Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 891
Idag har jeg noe spesielt på tankene, og det er tekstene i blant annet rap. Jeg er en fan av rap, og hører på diverse fra moderne tid. Det får meg til å tenke på forskjellen mellom dagens tekster og de fra 90-tallet. Skal ikke lyve å si at jeg er den som hører på datidens tekster eller verk, men jeg er en stor fan av dagens.
Siterer denne artikkelen: https://www.knightcrier.org/entertai...-then-and-now/
Sitat av KnightCrier.org
When rap first originated it automatically gained popularity. 90s rap was like poetic hip hop, giving rappers the ability to express their artistic side with words. It was used as a voice to the world of hip-hop. Rappers used their music to give listeners a point of view of their world and struggles. RAP is an acronym for rhythm and poetry. Although most of today’s rap is not as poetic it used to be, both eras of rap are very influential.
Vis hele sitatet...

Sitat av KnightCrier.org
A very persuasive 90s rap group was N.W.A. Their music expressed the world of police brutality and the discrimination African Americans faced. Most people would not view their music as empowering, but as a menace to society. N.W.A made songs not just as entertainment but to voice their opinions. Their music was banned from any mainstream American radio stations, yet their album sold to about 1 million copies. Tupac was another influential rapper in the 90s. To many, he is titled as a rap legend. He has sold more than 75 million albums worldwide and his music was viewed as introspective. He unfiltered the world of growing up black and explaining the deprivation of going through racism and living in the ghettos.
Vis hele sitatet...

Deretter vil jeg sitere to tekster, den ene fra Tupac og for sammenligning den andre fra Meghan Thee Stallion:
Sitat av Tupac - Keep Ya Head Up
[Verse 1: 2Pac & Dave Hollister]
Some say the blacker the berry, the sweeter the juice
I say the darker the flesh, then the deeper the roots (Oh)
I give a holla to my sisters on welfare
2Pac cares if don't nobody else care (Oh)
And, uh, I know they like to beat you down a lot
When you come around the block, brothers clown a lot
But please don't cry, dry your eyes, never let up
Forgive, but don't forget, girl, keep ya head up
Vis hele sitatet...

Ifølge Genius.com, som er en godt anerkjent analytisk hjemmeside hvor de bryter ned tekster og konkluderer med ett sammendrag av teksten for å fortelle leseren hva tekstene prøver å formidle. Absolutt verdt å sjekke ut. - Uansett så handler denne teksten om, ifølge dem: å oppløfte kvinner - a feminist anthem - der han oppfordrer til at kvinner skal få ta ett valg i for eksempel emner som abort.
Sitat fra 2pac selv:
I think the shit that I say, no one else says. Who was writing about Black women before ‘Keep Ya Head Up?’ Now everybody got a song about Black women. Who was writing about that when I was writing about that? Who was writing about their own problems?
Vis hele sitatet...

Han påpeker sin egen influens i rap-kulturen og mener selv at han setter trendene for blant annet å oppløfte kvinner, spesielt da etniske kvinner, hvor han prøver å oppfordre til politikk som baserer seg på valg og uavhengighet for denne 'gruppen'.
Nå la oss sammenligne med en moderne tekst, av Meghan Thee Stallion for sammenligning.
Sitat av Meghan Thee Stallion - Rich
Hey, ayy, ayy
I ain't never need a nigga money ’cause I make it
But if that nigga wanna pay a bill, I'ma take it
[Verse 1]
I love a lot of zeros, but I don't fuck with no losers (Yeah)
Two type of people in this world and I’m a chooser (Yeah)
I was in the club with my trick eating suya (Hey)
Brought my freaky friend 'cause he know I ain't gon' do nothin' (Nah)
He be eating everybody pussy, I can't kiss him
I'ma give him back when he broke, I can't fix him (Nah)
Should’ve saw his face when I ran it up in Louis (Ha)
I’ma treat the nigga how he look (Ayy, ayy), stupid
Vis hele sitatet...

(Må innrømme at jeg liker denne sangen jævlig godt, den er skikkelig humoristisk men hvis du hører på denne EP-en (Suga) så er alle de her låtene tekster som denne. Alle!) - Oppfordring til Reckless Behaviour?
En kan argumentere for at denne teksten er ett direkte resultat av 2pac tekster, men jeg lurer på om det kan ha mer med å gjøre at dagens kultur er myyeee mer basert på å være den 'mest sjokkerende' hvor tekstene mer eller mindre oppfordrer til destruktiv og egoistisk atferd.
Derfor lurer jeg på om det her er noe dere tenker på når dere hører dagens tekster. Jeg innser at det her er to tekster som sammenlignes, kanskje som apples to oranges. Og hvis du bryter ned flere tekster fra artistene den gang da, spesielt fra 90-tallet, og dagens tekster til de aller fleste artister innenfor denne sjangeren, så vil du se at det er en gjenganger at du nesten ikke kan sammenligne tekstene. Hva mener dere?
Sist endret av Jokke; 9. desember 2020 kl. 14:40.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg synes det blir litt for enkelt å si at tekstene på 90-tallet hadde en mening, og at ingen lager slik musikk lenger.
Det har nok mer å gjøre med at den klassiske radiolåten, altså den aktuelle populærmusikken har endret seg.
Selv blant store artister på grensen til pop-artister, som f.eks Kendrick, Kanye og Drake finner man ordentlig solide tekster(selvfølgelig med unntak) den dag i dag, men jeg er enig i at det er et større skille i dagens rap. Det tror jeg dog skyldes at sjangerens popularitet har vokst enormt og da er det naturlig at den også utvikler seg.

Du kan jo sammenligne den rå "fuck you"-teksten i 90-tallslåta Eazy duz it: https://www.youtube.com/watch?v=U6XlAgDqP6g med den samme type teksten i den mer aktuelle hot n*gga https://www.youtube.com/watch?v=vJwKKKd2ZYE
Begge er låter som er drevet av beaten, og det kreves ikke et geni for å skrive teksten til noen av de.

Samtidig kan man sammenligne storytellingen og den lyriske kvaliteten i klassikeren N.Y State of mind https://www.youtube.com/watch?v=hI8A14Qcv68 med den mer nylige utgitte The Art of Peer Pressure https://www.youtube.com/watch?v=3beC...ture=emb_title der begge sangene forteller en historie og mer til.

Poenget mitt er at man kan finne begge deler, både på 90-tallet, og i dag

En ting som er verdt å merke seg er at det ofte anses som en styrke at en rapper mestrer både den harde, enkle typen rap, og den mer kompliserte typen. Se f.eks backseat freestyle, som ikke er en typisk kendrick-låt, men som med vilje er laget for å høres ut som det er 16 år gamle kendrick som rapper.
Et annet ekstremt eksempel på dette er 2pac som ga oss både "Changes" og "Hit 'em up".
Sist endret av FatMan; 9. desember 2020 kl. 15:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Godt poeng, det kan vel ha mer å gjøre med hva jeg faktisk oppsøker og lytter til. Har jo flere tekster i tankene en kan peke til som er av mer dybde.
https://www.youtube.com/watch?v=DTUv_0mJa6A Scraps
https://www.youtube.com/watch?v=vSecsRuq3BM 2 minutes
https://www.youtube.com/watch?v=6EPyZztJZx4 Cereal and Water

(Guilty pleasure music but anyways)

Dybde er vel mer subjektivt enn objektivt, synes uansett en kan peke til låter idag i større grad som oppfordrer til reckless behaviour. Igjen, kan ha mye mer å gjøre med hva jeg oppsøker og ikke av låter innenfor sjangeren.
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
r/lewronggeneration

Hvis man har oppfatningen at nyere rap utelukkende er overfladisk dritt tror jeg man er veldig selektiv. Personlig synes jeg både Childish Gambino, Kendrick Lamar, Kanye West (Om man ignorerer nesten alt med han utenom musikken) og Jidenna tidvis kan lage flott musikk.

Samtidig mener jeg at det er nok av rap fra 90-tallet som kan betegnes som meningsløs og overfladisk, f.eks.

2 live crew - Fuck Martinez
Cypress Hill - I want to get high
MC Hammer - 2 legit 2 quit
A Tribe Called Quest - Can I kick it
Wreckx-N-effect - Rump Shaker

Tanken om at "alt var bedre før" er en grov tankefeil

Sier ikke at det er det som er greia her, men horisonten er ofte bredere enn man tror
Sist endret av Ingley; 9. desember 2020 kl. 18:21.