Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 12042
Heisann.
Jeg har for en uke siden blitt ferdig med vakt og sikring kurs i Haakonsvern. Tidligere i dag fikk vi en kort briefing om en case som vi skulle løse, deretter diskuterte vi med lagførerne og kort sagt så fortalte de at det kunne bli helvete.

Jeg føler jeg aller helst ikke vil gjøre dette i det hele tatt siden jeg aldri vil glemme den uken vi hadde det samme dillet i kurset på Haakonsvern. Med en avslutning der vi hadde 24 timer uten mat og søvn og 10 timer marsj over bratte fjell.

Er det noen som har råd eller erfaringer om mestringsøvelsen (patchløpet)?

(Eller noe triks for å unngå det?)
Sitat av plutonfeld Vis innlegg
Heisann.
Jeg har for en uke siden blitt ferdig med vakt og sikring kurs i Haakonsvern. Tidligere i dag fikk vi en kort briefing om en case som vi skulle løse, deretter diskuterte vi med lagførerne og kort sagt så fortalte de at det kunne bli helvete.

Jeg føler jeg aller helst ikke vil gjøre dette i det hele tatt siden jeg aldri vil glemme den uken vi hadde det samme dillet i kurset på Haakonsvern. Med en avslutning der vi hadde 24 timer uten mat og søvn og 10 timer marsj over bratte fjell.

Er det noen som har råd eller erfaringer om mestringsøvelsen (patchløpet)?

(Eller noe triks for å unngå det?)
Vis hele sitatet...
Tipset er å ikke snike seg unna. Når du først er kommet så langt bør du gjennomføre det. Å bruke saniteten eller prester eller psykologer eller w/e for å snike seg unna, kan fort backfire senere. Når du er ferdig kommer du uansett til å være dritfornøyd med at du faktisk gjorde det. Ikke ål deg unna.
alternativ 1: gå på sykestua og syt om hvor jævlig verden er

alternativ 2: be om siviltjeneste

alternativ 3: harden the fuck up
ESM
Lazy Generation
Disse øvelsene er jo laget for at omtrent hvilken som helst middels trent 20ish år gammel person skal klare det med litt innsats, dessuten er det jo supergod stemning når øvelsen er over! Jeg synes du burde gjøre det!
Sist endret av ESM; 4. juli 2014 kl. 22:19.
Er det patchløp i regi av avtroppende kontigent? Patchløp pleier normalt sett ikke å være lenger enn ti timer. Erfaringsmessig er mestringsøvelser mindre tungt enn man frykter, nettopp fordi de som arrangerer sier at det er fryktelig tungt etc.

Mestringsøvelsene er gjerne de man husker når man er ferdig i militæret. Jeg gjennomførte flere mestringsøvelser da jeg var i militæret, og selv om de var py da de sto på, er det kjekt å se tilbake på dem nå. Des hardere det er, jo større mestringsfølelse skaper det for dere som gjennomfører. Selv om du ikke føler at du lærer noe av øvelsene, lærer du hva kroppen din tåler, og hva du selv er i stand til. Du kommer med antageligvis aldri til å bli utsatt for tilsvarende påkjenninger sivilt.

Jeg råder deg til å gjennomføre øvelsen. Det er kjedelig å se tilbake på en førstegangstjeneste der du sluntret deg unna alt som var hardt. Råd skal du få, dersom du lurer på noe annet enn hvordan du lurer deg unna.
Cowboy the fuck up.

En mestringsøvelse er ikke verre enn du gjør det til selv. Det er en god mulighet til å teste seg selv og hvordan du takler tyngre prøvelser. Hvis det er type beretløp etc. varer det sjeldent mer enn 24t. Råder deg til ikke å prøve å snike deg unna, det vil folk huske. I verste fall vil du ende opp med å bli tasset gjennom hele løpet av laget ditt slik at du også får "gjennomført".

De som "plutselig" blir sjuke når de enser ordet mestring, blir raskt friske igjen etter å ha blitt båret av laget et par timer og fått skammet seg over å være en byrde...

Mine fem øre etter x antall mestringsøvelser og beretløp
Må si som alle andre her: ta utfordringa på strak arm.

Har også vært i militæret og måtte blant annet igjennom en øvelse bare få av oss måtte være med på for å gjøre oss fortjent til korporalvinklene. Denne bestod av 5 dager på Mauken (for de som har vært der) med rundt 3 timer søvn totalt, masse marsjing og 1,5 FR og 3 knekkebrød. Fikk heller ikke snuse under disse dagene. Snø og frostskader fikk vi alle i ansiktet. Den dagen vi satt på bussen hjem kommer jeg aldri til å glemme - den beste følelsen jeg har hatt noen sinne!

Med andre ord, gjennomfør, det kommer til å være verdt det. Du kommer også til å bli veldig mye nærmere knyttet til de du opplever dette med
Lykke til!
plutonfeld
plutonfeld's Avatar
Trådstarter
12 1
Takker meget for responsen.

Jeg var bare jævlig nærvøs akkurat der og da. Skalv litt faktisk. Jeg har allerede Vært innom dette meningsløse opplegget fra noen uker tidligere og jeg bare grøsser på tanken av det som kan skje. Kanskje jeg er litt sensitiv, men måten jeg reagerte til tanken av det var at jeg skalv i kroppen og grublet lenge ut en plan på å slippe en tung stein på tærne mine for å unnvike det.

Nervene er roligere nå og jeg føler meg en smule bestemt.
Sist endret av plutonfeld; 5. juli 2014 kl. 14:50.
Når små søte jenter klarer det, så burde du også klare det =)
Som hovedregel er ALT som blir kastet etter deg i Førstegangstjenesten mulig å gjennomføre. Måtte det være helvettesuke, marsjmerket, berrettløp, maskeløp - eller i ditt tilfelle patchløpet.

Som det blir nevnt over her, er dette øvelser som er laget for at flest mulig (om ikke alle) klarer å gjennomføre dem. Noen med mindre innsats og noen med veldig hard innsats. Bottom line er at resten av de på laget eller troppen klarer å dra deg igjennom dette, om du er en av dem som må gjøre en ekstra hard innsats.

Min oppfordring er å ikke snike seg unna. Det er helt fantastisk å tenke tilbake på det når du er ferdig :-)
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jeg var også igjennom denne 32timers mestringen, samt en på 52 timer som var lagførerkurs. Hvis det er noe i militæret man virkelig får mye igjen for så er det mestringene. Selv om det var skikkelig HAT der og da.

Jeg syntes opplevelsen var så god, at jeg har lyst til å melde meg til opptaksprøven til FSK bare for å være igjennom det jævligste av det jævlige. Og ikke minst for å se ansiktene til offiserene hvis man mot alle odds klarer det, for så å fortelle at man trekker seg
Sitat av griped Vis innlegg
Jeg syntes opplevelsen var så god, at jeg har lyst til å melde meg til opptaksprøven til FSK bare for å være igjennom det jævligste av det jævlige. Og ikke minst for å se ansiktene til offiserene hvis man mot alle odds klarer det, for så å fortelle at man trekker seg
Vis hele sitatet...
Opptaksprøven er ikke det jævligste av det jævligste. Dessuten er det ofte folk som takker nei til tilbud, så ikke forvent deg en altfor syk reaksjon. Men for all del, hvis du vil utfordre deg selv fysisk og psykisk, så er det absolutt et meget bra alternativ!
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Opptaksprøven er ikke det jævligste av det jævligste. Dessuten er det ofte folk som takker nei til tilbud, så ikke forvent deg en altfor syk reaksjon. Men for all del, hvis du vil utfordre deg selv fysisk og psykisk, så er det absolutt et meget bra alternativ!
Vis hele sitatet...
Ok, jeg trodde FSK opptaken var det tøffeste å komme seg igjennom. Hvem er det som har værre mestring da?
ESM
Lazy Generation
FSK har opptak med 3 uker lang feltøvelse som sannsynligvis er det hardeste du kan oppleve i Norge. Vet ikke helt hvordan marinejegeropptaket er med vil anta at det er ca like hardt.
MJK har vell hakket værre opptak?
Har sett hvor ødelagt de guttene er under opptaksukene, og det er ikke noe jeg unner noen.
Kun 24 timer?! Vi hadde 1 uke med relativt veldig lite mat. Du skal nok klare deg fint med patchløpet også.