Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 10062
La oss begynne å kalle det for et kryss i stedet for et kors..
Har ingen problemer med å forandre på flagget vårt. Kristendommen er ikke en ide som gjenspeiler Norge, iallefall ikke noe jeg selv vil identifisere meg med. Ikke ta feil, jeg elsker Norge. Det jeg mener er at vi kan i det minste være åpne for nye ideer som kan ALLE nordmenn kan identifisere seg med.

Ser egentlig ikke problemet.
Sist endret av alzamon91; 22. mai 2012 kl. 12:20.
Sitat av zega Vis innlegg
Vi er opprinnelig vikinger? Virkelig? Du ser bare litt lenger tilbake i historien, hva tror du folk trodde på før vikingtiden? Ikke veit jeg eller bryr meg, men ganske sikker på at vi ikke har vært vikinger siden historiens begynnelse.
Vis hele sitatet...
Før vikingalderen var det jernalder i norge, og vi tilba germanske guder, om jeg ikke husker feil.
Jeg synes ikke vi skal endre det - hvordan vil det se ut uten korset?
Det vil mest sannsynlig ha de samme fargene men vil ha et annet symbol
Akkurat nå synes jeg de kan tilbakeføre kirken i staten. for det neste nå er vel at vi skal endre flagg, bytte nasjonalsang, finne andre plagg som erstatning for bunad, og avvikkling av div helligdager som ikke er rellevant for Norge nå som kristendommen ikke er en del av landet. Nei jeg er ikke kristen, men la nå i det minste landet forbli slik det var før kristendommen men uten kirken....
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg syns dette flagget er fantastisk kult. Fargene kan jo symbolisere det samme som de gjør idag. Den norske løven symboliserer så vidt jeg vet, selvstendighet. Digger den løven.

Kult, sant?


http://niflgard.files.wordpress.com/2010/06/norge.jpg?w=630
Vis hele sitatet...
Som presten nevnte, han er usikker på tolkningen til et slikt flagg da løve og øks ikke akkurat symboliserer fred.

Jeg syntes ikke flagget bør endres.
I starten var korset av mye mer betydning den dag idag.

I dag er det ikke lenger bare et flagg med kors.. Det symboliserer Norge.

Det blir som å si at man skal fjerne kvinnekroppen fra Løvenes Konge-coveret.
http://i3.kym-cdn.com/photos/images/small/000/294/742/a20.jpg

Hvis du da tenker deg at til venstre, er flagget slik folk ser det idag. Altså, i en helhet.
Og til høyre er slik det var før, med en betydning.
Sist endret av MrCryptical; 22. mai 2012 kl. 14:27.
Neutral Good
Mith's Avatar
For de som faktisk vil lære seg litt om flagg, våpenskjold og symbolbruk så er vexillologi, semiotikk og heraldikk tre stikkord. Flagg er langt fra tilfeldig sammensatt og det er en del å lære seg før man burde få lov til å uttale seg eller designe noe nytt.
Sitat av losjien Vis innlegg
finne andre plagg som erstatning for bunad
Vis hele sitatet...
What? Hva har bunader og kristendommen med hverandre å gjøre? Det er jo festdrakter, ikke rituelle uniformer.
Sist endret av Eplekjekk; 22. mai 2012 kl. 14:41.
Are Kalvø har jo allerede laget et nytt flagg:



Utsagnet til presten er jo naturlig nok kun ment som en brannfakkel, det skal veldig mye til før Norges flagg vil endres. Folk hater tross alt forandringer.

Personlig syns jeg det norske flagget er et av de vakreste flaggene som finnes her i verden, men som nordmann er jeg neppe særlig objektiv.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Sitat av Pisspreik Vis innlegg
Fordi det er tilbakestående å forandre noe som har funka fett så lenge. Er som å plutselig en dag bestemme seg for å fjerne hjula fra alle Norges biler fordi.. Ja, hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
"Tilbakestående å fjerne noe som har funka fett"... Du er MC ass. Og det tilbakestående eksempelet ditt er håpløst fordi biler ikke ville fungere uten hjul... =.=

Sitat av Pisspreik Vis innlegg
Poenget mitt var; hvorfor forandre noe som funker?
Vis hele sitatet...
Fordi det kan bli bedre / passe bedre.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Før vikingalderen var det jernalder i norge, og vi tilba germanske guder, om jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
My point exactly.

Nå vet jeg ikke begrunnelsen til at et kors ble valgt, men har vel kanskje noe med at vi (Norge) ikke ble ett land før kristendommen kom til Norge?

Vi har allerede flagg for kommuner og fylker (for de som ønsker et flagg som symboliserer noe før vi ble en samlet nasjon) selv om de kanskje mest omtales som fylkes- og kommunevåpen (skjold).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg må si at jeg finner det helt utrolig at så mange i denne tråden ytrer at de ikke visste at flagget hadde et kors i seg.

Dette var jo noe vi lærte både på barneskolen og ble repetert på ungdomsskolen i både samfunnsfag og religionslære.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Det som dog er feil er alle automatisk blir meldt inn i kirken. Vet ikke om denne praksisen vil bli endret på nå, men det bør den. Det burde også vært en "folketelling" ala alle som fortsatt VIL være medlem i kirken må gå personlig og levere et skjema f.eks. Hadde nok spart mye penger på det.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager blir man automatisk meldt inn i Kirken? Jeg har en haug med venner som aldri har vært medlem av statskirken.
Ja, når du er baby blir du kanskje innmeldt ved dåp, men dette er noe dine foreldre velger for deg, siden du et ute av stand til å ta et valg selv. Når man blir 15 derimot kan man ta det valget, da er man ifølge gammel tro "voksen", og bør derfor kunne velge selv om man blir konfirmert kristelig eller borgerlig.

Det er kanskje mange som ikke tør å ta dette opp med sine foreldre, eller rett og slett ikke bryr seg. men da er det deres egen feil, når man er så gammel tvinger hverken stat eller kirke deg til å være medlem.

Og en ting til, burde det ikke være de som ikke vil være medlem som må møte opp med skjema å melde seg ut? Det er jo tross alt de som har problemer med medlemsskapet, ikke de som vil være medlemmer.
Sist endret av OnklD; 22. mai 2012 kl. 15:14.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
What? Hva har bunader og kristendommen med hverandre å gjøre? Det er jo festdrakter, ikke rituelle uniformer.
Vis hele sitatet...
Det var ett eksempel da din fjøsnisse...
Sitat av zega Vis innlegg
My point exactly.

Nå vet jeg ikke begrunnelsen til at et kors ble valgt, men har vel kanskje noe med at vi (Norge) ikke ble ett land før kristendommen kom til Norge?

Vi har allerede flagg for kommuner og fylker (for de som ønsker et flagg som symboliserer noe før vi ble en samlet nasjon) selv om de kanskje mest omtales som fylkes- og kommunevåpen (skjold).
Vis hele sitatet...
Vel, Norge var jo et land før kristendommen kom, men ikke et forent land. Harald Hårfagre var konge over en stor del av Norge, men den første som forente hele Norge var Olav Tryggvason (som kristnet Norge) rundt 100 år senere.

Sitat av losjien Vis innlegg
Det var ett eksempel da din fjøsnisse...
Vis hele sitatet...
Da var det et dårlig eksempel.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Og en ting til, burde det ikke være de som ikke vil være medlem som må møte opp med skjema å melde seg ut? Det er jo tross alt de som har problemer med medlemsskapet, ikke de som vil være medlemmer.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om praktiske og økonomiske hensyn selvfølgelig. Hvem er det som må betale for at kirken skal rydde opp og hvordan rydder man opp mest mulig effektivt?
I 2010 (om jeg husker riktig år) så fikk alle medlemmer tilsendt en ferdig frankert konvolutt med et utfylt skjema som de kunne postlegge for å melde seg ut. Dette var for å rydde opp og digitalisere gamle og utdaterte registre.
Dessuten, hvis man melder seg ut så får ikke kirken mindre penger, tvert i mot får alle andre trossamfunn mer noe som gjør at staten må bruke enda mere penger.
Sist endret av Mith; 22. mai 2012 kl. 15:24.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er snakk om praktiske og økonomiske hensyn selvfølgelig. Hvem er det som må betale for at kirken skal rydde opp og hvordan rydder man opp mest mulig effektivt?
I 2010 (om jeg husker riktig år) så fikk alle medlemmer tilsendt en ferdig frankert konvolutt med et utfylt skjema som de kunne postlegge for å melde seg ut. Dette var for å rydde opp og digitalisere gamle og utdaterte registre.
Dessuten, hvis man melder seg ut så får ikke kirken mer penger, tvert i mot får alle andre trossamfunn mer noe som gjør at staten må bruke enda mere penger.
Vis hele sitatet...
Fikk vi ?

Jeg fikk aldri et slikt brev beklageligvis, jeg har dog meldt meg ut i 2005 og fant ut at jeg var tydeligvis medlem igjen i 2008, hvorpå jeg meldte meg ut igjen, lurer på om de har _meldt meg inn_ igjen...
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Fikk vi ?

Jeg fikk aldri et slikt brev beklageligvis, jeg har dog meldt meg ut i 2005 og fant ut at jeg var tydeligvis medlem igjen i 2008, hvorpå jeg meldte meg ut igjen, lurer på om de har _meldt meg inn_ igjen...
Vis hele sitatet...
Det fulgte med valgkortet til kirkevalget i 2009 ser det ut som.
At det var så enkelt som jeg mente det var finner jeg ingen kilder på, mulig du måtte fylle inn et skjema selv, men du slapp hvertfall porto.
http://fritanke.no/index.php?page=vi...t&NyhetID=7222
Sist endret av Mith; 22. mai 2012 kl. 15:29.
Kan vi ikke låne dette så er vi politisk korrekte. http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_flag
Eventuelt stjele same flagget.
Sitat av Pisspreik Vis innlegg
Fordi det er tilbakestående å forandre noe som har funka fett så lenge. Er som å plutselig en dag bestemme seg for å fjerne hjula fra alle Norges biler fordi.. Ja, hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Statskirke har jo funka lenge det og, men det fjernet de.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er totalt avsporing av debatten, men jeg syntes det er interessant hvordan Kirken kan drive på slik de gjør. Jeg må aktivt melde meg ut, ikke inn. Det sier seg selv at man hadde fått en langt mer representativ andel registrerte kristne om man aktivt måtte melde seg inn. Men noe sier meg at kirken fryktet det mediesirkuset som hadde blitt når det gikk opp for dem hvor få som faktisk anså seg som kristne nok til at de tok bryet med å sende inn en svarslipp. For å si det slik, hadde en annen organisasjon drevet med innmelding av medlemmer på denne måten så hadde SOS Rasisme-saken sett ut som pengerot i en lokal fotballforening.
Neutral Good
Mith's Avatar
Spørsmålet er vel hva hadde et langt mer korrekt register hadde vært godt for. Vi har andre, bedre, måter å kalkulere hvor mange som faktisk går jevnlig i kirken.
Sist endret av Mith; 22. mai 2012 kl. 15:47.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det hadde gitt et bedre innblikk i hvor stor andel som anså seg selv som en del av kirken, i likhet med at muslimer, jøder og buddister (... etc) må registrere seg for at deres trosamfunn skal motta statstøtte. Og når vi er inne på det, hvorfor skal et trossamfunn motta statstøtte? Jeg er selv agnostiker, og fra mitt ståsted er det helt absurd at mine skattepenger går med på å støtte opp over andres tro.

Jeg er fullstendig klar over at antallet medlemmer ikke styrer hvor mye penger kirken får, men det hadde kanskje satt søkelys på hvor absurd mye penger kirken får per medlem, som per nå også reflekterer over på andre trossamfunn. Nå som stat og religion er to helt separate ting er det på sin plass at finansieringen fra staten også stopper opp.
Tja, i 2015 / I eit hypotetisk år med eit nytt flagg for Noreg skal eg gå i 17. Mai tog for fyrste gong på lenge med det 'gamle' flagget på rein trass.

Landet kan bytte flagg so masse det vil, men eg blir fortsatt å hedre det med det 'gamle' flagget.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Du er en typisk nordmann. Livredd for forandringer. Kulturer og tradisjoner forandrer seg hele tiden. Hvorfor viser vi svakhet fordi vi forandrer flagget vårt? Norge som nasjon har forandret seg, hvorfor ikke forandre flagget også?

Spør du meg viser vi styrke hvis vi forandrer flagget vårt. Det viser at vi tør å ikke følge "flokken" og seile vår egen sjø. Uavhengig av hva andre måtte mene.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med å forandre flagget vårt? Det er ikke en bedriftslogo man snakker om her. Jeg er absolutt ikke imot et flerkulturelt Norge, ser bare ikke hvorfor vi skal forandre flagget så snart noe endrer seg.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Og hvis flagget virkelig skal symbolisere "norskt", så er jo kristendommen en komplett feilkjøring. Vi er opprinnelig vikinger og trodde på norrøn mytologi. Ikke Gud og Jesus. Som ble presset på oss gjennom trusler og makt fra unorske ytre krefter.
Vis hele sitatet...
Følte jeg må rette litt på deg. Men vi har mest sansynlig tilbedt den kristne guden lengre enn hva vi tilba de norrøne. I alle fall sett i syn av vi kan bevise. Så da bør vi jo beholde det kristne korset etter din mening?
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Nei, nei, og atter nei. Bare...nei.

Wow, det at man er født inn i et kristent land er så ille, eller at man er medlem av statskirken? Koster det dere noen årlige gebyrer? Er det virkelig så farlig å være medlem av kirken? Jeg tror alle til syvende og sist er stolt av det, det å bli døpt, og det å være norsk. Hva vil det si å være norsk? Tenk selv.

Jeg syns det er mer bekymringsfullt hvordan de først skiller stat og kirke, for deretter å grave opp en debatt om å endre flagget. Det har absolutt ingenting å si at Norge har forandret seg, dette er en del av kulturell arv, historie, verdier og religion. Hvordan kan noen være enige i dette? Er dere mennesker som ikke er stolt over historien vår og hva folk har kjempet for mens de bar det flagget. Det ligger mye mer bak det enn kristendommen, og jeg mener norge er et kristent land, på samme måte som tyrkia er islamsk og iran er islamsk. Det er ikke galt å innrømme det.

Ja, vi er et multikulturelt land, men å bare endre dette vil være uakseptabelt. Vi er fortsatt norske og vi er fortsatt norge, uansett hvor mange slags religioner vi slipper inn her.

I så fall, hvis det skulle skjedd, hvordan skulle det sett ut? En løve på flagget? Det norske flagget er vakkert, og jeg mener det aldri må endres.
Bare for å spore litt av og inn på en annen diskusjon, dette er en skummel retning, disse tankene. Skal norge bare bli mindre og mindre norsk? Vi ferier da påske og julaften, men bare la oss avvikle det også. Som flere andre her sa, om det skjer, flytter jeg ut.
Sist endret av Kusetjuv; 22. mai 2012 kl. 19:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Koster det dere noen årlige gebyrer?
Vis hele sitatet...
Nja, bare en milliard eller to i året. Eller rundt 300,- per snute i landet. Det er ikkje ein heilt uvesentleg kostnad.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Er det virkelig så farlig å være medlem av kirken?
Vis hele sitatet...
Korleis vil du reagere om moskeen på hjørnet utan viare førte deg opp på medlemslista, og hevda at du var medlem?

Det er systematisk medlemsjuks, der fleirtalet av medlemmene aldri er i kyrkja utanom høgtidene - og knapt nok då. Andre blir straffa for medlemsjuks - og med rette. Men kyrkja får gå fri.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg syns det er mer bekymringsfullt hvordan de først skiller stat og kirke, for deretter å grave opp en debatt om å endre flagget.
Vis hele sitatet...
Her er det to 'de' du må ta hensyn til. Partia bak kyrkjeforliket (samtlige på tinget afaik), og den presten som gikk ut i media og sa at ein burde ha ein debatt rundt flagget.

Det er altså langt ifrå dei samme som har uttrykt dei to meiningane du viser til ovanfor, og det retoriske 'de' framstår som veldig hult forsøk på å få det til å sjå ut som eit organisert avkristningsforslag.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Er dere mennesker som ikke er stolt over historien vår og hva folk har kjempet for mens de bar det flagget.
Vis hele sitatet...
Det er eit stråmannsangrep. Det er fullt ut mogeleg å gå inn for å endre noko utan å vere motstander av fenomenet. Verda er ikkje svart-kvitt. Eg kan utmerka godt lese New Scientist, og like fullt ha forbetringsforslag til den blekka.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det ligger mye mer bak det enn kristendommen, og jeg mener norge er et kristent land, på samme måte som tyrkia er islamsk og iran er islamsk. Det er ikke galt å innrømme det.
Vis hele sitatet...
Det er litt artig at du dreg fram Tyrkia, for der er det jo til dels store krefter som jobber for islamisering av eit sekulært land. Tyrkia har hatt ei rimelig knallhard sekulær line, som har blitt utfordra... Det viser vel kanskje kvifor det er greit å ha religionsnøytralitet nedfelt i konstitusjonen.

Kort sagt ser det ut som du er ute etter å måle fanden på veggen.

Det eg finn interessant her er at KRF ivrer for dette skiljet - og eg mistenker at motivasjonen er å bli kvitt homofile prester og slike uting; gi kyrkja fullt sjølvstyre utan å miste finansieringa, slik at ein slepp ministertøv som homser og kvinnfolk i prestekappa.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nja, bare en milliard eller to i året. Eller rundt 300,- per snute i landet. Det er ikkje ein heilt uvesentleg kostnad.

Korleis vil du reagere om moskeen på hjørnet utan viare førte deg opp på medlemslista, og hevda at du var medlem?

Det er systematisk medlemsjuks, der fleirtalet av medlemmene aldri er i kyrkja utanom høgtidene - og knapt nok då. Andre blir straffa for medlemsjuks - og med rette. Men kyrkja får gå fri.
Vis hele sitatet...
Jeg ville reagert i avsky.
Men det er ikke samme greia, fordi din mor og far valgte å døpe deg, det er mange som velger å ikke døpe barna sine. La det gå utover de som døpte deg fremfor å bli frustrert for at DU blir "robba" for så mye penger årlig.

Jaha? SOS Rasisme har jo faktisk jugd/stjelt og begått et helt annet lovbrudd enn hva statskirka har gjort. Det du sier nå er direkte patetisk, fordi DU eller din nabo betaler absolutt ingenting fra egen lomme. Og er ikke du en vaskeekte sosialist? Så har du så fryktelig mye i mot at akkurat denne "systematiske medlemsjuks" opplegget foregår? Se da rundt deg, hva annet forbanna bortkasta skattepengene blir brukt på. Men det er en helt annen diskusjon...
Sist endret av Kusetjuv; 22. mai 2012 kl. 20:20.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg ville reagert i avsky.
Men det er ikke samme greia, fordi din mor og far valgte å døpe deg, det er mange som velger å ikke døpe barna sine. La det gå utover de som døpte deg fremfor å bli frustrert for at DU blir "robba" for så mye penger årlig.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke døpt. Men jeg er medlem av statskirka. Mine foreldre tok et valg om å IKKE døpe meg av denne grunnen. Men siden jeg er født før - jeg tror det er 1980 - holdt det at en av foreldrene var medlem. Og mange av de som deltar i denne debatten her er/har nok vært i samme båt.

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jaha? SOS Rasisme har jo faktisk jugd/stjelt og begått et helt annet lovbrudd enn hva statskirka har gjort. Det du sier nå er direkte patetisk, fordi DU eller din nabo betaler absolutt ingenting fra egen lomme. Og er ikke du en vaskeekte sosialist? Så har du så fryktelig mye i mot at akkurat denne "systematiske medlemsjuks" opplegget foregår? Se da rundt deg, hva annet forbanna bortkasta skattepengene blir brukt på. Men det er en helt annen diskusjon...
Vis hele sitatet...
Selvsagt betaler man fra egen lomme. Det er der skatten kommer ifra.

Kirka har ikke brutt noen lover, men praksisen er greit sammenlignbar med SOS rasisme. Det er det som er argumentet. Skjønner heller ikke hvorfor du blander inn sosialisme her. Etter å ha lest innlegget 3 ganger er jeg fortsatt i villrede for hva du vil frem til i siste avsnitt.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg er ikke døpt. Men jeg er medlem av statskirka. Mine foreldre tok et valg om å IKKE døpe meg av denne grunnen. Men siden jeg er født før - jeg tror det er 1980 - holdt det at en av foreldrene var medlem. Og mange av de som deltar i denne debatten her er/har nok vært i samme båt.

Selvsagt betaler man fra egen lomme. Det er der skatten kommer ifra.

Kirka har ikke brutt noen lover, men praksisen er greit sammenlignbar med SOS rasisme. Det er det som er argumentet. Skjønner heller ikke hvorfor du blander inn sosialisme her. Etter å ha lest innlegget 3 ganger er jeg fortsatt i villrede for hva du vil frem til i siste avsnitt.
Vis hele sitatet...
Noe man igjen får tilbake. (sosialisme)
Det du nevner med 1980 blir jo såklart feil, det å være medlem burde vært et eget valg - det er jeg enig i.

Jeg vil fram til at det å være kristent er ikke så ille som folk skal ha det til..
Sist endret av Kusetjuv; 22. mai 2012 kl. 20:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg ville reagert i avsky.
Men det er ikke samme greia, fordi din mor og far valgte å døpe deg, det er mange som velger å ikke døpe barna sine.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er rapporter om folk som har meldt seg ut - og fått stadfesting på at dei er utmeldte - for å så oppdage at dei ikkje er det. Dei er innmeldt utan å vere døypte (eg var medlem og er ikkje døypt, ei heller fødd før 1980 som murloc skriv). Det er eit gigantisk rot i medlemsregisteret. Og kyrkja seier det rett ut sjølv.Eller, vent. Det er feiloppføringer, ikkje medlemmer... fantastisk. Kanskje SOS Rasisme skal gå over til å kalle det feiloppføringer?

Og kvifor har ikkje eg rett til å reagere i avsky av å vere med i ein organisasjon eg ikkje har noko til felles med, om du har det?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
La det gå utover de som døpte deg fremfor å bli frustrert for at DU blir "robba" for så mye penger årlig.
Vis hele sitatet...
Eg er ikkje spesielt frustrert over det. Men eit minstekrav er vel at debatten skjer på grunnlag av reelle tal, og ikkje fantasital? Det er veldig få som har kritisert størrelsen på budsjettet til kyrkja - den er heller ikkje avhengig av medlemstalet. Medlemsregisteret derimot får litt kritikk...
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jaha? SOS Rasisme har jo faktisk jugd/stjelt og begått et helt annet lovbrudd enn hva statskirka har gjort.
Vis hele sitatet...
Har dei? Kyrkja er fullt klar over at dei har grove feil i medlemsregisteret, og viser minimal vilje til å ta tak i det. Måten det vart oppretta på var jo ein metode som garantert ville føre til feil også...
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det du sier nå er direkte patetisk, fordi DU eller din nabo betaler absolutt ingenting fra egen lomme.
Vis hele sitatet...
Jo, alle skattebetalarar betaler faktisk for kyrkja av eiga lomme.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Og er ikke du en vaskeekte sosialist?
Vis hele sitatet...
Stråmann og personangrep.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Så har du så fryktelig mye i mot at akkurat denne "systematiske medlemsjuks" opplegget foregår?
Vis hele sitatet...
Stråmann.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Se da rundt deg, hva annet forbanna bortkasta skattepengene blir brukt på. Men det er en helt annen diskusjon...
Vis hele sitatet...
Stråmann og sjølvmotseeing ift. første avsnitt i innlegget ditt.

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg vil fram til at det å være kristent er ikke så ille som folk skal ha det til..
Vis hele sitatet...
Kvifor ville du da reagert med avsky av å vere oppført på medlemsrullane til moskeen på hjørnet? Kan du forklare meg prinsippskilnaden?
Sist endret av vidarlo; 22. mai 2012 kl. 20:42.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Noe man igjen får tilbake. (sosialisme)
Vis hele sitatet...
Kirken vil fortsatt få penger, på lik linje som andre trossamfunn gjør. Så dette får man igjen uansett.

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg vil fram til at det å være kristent er ikke så ille som folk skal ha det til..
Vis hele sitatet...
Det er ikke kjernen i saken. Jeg har aldri sett på meg selv som kristen selv om vi har hatt kirke som statsreligion. Så akkurat det er ikke mitt problem. Men koblingen mellom de som får reglene sine fra en 1600 år gammel bok og de som vi velger av politiske grunner må bort. Selv om jeg ikke tror bibelen dikterer politikken til norske partier, er det greit å ha et formelt skille på plass. KRF er kansje et unntak selvsagt, men selv de tør ikke følge bibelen 100% i politiske spørsmål.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg

Kvifor ville du da reagert med avsky av å vere oppført på medlemsrullane til moskeen på hjørnet? Kan du forklare meg prinsippskilnaden?
Vis hele sitatet...
Om jeg skulle svart utfyllende nok på det, ville det blitt en rapport på noen hundre sider som skiller ut hva som gjør kristendommen til en bedre og mer fredeligere religion enn islam er. (Til dags dato)

Dette er min mening, og det er ikke rasistisk motivert. På samme måte var det heller ikke et personangrep når jeg spurte om du var sosialist. Det var en måte å reagere på at du reagerer på at skattepengene gikk til statskirka, en replikerende setning, egentlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Om jeg skulle svart utfyllende nok på det, ville det blitt en rapport på noen hundre sider som skiller ut hva som gjør kristendommen til en bedre og mer fredeligere religion enn islam er. (Til dags dato)
Vis hele sitatet...
På samme måte som du finn relativt ekstreme kristne menigheter finn du nok relativt liberale muslimske forsamlinger. Det er på ingen måte eit svar på kvifor det eine skal vere meir avskyeleg enn det andre, prinsipielt sett. Den norske kyrkja står for verdiar eg er langt unna å vere einig i - m.a. ein rimeleg vokal gjeng mørkemenn.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
På samme måte var det heller ikke et personangrep når jeg spurte om du var sosialist.
Vis hele sitatet...
Jo, det er å gå etter personen og ballen. Dessutan er det eit fullstendig irrelevant stråmannsargument, all den tid det at eg er sosialist ikkje har noko med om eg støtter spesifikke skatter og avgifter. Ei heller kva religion (eller mangel på sådan) eg måtte tilhøyre.
Min personlige mening er at det kristne kors representerer to tusen år av ondskap og jeg blir kvalm av å se på det. Det burde ikke representere Norge, vekk med svineriet sier jeg.
Sist endret av Opteryx; 22. mai 2012 kl. 21:28.
krJo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Min personlige mening er at det kristne kors representerer to tusen år av ondskap og jeg blir kvalm av å se på det. Det burde ikke representere Norge, vekk med svineriet sier jeg.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke på flagget som et symbol som skal representere oss som nasjon?

Dette blir en litt teit sammenligning, men jeg bruker den anyways. LOL er et uttrykk som egentlig betyr at noe er morsomt og at man ler av det. I dag brukes LOL ofte som at noe er teit (i hvertfall i mitt nærområde). Selv om LOL som uttrykk betyr noe annet en det man bruker det som, synes jeg ikke man skal endre det. Korset i det norske flagget hadde opprinnelig en symbolsk betydning, men i dag er det bare en del av flagget som helhet, og korset i seg selv har ingen almenn betydning.
Utrolig å se alle følelsene som et skarve flagg vekker i folk. Såklart jeg elsker Norge, virkelig, jeg synes det er det beste landet i hele verden, og hvis jeg noensinne får familie, skal jeg bo i Norge, men det er ikke på grunn av flagget vårt. Men jeg ser ikke akkurat noen grunn til å endre det heller, noe av grunnen til at norge er så bra foreks er jo at religion ikke betyr noe her lenger, selv om korset på flagget lxm skal representere nasjonen under gud.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Min personlige mening er at det kristne kors representerer to tusen år av ondskap og jeg blir kvalm av å se på det. Det burde ikke representere Norge, vekk med svineriet sier jeg.
Vis hele sitatet...
Tror vi helt fint kan si at verdenen ikke var et spessielt mye bedre sted før kristendommen kom. Det barbariske europa var på mange måter mye verre. Bare i Norge fikk kvinner sansynlig vis høyere status når kirken kom. Dette fordi kirken tillot kvinner i mye større grad en hva det gamle samfunnet gjorde. Så når du snakker om kirken i et perspektiv på 2000 år blir det direkte feil det du sier.

Men klart, kirken står bak mye grusomheter. Men det gjør de fleste religioner. SÅ noe sier meg at det er menneskene bak, og ikke religionen sin skyld.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av murloc Vis innlegg
Bare i Norge fikk kvinner sansynlig vis høyere status når kirken kom.
Vis hele sitatet...
Var det kyrkja, eller var det generell samfunnsutvikling som førte til det?
Sitat av Pisspreik Vis innlegg
Poenget mitt var; hvorfor forandre noe som funker?
Vis hele sitatet...
Hater når folk sier det der.. For at det skal kunne bli BEDRE selvsagt.
Sist endret av random42099; 23. mai 2012 kl. 01:17.
Sitat av murloc Vis innlegg
Bare i Norge fikk kvinner sansynlig vis høyere status når kirken kom.
Vis hele sitatet...
Grei oversikt

Det er ikke nFF før man pirker.
Stat og kirke er skilt, men landet er da det samme. Det vakreste flagget i verden skal ikke endres. Presten er bare snurt, fordi han ikke får faste penger av staten lengre. Med mindre han begynner å NAVe da...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Var det kyrkja, eller var det generell samfunnsutvikling som førte til det?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å si noe om dette 100% sikkert da man fra arkeologiske bevis ikke kan si så mye om selve trosforestillingen til menneskene på den tia.

Men man finner f.eks helt plutselig svært rike kvinnegraver i norge rund midten av 1000-tallet. Noe som stemmer godt med når man regner Norge som kristnet. Dette som mye annet innen arkeologi er jo teorier som ofte er vanskelige å bekrefte. Men om du vil lese mer om akkurat dette vet jeg om noen gode artikkler som omhandler kvinner og kirken i den perioden. Det er de artikklene jeg brukte som kilder til en oppgave om kristning av Europa og Skandinavia. Men tror kansje du må innom et bibliotek for å finne dem.

Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Grei oversikt

Det er ikke nFF før man pirker.
Vis hele sitatet...
Hva? Det var ikke slike rettigheter jeg snakket om
Sitat av murloc Vis innlegg
Bare i Norge fikk kvinner sansynlig vis høyere status når kirken kom.
Vis hele sitatet...
Kvinnene hadde da ganske høy status i vikingtida? Hvem var det som stelte med kyra, de unge og de gamle og hadde nøklene til langhuset når mannfolka dro ut i viking? Jo, det var kvinnene og de var høyt aktet.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Kvinnene hadde da ganske høy status i vikingtida? Hvem var det som stelte med kyra, de unge og de gamle og hadde nøklene til langhuset når mannfolka dro ut i viking? Jo, det var kvinnene og de var høyt aktet.
Vis hele sitatet...
Ja hvis du var husfrue, noe som gjalt en liten minoritet.

Men som B.Sawyer sier:
It is also obvious that that any attempt to discover whether Scandinavian women did did indeed have a higher status and greater freedom of action before the twelfth centurie is hampered by the darth of evidence. Fortunatly some evidence is provided by poetry, runic inscriptions and archaelogical remains. In the elevent century women were tending to live longerthan they had earlier, and they began to form a larger proprtion of the whole poppulation.
Vis hele sitatet...
Kilde: Medieval Scandinavia by Birgit and Peter Sawyer.

Som jeg har sagt før er dette teorier. Men teoriene om at kvinnene får høyere status støttes i to andre tekster på pensumet vårt i arkeologi. Det blir egentlig svaært vanskelig å argumentere kortfattet om dette uten å enten skrive en lang lang tekst på forumet, eller å skrive kortfattet og håpe folk sjekker kildene. Men ingen av disse metodene er ideele i vertfall i denne tråden. Det lille jeg har skrevet her er bare litt av et 25 siders kapittel i boken som omhandler bare dette.

Men i konklusjonen sin skriver hun at det er egentlig umulig å konstatere om kvinner fikk høyere status. Men at det er indisier på det. Men som med som mye annet kan forskning på dette feltet tolkes på mange måter, og jeg er sikker på at det er mange som er uenig i hva hun skriver. Så ta det jeg sier for hva det er, usikker tolkning om noe som hendte for nesten 1000 år siden.

Igjen, hvis noen vil ha flere kilder på dette skal jeg gladlig komme med dem. Men de er stort sett i bokform og ikke bare å linke til på nettet.
Jeg syntes vi kan endre flagget.
Samme farger, men etter modell av Sør-Afrika. Det er ikke så crazy syntes jeg
Jeg liker fornyelse. Det viser at vi er et folk som ser fremover, og vil tenke nytt, istedet for og laase oss fast i gamle tanker og tradisjoner om hvordan ting skal vaere. Og saa blir det gamle flagget skrevet inn i historiebokene og faar den plassen den fortjener.
Personlig er jeg sterkt i mot at man skal fjerne korset fra flagget på grunn av at man ikke trenger å se fremover og tenke nytt når det kommer til et enkelt symbol som et flagg. Enkle ting kan for min del være som de være som de er for å symbolisere det som har vært. Jeg skjønner rett og slett ikke tankegangen:

"Hei verden! Se på det nye flagget vårt, vi tenker fremover!"

Det er vel mulig å tenke nytt uten å endre på flagget. Trenger vi i det hele tatt å bevise at vi tenker fremover med å forandre på flagget?

For meg blir å endre flagget som å brenne et fotoalbum fra jeg var barn. Selv lever jeg fint videre et fullverdig liv selv om jeg har et fotoalbum som symboliserer noe som har vært. Det trenger heller ikke å fortelle folk at jeg er oppsatt på babybilder av meg selv med mindre jeg ikke jeg kan gå en uke uten å se i dem.