Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2007
Hei! Da jeg var 15 år gammel var jeg dum nok til å kjøre trimmet moped uten lappen. Jeg ble stoppet, fikk utsatt mopedlappen et halvt år fra da jeg fylte 16 år, og fikk en bot på 5000 kr (noe jeg regner med var pga trimsettet). Dette er nå 8 år siden, og jeg lurer på om dette fortsatt vil vises på en uttømmende politiattest. Siden det var mine foreldre som tok seg av det meste husker jeg ikke om dette var et forenklet forelegg eller om det var et forelegg. Jeg ble fortalt at det var en forseelse, og at det på en ordinær politiattest ikke vil vises etter 2-3 år. Jeg har også lest på nettet at personer under 18 år får slike trafikkforseelser slettet på en uttømmende politiattest etter et visst antall år. Er det noen som vet noe om dette?

Og hvordan vil dette være ift. visum til USA, Japan osv?
Sist endret av Nysgjerrigpern; 28. februar 2015 kl. 12:26.
ESM
Lazy Generation
En kamerat av meg som ble tatt for nasking når han var 15 har hvertfall ingen problemer med å dra til USA. Husker dessverre ikke hvordan sakte løste seg men han har ingenting på verken vanlig eller uttømmende.
Jeg veit ikke om det vil være fjernet fra rullebladet ditt, men det er ikke noe som vil hindre deg i å få visum til USA, siden det er ikke unger som fikler med moped, men heller folk som har narkotika og volds dommer. Ville ikke bekymra meg så altfor mye om det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nysgjerrigpern Vis innlegg
Og hvordan vil dette være ift. visum til USA, Japan osv?
Vis hele sitatet...
Stortsett leverer du ikkje politiattest. Eg har gjort det ein gong, og det var for jobbvisum til Brasil, og det var ikkje uttømmande, men siste tre år eller noko i den stilen.

Som nordmann treng du stortsett ikkje visum til nokon land, og ei fillesak som det vil garantert ikkje verke inn på resultatet der du måtte trenge det.

Det vil neppe få nokon praktiske konsekvensar.
Sist endret av vidarlo; 28. februar 2015 kl. 14:07.
Takk for kjappe svar! Jeg skal studere i Japan, og fikk et visum-skjema som skulle fylles ut. Der fikk jeg spørsmålet "Have you ever been convicted of a crime or offence in any country?", noe jeg svarte nei på. Dette kan være en misforståelse fra min side hvor jeg med en gang tenkte "forbrytelse", men har i ettertid begynt å tenke om min (utgåtte?)forseelse kanskje ligger under dette. Er nå livredd for at de skal anklage meg for å forfalske svaret mitt, og at de ikke vil slippe meg inn i landet.
Sist endret av Nysgjerrigpern; 28. februar 2015 kl. 14:26.
Crime or offence er løst anlagte ord for å dekke alle lands lover siden noen land ikke kaller å steine en kvinne kriminellt, mens andre land syns det å spytten en tyggis på gaten burde vært straffet med døden (les:Singapore).

Men hvis du ikke har noe rulleblad burde det ikke være noe problem. Hvis usikker så ring politikontoret ditt og spør hva de har på deg.