Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 871
Shooting expert
BrageP's Avatar
Eg har ein bil som er nokre år gamal, men det siste året har verkstaden påstått at det har vore fjørbrot to gongar, i tillegg til at det er problem med eit hjullager. Dei gav meg eit prisoverslag på kring 13 000.

Likevel ser eg ikkje spor av dette under dekkskift - der ser alle fjørene til å sjå etter, fine ut, og eg har køyrt 150 mil etter dette utan nokon lyd frå eit "øydelagt" hjullager.

Eg har hatt både fjørbrot og dårlege lager på ein tidlegare bil, og då hekk bilen på den eine sida, og det var ein tydeleg ulyd frå hjullageret som var øydelagd. No er det ikkje noko slikt i det heile.

Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Er det andre som har opplevd noko liknande? Kan ein verkeleg ha fjørbrot og øydelagde hjullager utan symptom i det heile?
Har knekt noen fjærer selv, da ofte bare et par cm nederst på fjæra. Dette merkes ikke under kjøring, men skal være mulig å se om du jekker opp bilen og kikker. Når jeg hadde tvil om det verkstedet sa var riktig så ba jeg de vise meg.

Null problem å få bli med inn og få de til å peke ut feilen.

Hjullager er jeg usikker på, det bruker å være ganske gjenkjennelig lyd når de ryker. Sikkert lurt å få en annen mekaniker til å se på det så du slipper å føle deg lurt.
Har du sett ordentlig oppi skåla der fjæra sitter, at alt er der som på ny del og at det sitter riktig?
Som de andre sier er det ofte den helt nederste delen på fjæra som knekker. Kan ikke tro at noe verksted lyver om sånne ting, det er ikke liv laga. Angående hjullager..litt verre å si, om du ikke hører noen ting når du kjører er jo det rart, men de kan vel merke slark når de røsker i dette på kontroll likevel. Men da er det en sjanse for at det er andre deler i forstillingen. Men sånn i hovedsak vil jeg anbefale deg å bare stole på verkstedet.
Bytte fjær kan du forøvrig gjøre selv med noen fastnøkler og et fjærklemmesett fra biltema. Søk det opp på youtube.
Hvis du er usikker på om verkstedet er seriøst kan du naturligvis ta bilen til et annet verksted og be dem om en vurdering. Hvis de finner samme feilene er det sannsynligvis hold i det.
Har kun én type erfaring med knekte fjærer. Den ene bilen jeg hadde la seg helt ned på den ene sida. Den andre knakk begge samtidig og hele fronten sopte langs bakken.

Hjullager er vel så som så. På en av bilene vi har nå, kosta det nesten 6500 å bytte hjullager bak. Pga rust, et helt vanlig problem på denne bilen.