Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 15125
Jeg går på 50mg + 30mg aduvanz. Jeg opplever at effekten ikke varer like lenge som produsenten påstår at den skal. Jeg har prøvd å endre tidspunkt for når jeg tar medisinene, men det går bare ikke.. Jeg er avhengig av å ta medisinene til de tidspunktene jeg allerede tar. Jeg har snakket med legen min om det er mulig å fylle på med en annen type medisin senere på dagen, fordi maksgrensen på aduvanz er 70mg, og jeg bruker allerede 80mg - men det virker vanskelig. Hun sier at vi kan prøve å bytte type medisiner, men jeg har veeeldig god effekt av aduvanz (bortsett fra virkningstid), og ønsker derfor ikke bytte.

Når jeg leser generelt om medisiner for adhd oppgis det en maksgrense på 40mg deksamfetamin pr døgn. Aduvanz har innehold på 30mg, 50mg og 70mg lisdeksamfetamin som tilsvarer 8,9 mg, 14,8 mg og 20,8 mg deksamfetamin. Jeg tar 50mg + 30mg, som da tilsvarer et daglig inntak av deksamfetamin på 23,7mg. Maksgrensen pr døgn er som sagt 40mg.

Er det noen her som bruker/har brukt aduvanz som har fått utskrevet en annen type som kan brukes som påfyll? Evt. fått utskrevet 110mg på bakgrunn av nytte-risiko vurdering?
Sitat av prodigy420 Vis innlegg
Jeg går på 50mg + 30mg aduvanz. Jeg opplever at effekten ikke varer like lenge som produsenten påstår at den skal. Jeg har prøvd å endre tidspunkt for når jeg tar medisinene, men det går bare ikke.. Jeg er avhengig av å ta medisinene til de tidspunktene jeg allerede tar. Jeg har snakket med legen min om det er mulig å fylle på med en annen type medisin senere på dagen, fordi maksgrensen på aduvanz er 70mg, og jeg bruker allerede 80mg - men det virker vanskelig. Hun sier at vi kan prøve å bytte type medisiner, men jeg har veeeldig god effekt av aduvanz (bortsett fra virkningstid), og ønsker derfor ikke bytte.

Når jeg leser generelt om medisiner for adhd oppgis det en maksgrense på 40mg deksamfetamin pr døgn. Aduvanz har innehold på 30mg, 50mg og 70mg lisdeksamfetamin som tilsvarer 8,9 mg, 14,8 mg og 20,8 mg deksamfetamin. Jeg tar 50mg + 30mg, som da tilsvarer et daglig inntak av deksamfetamin på 23,7mg. Maksgrensen pr døgn er som sagt 40mg.

Er det noen her som bruker/har brukt aduvanz som har fått utskrevet en annen type som kan brukes som påfyll? Evt. fått utskrevet 110mg på bakgrunn av nytte-risiko vurdering?
Vis hele sitatet...
Hva med å bruke Elvanse i stedet, for å kunne fordele det mer over dagen? Det er barneversjonen av Aduvanz, og så vidt jeg forstår er dosene den eneste forskjellen.

Jeg er forresten enig, virkningen varer ikke lenge nok. Problemet med å dele opp er at jeg husker å ta påfyll ca 0 av 10 ganger
Når bruker ikke jeg medisiner av den type selv, men mente å ha lest inne på forumet om en som supplementerte med attentin pga samme problem som deg, for attentin har ikke sånn kjempelang virkningstid, eller?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Tar du pauser? Går du uten noen dager måneden? Spiser og sover du normalt, går du opp eller ned i vekt, bruker du andre medisiner eller rusmidler med implikasjoner for dopamin?

Spiser du det som forutsatt, hvis ikke, hva gjør du annerledes
Overlegen som diagnoserte meg skriver ut 70+30mg selv om «maksimal døgndose» er 70mg. Dette er en veiledning som legene bruker gjennom felleskatalogen men er ikke alltid riktig og folk er forskjellig. Hadde akkurat samme problem som deg under oppstart av medisinene og 70mg funker for meg fra 08:00 til ca 18:00. Jeg tar 30mg ca kl 16:00 og får en fin overlapp og medsa funker til jeg så og si legger meg i ukedagene kl 22:30.

Jeg skrev dagbok under oppstart av medisinene og ga god tilbakemelding hvor lenge di varte osv. Hvis medisinene dine slutter å funke før dagen din er over er det jo delvis feil medisinering og en psykiater eller overlege bør vise skjønn om du sier klart ifra, hvis man først skal være medisinert for ADHD må jo nesten medisinene funke hele dagen uansett hva som står i felleskatalogen.

Ta det opp og si klart ifra at hvis du skal være medisinert så må medisinene virke når du er våken, felleskatalogen er som sagt en veiledning og folk er forskjellig.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva med å bruke Elvanse i stedet, for å kunne fordele det mer over dagen? Det er barneversjonen av Aduvanz, og så vidt jeg forstår er dosene den eneste forskjellen.

Jeg er forresten enig, virkningen varer ikke lenge nok. Problemet med å dele opp er at jeg husker å ta påfyll ca 0 av 10 ganger
Vis hele sitatet...
Jeg gikk på ritalin før, hvor jeg skulle ta medisiner fire ganger om dagen - tror jeg det var. Jeg tror jeg klarte å ta alle medisinene mine én dag - så det problemet kjenner jeg godt til Det var derfor jeg gikk over til kapsel.

Det kan være en idé å prøve ut noe annet, hvor jeg kan få en høyere dose - problemet er bare at jeg fungerer så bra på aduvanz, noe jeg ikke har opplevd på lik linje med noen andre medisiner jeg har prøvd tidligere. Også er jeg midt i studie, så jeg kvier meg litt for å prøve ut noe nytt akkurat nå...

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Når bruker ikke jeg medisiner av den type selv, men mente å ha lest inne på forumet om en som supplementerte med attentin pga samme problem som deg, for attentin har ikke sånn kjempelang virkningstid, eller?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg har lest det et sted jeg også. En bekjent av meg nevnte også det som et alternativ. Problemet er bare at legen min har liten kunnskap om akkurat adhd medisiner - så jeg føler at jeg selv må finne informasjon ifht type og dosering, så det er kanskje en idé å be om henvisning til noen som kan det litt bedre..

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Tar du pauser? Går du uten noen dager måneden? Spiser og sover du normalt, går du opp eller ned i vekt, bruker du andre medisiner eller rusmidler med implikasjoner for dopamin?

Spiser du det som forutsatt, hvis ikke, hva gjør du annerledes
Vis hele sitatet...
Jeg har nylig begynt - jeg har gått på de i ish to måneder. Jeg føler ikke at jeg fungerer helt uten, og har derfor ikke turt å ta en pause. Men jeg har hatt det samme problemet siden jeg begynte på de - altså kort virkningstid. Jeg vil si at jeg spiser og sover normalt, jeg er for tiden i et lite kaloriunderskudd, men det er så vidt under det jeg vanligvis skal ha i meg i løpet av en dag - så jeg tror ikke det utgjør den store forskjellen. Spiser variert, og får i meg det jeg trenger av næring. Bruker ingen andre medisiner, eller rusmidler.
Sist endret av prodigy420; 19. august 2022 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet om flere som får ritalin kombinert med Aduvanz/Elvanse. Alltid noen fagfolk som skal være så strenge og absolutt følge retningslinjer. Men prøv å ta 1-2 dager pause, hjelper på toleransen, og du får ikke noe særlig abstinenser, blir bare litt trøtt og slapp.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Overlegen som diagnoserte meg skriver ut 70+30mg selv om «maksimal døgndose» er 70mg. Dette er en veiledning som legene bruker gjennom felleskatalogen men er ikke alltid riktig og folk er forskjellig. Hadde akkurat samme problem som deg under oppstart av medisinene og 70mg funker for meg fra 08:00 til ca 18:00. Jeg tar 30mg ca kl 16:00 og får en fin overlapp og medsa funker til jeg så og si legger meg i ukedagene kl 22:30.

Jeg skrev dagbok under oppstart av medisinene og ga god tilbakemelding hvor lenge di varte osv. Hvis medisinene dine slutter å funke før dagen din er over er det jo delvis feil medisinering og en psykiater eller overlege bør vise skjønn om du sier klart ifra, hvis man først skal være medisinert for ADHD må jo nesten medisinene funke hele dagen uansett hva som står i felleskatalogen.

Ta det opp og si klart ifra at hvis du skal være medisinert så må medisinene virke når du er våken, felleskatalogen er som sagt en veiledning og folk er forskjellig.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar! Jeg er enig i det du sier, at felleskatalogen kun er ment for veiledning. Jeg har en lege som ikke sitter på så veldig mye kunnskap om akkurat dette temaet, så det er nok ikke så lett for henne å avvike fra anbefalingene. Jeg har sendt henne en melding om maksgrensen på deksamfetamin, og hva min nåværende dose er utifra innhold av lisdeksamfetamin - som fortsatt ligger langt under anbefalt dose pr døgn. Jeg leser også om leger som spør om akkurat dette - å gi pasienter høyere dose enn anbefalt, og utifra hva jeg har forstått så utgjør det ingen større risiko for negative bivirkninger. Hvis hun ikke kan hjelpe meg så får jeg nesten be om henvisning til en som kan litt mer om det...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg ville forsøkt 2-3d pause med normal søvn, lite rus og ihvertfall ingen dopamin agonister, selv ikke cannabis
Sitat av yomomma Vis innlegg
Jeg vet om flere som får ritalin kombinert med Aduvanz/Elvanse. Alltid noen fagfolk som skal være så strenge og absolutt følge retningslinjer. Men prøv å ta 1-2 dager pause, hjelper på toleransen, og du får ikke noe særlig abstinenser, blir bare litt trøtt og slapp.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at jeg er avhengig av å "fungere" - også for de rundt meg, så det er ikke bare å ta pauser føler jeg.. Hvis jeg hadde bodd alene, så hadde det nok gått veldig fint. Jeg har to barn som krever sitt, og uten medisiner blir jeg fort like vrang og utålmodig som de Jeg har dog hatt samme problem siden oppstart av medisiner, så jeg føler ikke at problemet ligger i at jeg har fått høyere toleranse. Jeg har vel et par resepter på ritalin liggende fra tidligere, som jeg kunne ha tatt ut, og brukt til påfyll. Men jeg hadde ganske mye bivirkninger på ritalin, så jeg vil helst unngå å bruke det.
Sitat av prodigy420 Vis innlegg
Takk for utfyllende svar! Jeg er enig i det du sier, at felleskatalogen kun er ment for veiledning. Jeg har en lege som ikke sitter på så veldig mye kunnskap om akkurat dette temaet, så det er nok ikke så lett for henne å avvike fra anbefalingene. Jeg har sendt henne en melding om maksgrensen på deksamfetamin, og hva min nåværende dose er utifra innhold av lisdeksamfetamin - som fortsatt ligger langt under anbefalt dose pr døgn. Jeg leser også om leger som spør om akkurat dette - å gi pasienter høyere dose enn anbefalt, og utifra hva jeg har forstått så utgjør det ingen større risiko for negative bivirkninger. Hvis hun ikke kan hjelpe meg så får jeg nesten be om henvisning til en som kan litt mer om det...
Vis hele sitatet...
Er det fastlegen din som skriver ut dette? Man skal egentlig være spesialist for å følge opp ADHD-medisinering, det er ganske komplisert og varierer mye fra person til person. Tror faktisk ikke ikke det er lov for vanlig lege å initiere det. Fastlegen kan skrive ut medisiner når psykiater har laget et behandlingsopplegg. Jeg ville nok bedt om henvisning til psykiater uansett.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg ville forsøkt 2-3d pause med normal søvn, lite rus og ihvertfall ingen dopamin agonister, selv ikke cannabis
Vis hele sitatet...
Jeg har opplevd kort virkningstid siden oppstart av medisiner, så jeg tviler på at det handler om økt toleranse. Hvis medisinene begynner å oppleves annerledes skal jeg selvfølgelig vurdere en pause, men akkurat nå er jeg litt avhengig av å fungere hele dagen, både for meg selv og de rundt meg..
Sitat av prodigy420 Vis innlegg
Jeg har dog hatt samme problem siden oppstart av medisiner, så jeg føler ikke at problemet ligger i at jeg har fått høyere toleranse. Jeg har vel et par resepter på ritalin liggende fra tidligere, som jeg kunne ha tatt ut, og brukt til påfyll. Men jeg hadde ganske mye bivirkninger på ritalin, så jeg vil helst unngå å bruke det.
Vis hele sitatet...
Metylfenidat er litt "hardere" på vei ut og inn. Det har jo samme bivirkningsprofil, så jeg vet ikke hvor mye mening det gir å kombinere de to i stedet for å bare få mer Aduvanz, som du vet du har effekt av og tåler. Å kombinere med atomoxetin er jo et alternativ.

I teorien skal ikke toleranse for den medisinske effekten være et problem dersom du er riktig dosert. Kan selvsagt være at noen opplever det. Jeg har bare dårlig erfaring med å ta pauser i hytt og pine. Kanskje en og annen sttategisk pause blir aktuelt for å ta en fot i bakken og vurdere effekten, men ikke en dag her og og dag der, med mindre det er en spesifikk grunn (som fest med alkohol). For meg roter det bare til rutinen med å ta dem, og jeg merker at jeg må trappe opp for å unngå bivirkninger selv etter korte pauser. Får ikke noe forutsigbarhet i behandlingen på den måten.
Sitat av *pi Vis innlegg
Er det fastlegen din som skriver ut dette? Man skal egentlig være spesialist for å følge opp ADHD-medisinering, det er ganske komplisert og varierer mye fra person til person. Tror faktisk ikke ikke det er lov for vanlig lege å initiere det. Fastlegen kan skrive ut medisiner når psykiater har laget et behandlingsopplegg. Jeg ville nok bedt om henvisning til psykiater uansett.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Hun kjenner meg ganske godt, og har fulgt meg siden jeg var 9 år. Jeg fikk diagnosen for 15 år siden (jeg er 29), men ønsket ikke på det tidspunktet å bruke medisiner. Jeg tror ikke det var før jeg var 22 at jeg begynte utprøvning av medisiner. På den tiden fulgte hun vel bare et ark hun hadde i permen sin, som omhandlet hvordan man skulle trappe opp på medisiner, før man havnet på riktig mengde. Jeg prøvde flere ganger å begynne, men det ble aldri til at jeg begynte fast. For tre år siden, når jeg skulle starte på ny utdanning begynte jeg å bruke ritalin i skolesammenheng, noe som fungerte utmerket. Jeg ble litt min egen sjef, og selv om jeg fikk en plan for opptrapping, så styrte jeg det selv, fordi jeg kun brukte det når jeg var på skolen, eller når jeg jobbet med skole hjemme. Etter corona og hjemmeskole har jeg blitt et vandrende vrak. Fra å gå fra veldig sosial, og trygg i sosiale settinger, til å bli (beklager ordbruken) sosialt tilbakestående. Det har hvertfall gjort at jeg har bestemt meg for å starte opp fast, og fikk anbefalt aduvanz som et mulig godt valg - noe det viste seg å være. Igjen så har jeg fått litt ansvaret selv, som forsovidt er greit. Jeg føler at jeg sitter med nok kunnskap til å kunne ta de vurderingene selv. Jeg fikk først utskrevet en liten dose, som jeg skulle prøve ut. Jeg fant fort ut hva som passet meg best, og fikk med sterk tvil lov til å få 10mg over anbefalt dose. Men nå som jeg har brukt det en stund, så merker jeg jo fort hva som fungerer, og ikke fungerer - men da er jo problemet at hun ikke sitter på riktig kunnskap, og ikke tørr å gå utover disse anbefalingene. Jeg går til en psykolog som kan sette meg i kontakt med en psykiater på "huset", så det kommer jeg absolutt til å be om neste gang jeg er der.

Sitat av *pi Vis innlegg
Metylfenidat er litt "hardere" på vei ut og inn. Det har jo samme bivirkningsprofil, så jeg vet ikke hvor mye mening det gir å kombinere de to i stedet for å bare få mer Aduvanz, som du vet du har effekt av og tåler. Å kombinere med atomoxetin er jo et alternativ.

I teorien skal ikke toleranse for den medisinske effekten være et problem dersom du er riktig dosert. Kan selvsagt være at noen opplever det. Jeg har bare dårlig erfaring med å ta pauser i hytt og pine. Kanskje en og annen sttategisk pause blir aktuelt for å ta en fot i bakken og vurdere effekten, men ikke en dag her og og dag der, med mindre det er en spesifikk grunn (som fest med alkohol). For meg roter det bare til rutinen med å ta dem, og jeg merker at jeg må trappe opp for å unngå bivirkninger selv etter korte pauser. Får ikke noe forutsigbarhet i behandlingen på den måten.
Vis hele sitatet...
Jeg mener også at det vil være rart å skulle kombinere med andre typer, evt. bytte type, når jeg føler at aduvanz fungerer så bra som det gjør. Jeg har utdanning innen helse, og har tilgang på måleinstrumenter som jeg kan sjekke meg selv med - og utifra hva jeg har sett til nå, har ikke dosen jeg bruker noen negativ effekt på disse målingene. Jeg tviler sterkt på at 30mg eller 50mg mer daglig hadde utgjort den store forskjellen.

Jeg har tidligere brukt ritalin kun i skolesammenheng, og har pga det tatt en ufrivillig pause både her og der. Jeg har aldri opplevd at virkningen har vært annerledes etter disse pausene. Det eneste jeg har merket forskjell på er den "rusfølelsen" man fikk i starten av oppstart, hvor man følte seg litt snål, har kommet tilbake når jeg begynte på medisinene igjen. Det virker ut som at jeg bare må ta det videre til en som har litt mere peiling på det, og høre hva h*n sier om det. Det kan da ikke være så veldig farlig å øke dosen litt, når jeg uansett er under maksgrensen for deksamfetamin.
Sist endret av prodigy420; 19. august 2022 kl. 22:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er lite trolig at det er farlig, det er bare ikke testet noe særlig. Man anbefaler litt tettere oppfølging, og legen må ta ansvar for beslutningen. Men det er ganske vanlig å gå på høyere doser. Folk bryter det jo ned i ulik grad og varierer dessuten mye i kroppsstørrelse, så det ville vært rart om èn trygg maksdose gjaldt for alle.

Men nå virker det jo som at det er virketiden som er mest utfordrende for deg, og da er det jo sånn sett bedre om du får godt resultat med lavere dose som er bedre fordelt over dagen. Det er i alle fall teit om grunnen til at du må øke døgndosen yttrligere er at medisinen ikke finnes i mindre doseringer. Da tenker jeg Elvanse kan være et alternativ. I følge Relis er det akkurat samme medikament, men du får dem i 20mg da de er beregnet på barn.
Sitat av prodigy420 Vis innlegg
Problemet er bare at jeg er avhengig av å "fungere" - også for de rundt meg, så det er ikke bare å ta pauser føler jeg.. Hvis jeg hadde bodd alene, så hadde det nok gått veldig fint. Jeg har to barn som krever sitt, og uten medisiner blir jeg fort like vrang og utålmodig som de Jeg har dog hatt samme problem siden oppstart av medisiner, så jeg føler ikke at problemet ligger i at jeg har fått høyere toleranse. Jeg har vel et par resepter på ritalin liggende fra tidligere, som jeg kunne ha tatt ut, og brukt til påfyll. Men jeg hadde ganske mye bivirkninger på ritalin, så jeg vil helst unngå å bruke det.
Vis hele sitatet...
Skjønner, bytt lege, forklar situasjonen om toleranse, si du leser mye på adhd forum og at mange du kjenner deg igjen i som fikk attentin og ble bedre gjennom hele dagen. Hvorfor ikke prøve når du allerede har prøvd de andre. Det er ikke LAR.

Jeg fikk ikke Aduvanz av første legen, men av en annen et halvt år senere. Varierer så mye hvem du møter.
Jeg var i fjor innlagt for utredning av ADHD, og her pratet jeg med noen som hadde grei kunnskap om Aduvanz - og hennes anbefaling var å starte med 50mg morgen og 50mg ettermiddag - for det er ganske så kjent hos behandlere som har god erfaring at den ikke varer hele dagen ut. Jeg har forresten også noen bekjente som får 70mg morgen og 70mg ettermiddag - så du burde be din behandler ta en telefon til noen som jobber med dette så hun blir oppdatert på hvordan man korrekt bør medisineres så du slipper å plages.

Og jeg vil egentlig fraråde å blande Aduvanz med ritalin da det er ganske så stor forskjell på hvilke bivirkninger og effekter disse medisinene har, da det var akkurat det min lege prøvde å gjøre når jeg klagde på manglende effekt på ettermiddagen. Få legen din til å oppdatere seg eller bytt lege ville vært mitt råd her.
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
hennes anbefaling var å starte med 50mg morgen og 50mg ettermiddag - for det er ganske så kjent hos behandlere som har god erfaring at den ikke varer hele dagen ut.
Vis hele sitatet...
Hos noen varer den lenge, opptil 14 timer. Det varierer mye hvor raskt man bryter ned den delen av molekylet som hindrer amfetaminen å komme gjennom blod/hjerne-barrieren.

Jeg har forresten også noen bekjente som får 70mg morgen og 70mg ettermiddag
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som et helt uforsvarlig råd. Sentralstimulerende har en økende effekt på ADHD-symptomer med høyere dose, til du når toppen av kurven. Etter det vil du få bivirkninger som i praksis føles som ADHDx10. Du må finne hvor toppen på den kurven er for akkurat deg. Det gjør du ved å øke gradvis til du bikker over toppen, og så legge deg på det ideelle nivået for deg. Det gjør også at du tåler medisinen bedre, da de fleste bivirkningene er midlertidige hvis man venner seg til dem gradvis. Det du beskriver der er det dobbelte av maksdose. Mulig noen trenger såpass, men å begynne der har jeg vansker for å tro at en psykiater har anbefalt. Ikke på 50x2 heller, som du nevner først.

- så du burde be din behandler ta en telefon til noen som jobber med dette så hun blir oppdatert på hvordan man korrekt bør medisineres så du slipper å plages.
Vis hele sitatet...
Han burde nok heller be om henvisning til en som er kvalifisert for og har lov til å følge opp ADHD-medisinering og la vedkommende ta seg av det.

Og jeg vil egentlig fraråde å blande Aduvanz med ritalin da det er ganske så stor forskjell på hvilke bivirkninger og effekter disse medisinene har,
Vis hele sitatet...
Det er ganske vanlig å kombinere to medikamenter mot ADHD, og da nettopp to medikamenter med ulik bivirkningsprofil, f eks atomoksetin + et sentralstimulerende. Hvis man ikke tåler medisinene så godt så kan man få den kombinerte effekten av de to medikamentene uten å komme opp i en dose på noen av dem som gir bivirkninger. Lisdeksamfetamin og metylfenidat har nettopp temmelig lik bivirkningsprofil, så det virker som et rart valg med den begrunnelsen. Det må isåfall være fordi man trenger en liten boost på kvelden ved behov, men ikke vil fylle på med noe som varer utover leggetid.

Medisinering av ADHD er faktisk temmelig komplisert, uansett hvor mye man leser seg opp. Folk reagerer veldig ulikt, både mtp effekt og bivirkninger, og folk med ADHD er også en veldig heterogen gruppe når det kommer til fungering og hvordan det kommer til uttrykk. Jeg har vært gjennom prosessen med både et barn og meg selv, og har opplevd to helt ulike prosesser og landet på helt ulikt resultat. Jeg vil på det sterkeste anbefale å la en erfaren psykiater og ikke en tilfeldig fastlege ta hånd om den prosessen, og å ta seg den tiden som trengs for å finne ut akkurat hva som funker for deg. Dette er ikke one size fits all, eller et enkelt spørsmål om å følge et skriv med retningslinjer.
Sist endret av *pi; 20. august 2022 kl. 22:34.
Liten sidenote men jeg håper det går bra: jeg lurer på om dere som tar lisdeksamfetamin klarer å sove normalt om kvelden?
Sitat av Picard Vis innlegg
Liten sidenote men jeg håper det går bra: jeg lurer på om dere som tar lisdeksamfetamin klarer å sove normalt om kvelden?
Vis hele sitatet...
Personlig så synes jeg det kan være litt vanskeligere å sove på kvelden, spesielt rett etter oppstart av lisdeksamfetamin. Står selv på 30mg om dagen, men har vært oppi 50mg og 70mg tidligere. 30mg føler jeg ikke påvirker søvnen i det hele tatt, men høyere doser kan fort gjøre det litt vanskeligere. Tar alltid medisinene rundt 9-10. Etter å ha stått på det en uke ca så blir det lettere igjen

Kan ikke snakke for hvordan det er om man skal ta en booster dose senere på dagen, men regner med at det kan gjøre det enda litt vanskeligere. Men vil tro at det er noe kroppen vender seg til etterhvert.

Slenger meg på samtalen. Kjenner selv at Aduvanz ikke varer så lenge som de sier den skal vare. Etter ca 6 timer etter dosering, så legger jeg absolutt merke til at effektene av medisinene begynner å dabbe av og en liten nedtur begynner. Har vurdert å spørre om det er mulig å få en booster dose senere på dagen, men samtidig så lurer jeg på hvor lurt det er. Spørsmålet mitt er hvor mye skal man medisinere ADHD og om det er bedre å finne andre teknikker på å håndtere det istedenfor å pøse på med mere medisiner. Er selvfølgelig veldig individuelt det her.

Ser at en del i tråden her tar en del. Selv så føler jeg at 50mg og 70mg ikke ga noe særlig forskjell, men 30mg til 50mg gir tydelig forskjell. Alltid lurt på hvor mye man skal "kjenne" på medisinene. Med 50mg så kjenner jeg at jeg har tatt noe, men med 30mg så føler jeg meg sånn og si helt edru. Vanskeligere å komme igang med ting, men det hjelper litt hvertfall om man skal sammenligne det med null medisiner.
Sist endret av Raging Vlad; 21. august 2022 kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Picard Vis innlegg
Liten sidenote men jeg håper det går bra: jeg lurer på om dere som tar lisdeksamfetamin klarer å sove normalt om kvelden?
Vis hele sitatet...
Nei, men det gjør jeg ikke uansett. Vanskelig å si hva som er hva.

Melatonin, sånn du får på resept, kan hjelpe for noen.

Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Slenger meg på samtalen. Kjenner selv at Aduvanz ikke varer så lenge som de sier den skal vare. Etter ca 6 timer etter dosering, så legger jeg absolutt merke til at effektene av medisinene begynner å dabbe av og en liten nedtur begynner. Har vurdert å spørre om det er mulig å få en booster dose senere på dagen, men samtidig så lurer jeg på hvor lurt det er.
Vis hele sitatet...
Jeg har god erfaring med å dele opp 60mg til 30 om morgenen og 30 bare noen timer senere, sånn litt før lunsj. Problemet er at jeg ca aldri greier å få tatt dose 2, så jeg har gitt opp det regimet.

Spørsmålet mitt er hvor mye skal man medisinere ADHD og om det er bedre å finne andre teknikker på å håndtere det istedenfor å pøse på med mere medisiner.
Vis hele sitatet...
Det er jo absolutt ikke enten eller. Tvert imot tror jeg ofte det vil være mye lettere å implementere disse teknikkene dersom man er medisinert. Jeg er i alle fall ikke med på noen moralsk greie om at man "burde" klare seg uten ADHD-medisin (eller insulin, høreapparat, briller, protese etc hvis det er det man trenger for å fungere).

Ser at en del i tråden her tar en del. Selv så føler jeg at 50mg og 70mg ikke ga noe særlig forskjell, men 30mg til 50mg gir tydelig forskjell. Alltid lurt på hvor mye man skal "kjenne" på medisinene. Med 50mg så kjenner jeg at jeg har tatt noe, men med 30mg så føler jeg meg sånn og si helt edru. Vanskeligere å komme igang med ting, men det hjelper litt hvertfall om man skal sammenligne det med null medisiner.
Vis hele sitatet...
Det med at du kjenner det på den måten, gir seg gjerne etter en stund. Du skal ideelt sett ikke merke at du går på dem, bare fungere bedre. Men du må prøve en stund, typ en liten uke, før du vet om du kommer dit på den dosen. Etter min erfaring er det et ganske tydelig skille mellom "denne dosen funker" og "holy crap, dette var for mye møllers tran".

For noen er nok 30 mg nok, men hvis du tar for lav dose vil du nok merke at effekten avtar etterhvert. Som du sier så er det individuelt, man må bare prøve og se hva som fungerer.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jo absolutt ikke enten eller. Tvert imot tror jeg ofte det vil være mye lettere å implementere disse teknikkene dersom man er medisinert. Jeg er i alle fall ikke med på noen moralsk greie om at man "burde" klare seg uten ADHD-medisin (eller insulin, høreapparat, briller, protese etc hvis det er det man trenger for å fungere).
Vis hele sitatet...
Ja nei, helt enig. Er ikke noe moral politi selv på om man skal ta eller ikke ta medisiner. Spørsmålet er mer rettet mot, når vet man at man tar nok og når er det man kanskje burde gå mer i dybden i seg selv og jobbe med andre ting? Føler jeg falt i den fella selv hvertfall, hvor jeg kompenserte for dårlige vaner med mer amfetamin preparater og det gikk rett vest. Igjen, er individuelt det her. Kjenner selv at det er vanskelig å vite hvor den grensa går.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det med at du kjenner det på den måten, gir seg gjerne etter en stund. Du skal ideelt sett ikke merke at du går på dem, bare fungere bedre. Men du må prøve en stund, typ en liten uke, før du vet om du kommer dit på den dosen. Etter min erfaring er det et ganske tydelig skille mellom "denne dosen funker" og "holy crap, dette var for mye møllers tran".

For noen er nok 30 mg nok, men hvis du tar for lav dose vil du nok merke at effekten avtar etterhvert. Som du sier så er det individuelt, man må bare prøve og se hva som fungerer.
Vis hele sitatet...
Sto på 50mg i ca 1 år og følte aldri at jeg ble helt vandt til det. Mye bivirkninger og en kraftigere nedtur enn jeg ønsket. Fikk fort tunnel syn på oppgaver og ble sittende fast til medisinene sluttet å fungere. Det tyder vel på at det ble for mye for meg tror jeg, så det svarer vel på det jeg lurte på tidligere, hvor grensa går på hvor mye medisiner man skal ta og hvor mye man skal jobbe med hverdagen. Ser ut som 30mg egentlig er midt i blinken da det ligger mer i bakgrunnen, samtidig som det er enklere å komme igang.

Skulle bare ønske det varte lenger. Høres ut som 30mg + 30mg som du nevnte kanskje kunne vært noe å prøve.
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Ja nei, helt enig. Er ikke noe moral politi selv på om man skal ta eller ikke ta medisiner. Spørsmålet er mer rettet mot, når vet man at man tar nok og når er det man kanskje burde gå mer i dybden i seg selv og jobbe med andre ting? Føler jeg falt i den fella selv hvertfall, hvor jeg kompenserte for dårlige vaner med mer amfetamin preparater og det gikk rett vest. Igjen, er individuelt det her. Kjenner selv at det er vanskelig å vite hvor den grensa går.
Vis hele sitatet...
Spørs jo litt hva du mener med "andre ting". Hvis medisinering hjelper til å få mer struktur på hverdagen og mindre støy i hodet, så kan det kanskje gjøre det lettere å gå i dybden og jobbe med hva man nå har av andre ting inni der. Alle må jobbe med sine ting i sitt liv, medisinering kan bare bøte på litt av ulempen vi har i forhold til andre i å håndtere livet sitt. Det tar MYE energi kompensere for ADHD i daglig fungering, og den energien kan brukes til bedre ting. Men, hvis man tar medisiner for å bli mer produktiv og bare legger lista tilvarende høyere så får man det jo ikke noe bedre. Målet med behandlingen må være å ha et godt og balansert liv, ikke bruke medisiner til å gjøre de usunne mestringsstrategiene mer effektive.

Sto på 50mg i ca 1 år og følte aldri at jeg ble helt vandt til det. Mye bivirkninger og en kraftigere nedtur enn jeg ønsket. Fikk fort tunnel syn på oppgaver og ble sittende fast til medisinene sluttet å fungere. Det tyder vel på at det ble for mye for meg tror jeg, så det svarer vel på det jeg lurte på tidligere, hvor grensa går på hvor mye medisiner man skal ta og hvor mye man skal jobbe med hverdagen. Ser ut som 30mg egentlig er midt i blinken da det ligger mer i bakgrunnen, samtidig som det er enklere å komme igang.
Vis hele sitatet...
Det høres sånn ut, ja. Paradoksalt nok blir det som om man får mer ADHD hvis dosen er for høy. Mer hang ups, mer rastløshet, mindre regulering.

Skulle bare ønske det varte lenger. Høres ut som 30mg + 30mg som du nevnte kanskje kunne vært noe å prøve.
Vis hele sitatet...
Du vil jo ha litt høyere dose i en periode da, men det kan hende det er passe. Blir jo mer gradvis. Som jeg nevnte til TS så er Elvanse det samme preparatet men i lavere dose, så det kan være et alternativ. 30+20 eller 20+20. Hør med behandleren din.
Sist endret av *pi; 21. august 2022 kl. 12:38.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har hatt en måned pause fra Aduvanz, begynte på 30mg i dag, nå funker de som de skal. Mange sier Aduvanz er depot, da dosen frigjøres gjennom hele dagen. Så er nok sikkert derfor?

Fikk selv en del nedturer med angst da jeg plutselig hadde lite å finne på, eller begynner å stuke for ingenting i frustrasjon.

Attentin får jeg ikke, da det er misbrukspotensiale. Forferdelig argument, men det er det jeg har fått beskjed om.
Er ikke tidligere speed avhengig heller, men poenget er å bare si du får bivirkninger av det, eller bedre; Du kjenner ingenting.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Jeg har hatt en måned pause fra Aduvanz, begynte på 30mg i dag, nå funker de som de skal. Mange sier Aduvanz er depot, da dosen frigjøres gjennom hele dagen. Så er nok sikkert derfor?
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt ikke depot, men stoffet må omgjøres i kroppen før det blir aktivt. Det varierer hvor effektiv den prosessen er.
Aduvanz har relativt lang halveringstid og effekten bruker noen timer på å nå maks effekt.

Fra felleskatalogen:

Absorpsjon
Raskt. Tmax er 3,8 timer i fastende tilstand og 4,7 timer etter fettrikt måltid.

Halveringstid
Lisdeksamfetamins eliminasjons t1/2 i plasma er vanligvis <1 time hos friske forsøkspersoner. Deksamfetamins t1/2 er 11 timer.
Jeg slenger meg på denne tråden. Har fått diagnosen ADHD, og begynte først utprøving med Ritalin, 10mg først 2,3 så 4 ganger om dagen. Ble nedfor, krasjet og fikk lite effekt av det.

Vi byttet til Aduvanz, først 30mg, nå 60mg. Jeg har prøvd 30mg om morgen og 30mg mot ettermiddagen, men får ingen effekt. 60mg ser ut til å fungere for meg, men det varer alt for kort.

Jeg går skole, og jobber mye etter skole. Er derfor avhengig av å fungere optimalt fra 08.00-20:00.

Skal til oppfølging idag og skal høre hva mulighetene er for å bruke en annen medisin i tillegg de dagene som fort blir 12 timer
Sitat av Redhot Vis innlegg
Jeg slenger meg på denne tråden. Har fått diagnosen ADHD, og begynte først utprøving med Ritalin, 10mg først 2,3 så 4 ganger om dagen. Ble nedfor, krasjet og fikk lite effekt av det.

Vi byttet til Aduvanz, først 30mg, nå 60mg. Jeg har prøvd 30mg om morgen og 30mg mot ettermiddagen, men får ingen effekt. 60mg ser ut til å fungere for meg, men det varer alt for kort.

Jeg går skole, og jobber mye etter skole. Er derfor avhengig av å fungere optimalt fra 08.00-20:00.

Skal til oppfølging idag og skal høre hva mulighetene er for å bruke en annen medisin i tillegg de dagene som fort blir 12 timer
Vis hele sitatet...
Du kan jo også vurdere å fylle på med mer av det samme i løpet av dagen?
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan jo også vurdere å fylle på med mer av det samme i løpet av dagen?
Vis hele sitatet...
Det er en mulighet, men 30mg rundt 13'ish gjorde at jeg sov dårlig.
Sitat av Redhot Vis innlegg
Jeg slenger meg på denne tråden. Har fått diagnosen ADHD, og begynte først utprøving med Ritalin, 10mg først 2,3 så 4 ganger om dagen. Ble nedfor, krasjet og fikk lite effekt av det.

Vi byttet til Aduvanz, først 30mg, nå 60mg. Jeg har prøvd 30mg om morgen og 30mg mot ettermiddagen, men får ingen effekt. 60mg ser ut til å fungere for meg, men det varer alt for kort.

Jeg går skole, og jobber mye etter skole. Er derfor avhengig av å fungere optimalt fra 08.00-20:00.

Skal til oppfølging idag og skal høre hva mulighetene er for å bruke en annen medisin i tillegg de dagene som fort blir 12 timer
Vis hele sitatet...
Bruker selv Aduvanz og har litt samme problemstillinga som deg, står ofte opp klokka 0600 om ikke før og er i seng 2230 eller senere.

Jeg sa til behandleren min hvordan dagen var og førte dagbok gjennom opptrappingen. Prøvde først laveste dose og trappet opp derfra. Nå bruker jeg 70mg på morran som for meg virker til kl 1600-1700 og tar 30mg ca kl 1500 som overlapper greit og virker til jeg skal legge meg.

Du kan jo gjøre som meg og argumentere med at hvis man har ADHD så har man det hele dagen, og derfor bør man være medisinert hele dagen også hvis man først skal være medisinert. At jeg skal få en nedtur før dagen er over midt i legginga til barna eller noe slikt er helt uaktuelt. Mye av det jeg gjør ila en dag må gjøres etter ungen har lagt seg i kl1900 uansett så det sier seg vel egentlig litt selv.

Det står i felleskatalogen at anbefalt maks døgndose lisdeksamfetamin(Aduvanz) er 70mg, det tilsvarer ca 20mg deksamfetamin og der er anbefalt maks døgndose 40mg. Hvorfor vet jeg ikke, gir ikke så mye mening, legen min var klar over det og skrev glatt ut 100mg Aduvanz til meg som tilsvarer CA 30mg deksamfetamin.

Edit: Du får prøve å ta reduseringa tidligere hvis du sliter med å få sove.
Lykke til
Sist endret av FuNcEd; 30. september 2022 kl. 13:59.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Kan man ta Aduvanz selvom man har litt feber og vondt i hode ?

Aduvanz 40 mg altså
Sist endret av Redo; 3. april 2023 kl. 08:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, bør ikke være noen fare der. Faktisk så kan det hjelpe på plagene også, noe som har vært min erfaring med sentralstimulerende.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leser her inne at 40mg deksamfetsmin er øvre grense. Er den virkelig så lav? Mente kompisen min fikk 60-80mg attentin eller noe sånn hver dag. Skal begynne på meds snart selv, håper virkelig ikke jeg blir satt på så lav dose som mange her inne står på(jeg trenger mye for å få effekt av stimulanter generelt)
Phsykriateren min sa at hun hadde pasienter som fikk opp mot 150 mg Aduvanz som tilsier da at det kan være nødvendig for noen. Vet den anbefalte døgndose er 70 mg, men igjen vi folk er forskjellige så det tror jeg ikke du skal bekymre deg for mye for enda ihvertfall.
Anbefaler å stå på lisdexamf.. Beste du kan få etter min mening, også får du bare prøve å øke dosen. Men bruk tid å ikke vær kravstor. Kanskje legen gir seg ettervert
Sist endret av Shankara; 7. april 2023 kl. 09:01.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Begynte opptrapping på lisdeks i dag så bare 30mg, men dette var en heeelt annen verden enn ritalinen jeg fikk forrige uke. Føles skikkelig behagelig foreløpig, mens på ritalinen kjentes det ut som jeg hadde drukket 10 kopper kaffe.
Denne var veldig dyr på apoteket da.. måtte ut med nesten 500kr.