Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 10048
Sitat av Grix Vis innlegg
Flagget har en mye dypere mening enn kristendom. Å forandre flagget nå fordi vi ikke har noen statsreligion lenger blir som å slutte å feire jul og påske fordi man ikke er kristen.
Vis hele sitatet...
Burde vi ikke egentlig slutte å feire jul og påske?
Hvorfor skal man feire slike ting uten en tro bak det?

Vet jeg setter det veldig på spissen her, og "tradisjoner" meg her og der.. I know, feirer jo "jul" å "påske" selv, men hvert år tenker jeg jo også, "hvorfor gjør jeg det her".. og finner aldri noen grunn..

Flagget er ett symbol på nasjonen norge > nasjonen norge er ikke mer en nordmennene som bor i landet > disse nordmennene endrer seg fra generasjon til generasjon > hvorfor kan ikke flagget miste ett symbol som ikke har noe med oss å gjøre lenger?

Bare lufter litt tanker her
krJo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tr4p Vis innlegg
Burde vi ikke egentlig slutte å feire jul og påske?
Hvorfor skal man feire slike ting uten en tro bak det?

Vet jeg setter det veldig på spissen her, og "tradisjoner" meg her og der.. I know, feirer jo "jul" å "påske" selv, men hvert år tenker jeg jo også, "hvorfor gjør jeg det her".. og finner aldri noen grunn..
Vis hele sitatet...
Hvorfor "feirer" noen kommersielle "høytider" som Valentines Day og Halloween? Fordi det for noen har blitt tradisjon. Jul og påske er i dag litt det samme, bare i større skala. Man feirer jul i dag mest av tradisjon. Påske forbindes i dag mest med appelsiner, skitur og påskekyllinger.
Jeg tror det blir for lett for unge mennesker å si ja til nytt flagg, men vi har mennesker som har drept og ofret for dette flagget. Flagget er ikke bare et flagg for dem, det er et symbol på oss som har stått sammen som en nasjon. Det er høyest usannsynlig at flagget blir endret i deres levealder.
Nettop, så selvom vi nå feirer disse høytidene uten relgiøse sammenhenger, går jo ikke rundt og forteller oss selv at vi legger noe relgiøst i det alikevell?

Så hvorfor ikke fjerne dette korset fra flagget?



Edit: Badassjack kom litt i forkjøpet av meg. "nettop" var ment til krJo
Sist endret av Tr4p; 23. mai 2012 kl. 09:16.
Jeg skjønner ikke at et kors i flagget har noe å si.
Jeg er kristen, men flagget har vært i norge i ca 100 år.
Hva er vitsen med å endre på den nå.

La flagget være som den har vært, jeg tenker ikke over at det er et kors i den, men den symboliserer at det fins kristne også, mens norge er et fritt landrolleyes:
Jeg synes dette er en veldig interessant(not sure if I got that right) diskusjon
Personlig tenker jeg litt sånn, satt på spissen, skjønner jeg ikke at folk klarer å "tro" på en gud, bare at de klarer å rettferdiggjøre den logikken i sitt eget hode skjønner jeg ikke helt.

men, for en stund siden trodde jo folk at torden var "guden tor" som var sinna (eller noe i den duren).
^det virker jo bare idiotisk nå idag, allment sett, håper jeg

La nok tid gå, så kommer nok dagens relgioner til å se (no offence) like "dumme" ut som Mr. Tor her

edit:
Kan hende det var en veldig dårlig sammenligning, men det var det jeg kom på i farta

Folk endrer seg,
nordmenn har endret seg,
hvorfor kan ikke flagget endre seg?

Hvorfor skal korset i flagget representere oss som en nasjon?

Det er jo ingen som har noen hennsikt i å endre noe til det verre.
Så synes det er litt trangsynt når noen folk ikke klarer å komme med mer enn: "nei ikke f#en he7v3tt3 heller om vi skal endre noe" etc
Sist endret av Tr4p; 23. mai 2012 kl. 10:24.
Altså, tidspunktet for julefeiringen og selve navnet "Jul" har ingen kristen bakgrunn, ei heller mattradisjonene våre. Julen som lysfest er ikke særlig kristelig. Det er forøvrig heller ikke juletreet. Nei, ikke engang skikken med å gi hverandre pakker har bakgrunn i kristendommen. Den kristne biskopen og helgen Sankt Nikolaus, eller Julenissen, er faktisk det mest kristne ved hele vår moderne julefeiring. Julemat, julegrøt og juleøl, for eksempel, er gamle tradisjoner som har hedensk bakgrunn. Den opprinnelige julefeiringen oppstod i Egypt og ble feiret den 6.januar som fødselsdagen til guden Aion eller Osiris. Til slutt smeltet feiringen sammen med den svært populære feiringen av fødselsdagen for solguddommen Mithra, den 25. desember. Lite overraskende er det at Mitraismen har hatt stor innflytelse på svært mange av kristendommens forestillinger og begreper.

I det førkristne Nord-Europa feiret man ved vintersolverv i siste halvdel av desember. Da feiret for et godt år, og også for at solen snudde, og derfor gikk mot lysere tider igjen. ‘Jul’ er også gammelnorsk (jól), og forekommer også i andre germanske språk (Yule, Noel). Den nordeuropeiske julefeiringen er en eldgammel fellesgermansk fest som er mye eldre enn kristendommen i våre områder.
utrolig at et stykke tøy vekker så mye følelser. For all del jeg elsker Norge,det er det beste landet i verden,og jeg synes vi har et fint flagg,men det er jo ikke flagget som gjør at Norge er et utrolig land. For min del kunne vi hatt et helt rødt flagg, og det hadde nok representert norge bedre enn det kristne flagget vi har nå. Men hvem bryr seg? At dette engang blir diskutert sier vel noe om hvor bra vi har det her,og ikke mer.