Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 11798
Hei!

Jeg skal snart i forsvaret (18.mars) og lurer på hvordan denne militærleiren er, er det god mat? Hvordan er internettet? Sånn ellers?

Er det forresten noen andre freaks som skal inn ?
Jepp. Skal inn 18.mars, men tar tog dagen før da jeg bor langt unna Stavanger :P
Maten er ganske trist, men hvis du har samme rekruttskole som jeg hadde vil måltidene være mer om å innta nok energi og næring på relativt kort tid til å komme seg gjennom dagen enn å nyte maten.
Internettet er ikke-eksisterende på kasernen (per september 2013 på 1. komp.). Du vil måtte gå over halve leiren til velferdsbygget for å få tilgang til wifi, og det er ikke noe stort å skryte av. Hvis du er som noen av mine medsoldater og ikke klarer deg uten nett kan det være et alternativ å investere i trådløst mobilt nett.
Lykke til på rekrutten! Det kan være litt hardt til tider, men en bra start på førstegangstjenesten og et minne for livet!
Utvikler
Trådstarter
Takk Vådeskudd, gleder meg jeg! Tror rekrutten kan bli tøft for en webutvikler som meg!

Et spørsmål: Jeg skal i luftforsvaret, og har lyst til å gå vakt-og sikringstjeneste etter rekrutten, er det vanskelig å komme inn på det?

Sitat av Unnskyld Vis innlegg
Jepp. Skal inn 18.mars, men tar tog dagen før da jeg bor langt unna Stavanger :P
Vis hele sitatet...
Høres bra ut, jeg tar toget fra kr.sand i 5 tiden
Sist endret av cmoen11; 13. mars 2014 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Versågod
Du sier du er webutvikler, har du noe formell kompetanse innen webutvikling eller annen IT? Du kan legge inn søknad om hvilke stilling du får tildelt, men til sist er det forsvaret sine behov som kommer først. Hvis du sitter på f.eks. fagbrev innen webutvikling er sjansen relativt stor for at du får en tjeneste relatert til dette hvis forsvaret har behov for det.

Ellers tror jeg ikke det er spesielt mye vanskeligere å få vakt- og sikringstjeneste enn andre stillinger, men selv om du får den stillingen må du gjennom et fem uker langt vaktkurs som kan være litt krevende. Du må bestå en del tester, f.eks nærkamp for å komme deg gjennom kurset. (Er ikke vaktsoldat selv, dette har jeg fått vite av medsoldater som er vaktsoldater)
Jeg skal inn 16. mars i sjøforsvaret, men tar tog dagen før siden jeg bor et godt stykke unna. Har ikke trent noe på flere måneder så dette kommer til å bli hardt, om jeg faktisk kommer inn i det hele tatt da.
Sist endret av Deximus; 13. mars 2014 kl. 00:35.
Er bare å glede seg til Madla, og forsvaret. Har bare gode minne ifra rekruttskolen!

Om du vil bli Vakt & Sikrings soldat så søker du deg vidre til Rygge der du skal gå et helt greit V&S kurs med bla. skyting,batong,pepperspray,kampsport.
Etter 4/5 uker kan du søke deg hvor du vil på en av de forskjellige basene i Norge.

Er litt usikkert på om Rygge fortsatt er operativ, så sjekk på forsvaret.no

Lykke til
For å ta en liten gjennomgang av Madla og det som vil skje:

Når du ankommer leiren, så må du sjekke inn. Etter at du har registrert deg i porten så får du ikke lov til å forlate leiren på 2 uker. Så ha med deg det mest kritiske og gjør deg ferdig i Stavanger FØR du ankommer leiren. !!!

Bagasjen setter du ifra deg, og du får beskjed om å kun pakke det mest nødvendige over i en pose. Resten får du utlevert noen dager etterpå, da narkohunder og MP har gått igjennom alt.

Etter dette så starter livet med venting og opplæring.


I utgangspunktet kommer alle inn, så fremt du ikke er ekstremt overvektig eller ikke vil være der.

Det er totalt mangel på internett på leiren. Eneste muligheten er i vellferdsbygget. Muligheten kan sees på som begrenset.
Så anbefaler på det STERKESTE å enten ha et mobil abm med tilnærmet ubegrenset nett, og/eller mobilt bredbånd abm.
Dagene på kaserna kan bli lange de første 2 ukene.

TA MED KORTSTOKK. Denne er viktig!
Hvis krise, så selger de det i kiosken, ellers så ligger det titt og ofte igjen på rommet.


Maten er direkte elendig. Næringsfattig og til tider lite god. Men man overlever og er ikke ofte man går sulten der ifra, så fremt man ikke er ekstremt kresen, da sliter man!

V&S er det letteste å komme inn på, når du er i luftforsvaret. Da det er 99% av jobben til luftforsvaret.

Anbefaler deg å se etter en mer innholdsrik førstegangstjeneste. Droneflyger o.l er litt mer heftig enn bamsemumsturer og oppdatere dine paint-skills.


Når det kommer til trening, så finnes det mange muligheter.
Det er på ingen måte er direkte "krav" til å trene noe som helst. Man kan fint gå igjennom rekrutten uten å belaste seg så nevneverdig mye.
Men om man vil komme i sin livs form så er mulighetene for dine føtter. Kan stortsett trene hele døgnet og får en del halvgod basiskunnskaper iløpet av dine 8 uker der.

I tillegg er det et ganske crappy, men fungerende solarium der, om det ikke har forsvunnet nylig.
Det finner du på treningssenteret og koster 1 kr per minutt !!!
Ellers så har du en godt gjømt og "hemmelig" badstu på treningssenteret, om det skulle være ønskelig.


Du blir også ekstremt god til å drikke alkohol fra 1. frihelg og fram til endt rekrutt.
Utelivet i Stv er meget bra, ekstremt mye pent å se på og generelt godt med liv.


Er det noe mer du lurer på, så er det bare å spørre =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Maten er direkte elendig. Næringsfattig og til tider lite god. Men man overlever og er ikke ofte man går sulten der ifra, så fremt man ikke er ekstremt kresen, da sliter man!
Vis hele sitatet...
Synes maten var helt grei, jeg. Det var selvsagt ikke noe gourmetmåltid, men det var jo mange forskjellige typer brød med vanvittig mye forskjellig pålegg, ofte salater med tunfisk/kylling og pasta og greier. Middagen var vel så god som den kunne vært med tanke på at den er masseprodusert av en gjeng kokkelærlinger. Foruten det, så var det noen som fikk seg en liten knekk av å se på potetsekkene at det sto "Kan også spises av mennesker" eller noe i den duren. Men de smakte helt fint, synes jeg! Jeg spiste meg stappmett hver dag, fire ganger om dagen!

Du kan forresten også nevne den velkjente regelen "ta alt du kan spise, men spis alt du tar!" Den er grei å kunne fra dag én, så du slipper å bli tvangsforet av en random blodkvart.
Sist endret av Realist1; 13. mars 2014 kl. 01:30.
Sitat av Vådeskudd Vis innlegg
Versågod
Du sier du er webutvikler, har du noe formell kompetanse innen webutvikling eller annen IT? Du kan legge inn søknad om hvilke stilling du får tildelt, men til sist er det forsvaret sine behov som kommer først. Hvis du sitter på f.eks. fagbrev innen webutvikling er sjansen relativt stor for at du får en tjeneste relatert til dette hvis forsvaret har behov for det.
Vis hele sitatet...
Veldig viktig poeng dette. Kjenner flere som i førstegangstjenesten fikk bo hjemme i Oslo, og jobbe med å designe nettsider på Akershus Festning.
Da fikk de også så vidt jeg forsto mer penger fra forsvaret, ettersom de sørget for bolig og kost selv
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Veldig viktig poeng dette. Kjenner flere som i førstegangstjenesten fikk bo hjemme i Oslo, og jobbe med å designe nettsider på Akershus Festning.
Da fikk de også så vidt jeg forsto mer penger fra forsvaret, ettersom de sørget for bolig og kost selv
Vis hele sitatet...
Det er sjelden noe problem å bo hjemme, så lenge du kommer deg tidsnok til tjeneste hver morgen. Det skal imidlertid ikke mange forsovelser til før den retten blir inndratt hardt og brutalt. Angående hjemmeboerpengene, så har dette blitt veldig behovsprøvd, i alle fall i Sjøforsvaret. Der omtrent alle som bodde hjemme fikk noen ekstra tusenlapper tidligere, trengs det nå en meget god grunn, helst dokumentert og stemplet av lege eller psykolog eller noe annet. Det er utrolig vanskelig å få godkjent dette nå. Men man kan sannsynligvis bare bo hjemme likevel, men man får jo da ikke disse ettertraktede tusenlappene. Til gjengjeld har man en seng på en kaserne å slenge seg ned på de gangene det er best, og man kan fritt gå og spise både middag og kvelds gratis i spisemessen.
Skal inn i sjøforsvaret nå 17 mars, og har veldig lyst til å ta tjenesten min på fregatt (Fritjoff Nansen helst).
Problemet er at jeg ligger litt dårlig an til å få de 80 poenga på fysiske testene foreløpig, så det jeg lurer på er om jeg kan få til å forbedre meg en del før de gjeldene fysiske testene blir tatt? Du skriver at du får trent nesten hele dagen, men vil jeg rekke noe serlig forbredring fra dags dato? Er forøvrig automatiker.
Sist endret av Hvalross; 13. mars 2014 kl. 01:58.
Sitat av Hvalross Vis innlegg
Skal inn i sjøforsvaret nå 17 mars, og har veldig lyst til å ta tjenesten min på fregatt (Fritjoff Nansen helst).
Problemet er at jeg ligger litt dårlig an til å få de 80 poenga på fysiske testene foreløpig, så det jeg lurer på er om jeg kan få til å forbedre meg en del før de gjeldene fysiske testene blir tatt? Du skriver at du får trent nesten hele dagen, men vil jeg rekke noe serlig forbredring fra dags dato? Er forøvrig automatiker.
Vis hele sitatet...
Å bestemme deg for en spesifikk fregatt nå er ikke noe vits, da de forskjellige besetningene bytter fregatt oftere enn han som bor i køyen ved siden av deg bytter underbukser. Du søker deg til Fregattvåpenet, så blir du plassert der Forsvaret har behov for deg.

Angående trening, så kan du kanskje klare 80 poeng på en måned. Hvis du har absolutt NULL trening fra før, så kan du komme veldig langt på en måned. Men da begynner du NÅ. Ikke vent til du kommer på Madla. Ta pushups og situps før du legger deg i kveld.
Sitat av Hvalross Vis innlegg
Skal inn i sjøforsvaret nå 17 mars, og har veldig lyst til å ta tjenesten min på fregatt (Fritjoff Nansen helst).
Problemet er at jeg ligger litt dårlig an til å få de 80 poenga på fysiske testene foreløpig, så det jeg lurer på er om jeg kan få til å forbedre meg en del før de gjeldene fysiske testene blir tatt? Du skriver at du får trent nesten hele dagen, men vil jeg rekke noe serlig forbredring fra dags dato? Er forøvrig automatiker.
Vis hele sitatet...
Fregattvåpenet er en risiko å ta. Er du riktig heldig blir du liggende til kai hele førstegangstjenesten.

Som automatiker med fagbrev stiller du EKSTREMT sterkt til artilleri. (http://forsvaret.no/verneplikt/mulig...toy-video.aspx)

Så dine valgmuligheter åpnes ganske godt opp da.


Hvilken båt du isåfall havner på, er avhengig av hvor de trenger folk mtp hvor folk dimmer o.l.


I utgangspunktet så er ikke kravene særlig høy, om du har et lite grunnlag fra før av og gjør en innsats på rekrutten. Du har noen uker å trene deg opp på. Og med 2-3 økter om dagen så øker du fort både utholdenhet og styrke.

Om du har motivasjon idag, så ta deg gjerne noen joggeturer, push, pull og situps framover de neste ukene.
Maten er grei.
Men sjekk salaten for kravlende kryp.
Takk skal dere ha, vanskelig å oppdrive all denne informasjonen på forsvaret sine sider. Ja jeg har fagbrev som automatiker. Og ja jeg er kjempemotivert.
Testet meg fysisk i dag, har faktisk trent målrettet de siste 4 ukene på de ulike styrketestene.
Ståa pr. dags dato:
Situps: 25 (fra 12)
smale pushups: 18 (fra 5)
Pullups: 0 (trent mye med vekthjelp, ikke noe serlig fremgang, har gått fra det og overhode ikke ha noe sjangs til å så og si greie 1, på 4 uker)
Sum: 61 poeng
3 km: 13:53

Tanken var jo at jeg ville seile litt utenlands, men skjønner vel nå at det kanskje er litt optimistisk. Artilleri så ganske interessant ut. Regner med at jeg vil få informasjon om mulighetene mine, i løpet av rekrutten.

Sorry hvis jeg stjelte tråden.
Slutt å tull. Maten var jo ikke noe problem. Fisk 2-3 ganger i uken.
Frokost brød og melk/juice. alt av smøre pålegg

Og til lunsj så har du mye og velge mellom, kan være middag fra dagen før eller kommende middag, men du kan alltid velge Pasta og salater.

Middagen kan variere stort, men som regel noe godt.
Husker den ene dagen så var det poteter medisterkaker og julepølse+ tilbehør og desserter.

Kveldsmat er det eneste måltidet som kan være kjedelig, ettersom det er bare brød og pålegg.
(ps Om du ikke liker fisk, så har dem en dritgod Hot and sweet saus, som du bare heller over maten!

Utenom mat så går rekruttskolen på Madla fort, og treningen går greit unna.
Veldig få som ikke klarer Idretts merke, og de som ikke klarte den, var som regel for slappe.
dem har ett flott treningstudio, som du kan bruke i fritiden om det er tenktbart

De 80 poengene er ikke noe stress. Selv tok dem bare i push ups, Men du kan mikse i andre øvelser, som hang ups, situps.

Og de som er nye til Stavanger, så pass på og ikke rot deg bort den første helgen med perm

"edit" Militære pushups er veldig forskjellige fra hva du gjør med buddies hjemme. Dem er veldig strenge på hvordan man tar dem"
Sist endret av NoSkillZ; 13. mars 2014 kl. 04:19.
Utvikler
Trådstarter
Takk for ekstremt god informasjon, ser at det kan bli annerledes fra stolen hjemme. Men er klar for å våkne opp litt og få gjort litt med kroppen min!

Jeg tror ikke jeg gidder å sitte på pcen og lage nettsider for dem, jeg vil gjøre noe annet! Så tror jeg tar vanlig tjeneste
Men tror det blir ganske tøft, men satser på at det kompenserer mot nye venner og et minne for livet!

Tror jeg kommer til å dynke fisken min i mot and sweet sausen, da jeg ikke er så glad i det. Men, jeg må jo bli mann så det burde gå fint

Takk for flotte svar folkens!
Lykke til med tjenesten! Du møter mange bra folk i løp av rekrutt skolen, men de du kommer til å ha mest kontakt meder med de du havner på fast stilling med.

Og pass deg for Fenrik Matberg! For ett mannebeist! Største fyren jeg har sett, sprang med han på 3 tusen metern, han jogget slapt mens jeg sprang for harde livet. og snakket hele turen.
Du veit hvem jeg snakker om når du ser han
Sist endret av NoSkillZ; 13. mars 2014 kl. 20:44.
Var selv inne i Madla under hele førstegangstjenesten min. Var selv i Sjøforsvaret og hadde det helt ok. Jeg kommer også fra Stavanger, så det var aldri noe "nytt" for meg i denne byen.

Dagene på Madla kan være lange, men som flere har skrevet oppover her, så finnes det muligheter til mye som du kan ha noe igjen for, i tilegg til morro.

Treningsmuligheter finns det masse av!
Alt ifra treningssenter til innehall for fotball osv (noe som dere som regel kan fikse å få brukt troppvis på kveldstid). Har jo en helt grei øvelse i 3000m , noe som kan komme godt med videre mot "prøver" på slutten av rekrutten og endt tjeneste. Finnes også kinoer , show og playstation borte på velferden. så det hender som regel noe stort sett hver dag.

Hvis du er litt keen på en litt bedre hverdag en dem fleste der inne, så stå litt ekstra på i starten. Vis litt isnj på gruppeøvelser og vær "på" som det sies. Få de i troppen din til å se på deg som en fin fyr som bare vil det beste for alle og går for det å bli Tillitsvalgt. Hørres kjedelig ut, men jeg angrer ikke.

Maten i messa er så som så, mye mat som ikke akkurat blir en favoritt! men også mye som er ganske så spiselig. Men der refererer jeg til noen av dem over , at maten under rekrutten ikke er lagt for å nytes.

Reiste inn selv i Mars 2010, så begynner å bli noen år siden, å velger og tro at dere da er like heldige som det vi var, da vi kom så nært påske. Vi fikk 1 uke ferie i Påsketiden, så det slo ikke feil!

V&S er vel ikke akkurat noe å si er vanskelig å komme seg inn i. De fleste som søker seg dit , pleier å få viljen sin, om det ikke har skjedd syke forandringer siden den gang da.

Selv var jeg i Transport avdelingen og hadde det veldig fint der. Der var jeg Avdelings Tillitsvalgt noe som kom godt med! Ble "forfremmet" 1 grad etter nokså kort tid, og da har du ganske frie tøyler. Hadde 1 person å ta hensyn til da jeg ble utnevnt VIP-sjåfør, og det var øverste General i JWC(Jåtta). Så hadde mye tid til å gjøre det jeg måtte ønske i løpet av dagen.

Ønsker deg lykke til, og måtte du få en morsom tjeneste med mange minner!
Det virker som det suger "balle" når du er der inne, men når du først er ferdig, innser du hvor gøy det egentlig var!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
For å ta en liten gjennomgang av Madla og det som vil skje:

Når du ankommer leiren, så må du sjekke inn. Etter at du har registrert deg i porten så får du ikke lov til å forlate leiren på 2 uker. Så ha med deg det mest kritiske og gjør deg ferdig i Stavanger FØR du ankommer leiren. !!!

Bagasjen setter du ifra deg, og du får beskjed om å kun pakke det mest nødvendige over i en pose. Resten får du utlevert noen dager etterpå, da narkohunder og MP har gått igjennom alt.

Etter dette så starter livet med venting og opplæring.


I utgangspunktet kommer alle inn, så fremt du ikke er ekstremt overvektig eller ikke vil være der.

Det er totalt mangel på internett på leiren. Eneste muligheten er i vellferdsbygget. Muligheten kan sees på som begrenset.
Så anbefaler på det STERKESTE å enten ha et mobil abm med tilnærmet ubegrenset nett, og/eller mobilt bredbånd abm.
Dagene på kaserna kan bli lange de første 2 ukene.

TA MED KORTSTOKK. Denne er viktig!
Hvis krise, så selger de det i kiosken, ellers så ligger det titt og ofte igjen på rommet.


Maten er direkte elendig. Næringsfattig og til tider lite god. Men man overlever og er ikke ofte man går sulten der ifra, så fremt man ikke er ekstremt kresen, da sliter man!

V&S er det letteste å komme inn på, når du er i luftforsvaret. Da det er 99% av jobben til luftforsvaret.

Anbefaler deg å se etter en mer innholdsrik førstegangstjeneste. Droneflyger o.l er litt mer heftig enn bamsemumsturer og oppdatere dine paint-skills.


Når det kommer til trening, så finnes det mange muligheter.
Det er på ingen måte er direkte "krav" til å trene noe som helst. Man kan fint gå igjennom rekrutten uten å belaste seg så nevneverdig mye.
Men om man vil komme i sin livs form så er mulighetene for dine føtter. Kan stortsett trene hele døgnet og får en del halvgod basiskunnskaper iløpet av dine 8 uker der.

I tillegg er det et ganske crappy, men fungerende solarium der, om det ikke har forsvunnet nylig.
Det finner du på treningssenteret og koster 1 kr per minutt !!!
Ellers så har du en godt gjømt og "hemmelig" badstu på treningssenteret, om det skulle være ønskelig.


Du blir også ekstremt god til å drikke alkohol fra 1. frihelg og fram til endt rekrutt.
Utelivet i Stv er meget bra, ekstremt mye pent å se på og generelt godt med liv.


Er det noe mer du lurer på, så er det bare å spørre =)
Vis hele sitatet...
Tusen takk for oppsummering, er nok ikke i verst form av alle der og er motivert, men problemet ligger hovedsakelig på fargesynet mitt, er fargeblind og har -1,25, -1,75 så er litt skeptisk til akkurat det der med synet.
ESM
Lazy Generation
Jeg kom meg nettopp gjennom rekrutten på madla med -2,5 og -2,75 og skjeve hornhinner og det var ikke noe problem. Var også mange fargeblinde der så det er ikke noe å være nervøs for. Det kan hende du ikke får "brovakt" status som gjør at du mest sannsynlig ikke får stilling på båt, men vakt og sikring går helt fint,. Anbefaler forøvring Sanitetstilling! Dette får du utrolig mye ut av som du kan bruke i det sivile liv. Vakt og Sikring kalles ikke vask og sitting uten grunn... Men uansett, lykke til
Sist endret av ESM; 14. mars 2014 kl. 22:38.
Sitat av ESM Vis innlegg
Jeg kom meg nettopp gjennom rekrutten på madla med -2,5 og -2,75 og skjeve hornhinner og det var ikke noe problem. Var også mange fargeblinde der så det er ikke noe å være nervøs for. Det kan hende du ikke får "brovakt" status som gjør at du mest sannsynlig ikke får stilling på båt, men vakt og sikring går helt fint,. Anbefaler forøvring Sanitetstilling! Dette får du utrolig mye ut av som du kan bruke i det sivile liv. Vakt og Sikring kalles ikke vask og sitting uten grunn... Men uansett, lykke til
Vis hele sitatet...
Så det skal veldig mye til for å bli plassert på en båt? Kystvakt, fregatt, alt? Det forstår jeg jo.

Uansett, pakketips av type klær. Bør jeg ta med litt fine klær, siden jeg uansett kun får bruke det på fritiden, altså i helgene? Til byen og sånt?
Sitat av ESM Vis innlegg
Jeg kom meg nettopp gjennom rekrutten på madla med -2,5 og -2,75 og skjeve hornhinner og det var ikke noe problem. Var også mange fargeblinde der så det er ikke noe å være nervøs for. Det kan hende du ikke får "brovakt" status som gjør at du mest sannsynlig ikke får stilling på båt, men vakt og sikring går helt fint,. Anbefaler forøvring Sanitetstilling! Dette får du utrolig mye ut av som du kan bruke i det sivile liv. Vakt og Sikring kalles ikke vask og sitting uten grunn... Men uansett, lykke til
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre deg om hvilken karakter du har på synet ditt? Mener da forsvarets 1-9 skala
ESM
Lazy Generation
Fikk karakter 6 i syn og 9 i fargesyn, var ikke noe problem annet enn at jeg ikke kunne ha diverse stillinger på båt.
We got machetes!
Vil ikke stjele tråden her men dette blir litt OT ::

Er 25 år. Og vil veldig gjerne inn i forsvaret.. Er jeg for gammel for dette? Med tanke på de fleste er da vel 18-19 ??.
Vil de ha meg inn om jeg består evt de nødvendige prøvene?.. Søkte meg jo inn når jeg var 18 men da kom jeg ikke inn pga ting på rullebladet. Står litt fast i hva jeg vil så er veldig interessert i å få gjort førstegangstjenesten.. Aldersforskjellen betyr lite for meg..
Sitat av Junglemafia Vis innlegg
Vil ikke stjele tråden her men dette blir litt OT ::

Er 25 år. Og vil veldig gjerne inn i forsvaret.. Er jeg for gammel for dette? Med tanke på de fleste er da vel 18-19 ??.
Vil de ha meg inn om jeg består evt de nødvendige prøvene?.. Søkte meg jo inn når jeg var 18 men da kom jeg ikke inn pga ting på rullebladet. Står litt fast i hva jeg vil så er veldig interessert i å få gjort førstegangstjenesten.. Aldersforskjellen betyr lite for meg..
Vis hele sitatet...
Eldstemann på min tropp var vel 29, tror jeg, mens andre tropper hadde folk på over 30. Du blir nok absolutt eldre enn snittet, ja, men du er overhodet ikke for gammel. Søk i vei!
We got machetes!
Ja det skal jeg jammen gjøre Takk for rask svar. God helg!
Sitat av Junglemafia Vis innlegg
Ja det skal jeg jammen gjøre Takk for rask svar. God helg!
Vis hele sitatet...
En annen ting er at befalet på rekruttskolen setter karakter på deg. Det er et tall som skal si noe om hvordan befalet oppfatter deg som soldat. Det går på personlighet, modenhet, holdninger, at du tar ansvar og viser omsorg, og selvsagt litt fysikk også. Når man søker seg inn på videre tjeneste, så prioriteres søkerne hovedsaklig etter denne karakteren. Det betyr at hvis du er mer moden og seriøs enn 19-20-åringene du er inne med, så er det stor sjanse for at du står blant de fremste i køen til å få velge tjenestested etterpå. Det er GULL å ta med seg! Kjempepluss med tanke på det å skulle søke seg inn til førstegangstjeneste så "sent".
Sitat av Deximus Vis innlegg
Så det skal veldig mye til for å bli plassert på en båt? Kystvakt, fregatt, alt? Det forstår jeg jo.

Uansett, pakketips av type klær. Bør jeg ta med litt fine klær, siden jeg uansett kun får bruke det på fritiden, altså i helgene? Til byen og sånt?
Vis hele sitatet...

Du får utdelt treningsklær og sko. Men om du har spesielle føtter eller liker å trene i egne/spesielle klær, så ta dette med deg!

I starten så har du ingen andre valg enn å gå i uniform.

Om du ikke har planlagt å dra hjem første eller andre permhelg (Første er det påbudt med uniform så), så ta med deg litt penere klær til å ha med ut på fylla.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du får utdelt treningsklær og sko. Men om du har spesielle føtter eller liker å trene i egne/spesielle klær, så ta dette med deg!

I starten så har du ingen andre valg enn å gå i uniform.

Om du ikke har planlagt å dra hjem første eller andre permhelg (Første er det påbudt med uniform så), så ta med deg litt penere klær til å ha med ut på fylla.
Vis hele sitatet...
Konge, tok med litt treningsklær men joggeskoa har visst tatt kvelden så gambler på at skoene vi får utdelt funker for meg.

Skjønner, tok med litt av hvert.
Er ikke sikker på om det blei nevnt i tråden.

Men fra starten av 2-3 uke. så trener dere sanitet meste parten av dagene.

Dere skal gjøre ferdig Sanitet nivå 2. som blir da Kvalifisert Førstehjelp.
det er noe som må dere må klare for å komme inn på de fleste artige stillingene.
Men om dere følger med å lærer under timene så er det ikke så vanskelig.
Dere får hefte og en bok som dere kan lese på.
Sjekk listen på baksiden av boken, Pugg den!

Eksamen til den er fysisk og dere skal behandle en pasient med div "skader"
Skadene kan variere fra Store pågående blødninger til brudd. Bevisst eller ubevisst pasient.

Om dere er heldige å får bevisst person under eksamen, Så bruk pasienten!

Råder alle som har lyst til å jogge mye under rekrutten å kjøpe joggesko selv. Siden de som du får tildelt ikke er helt supere!
Skotøy er noe som er veldig viktig om man ikke er vandt til å løpe/jogge,
så ta en tur innom en sportbutikk som selger sko, og snakk med de som selger. De kan finne sko som passer til din vekt, noe som er veldig viktig