Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 7459
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Har en som nylig ble med i venne(narko)gjengen vår, han ble introdusert til no2 (dinitrogenoksid) eller lattergass/lystgass om du vil. Vi var på fest i natt og han dro inn kanskje 5 patroner i en kondom og slukte det, han ble helt fjern og gikk på badet, så var ganske høy musikk men da vi gikk inn på badet lå han der i svime, han hadde puls,, så kom AMK, og 4 timer etterpå erklært død. Skjønner ikke hvordan det går ann. Er det 100% sikkert at han døde av det? Poltiet kom og måtte stenge av leiligheten. Vi sa ingenting om lystgassen. Er vi fucked siden vi ga han patronene og kan evt bli dømt for forsettlig/uaktsomt drap?? Jeg har brukt lystgass i 3 år og før det, sniffet axe/hårspray (drivgass) gjennom håndkle for filtrering, jeg har aldri besvimt eller fått noe annet enn litt hodepine av det her.
Det er jo helt sjokkerende..
Kan man virkelig dø av lystgass??
Man dør ikke direkte av lystgassen i seg selv, det som kan skje er at man kveles av mangel på oksygen.
For mye i en smell kan resultere i hjerneskade eller i verste fall død.. 5 patroner i en smell er ikke smart.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kondolerer!

Ja lystgass kan være dødelig og det er sannsynlig at det er det han døde av etter det du forteller.

"I verste fall kan store doser føre til hjerneskader og død"
"de verste utfallene kan oppstå hvis man inntar lystgass på en slik måte at man fortrenger oksygenet i innåndingsluften. Er det slik at man inhalerer det direkte fra en beholder, eller fra inne i en plastpose, kan det stå om liv og død." - eller kondom som i hans tilfelle da...

" Et annet moment er ifølge Svarthaug at blærene i lungene kan sprenge ved stort inntak av lystgass."

" Risikoen for plutselig død kan være relativt stor, svarer eksperten videre"

https://www.abcnyheter.no/nyheter/he...orske-butikker

"Politiet med advarsel: Livsfarlig trend blant de unge – kan være dødelig"
"Det er som en veldig rask kvelning. Deretter utløser du stresshormoner, noe som fører til et enormt adrenalinkick. Dette kan igjen forstyrre hjerterytmen, noe som kan føre til døden.
«Hvis du puster inn det du kjøper i en butikk eller på nett, inneholder det 100 prosent lystgass og det er fare for kvelning fordi alt oksygen skylles ut av lungene. Det er dokumenterte dødsfall"
https://www.onlinenytt.com/politiet-...vaere-dodelig/

Obduksjonen kommer til å se om han døde av kvelning eller hjertestopp eller slag f eks men vet ikke om de kan finne ut at han har inntatt lystgass på tester de gjør under obduksjonen. Sa dere ingenting om lystgassen til ambulansefolkene heller? Det er drit viktig å fortelle alt sånt til ambulansepersonalet så de kan gi rett hjelp raskt nok istedet for å prøve og feile. Ambulansefolkene kan ikke inkriminere noen av dere andre til politiet om rusbruk.

Hvis det ikke ble fortalt ambulanse eller politi så burde dere fortelle det i det minste til foreldrene hans.. Å miste noen man har så nær til overdosedødsfall er traumatisk og setter igang en haug av vonde ubesvarte spørsmål man jages av 24/7 resten av livet fordi man ikke vet hva han døde av eller hva det siste han gjorde var. Familien hans fortjener å vite det! <3

Egentlig burde dere fortelle politiet også så fort som mulig så de kan fastslå dødsårsak og lukke etterforskning slik at familien kan få svar og han kan gravlegges raskt istedet for å trekke tiden langt ut fordi de ikke får ting til å stemme. Dere blir ikke siktet for noe drap eller påvirkning så lenge politiet ikke finner bevis på at dere har tvunget han til å ta det. Gjorde han det frivillig har ikke politiet noe sak mot noen
Ja. Dere burde ha fortalt om lystgassen.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kondolerer huff
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hva i helvete altså. Vi mistet en venn, noen en sønn, noen en bror/søster i assume, livet er over fordi vi supplyet noen jævla kake gasspatroner til en 50 lapp max? Fy faen så jævlig verden er. Blir vel å legge patronene på hylla, kan oppdatere når politiet/obduksjon sier mer. Jeg er helt sjokkert. Alle sa at de patronene var uskadelige.

Han brukte bare litt hasj iblandt og drakk ganske mye alk igår. Husker han søkte opp dette og viste oss, og det sitter helt brent i minnet, for jeg leste det som stod på siden og sa at det var ikke farlig, men de skulle skrevet det litt annerledes kanskje.



Hadde det heller stått at det kan forårsake død hadde det vert mindre skyldfølelse her, men folk kan faen meg spise 50 rivotril og skyte hero i 5 år men klare seg, skjønner ingenting…..
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nei okay. Tskk for svar. Det hadde jo vert jævlig fint å fått oppå det her. Ja da burde vi nok det. Har video av han suge ballong så da er det vel ett «bevis» i tilfelle. Selvom jeg føler jeg burde slette den
Den mengden er ikke nok til å fylle et rom slik at personen mister oksygentilførsel selv etter at han/hun blir bevistløs, og man blir gjerne bevistløs før man stryker med, så jeg tror ingen burde konkludere en vei eller den andre.
Fortalte dere ikke engang AMK om lystgassen?

Tenker familie har behov for å vite hva som skjedde.
Kondolerer! Ingen rusmidler er ufarlige. Ta aldri ordet fra "alle" for god fisk når det kommer til rusmidler, gjør alltid egen research. Det er sant det som står at gassen i seg selv er ganske så harmløs som rusmiddel, men det ligger i hvordan det blir brukt. Ikke for å være frekk, men det sier seg litt selv at om man puster inn noe som ikke inneholder oksygen lenge nok så kan det føre til død. Skikkelig trist sak, men når det kommer til rusmidler så er det opp til den enkelte å lese seg opp før man velger å innta det, så prøv å ikke la deg bli slukt av skyldfølelse, pluss det er absolutt ikke sikkert at det var gassen som førte til dødsfallet
Sist endret av Alge; 27. september 2021 kl. 02:46.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva i helvete altså. Vi mistet en venn, noen en sønn, noen en bror/søster i assume, livet er over fordi vi supplyet noen jævla kake gasspatroner til en 50 lapp max? Fy faen så jævlig verden er. Blir vel å legge patronene på hylla, kan oppdatere når politiet/obduksjon sier mer. Jeg er helt sjokkert. Alle sa at de patronene var uskadelige.

Han brukte bare litt hasj iblandt og drakk ganske mye alk igår. Husker han søkte opp dette og viste oss, og det sitter helt brent i minnet, for jeg leste det som stod på siden og sa at det var ikke farlig, men de skulle skrevet det litt annerledes kanskje.



Hadde det heller stått at det kan forårsake død hadde det vert mindre skyldfølelse her, men folk kan faen meg spise 50 rivotril og skyte hero i 5 år men klare seg, skjønner ingenting…..
Vis hele sitatet...
Skjønner veldig godt at du er i sjokk når vennen din nettopp har dødd.
Men i fremtiden må du forstå at det må mye mer research til enn å lese den første overskriften på googlesøket.. Det har vært advart mot lystgass i avisene og på Dagsrevyen, og både sykehus og politiet har gått ut med hvor farlig og potensielt dødelig det er.. Brukte lystgass to ganger når jeg var ung og tanken om at det skulle være farlig streifet meg ikke engang og jeg trodde det var helt usannsynlig at det skulle ta skade. Men han i gjengen som tok mye lystgass alene et helt år fikk hjerneskader av det så jeg er utrolig glad for at jeg fikk dårlig magefølelse og ikke gjorde det mere. Hold deg unna du også!
For din egen del så slett videoopptaket du har for det er ikke noe godt å spare på sånt når det kan være traumetriggende for deg i fremtiden. Fortell politiet og foreldrene hans at han tok mye lystgass. Du behøver ikke videoen i forsvar til at han gjorde det frivillig.
Tenker du kan ha godt av å snakke med noen så ring gjerne mental helse på 116123 for å få psykisk støtte gjennom sjokket og hjelp til å prosessere!
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Picard Vis innlegg
Den mengden er ikke nok til å fylle et rom slik at personen mister oksygentilførsel selv etter at han/hun blir bevistløs, og man blir gjerne bevistløs før man stryker med, så jeg tror ingen burde konkludere en vei eller den andre.
Vis hele sitatet...
Oksygennivået i rommet har ikke noe å si når han inhalerer fra en lukket pose, kondom, da er det oksygennivået i den som tells siden det er der det inhaleres fra. Det er hva som treffer hjernen i inhalering som tells og ikke hvor mye oksygen som fins rundt seg etterpå når skaden har skjedd. Se linkene over for forklaring
Det har noe å si fordi man gjerne blir bevistløs ganske tidlig og derfor slutter å puste fra kondomen. Uansett, sannsynligvis skjedde det pga komplikasjoner fra denne aktiviteten han drev med men synes man skal holde seg for god å komme med bastante konklusjoner.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Picard Vis innlegg
Det har noe å si fordi man gjerne blir bevistløs ganske tidlig og derfor slutter å puste fra kondomen. Uansett, sannsynligvis skjedde det pga komplikasjoner fra denne aktiviteten han drev med men synes man skal holde seg for god å komme med bastante konklusjoner.
Vis hele sitatet...
Skjønner hvordan du tenker men på det tidspunktet hvor man pæser ut og får posen vekk fra munnen og kan inhalere oksygen igjen i svime så kan skaden være gjort på lungene alt (kollaps) eller hjernen alt sånn at selvom man puster i noen minutter eller timer til så er hjernen så skadet at den slutter å fungere og fører til hjertestopp eller pustestopp etter...
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Shit, traumatisk.. Føler med deg!
Anonym bruker
"Syk Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kondolerer.
Trudd lystgass va relativ farlig. Steve-o tok jo 900 Patrona dagen å han lev å har ikke hjerneskader men alle er jo forskjellig
Anonym bruker
"Identisk Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kondolerer! Lystgass bør man for all del holde seg unna!

At SteveO ikke har fått hjerneskader kan diskuteres og hvor har du det fra at han tok 900 patroner om dagen?
Shit kjipt mann... Kondolerer
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjipt med kompisen din.
Lystgass er ikke særlig farlig, så lenge man er bevisst på at man trenger oksygen imellom trekkene. Helst innblandet i trekkene.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kondolerer. Huff, håper det går bra med deg. Jeg hadde vært traumatisert for livet hvis det der skjedde med meg. Håper du har noen å prate med.
Anonym bruker
"Vant Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kondolerer.

Vil gjenta som sagt over at ambulansepersonell har taushetsplikt! Gi dem all info om rus etc, det kan redde liv!

Skriver dette som tips til skadereduksjon; til dere som vil både ruse dere og leve. Arrester meg gjerne om det er noe feil.

Er lystgass farlig?
Spør heller, hva ved lystgass er farlig?
  • Å ta mye på en gang er farlig.
  • Å ta flere på rad på kort tid er farlig.
  • Å puste både inn og ut (og så inn igjen osv.) inni en ballong er farlig.
Legg merke til at dette er akkurat det samme som gir mer intens effekt. Så en interesekonflikt der; rus vs liv. Ta det heller med god tid og måte, så får du i pose og sekk, rus og liv, uten hjerneskade.

Hvorfor er det farlig?
Tar her en sammenligning med å holde pusten og det å drukne.

Holde pusten
  • Inget nytt oksygen kommer til lungene.
  • Fortsatt masse oksygen i lungene (fra forrige åndedrag).
  • Etter hvert en følelse av kvelning, sterk trang til å pust inn luft.

Lungene fulle av vann
  • Inget nytt oksygen kommer til lungene.
  • Ingen oksygen igjen i lungene (erstattet med vann).
  • Følelse av kvelning.

Puste inn en stor mengde lystgass
  • Inget nytt oksygen kommer til lungene.
  • Ingen oksygen igjen i lungene (erstattet med lystgass).
  • Ingen følelse av kvelning (fordi lungene tror lystgassen er luft, det føles som om du akkurat tok et godt åndedrag, men nei).

Ser dere likheten i de to siste, og problemet med aller siste punkt?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kondolerer! Lystgass bør man for all del holde seg unna!

At SteveO ikke har fått hjerneskader kan diskuteres og hvor har du det fra at han tok 900 patroner om dagen?
Vis hele sitatet...
https://youtu.be/SbTfJB-vfpc
Han har fleire video dær han fortell om misbruk sitt på lystgass.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjipt med kompisen din.
Lystgass er ikke særlig farlig, så lenge man er bevisst på at man trenger oksygen imellom trekkene. Helst innblandet i trekkene.
Vis hele sitatet...
Det er jo det som gjør lystgass så farlig fordi de fleste sånne patronene som selges ikke inneholder noe oksygen. Når man får lystgass hos tannlegen osv så er det minst 50% oksygen husker ikke eksakte tallet men kanskje enda mer også nettopp fordi det er drit farlig å inhalere uten oksygen. Ikke bare lungene som kan kveles men hjernen får ikke oksygen og det er da hjernen stopper å fungere

Nei fy faen ts bare pris dere lykkelige om at det ikke var dere selv som strøk med dere som er overlevende og lær å stoppe med den driten der nå!
Kondolerer.

For at helsepersonell skal kunne behandle riktig er det kritisk at de får beskjed om hva som har skjedd. Håper du har noen å prate med, og at dere som opplevde dette står sammen nå. Kontakt lege om du føler at psyken er på vei utfor. Du har ikke gjort noe kriminelt ift kompisen din sin bortgang.
Sist endret av ThyArtIsMurder; 28. september 2021 kl. 00:04.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En patron er circa en full lunge. Om han holdt pusten i
i halvt minutt til halvannet for hvert inntak og innhalerte den fem ganger på rad uten å puste inn oksygen noen av inntakene kan du gjøre matten på hvor lenge hjernen hans var uten onsygen. 2 minutter og du begynner å snakke hjerneskade.
Kondolerer så mye. Selv har jeg lest meg opp noen til. Aldri å ville kjøre mer en en til maks to, og da skal man ikke pushe hvor lenge man holder pusten. Kanskje var det det, kanskje var det en komplikasjon som gjorde en ufarlig situasjon farlig. Obduksjonen vil vise. Spørs også hva annet han kanskje tok før ballongen.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva i helvete altså. Vi mistet en venn, noen en sønn, noen en bror/søster i assume, livet er over fordi vi supplyet noen jævla kake gasspatroner til en 50 lapp max? Fy faen så jævlig verden er. Blir vel å legge patronene på hylla, kan oppdatere når politiet/obduksjon sier mer. Jeg er helt sjokkert. Alle sa at de patronene var uskadelige.

Han brukte bare litt hasj iblandt og drakk ganske mye alk igår. Husker han søkte opp dette og viste oss, og det sitter helt brent i minnet, for jeg leste det som stod på siden og sa at det var ikke farlig, men de skulle skrevet det litt annerledes kanskje.




Hadde det heller stått at det kan forårsake død hadde det vert mindre skyldfølelse her, men folk kan faen meg spise 50 rivotril og skyte hero i 5 år men klare seg, skjønner ingenting…..
Vis hele sitatet...
Tror du det er ufarlig at hjernen kveles? Fra Google-søket ditt:

«Det er farlig å puste inn lystgass lenge uten å innta oksygen samtidig, da gassen fortrenger oksygen fra blodet slik at hjernen kveles»
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har du noen update på denne TS? Utrolig trist, kondolerer så mye.
Fuck Mr. Plod!
Nei, var nokk ikke bare lystgassen som tok knekken. Her ligger det noe annet bak.

Jeg har inhalert 2-3 liter lystgass på en kveld/natt. Jeg har ingen problemer i etter tid. Og jeg har brukt mye lystgass.

Bare pust imellom dragene så går det fint.

På reddit er det folk som bruker flere hundre patroner hver dag og har gjort dette i mange år.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
På reddit er det folk som bruker flere hundre patroner hver dag og har gjort dette i mange år.
Vis hele sitatet...
Det kan tho være jævelig farlig å bruke så mye ofte, mtp akutt b12 mangel. Folk har blitt skikkelig hjerneskadet av det
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Nei, var nokk ikke bare lystgassen som tok knekken. Her ligger det noe annet bak.

Jeg har inhalert 2-3 liter lystgass på en kveld/natt. Jeg har ingen problemer i etter tid. Og jeg har brukt mye lystgass.

Bare pust imellom dragene så går det fint.

På reddit er det folk som bruker flere hundre patroner hver dag og har gjort dette i mange år.
Vis hele sitatet...
For de fleste er det ikke noe problem. De skjønner at kroppen trenger oxygen.
Så er det dem som tror de får puste så lenge man fyller lungene med noe.. trist sak.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så det er nevnt; Dere fikk ikke besøk av AMK.. At dere ringte AMK betyr ikke at det er AMK som møter opp.. Hvis du ringer vegtrafikksentralen om et tre som sperrer veien så er det heller ikke vegtrafikksentralen som fjerner treet..
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Alge Vis innlegg
Det kan tho være jævelig farlig å bruke så mye ofte, mtp akutt b12 mangel. Folk har blitt skikkelig hjerneskadet av det
Vis hele sitatet...
Jeg bruker alltid b12 tilskudd før og etter en Session med n2o.
Som freon er lyst gass tyngre enn oksygen, du kan risikere at vis du fyller lungene med den gassen kommer den ikke ut igjen fordi den er tyngre enn oksygenet man prøver å puste inn etterpå. Det er derfor tannleger og sykehus bruker en mixer som blander lystgass med oksygen. Vis du har lungene fylt med freon eller lyst gass får du rett og slett ikke O2 inn så du kveles.
Sitat av Macmann Vis innlegg
Som freon er lyst gass tyngre enn oksygen, du kan risikere at vis du fyller lungene med den gassen kommer den ikke ut igjen fordi den er tyngre enn oksygenet man prøver å puste inn etterpå. Det er derfor tannleger og sykehus bruker en mixer som blander lystgass med oksygen. Vis du har lungene fylt med freon eller lyst gass får du rett og slett ikke O2 inn så du kveles.
Vis hele sitatet...

Så vi kan konkludere med at det er kjempefarlig uansett? Har flere venner som sier "er ikke farlig om du puster mellom trekkene bla bla". Er jo så mange andre rusmidler å velge mellom, åsså sitter man å kveler hjernen og syns at det er gøy.

Sitat av Nøddy Vis innlegg
Nei, var nokk ikke bare lystgassen som tok knekken. Her ligger det noe annet bak.

Jeg har inhalert 2-3 liter lystgass på en kveld/natt. Jeg har ingen problemer i etter tid. Og jeg har brukt mye lystgass.

Bare pust imellom dragene så går det fint.

På reddit er det folk som bruker flere hundre patroner hver dag og har gjort dette i mange år.
Vis hele sitatet...
Om du har fått hjerneskade er det ikke sikkert du er i stand til å merke det selv. Kan gå 5 år og så kan du reflektere tilbake og kanskje se at dette var ikke bra for nøtta..
Sist endret av Vilblistein; 17. mars 2022 kl. 11:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Vilblistein Vis innlegg
Så vi kan konkludere med at det er kjempefarlig uansett? Har flere venner som sier "er ikke farlig om du puster mellom trekkene bla bla". Er jo så mange andre rusmidler å velge mellom, åsså sitter man å kveler hjernen og syns at det er gøy.



Om du har fått hjerneskade er det ikke sikkert du er i stand til å merke det selv. Kan gå 5 år og så kan du reflektere tilbake og kanskje se at dette var ikke bra for nøtta..
Vis hele sitatet...
men her er jo hele problemet, det er jo ingen her som vet hvordan man skal bruke det.

dette er som å sette en sprøyte med heroin uten at du vet hvordan du bruker en sprøyte. dere som bruker n2o på feil måte, hvordan tørr dere?

er helt enig! det er farlig hvis du bruker rusmidler feil... SLUTT Å RUS DERE PÅ TING UTEN Å VITE FREMGANGSMÅTEN! dere er farlige mennesker. blir flau av tanken på at vi er samme skapninger.