Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3749
Har vært alkoholiker siden jeg var 19 år gammel, er 24 nå. Drikker pga. PTSD fra alvorlig mobbing og grov vold på skolen. Var edru nå i to dager og sprakk i dag. Allerede vært å kjøpt to 6ere, en for idag og en for i morgen. Ender sikkert opp med å dra å kjøpe to til i morgen så det varer til mandag. Føler bare at alt er dritt.

Opplevelsene med å være edru er like jævlig som de var sist gang. Generell depresjon, tvangstanker (selvskading/selvmord), men rakk ikke å bli sint. Forrige gangs edruskap varte i 3 måneder hvor jeg var sint og deprimert 24/7. Er rett og slett for sliten til å stoppe å ikke drikke. Jeg vet at det kommer bare til å bli helt jævlig.

Problemstillingen er:
For å få fred med fortiden må jeg være edru.
Mens for å være edru må jeg ha fred med fortiden.

Hvordan i helvete skal jeg løse det problemet?

Setter pris på svar. Går til psykolog men de har ferie til August.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Du må ta tak i problemene dine, ser du går til psykolog og det er kjempe bra

Men du kan utforske kognitiv terapi på egenhånd på nett, kanskje det hjelper
Her tenker jeg det er best at du oppsøker avrusning gjennom å oppsøke fastlege selv. Førerkortet ryker ikke, men du får kanskje beskjed om å ikke kjøre akkurat per nå. Om du blir deprimert/suicidal som innlagt er det mye tryggere enn å forsøke å gjøre dette alene, for det unner jeg ingen
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For min del var det å slutte å drikke og ruse meg det beste jeg kunne gjøre for å få bedre utbytte av terapi. Det å komme i kontakt med undertrykte følelser, det å forstå hjernen og mønstre på en helt annen og klarere måte.
Vil tipse deg om å begynne på antabus, skrives ut hos fastlege.
morkakespisende
Har du prøvd kampsport? Går fint an å møte opp med et par pils i magen. Du angrer så fort oppvarmingen begynner. God terapi!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For min del var det å slutte å drikke og ruse meg det beste jeg kunne gjøre for å få bedre utbytte av terapi. Det å komme i kontakt med undertrykte følelser, det å forstå hjernen og mønstre på en helt annen og klarere måte.
Vil tipse deg om å begynne på antabus, skrives ut hos fastlege.
Vis hele sitatet...
Til info; antabus vil gjøre at du blir fyllesyk for hver gang du drikker
Drikking gjør bare problemene dine værre på sikt.
Føles kanskje bedre i det du drikker men på sikt gjør det deg bare værre.
Det er viktig å ta tak i ptsd'en og de problemene du har rundt det.
Å ruse seg vekk er som å feie det under teppet, det biter deg dobbelt så hardt i rævva før eller siden og så har du to problemer eller fler som må takles.

Prøv igjen og igjen og hold deg unna rus. Og skulle du sprekke så ikke vær for hard mot deg selv.
Avhengighet er noe j...drit, og for hver gang du prøver og sprekker så er du en gang nærmere den gangen du lykkes.
Stay strong, og ikke gi opp å prøve!
Du får bare skrumpelever til slutt, menn null stress det
Skjønner at det ikke vil hjelpe problemet men er ikke hasj litt sunnere på kroppen og billigere for lommeboka? Mange med ptsd føler at det hjelper. Vanskelig å være sint når man er skækk hvertfall. Når du drikker de mengdene der står du jo uansett i fare for å miste lappen. .
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Skjønner at det ikke vil hjelpe problemet men er ikke hasj litt sunnere på kroppen og billigere for lommeboka? Mange med ptsd føler at det hjelper. Vanskelig å være sint når man er skækk hvertfall. Når du drikker de mengdene der står du jo uansett i fare for å miste lappen. .
Vis hele sitatet...
Bruke hasj jævlig hardt i en periode, typ 80-100g på 3 måneder. Ble noia helvete til slutt, men det var bedre enn alle årene med drikking. Nå har jeg mista alt av kontakt med dealere så det har (dessverre) løst seg selv. Stresser ikke med lappen

Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Du får bare skrumpelever til slutt, menn null stress det
Vis hele sitatet...
Joda, kommer også til å ende opp med å gjøre noe jævla dumt edru med hvordan det går nå. 50/50 om det er forside i landets aviser eller bare et lite notat i lokalavisa. Anbefaler å lese hele innlegget før du kommenterer neste gang tjommi

Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Drikking gjør bare problemene dine værre på sikt.
Føles kanskje bedre i det du drikker men på sikt gjør det deg bare værre.
Det er viktig å ta tak i ptsd'en og de problemene du har rundt det.
Å ruse seg vekk er som å feie det under teppet, det biter deg dobbelt så hardt i rævva før eller siden og så har du to problemer eller fler som må takles.

Prøv igjen og igjen og hold deg unna rus. Og skulle du sprekke så ikke vær for hard mot deg selv.
Avhengighet er noe j...drit, og for hver gang du prøver og sprekker så er du en gang nærmere den gangen du lykkes.
Stay strong, og ikke gi opp å prøve!
Vis hele sitatet...
Er klar over ironien med å drikke for selvmedisinering. Har slitt med edruskap siste 1-2 årene. Men får ikke til å fungere i lengden. Rekorden er 3 helt jævlige måneder. Svarte sånn halvveis, i andre kommentarer, angående hvor forpult vanskelig det har vært. Blir nok avdeling hvor jeg kan jævles med meg selv i relativt trygge omgivelser. Som froskene sier: c'est la vie.
Sist endret av MosegroddIdiot; 30. juli 2023 kl. 01:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøvd å trappe ned ved å bytte ut en av halvliterene med lettøl/annen 2.4%? Pleier å gjøre det over noen uker hvis jeg sklir ut og drikker mye en periode. Litt uvandt i begynnelsen, men er enklere å vende seg til å drikke mindre på den måten.
Ville ikke gått cold turkey akkurat mens psykologen har ferie. Du trenger nok den støtten hvis du skal trappe ned, kanskje hyppigere timer også hvis det går an. Er det en psykolog som funker for deg, synes du?

Du sier du "sprakk" etter to dager, men for kroppen sin del så er det jo fint om du av og til går en dag og to uten. Du trenger ikke gå hele veien på en gang. I alle fall ikke nå mens du ikke har noe behandling.
Prøvd kratom?
Hei du var jo edru i 2 dager, neste mål er tre

Men anbefaler deg å legge deg inn, lettere da med folk rundt deg 24/7 som jobber for at du skal klare det
▼ ... noen uker senere ... ▼
Oppdatering:

Siden jeg er diagnostisert så har jeg vært å fått ADHD medisin som har hjulpet enormt med å redusere tankekjøret samt dempe tvangtankene. Sliter fortsatt men nå har jeg iallefall energi nok til å holde meg edru. Hatt noen svake øyeblikk hvor tanken om drikking har vært der men er ganske flink til å distrahere meg selv.

Må ta månedlig blodprøve pga. medisinering så da blir jeg ferska for å drikke. Kanskje ting ordner seg denne gangen og jeg finner fred i edruskapen. Er ikke så mye å gjøre annet enn å ta tiden til hjelp, ingen går en mil uten å ha gått en meter. Setter stor pris på kommentarene fra dere
Sist endret av MosegroddIdiot; 28. august 2023 kl. 14:38.
Sitat av MosegroddIdiot Vis innlegg
Oppdatering:

Siden jeg er diagnostisert så har jeg vært å fått ADHD medisin som har hjulpet enormt med å redusere tankekjøret samt dempe tvangtankene. Sliter fortsatt men nå har jeg iallefall energi nok til å holde meg edru. Hatt noen svake øyeblikk hvor tanken om drikking har vært der men er ganske flink til å distrahere meg selv.

Må ta månedlig blodprøve pga. medisinering så da blir jeg ferska for å drikke. Kanskje ting ordner seg denne gangen og jeg finner fred i edruskapen. Er ikke så mye å gjøre annet enn å ta tiden til hjelp, ingen går en mil uten å ha gått en meter. Setter stor pris på kommentarene fra dere
Vis hele sitatet...
Dette var fint å høre! ADHD og PTSD er en spicy kombo. Håper psykologen er tilbake snart, sikkert mer effektivt med terapi når du er litt bedre regulert.
Du bør inn på en seriøst avrusning, hvor det jobbes tverrfaglig. Du må ikke finne på å kutte ut alkohol på dagen, da det kan være livsfarlig. Snakk med legen din, dere kan se på alternativer. Men viktig at du ikke bare kutter ut etter så mange år, det må gjøres kontrollert og kanskje også samtidig med terapi.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av MosegroddIdiot Vis innlegg
Oppdatering:

Siden jeg er diagnostisert så har jeg vært å fått ADHD medisin som har hjulpet enormt med å redusere tankekjøret samt dempe tvangtankene. Sliter fortsatt men nå har jeg iallefall energi nok til å holde meg edru. Hatt noen svake øyeblikk hvor tanken om drikking har vært der men er ganske flink til å distrahere meg selv.

Må ta månedlig blodprøve pga. medisinering så da blir jeg ferska for å drikke. Kanskje ting ordner seg denne gangen og jeg finner fred i edruskapen. Er ikke så mye å gjøre annet enn å ta tiden til hjelp, ingen går en mil uten å ha gått en meter. Setter stor pris på kommentarene fra dere
Vis hele sitatet...
De blodprøvene er strenge. Jeg ble sjekka for alkohol-metabolitter(vil jeg anta) og jeg måtte gå flere måneder ekstra fordi jeg drakk 1 flaske vin en helg og tok prøven uken etter. Det var tydeligvis for høyt konsum.
Anonym bruker
"Tykk Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette var fint å høre! ADHD og PTSD er en spicy kombo. Håper psykologen er tilbake snart, sikkert mer effektivt med terapi når du er litt bedre regulert.
Vis hele sitatet...
Kan du si noe mer om den komboen? Eller er det andre som har begge? Greia er at jeg har gått i terapi for ptsd i flere år uten egentlig å få det bedre. Så ble jeg oppfordret av legen til å utredes for adhd. Og det var uten tvil adhd sa de.

Det er så nytt at jeg har ikke helt fått tatt det inn. Vet ikke om jeg skal orke medisiner for jeg føler det blir bare mer mas og kjas og nå går jeg rundt som en spent stålfjær hele tiden. De jeg kjenner som har adhd sier oppstart med medisiner er som en berg og dalbane med tunge nedturer og noen glimt av positivitet før den forsvinner og letingen av rett medisin og dose starter på ny. Målet mitt er egentlig bare å få det bedre. Har forsøkt alt av terapi som er tilbudt men våkner fortsatt full av skrekk hver natt og fungerer ikke veldig bra om dagen. Hvordan kan adhd medisin hjelpe?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du si noe mer om den komboen? Eller er det andre som har begge? Greia er at jeg har gått i terapi for ptsd i flere år uten egentlig å få det bedre. Så ble jeg oppfordret av legen til å utredes for adhd. Og det var uten tvil adhd sa de.

Det er så nytt at jeg har ikke helt fått tatt det inn. Vet ikke om jeg skal orke medisiner for jeg føler det blir bare mer mas og kjas og nå går jeg rundt som en spent stålfjær hele tiden. De jeg kjenner som har adhd sier oppstart med medisiner er som en berg og dalbane med tunge nedturer og noen glimt av positivitet før den forsvinner og letingen av rett medisin og dose starter på ny. Målet mitt er egentlig bare å få det bedre. Har forsøkt alt av terapi som er tilbudt men våkner fortsatt full av skrekk hver natt og fungerer ikke veldig bra om dagen. Hvordan kan adhd medisin hjelpe?
Vis hele sitatet...
Det er mye man kunne sagt, men kan nevne noe. PTSD og ADHD har for det første litt overlappende symptomer, så det er vanskelig å si hva som er hva av og til. Ofte er det vel begge deler, oppå hverandre.

ADHD er jo en reguleringsvanske først og fremst, og påvirker også emosjonsregulering. Det sier seg selv at det er vanskeligere å finne et toleransevindu å kunne jobbe med traumeminner i, hvis du i utgangspunktet sliter med å regulere deg opp eller ned ved behov. Sånn sett så tenker jeg det er en god idè å prøve medisiner, for å få utbytte av terapi. Ja, det kan ta ganske lang tid å finne ideelt medikament og optimal dose, men det er god sjanse for å få hjelp rimelig raskt også. Det kan være litt komplisert, så en god psykiater er bra å ha med i prosessen.

Ellers så har jo traumer, da særlig komplekse traumer, en lei tendens til å plassere deg i stadig nye traumatiske situasjoner. Der hjelper ubehandlet ADHD også godt til. Alle som skiller seg ut er dessverre ekstra utsatt for ulike former for misbruk, og som ADHD-kid er man ikke nødvendigvis så god til å tilpasse seg og gå under radaren. Videre i livet er evig jakt etter dopamin kombinert med manglende konsekvenstenking og impulskontroll en tidvis spennende mix. Ubehandlet ADHD gir ganske mange år kortete forventet levealder, fordelt ut over ca alle måter det er mulig å dø på. Og det du ikke dør av, blir du gjerne traumatisert av.

Til alt overmål blir du lettere traumatisert av en gitt hendelse når du har ADHD, i og med at et traume er en opplevelse som overgår din evne til å integrere den, og ADHD-hjernen ikke akkurat er så jævla ryddig på sånt. Så, med tanke på å ikke fortsette å havne i stadig nye traumatiserende situasjoner, så er det en god idè å få behandlet ADHDen på en eller annen måte.

Du sier du har prøvd alt av terapi, men hvilke retninger da? Det skal være mulig å behandle ptsd, altså. Om du ikke nødvendigvis blir kvitt det så skal du få det bedre enn du har det nå. Vurder noe som går dypere enn det kognitive, og gjerne noe somatisk, som psykomotorisk fysioterapi eller lignende. PTSD er i stor grad en fysiologisk og nevrologisk greie, det er liksom ikke bare å "reframe" tenkemåten din. EMDR funker også bra for noen.
Sist endret av *pi; 29. august 2023 kl. 19:13.
Sitat av Amøbe88 Vis innlegg
Du bør inn på en seriøst avrusning, hvor det jobbes tverrfaglig. Du må ikke finne på å kutte ut alkohol på dagen, da det kan være livsfarlig. Snakk med legen din, dere kan se på alternativer. Men viktig at du ikke bare kutter ut etter så mange år, det må gjøres kontrollert og kanskje også samtidig med terapi.
Vis hele sitatet...
Har vært av og på med å slutte å drikke nå i 1-1,5 år. Delirium Tremens ol. har ikke vært et problem men symptomene var verst første gang. Nå er det heldigvis det bare noen svette netter og litt dritt humør. Men skjønner godt hva du mener og setter pris på advarselen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du si noe mer om den komboen? Eller er det andre som har begge? Greia er at jeg har gått i terapi for ptsd i flere år uten egentlig å få det bedre. Så ble jeg oppfordret av legen til å utredes for adhd. Og det var uten tvil adhd sa de.

Det er så nytt at jeg har ikke helt fått tatt det inn. Vet ikke om jeg skal orke medisiner for jeg føler det blir bare mer mas og kjas og nå går jeg rundt som en spent stålfjær hele tiden. De jeg kjenner som har adhd sier oppstart med medisiner er som en berg og dalbane med tunge nedturer og noen glimt av positivitet før den forsvinner og letingen av rett medisin og dose starter på ny. Målet mitt er egentlig bare å få det bedre. Har forsøkt alt av terapi som er tilbudt men våkner fortsatt full av skrekk hver natt og fungerer ikke veldig bra om dagen. Hvordan kan adhd medisin hjelpe?
Vis hele sitatet...
Med alkohol (uten medisin) så er søvnen dritt, trade offen er å virre rundt komfortabelt rusa. Men dagen derpå så sitter jeg i et konstant tankekjør dagen lang. Dette leder til dager, uker og måneder som er forjævlig. Drikkinga dytter bare problemene en dag fremover.

Uten alkohol (med medisin) så er tankene mer intens men varer ikke så lenge. Derimot kommer marerittene oftere. Dette gjør at jeg roter til døgnrytmen fordi jeg haler ut å sovne. Å være på vakt og klar til kamp 24/7 er nok kommet for å bli. Men lysglimtene er når jeg får noe ut av dagen annet enn jobb og gaming, om det er å vaske klær eller rydde leiligheten er ett fett.

Medisinen vil ta knekken på mye av symptomene for ADHD, en del av de vil også finnes i PTSD. Tenk på hvordan livskvalitet du har nå og vei det opp mot å prøve medisin. Jeg kan ikke gi noen anbefaling men vil si at det har endret (og vil endre) mitt liv i en positiv forstand.
Sist endret av MosegroddIdiot; 4. september 2023 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Svarer deg som er 24 og alkoholiker
Hei
Jeg er 56
Drakk fra jeg var 16-27
M begge hendene selv
Pga av angst mm

Jobbet på pub
Til slutt var jeg nok alkoholiker

Ikke bli et alkohol lik kjære deg

Alkohol er verre en heroin for kroppen din
Selv om mange flere dør av overdose heroin
Så er alkohol verre
Iflg forskere
Abstinenser på alkohol
Dilerium kramper mm
Kan du dø av
Reparerer du dagen derpå
Det gjorde jeg
Begynte å blande alkohol og piller
Turte ikke gå ut omtrent
Begynte med dop i fylla


Vil bare si jeg føler med deg og tro meg , du må få hjelp m din PSTD mm

Det er årsaken symtomene her er at du er alkoholiker

Det går an å slutte

Ikke dra i behandling 12 trinn mm , religion , ESenteret
Til slutt begynner du bare med andre ting

Få hjelp hos en psykiater
M PSTD
Så får du velge om du vil si du drikker pga dette.
Lykke til
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For min del var det å slutte å drikke og ruse meg det beste jeg kunne gjøre for å få bedre utbytte av terapi. Det å komme i kontakt med undertrykte følelser, det å forstå hjernen og mønstre på en helt annen og klarere måte.
Vil tipse deg om å begynne på antabus, skrives ut hos fastlege.
Vis hele sitatet...
Antabus er flotte greier om du har bestemt deg for eller har motivasjon for å slutte.

Ta et par så kan du ikke drikke om du vil. Bare å prøve. Noe jeg har gjort flere ganger.

Det hjelper utrolig får å komme over kneiken. Se seige første dagene.

Nå har jeg ikke som mål det å ikke drikke per say, men jeg har i kalenderen at jeg skal ta antabusen hver kveld. Effekten er det samme.

Om jeg glemmer å ta den en uke kan det bli fristende å ta et par pils også er man utpå igjen.

Men det som er fint er at feks ikveld så kan jeg ikke drikke fordi jeg tok antabus igår. Hvis jeg ikke kan drikke ikveld uansett, så er det en lett sak og ta antabusen, fordi man ønsker bare å drikke i "nået", men siden jeg ikke kan det så tar jeg den, og da kan jeg heller ikke drikke imorgen eller dagen etterpå.

Men du må jo ønske å slutte selvfølgelig først og fremst.