Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5187
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
I denne guiden så kommer jeg til og vise deg hvordan man kan installere windows 7! Dette kommer jeg til og gjøre fordi jeg ser veldig mange spørsmål her på forumet om personer som har problemer, eller som generelt sett lurer på hvordan man gjør det!

ALLER FØRST: Jeg står ikke ansvarlig hvis du greier og tulle opp med noe. Det skal ganske mye til, men sånn tilfelle noe skjer er ikke jeg ansvarlig, men stiller gjerne med hjelp til og fixe problemet :)

Jeg kommer til og formatere og instalere windows på den måten at man får en helt clean, og orginal windows 7. Det vil si at alle filene dine vil bli slettet, og du starter helt på nytt igjen!

Jeg anbefaler at du fjerner alt som har vært før, og legger inn ALT på nytt igjen. Det vil si programmer, antivirus osv... Da blir det mindre sjanse for virus, og treghet.

Du må også være forbrett på at det tar litt tid og formatere, og det er ikke gjort på 15-30 min!

Det aller første du burde gjør er og kopiere alle filene du vil beholde over på en ekstern harddisk/minnepenn/annet lagrings matriell. Du burde bruke litt tid på dette og passe på at du får med alle bildene, filmene, musikken, dokumenter osv osv du vil beholde! Disse filene kommer kun til og ligge der mens du re-installerer windows.

Det neste du må gjøre etter det, er og skaffe deg en windows 7 versjon, denne guiden er lik selv om du har en loverlig kopi av windows, eller en nedlastet/uloverlig verson. Denne må du sørge for og få ut på en DVD-plate, på riktig måte. Er du usikker på dette, så er google din beste venn!

Etter du har fått versonen din av windows på en DVD plate, så setter du denne i PCen og restarter. Under restarten, så skal det som oftest dukke opp at du må trykke enter for og starte fra CD, og da trykker du enter! Kommer ikke dette opp, men den starter på vanerlig måte så må du mest sansynerlig inn i BIOS og endre på boot priority, dette kan også googles frem.

Da du har fått startet opp ifra cd, så skal det dukke opp et vindu der det står Windows is loading files, og du har en progress bar under. Denne må du bare vente på og ikke trykke noen ting.

Da den er ferdig, så kommer det opp noe som ligner på windows sin standard boot loader, og her skal du også bare vente.

Da alt er ferdig innlastet så skal dette vinduet dukke opp:

http://i52.tinypic.com/hvutqe.jpg

De valgene du har der er:

Language to install: Der velger du det språket som du vil at windowsen skal være på, har du kun engelsk som valg så må du ta det (kan ordnes på senere)

Time and currency formate: Der velger du Norwegian, og etterfulgt av bokmål eller nynorsk.

Keyboard or input method: Der dukker det automatisk opp Norwegian, så da bare beholder du det. Dette har med æ,ø,å tastene osv...

Da alt dette er valgt, så trykker du på Next og kommer hit:

http://i53.tinypic.com/9fsjd4.jpg

Der er det egentlig ikke så mye mere enn at du skal trykke på Install now.
Da du har trykket det, så dukker det opp Setup is starting... og her skal du bare vente. Tilslutt så kommer det opp et bildet der lisensen til windows 7 står, her kan du bare huke av boksen I accept the license termes(på engelske versjonen), også velger du Next.

Da kommer du nemerlig hit:

http://i52.tinypic.com/2ag2sdf.jpg

Her får du to valg, det ene er Upgrade. Det som skjer da er at windows installerer/oppdaterer den versonen du allerede har. Og da vil du beholde alle filene dine osv osv. MEN, ulempen med dette er at du ikke starter helt på nytt, og du kan ende opp med at du får en like treg og virus infisert PC som du hadde før du re-instalerte.

Valg nummer to, som er Custom(advanced) er den vi vil velge. Det dette vil si er at du får noen flere valg, og du sitter til slutt med en helt clean og ny windows 7! Dette vil føre til at PCen din er som den var da den kom fra fabrikk (Like rask hvertfall).

Så her velger vi valg nummer 2, Custom(advanced) og kommer hit:

http://i55.tinypic.com/r73mmr.jpg

Det aller første du kan gjøre er og trykke på knappen som er i høyre side av vinduet, der det står drive options, og da får du opp en del flere valg og ett vindu som ser ut som det jeg har!
Der har du en liste over alle harddiskene du har i PCen din, og det er som oftest den harddisken som heter C:\ som du skal formatere. Har du lagt alle filene dine over på en ekstern harddisk/minnepenn/annen lagring så kan du formatere alle diskene. Dette gjør du vet at du velger en og en disk, og trykker på Delete knappen. Da skal disken dukke opp som Unallocated Space. Vil du ha flere partisjoner osv, så må dette stilles på her. Men er dette noe du skal gjøre, regner jeg med at du også greier og finne ut av det selv. Er det en eller annen harddisk du ikke vil at skal bli rørt i det hele tatt, så rører heller ikke du den i denne fasen! Da blir disken sånn som den er!

PS, det jeg akkurat forklarte kan være litt forskjellig ifra PC-PC, men det er ganske likt over alt. Prøv deg litt fram, og greier du og gjøre no feil så trykker du bare på kryss!

Så da du har lagt inn instillinger for alle diskene dine, så velger du den du skal instalere windows på og trykker på next.

Det neste som dukker opp da er en liten liste med ting installasjonen skal gjøre. Først kopierer den filene til windows, også pakker den alt ut. Derreter oppdaterer den windows versjonen, også går den til siste fase av installasjonen! Dette kan ta ganske lang tid!, og det kan også hende windows restarter maskinen i prosessen!

Da denne prosessen er gjort, så skal det dukke opp att windows setter opp PCen for første gangs bruk. Og du kommer til slutt hit:

http://i52.tinypic.com/2qukvuv.jpg

Der skriver du inn et brukernavn du vil ha på PCen, dette kan være alt ifra nick-name til ordenterlig navn. Hva som står er bare brukernavnet ditt! Du trenger ikke gjøre noe med det feltet der det står Computer name!

Da du har fylt inn det så er det knappen next som teller! og da kommer denne opp:

http://i55.tinypic.com/2ljonwz.jpg

Og her skal du fylle inn ett passord. Du må ikke fylle inn, men dette kan være lurt for og hindre at uvedkommende får tilgang til PCen din! MEN husk og ta ett passord du husker!

Ett passordhint er heller ikke dumt, i tilfelle du glemmer passordet!

Så er det next som teller igjen og denne popper opp:

http://i55.tinypic.com/2rnyp95.jpg

Dette steget kan være litt forskjellig igjen, har du fått en windows verson med serial/product key så skriver du den inn nå! MEN noen versjoner av windows er sånn at den aktiverer automatisk da du kommer online, og da er det bare og trykke next!

Da next er trykket kommer dette opp:

http://i52.tinypic.com/sxn4uf.jpg

Der har du 3 valg, og det gjelder automatisk oppdatering av windows!

Øverste valget er det som er anbefalt, da installerer den alle oppdateringer windows kommer med og det er det som oftest er lurt!

Midterste valg er sånn at den installerer KUN oppdateringer som er viktige (tetting av sikkerhetshull osv)

Nederste balget er sånn at da blir du spurt senere om akkurat samme spørsmål!

Her velger vi det øverste valget!

Det neste vinduet du kommer til da er dato og tid, men dette pleier windows og finne ut av automatisk så her tar ikke jeg med noe bildet! I de fleste tilfeller trykker du bare Next. (kan også stilles på senere)

Så kommer du til et vindu der du blir spurt om hva slags nettverk du er koblet til, og her velger du det som passer deg best! (dette har med deling av filer osv. Jeg tar altid public network for og hindre og dele filer!)

Da det er valgt så legger windows inn alle disse instillingene, og starter opp PCen for første gang!

GRATULERER! du har nettop gjenomført en re-installering av windows!

Det du nå kan gjøre er og legge inn programmene du vil ha, og ikke glem anti-virus! Også kan du koble til det mediet du lagret alle filene dine på og overføre disse tilbake på PCen og PCen din er klar til bruk!

Det er forskjellig ifra PC til PC hvordan akkurat alt dette skal gjøres, så her får du bare lese instrukser på installasjoner osv. Og ikke glem google <3.

Håper denne guiden hjalp deg! Og jeg setter pris på feedback, og ting jeg gjorde bra/dårlig! Alle respons er god respons (jeg har ikke 6`er i norsk, så ikke legg deg opp i småpirk på skriveretting!)

-Harabo
Den bruker quick formatering, så det tar bare noen sekunder å formatere, ikke 15-30 min.
Ellers ganske fin guide, selv om det egentlig ikke trenges når du har det aller meste, og det står ganske klart hva du skal gjøre i installasjonen.
Sikkert grei guide, men vil bare si at de som ikke klarer å gjøre dette uten guiden fortjener ikke å bruke pc
Veldig flott guide, det må jeg si. Det florerer av kvalitet.

Men, dette er i mine øyne litt kvantitet,istedenfor kvalitet for dette forumet. Det er Freakforum. Skulle tro alle kunne mate inn en cd å lese instrukser !?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Sikkert grei guide, men vil bare si at de som ikke klarer å gjøre dette uten guiden fortjener ikke å bruke pc
Vis hele sitatet...
Gikk bare inn på tråden for å skrive det samme xD
Greier du ikke dette uten en guide, så ikke gjør det.. Står jo klart å tydlig hva du skal gjøre når du stikker inn cden.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Hehe, dette var en guide relatert til personer som ikke kan en blip om data! Og kanskje unge mennesker som akkurat har begynt og studere data!

Følte meg altid litt kul da jeg greide og re-installere PCen til kompissene mine i en yngre alder!

Da det gjelder det med formateringen, så nevnte jeg faktisk ikke dette! At jeg ikke kom på det! Jeg skal lage et inlegg som referer om det imorra tenker jeg! At jeg greide og glemme det, skjønner jeg ikke etter jeg har vært våken i 30 timer :S

Men takk for respons!
husk att det ikke er alle som booter fra cd, man får heller opp en linje nederst på skjermen med to mulige tastekombinasjoner. enten må man inn å endre boot-rekkefølge eller velge å boote fra cd denne ene gangen. jeg ville valgt den siste siden mange maskiner har en tendens til å restarte installasjonen istede for å fortsette etter restart.

klart, hvis maskinen er stabil nok til å starte med foreløbige OS kan man jo bare sette inn cd og vente på autokjør, lettere for de som ikke skjønner det med boot-order......

ellers grei guide!