Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4357
Hei. Ble i februar i fjor tatt for tyveri på arbeidsplass, et grovt tillitsbrudd, men ikke for noe av større verdi omregnet ish 5k. Jeg innrømmet alt før dem visste gjerningspersonen. Ble fortalt at de måtte anmelde, men jeg har siden februar i fjor ikke hørt noe fra noen som helst. Kan det virkelig gå så lang tid uten et eneste avhør eller telefonsamtale?

Vet jeg bare kan ringe og sjekke, men har ikke baller til det. Selv ikke når jeg har drukket.

Siden jeg har innrømmet alt hele veien, er ikke dette en enkelt sak for politiet og straffe meg for?
Får man ikke til vanlig et brev i posten e.l om at jeg er anmeldt?
Sist endret av slitenkar; 21. juli 2023 kl. 14:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her kan det kanskje ha skjedd flere ting.

1. De anmeldte ikke alikevel
2. Politiet har en stor backlog og/eller nedprioriterer sånne type saker.

Dersom du er anmeldt, vil jeg neppe tro du får noe mer enn en liten bot. Fikk du beholde jobben?
Trådstarter
Takk for svar. Fikk sparken, men lønn 3mnd for ærlighet.

Dersom dem nedprioriterer, kan jeg plutselig i 2024 bli kontaktet? Finnes jo ingenting å etterforske….
Sist endret av slitenkar; 21. juli 2023 kl. 14:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da er det bare å nekte, så blir det henlagt
Trådstarter
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Da er det bare å nekte, så blir det henlagt
Vis hele sitatet...
Jeg skrev under på at jeg innrømmer tyveriet.. Vanskelig å nekte da kanskje
Neida, bare si du skrev under fordi du ville ha 3 måneder betalt.

Bør egentlig ikke si noe som helst. Kan jo trekke tilståelser så regner med at det samme gjelder her.
De ville nok i hovedsak ha deg til å skrive under for å stå sterkere om det skulle bli en tvist om oppsigelsen. Er nok mulig de ikke har brydd seg om å anmelde. Men det blir jo kun spekulasjon om du ikke klarer å ringe.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har møtt på politistasjon. Ingen anmeldelser liggende på meg. Arbeidsgiver ville nok unngå stor katastrofe ift nyhetsoppslag som det ville gitt - var mange innblandet fra arbeidsplassen ++++
Sitat av slitenkar Vis innlegg
Har møtt på politistasjon. Ingen anmeldelser liggende på meg. Arbeidsgiver ville nok unngå stor katastrofe ift nyhetsoppslag som det ville gitt - var mange innblandet fra arbeidsplassen ++++
Vis hele sitatet...
Hva stjal du? Hvorfor stjal du? Ikke noe moralpreken. Jeg lurer bare av ren nysgjerrighet

Kudos for du mannet deg opp å sjekket dette hos politiet
Sist endret av tøffel; 22. januar 2024 kl. 12:19.
Høres ut som arbeidsgiver ikke tok seg bryet med å anmelde?

Mener du med - var mange innblandet fra arbeidsplassen ++++
Tok du skylda for andre eller fikk flere sparken?
Jeg kan dessverre ikke utdype grunnet redd for å bli gjenkjent, beklager.

Nei. Jeg mener at hvis dette hadde blitt en sak, hadde dette blitt en stor sak grunnet flere innblandet, i noe som yrkesmessig hadde ført til en liten katastrofe om nyhetene fikk nyss i det.
Eneste jeg kan si, er at det ikke er lovpålagt å anmelde slike forhold, det er litt 50-50 ut i fra skjønnsmessige vurderinger.
Du hører noe ca et år etter det skjedde, sånn plutselig du kan også ha fått saksdokumenter om siktelse på digipost.
Kan jo også godt være at arbeidsgiver satt såpass pris på en uforbeholden tilståelse i kombinasjon med at beløpet er "ubetydelig" for de fleste bedrifter at de ikke ønsket å gi deg noe permanent på rullebladet når arbeidsforholdet uansett ble avsluttet. Den teorien styrkes mtp at du fikk 3 mnd etterlønn når arbeidsgiver enkelt kunne ha gitt deg sparken på dagen mtp hva som skjedde.
Sitat av Rapdosbombados Vis innlegg
Du hører noe ca et år etter det skjedde, sånn plutselig du kan også ha fått saksdokumenter om siktelse på digipost.
Vis hele sitatet...

Hei. Ja, hørt at slikt kan ta utrolig lang tid. Men nå har det gått snart to år uten engang et hint om at jeg er anmeldt. Sjekket Digipost og altinn selvsagt.

Som tidligere skrevet i innlegget så tok jeg motet til å oppsøke politikammer for å høre om det lå noe inne på meg.

Så jeg har nok vært utrolig heldig, noe som jeg setter pris på i form av å være en god samfunnsborger.
Sitat av slitenkar Vis innlegg
Hei. Ja, hørt at slikt kan ta utrolig lang tid. Men nå har det gått snart to år uten engang et hint om at jeg er anmeldt. Sjekket Digipost og altinn selvsagt.

Som tidligere skrevet i innlegget så tok jeg motet til å oppsøke politikammer for å høre om det lå noe inne på meg.

Så jeg har nok vært utrolig heldig, noe som jeg setter pris på i form av å være en god samfunnsborger.
Vis hele sitatet...
Om det har gått to år så har du 99.98% sluppet unna. For arbeidsgivers del er det et enormt tapsprosjekt å søke rettferdighet for 5k i utstyr stjålet. Det er ikke verdt tiden eller pengene, særlig hvis utstyret allerede er returnert.

Ingen gidder å ha mer kontakt med politiet enn nødvendig.



Hvilket type utstyr stjal du, om vi kan spørre?
Sist endret av KrølleBølleBrur; 24. januar 2024 kl. 08:32.
Er saken anmeldt og henlagt så tar det ikke mange dagene før du får et brev i posten.
Er saken i etterforskning så tar det heller ikke mange ukene før du hører noe, da de gjerne vil at folk skal til avhør osv mens de husker ting.

Jeg tipper arbeidsgiveren din ikke anmeldte deg.
Ja, tipper jeg slapp unna siden de på politistasjonen for 1 mnd siden sa det ikke lå noe inne på meg?

Beklager… Men kan ikke si hva det var..