% sant
Tror de på dette? Orker ikke bøter eller straff for dette tullet

Fra april 2023 har du satt inn kontanter for til sammen kr 98 000,-.

Hva er årsaken til kontantinnskuddene?

Årsaken til kontantinskuddene er fordi jeg skulle bruke pengene på nett og ville derfor ha det på en bankkonto

Hva er opprinnelsen til midlene som du satt inn?

Oprinnelsen til midlene er konfirmasjonspenger, privatlån og småjobber fra venner og familie.

Hvordan har du brukt midlene?

Jeg har brukt midlene til å kjøpe crypto til egen investering og dagligvarer


I samme periode har du tatt ut kr 35 000 i kontanter.

Hva er årsaken til uttakene?

Årsaken til uttakene er fordi jeg liker å ha kontanter liggende som sikkerhet.

Hvordan har du brukt midlene?
Jeg har brukt midlene til dagligvarer og økonomisk sikkerhet.

Hva er årsaken til at du har mottatt overføringer fra andre for totalt kr 121 000?
Det er grunner som, krypto salg, privatlån. Det er ett mye større beløp pga at det har blitt solgt ut også kjøpt crypto igjen. Derfor ser det ut som en mye større sum en det egentlig er

Hvordan skal midlene brukes?
De skal brukes til dagligvarer og cryptovaluta.

Hva er årsaken til at du har overført kr 131 000 til andre?
Dette er pga tilbakebetaling av privatlån og betalinger for crypto

Vi ber deg også om å redegjøre for hvem som er mottaker(e) av overføringene til Moonpay, totalt kr 25 000?
Moonpay er en kryptovalutaplatform der man kan kjøpe crypto. Moonpay.com

Hva er opprinnelsen til overføringene for til sammen kr 39 00 som du har mottatt fra Moonpay?
Dette er salg av crypto. Jeg sendte moonpay crypto og de sendte fiat(penger) til sbanken.

Hvem er avsender av disse midlene?
Avsenderen er firmaet moonpay
Psykisk ustabil
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Men ikke si at du brukt på krypto på noe ulovlig eller noe som er i gråsonen.
Vis hele sitatet...
Spørsmål!
Har det virkelig noe å si for banken om jeg bruker krypto på å kjøpe en brukerdose narkotika eller om jeg bruker det til å kjøpe f.eks. abonnement på freakforum? Den ene tingen er ulovlig, den andre tingen er lovlig, men jeg synes det høres litt overdrevent ut at de sier opp et kundeforhold fordi du har valgt å bruke penger på narkotika til deg selv.

I mine øyne burde ingen ha muligheten til å kontrollere hva du skal kaste bort pengene dine på. Hvis det handler om økonomisk svindel eller hvitvasking forstår jeg at det er andre regler som kommer inn. Betyr dette liksom at hvis jeg tar ut penger i minibanken på Grønland for ofte, så blinker det alarmer inne hos banken? Får jeg da samme brev der jeg må si det som det er; Jeg tok ut pengene for å kjøpe narkotika på Grønland?
Einsteindragon, har du kjøpt krypto til eget bruk eller for andre? Jeg tror du må være forsiktig med å anbefale full transparens om dette i denne situasjonen.

Om du forklarer at dette er dine egne cryptos så kan det hende at du blir skattemessig ansvarlige for de. Det er åpenbart en posisjon OP ikke vil være i da han ikke har disse pengene. Om skatteetaten ser at du kjøpte cryptos for 100k i 2024, og aldri skattet på noe gevinst av det i 2030 så kan det hende at du får noen spørsmål du ikke vil ha.

Disse lovene er ikke noe kødde med. Snakk med en advokat.
Det der kommer bare til å sørge for at du blir kastet ut av banken.
Det får nok ikke verre konsekvenser enn det.

Spesielt dette her må du ikke skrive:

Hva er årsaken til at du har overført kr 131 000 til andre?
Dette er pga tilbakebetaling av privatlån og betalinger for crypto

Ikke skriv at det er betalinger for crypto. Da innrømmer du at du har fått andre til å kjøpe krypto for deg, noe som er ulovlig.

Hva er opprinnelsen til midlene som du satt inn?

Oprinnelsen til midlene er konfirmasjonspenger, privatlån og småjobber fra venner og familie.
Gjerne også skriv at mye av pengene stammer fra kryptovaluta, penger der du har gått i pluss når verdiene har økt.

Hva er årsaken til uttakene?

Årsaken til uttakene er fordi jeg liker å ha kontanter liggende som sikkerhet.
Ikke skriv dette, det lukter løgn hele veien fra Bergen til Oslo og videre hjem til døra di.

Gjerne også skriv "jeg får bedre priser når jeg kjøper og selger med kontanter istedenfor vanlige overføringer.
Dette er faktisk også sant. Iallefall på localmonero.co/agoradesk.com.

Når du mottar penger fra andre og sender til andre så er det spesielt viktig at du ikke mottar penger fra kontoer som noen har hacket og at du ikke sender penger til hackede kontoer. Det skjedde meg at jeg gjorde dette (visste det ikke). Så da sbanken kontaktet meg med denne infoen så ble dette siste gang jeg fikk brukte sbanken til krypto. Jeg har fortsatt konto hos de, men bruker ikke denne til noe. Har den bare som backup visst banken jeg bruker nå skulle finne på å si opp kundeforholdet mitt fordi jeg 1 gang i måneden bruker rundt 3000,- på illegale rusmidler/medisiner.

Sitat av Vekst Vis innlegg
Einsteindragon, har du kjøpt krypto til eget bruk eller for andre? Jeg tror du må være forsiktig med å anbefale full transparens om dette i denne situasjonen.

Om du forklarer at dette er dine egne cryptos så kan det hende at du blir skattemessig ansvarlige for de. Det er åpenbart en posisjon OP ikke vil være i da han ikke har disse pengene. Om skatteetaten ser at du kjøpte cryptos for 100k i 2024, og aldri skattet på noe gevinst av det i 2030 så kan det hende at du får noen spørsmål du ikke vil ha.

Disse lovene er ikke noe kødde med. Snakk med en advokat.
Vis hele sitatet...
Jeg har kjøpt krypto til meg selv i flere år nå, og visst jeg går i pluss så skriver jeg dette på skattekortet i Mars/April.

Min erfaring er at mest mulig transparens er det beste. Men jeg anbefaler ikke full transparens visst man har gjort noe som banken ikke liker, uavhengig av om det er lovlig eller ikke.
Nå var det heller ikke slik at jeg anbefalte 100% ærlighet, men heller 80-90% ærlighet.

Er det jeg du mener bør snakke med advokat.

Sitat av Borderline Vis innlegg
Spørsmål!
Har det virkelig noe å si for banken om jeg bruker krypto på å kjøpe en brukerdose narkotika eller om jeg bruker det til å kjøpe f.eks. abonnement på freakforum? Den ene tingen er ulovlig, den andre tingen er lovlig, men jeg synes det høres litt overdrevent ut at de sier opp et kundeforhold fordi du har valgt å bruke penger på narkotika til deg selv.

I mine øyne burde ingen ha muligheten til å kontrollere hva du skal kaste bort pengene dine på. Hvis det handler om økonomisk svindel eller hvitvasking forstår jeg at det er andre regler som kommer inn. Betyr dette liksom at hvis jeg tar ut penger i minibanken på Grønland for ofte, så blinker det alarmer inne hos banken? Får jeg da samme brev der jeg må si det som det er; Jeg tok ut pengene for å kjøpe narkotika på Grønland?
Vis hele sitatet...
Ja, visst banken vet om det og ikke gjør noe med det så er banken en som tilrettelegger for forbrytelser.

Det er litt annerledes med kontanter som tas ut, da er det ikke vanlig at de spør hva du bruker kontanter til. Men krypto derimot brukes som oftest til noe ulovlig. Eller ulovlige ting er det mest populære å bruke det til, bortsett fra å invistere dem og tjene penger på de.
Sist endret av einsteindragon; 19. februar 2024 kl. 13:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, OP burde snakke med en advokat. Eller i hvert fal noen som kjenner til hvilke lover som han er bundet av.

Om OP har tatt i mot kontakter, som kompisene hans ikke har skattet av, og hvitvasket det for dem, så er det en alvorlig kriminell handling. Eget bruk er en ting. Å hjelpe andre hvitvaske penger er en helt annen.

Enten så kan han prøve seg på egenhånd og kanskje inkriminere seg selv og få økokrim involvert.

Følger han fremgangsmåten din så kan det hende han snakker seg til at han blir skattemessig ansvarlig for 100k i krypto han ikke har og kanskje få skatteetaten involvert.

Kanskje jeg er mer pessimistisk enn andre her i tråden, men om jeg hadde vært OP så hadde jeg tatt dette svært alvorlig.

Siden han nevnte konf penger så er han kanskje veldig ung da. Hvor gammel er du OP?
Trådstarter
8 1
Jeg er 16 nå. Jeg har ikke hvitvasket pengene det er mest kjøp av småbeløp for crypto gambling til kompiser og trading av crypto selv
Sitat av Vekst Vis innlegg
Nei, OP burde snakke med en advokat. Eller i hvert fal noen som kjenner til hvilke lover som han er bundet av.

Om OP har tatt i mot kontakter, som kompisene hans ikke har skattet av, og hvitvasket det for dem, så er det en alvorlig kriminell handling. Eget bruk er en ting. Å hjelpe andre hvitvaske penger er en helt annen.

Enten så kan han prøve seg på egenhånd og kanskje inkriminere seg selv og få økokrim involvert.

Følger han fremgangsmåten din så kan det hende han snakker seg til at han blir skattemessig ansvarlig for 100k i krypto han ikke har og kanskje få skatteetaten involvert.

Kanskje jeg er mer pessimistisk enn andre her i tråden, men om jeg hadde vært OP så hadde jeg tatt dette svært alvorlig.

Siden han nevnte konf penger så er han kanskje veldig ung da. Hvor gammel er du OP?
Vis hele sitatet...
Enig med deg i at han bør snakke med advokat, finn en god en og betal for 1-2 timer er mitt forslag.

Men OP sier ingenting som tilsier at h*n har gjort noe av det andre du nevner.

Sitat av Zcorsito Vis innlegg
Jeg er 16 nå. Jeg har ikke hvitvasket pengene det er mest kjøp av småbeløp for crypto gambling til kompiser og trading av crypto selv
Vis hele sitatet...
Å kjøpe eller selge for andre er strengt ulovlig, så aldri nevn dette for banken eller noen som helst.
Sist endret av einsteindragon; 19. februar 2024 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
8 1
Jeg har ikke råd til advokat da. Men noen som aner hva straffen eller bøter jeg kan få på dette? Bryr meg ikke om jeg mister bankkontoen.
Sitat av Zcorsito Vis innlegg
Jeg har ikke råd til advokat da. Men noen som aner hva straffen eller bøter jeg kan få på dette? Bryr meg ikke om jeg mister bankkontoen.
Vis hele sitatet...
Visst du har f.eks. 3-5000 så er det iallefall nok til èn time.
Tror ingen har blitt straffet for slikt enda. Så det er umulig å si siden det er ingen kjent praksis hvor hardt slik vil bli straffet.

Men mtp. Det du har gjort og antall kroner så tviler jeg du får mer straff enn 5000-20.000,- i bot og en advarsel kanskje. Godt mulig du får påtaleleunnlatelse, siden du er så ung og det ikke er noen kjent praksis som sier noe om hvordan det skal straffes.

Men kommer ikke til å skje visst du ikke er dum nok og innrømmer alt.

Tror ikke de ville gjort noe bortsett fra å henlegge visst politiet hadde blitt kontaktet. Isåfall ville jeg flere ganger blitt kalt inn til avhør. For flere ganger var det tydelig at jeg mest sannsynlig hadde gjort noe ulovlig. Selv om jeg ikke innrømte noe.

Slutt å være så paranoid. Det eneste du trenger å frykte er deg selv. Din egen paranoia og angst for å være spesifikk.
Sist endret av einsteindragon; 19. februar 2024 kl. 14:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
8 1
Haha okey. Takk for hjelpen. Er egt ikke paranoid. Jeg fikser alt, altid
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan endte det for deg da OP? Har nyllig fått noe lignende mail��
Litt sent ute, men sånn dønn ærlig - om jeg hadde muligheten å bytte bank, så hadde jeg ikke gidde å redegjøre transaksjonene og bare skiftet bank. Skriver man noe feil, så har man plutselig åpnet pandoras eske. DNB prøvde ett lignende spill flere år siden, og de spurte hvor midlene kom fra. Tok en pappbit, skrev "DNB - (dagens dato)" og ba min afro kollega holde den, typ mugshot stil. lastet opp det bilde til DNB og tja, de sperra kontoen fort ja. Har bare hatt bra opplevelser med SP1.

bruker kun revo til vanlig nå eller cash. skjønner ikke hva det feiler banker i norge, er nesten umulig å åpne bedriftskonto får å spytte inn 30k EK for å stifte ett AS tom., ellers er det 1+mnd ventetid. blya.
Litt av et samfunn vi nå lever i. Ja til kontanter.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
En venn av meg fikk en legitim bankoverføring på 100 000 kr fra Nigeria. DnB avsluttet kundefirholdet hans og alle konti ble fryst. Var ett skikkelig styr med å skifte bank og få tilgang på pengene igjen.
Vis hele sitatet...
Hva? Han må jo være den eneste som faktisk har klart å få penger FRA Nigeria. Han burde få premie.
Dessverre er det nettopp sånn her hvitvasking skjer gjennom krypto.

Det finnes hundrevis av helt legitime måter å kjøpe krypto på hvis pengene man gjør det med er hvite. Når man setter inn cash, for så
Å kjøpe krypto - så burde man ha dokumentert meget godt hvor denne cashen kommer fra. Selv om jeg er en lidenskapelig tilhenger av krypto, skjønner jeg at godt at banken stiller spørsmål ved dette.

Hvis du bare er et mellomledd her så kan det godt hende du faktisk ikke har gjort noe ulovlig, men de vil forfølge pengene og hvis de stammer fra noe ulovlig, så kan du bli siktet for hvitvasking. Hvis du ikke har tenkt denne tanken før så er du veldig naiv.
Tipper du kom på radaren her pga mye kontantinnskudd. Er ikke ulovlig med overføringer mellom privatpersoner og økonomi skal egentlig være en privatsak sånn sett, men potensielt sorte penger fra gata da går alarmen med en gang
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Hvis de finner han skyldig i hvitvasking i en rett, så er det Teknisk sett mulig å få opp til 15 år i fengsel
Mer realistisk sett så ville han nok fått en kjempe bot og inntil 1 år i fengsel
https://www.nrk.no/nyheter/danske-ba...%20myndigheter.

Må huske på hvor stor risiko det er for bankene om de blir tatt for hvitvasking.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av dggr Vis innlegg
https://www.nrk.no/nyheter/danske-ba...%20myndigheter.

Må huske på hvor stor risiko det er for bankene om de blir tatt for hvitvasking.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir bankene holdt ansvarlig for at kriminelle hvitvasker penger!?
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hvorfor blir bankene holdt ansvarlig for at kriminelle hvitvasker penger!?
Vis hele sitatet...


Fordi det er banken som gjør jobben?
Kriminelle(bankene/staten) som passer på at ikke menigmann får en bit av kaka. De "bryr seg" liksom om oss.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hvorfor blir bankene holdt ansvarlig for at kriminelle hvitvasker penger!?
Vis hele sitatet...
Fordi banken ville hatt mye å tjene på kriminaliteten dersom de ikke ble tvunget til å spille på lag og fulgt med argusøyne. Alt fra kreativ lukking av øyne og ører til "våpenisert inkompetens" eller direkte medvirkning. "Jasså, de hvitvasket grilliarder som så finansierte terror, sier du? Så merkelig at vi ikke fikk med oss noen ting, og har du forresten sett den nye yachten min?"

Man gjør det til bankens ansvar fordi det må være noens. Da kan like gjerne banken ta støyten, den som tjener seg søkkrik uansett.