Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3105
Hei, lyst til å starte en tråd angående det norske forsvaret og litt om folks erfaring med allergier osv. hvordan du ble tatt imot? Fikk du tjenestegjort? Ble du avvist blankt? sendt ut igjen?

Lyst til å høre litt fra folk

Kan selv fortelle hvordan det gikk for meg.
Har peanøtt allergi som KAN være akutt ved inntak av store mengder (2-3 hele peanøtter). Jeg reagerer ikke i det HELE ved lukt, nærhet eller berøring.

Gikk igjennom sesjon 2 etter å ha søkt meg inn på Pilot utdanning, samt visst interesse for Forsvarets Høgskole. Har stor motivasjon for å bygge karrièren min i forsvaret og jobbe der fast. Dette fortalte jeg også min sesjons offiser. Jeg kom godt ut på både fysisk og teoretisk test med ett snitt på 7.

Kom til siste del av sesjon hvor jeg får høre at de gjerne kunne tatt meg med videre.... MEN dessverre gikk ikke dette grunnen allergien som sesjon legen mente var for alvorlig og ville være risikabelt i felt. Da spøkte jeg med en kommentar til offiseren og sa at jeg gjerne kunne spise en bit bark isteden for den ene nøtte-mixen som inneholder hele peanøtter.

Så det var slutten min på en ide om å verne om mitt eget land, og jobbe i forsvaret fulltid livet ut.
ESM
Lazy Generation
Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke kunne tjenestegjørde på sesjon del 2 pga jeg bruker briller. Sendte inn klage på avgjørelsen og ble da kalt inn likevel. Sier ikke at det vil fungere men det fungerte for meg. Du burde få en attest fra legen din som sier at allergien din er veldig lite alvorlig eller noe sant som du slenger med klagen. Lykke til!
Fikk blankt nei etter "sesjon 1" hvor jeg skrev nøtteallergi. Hadde gledet meg til å dra i forsvaret de siste 3 årene, men det gjør visst ikke noen forskjell. De vil vel heller ha en umotivert person som ikke har lyst til å være der, enn en ekstremt motivert person som kan ta eget annsvar for hva han putter i munnen.
Har også nøtteallergi, og ble avvist på sesjon del 2. Helvetes irriterende at de ikke har rasjoner og andre måltider fri for nøtter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av iglotruck Vis innlegg
Har også nøtteallergi, og ble avvist på sesjon del 2. Helvetes irriterende at de ikke har rasjoner og andre måltider fri for nøtter.
Vis hele sitatet...
I ein krigssituasjon er det ikkje gitt at du kan vere picky på maten. Du kan måtte overleve på det du finn. Det er åpenbart at det er betre for forsvaret at folk slepp å tenkje på slikt, og det er neppe så mange som har alvorlege allergiar at det reelt struper tilgangen på folk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
I ein krigssituasjon er det ikkje gitt at du kan vere picky på maten. Du kan måtte overleve på det du finn. Det er åpenbart at det er betre for forsvaret at folk slepp å tenkje på slikt, og det er neppe så mange som har alvorlege allergiar at det reelt struper tilgangen på folk.
Vis hele sitatet...
Du ser vel forskjellen på førstegangstjeneste og krig?
Sitat av iglotruck Vis innlegg
Du ser vel forskjellen på førstegangstjeneste og krig?
Vis hele sitatet...


Hva er vits å bruke penger og resurser på å få noen gjennom førstegangstjenesten når personen kan dø av nøtteallergi før man i hele tatt får løsnet ett skudd i en krigssituasjon?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av iglotruck Vis innlegg
Du ser vel forskjellen på førstegangstjeneste og krig?
Vis hele sitatet...
Poenget med førstegangstenesta er å utdanne og ha ein ståande hærstyrke som er klare til krig, så i prinsippet er det ingen skilnad. Eller trur du førstegongstenesta er eit års skattefinansiert fri frå staten?
Sitat av Mesias Vis innlegg
De vil vel heller ha en umotivert person som ikke har lyst til å være der, enn en ekstremt motivert person som kan ta eget annsvar for hva han putter i munnen.
Vis hele sitatet...
Nå er det engang slik at Forsvarets personellbehov er så lavt at de ikke trenger kalle inn umotivert ungdom. Det er ikke slik det var for 10, 20 eller 30 år siden, hvor ungdommer med vondt i vilja måtte sutre, syte og lyve på seg en eller annen skavank for å slippe unna.

Det gir veldig lite mening i å bruke ressurser på egen mat i messa, egne feltrasjoner, og annen tilrettelegging for det mindretallet som har allergi eller sykdommer som krever det når man heller kan kalle inn de som både er motivert for tjeneste og er friske nok til å gjennomføre den.
Informasjonen fra forsvaret er idag skremmende dårlig. De får det til å virke som om førstegangstjenensten er ett år med skyting og leking av krig for gøy. Da jeg søkte meg inn i forsvaret visste jeg svært lite om hva det egentlig betyr å være i forsvaret om det skulle oppstå en krise. En 18-åring er kanskje "voksen", men etter min mening ikke voksen nok til å kunne ta en avgjørelse på om man vil ut i krig. Nå er jeg bundet til noe jeg ikke visste hva innebærte helt til jeg er 55 år.
Sist endret av Marr; 1. mai 2015 kl. 19:22.
Sitat av Marr Vis innlegg
Nå er jeg bundet til noe jeg ikke visste hva innebærte helt til jeg er 55 år.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er du ikke. Du kan, på akkurat samme vis som en 18åring som er innkalt til førstegangstjeneste, nekte på pasifistisk grunnlag: https://forsvaret.no/tjeneste/nytilforing-i-heimevernet

Det er fullstendig mulig å endre mening i løpet av, eller etter førstegangstjeneste som gjør at man tar avstand til hele forsvaret og derfor ikke ønsker å bidra uansett om det er russere som kommer eller HV som trenger mannskap til landsskytterstevnet
Sist endret av liasis; 1. mai 2015 kl. 19:30.
Sitat av moridin Vis innlegg
Nei. Det er du ikke. Du kan, på akkurat samme vis som en 18åring som er innkalt til førstegangstjeneste, nekte på pasifistisk grunnlag: https://forsvaret.no/tjeneste/nytilforing-i-heimevernet

Det er fullstendig mulig å endre mening i løpet av, eller etter førstegangstjeneste som gjør at man tar avstand til hele forsvaret og derfor ikke ønsker å bidra uansett om det er russere som kommer eller HV som trenger mannskap til landsskytterstevnet
Vis hele sitatet...
Det visste jeg ikke. Dette burde jeg jo egentlig visst siden jeg har tjenestegjort i HV. Om jeg kommer til å ta den avgjørelsen er en annen sak, men det er godt å kunne vite at man har muligheten.