Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1437
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Kjapt spørsmål

Spiren på frøet skal vende OPP i jorda, ikke sant?
Har lest meg opp og hatt vellykka forsøk tidligere og er ikke heelt på bærtur, men akkurat dette husker jeg ikke i farta
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fack, keg fant ut av det. Problem løst i tide heldigvis
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Folk gjør det visst forskjellig, jeg hadde alltid spiren opp og fikk aldri noen problemer
Som Dodecha sier, når spira først har kommet, plant den rett opp, always. vil uansett tro at om du gjør det gærnveien, så vil spira alltid finne sin rette vei, men det blir ikke optimal start på livet.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det som kommer først ut av frøet er røtter, så den skal ned. Inni frøet sitter bladene som kommer ut etterpå. Men ikke noe problem å plante den feil vei, den snur seg jo selv.
Ja.. men den skal da nedover. Som posten over sier så er det jo røttene det er snakk om.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når ett frø plantes i jorda så kommer den første lille rota ut på toppen og bøyer seg nedover. Hvis man lar frøet spire i papir først så ødelegger man den naturlige motstanden og rotas bøyning, planter man den da med rota opp som frøet ville ha gjort selv så er det ikke sikker den rota bøyer seg men vokser rett opp og blir ødelagt. Derfor bør man plante frø som har fått en liten rot med rota nedover.

https://www.growweedeasy.com/tap-roo...-down-seedling

http://www.amsterdammarijuanaseeds.i...s-in-soil.html
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Her fant jeg endelig en liten illustrasjon som viser hvorfor jeg mener roten skal pekes oppover:


Planten vil ha roten opp for så å peke nedover og feste seg, den kan "vippe" seg opp og ut av frøskallet og jorden. Jeg har alltid spiret frø i bomull/papir og når den hvite spiren viser seg så har jeg plantet de pekende oppover, jeg har aldri vært borti at roten fortsetter å vokse oppover.

Vi er dog enige om at det er viktig å ikke la spiren bli for lang når man spirer de i bomull/papir først, man burde sjekke frøene ved morgen og kveld slik de ikke rekker å vokse.

Edit: Jeg ser nå at jeg og den anonyme brukeren viser til samme kilde, og det er jo interessant for den bekrefter jo påstanden min.
Sist endret av Dodecha; 20. mars 2020 kl. 16:08.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En av stiklingene mine snudde seg ikke - motsatt side av bladenden pekte opp, og den dævva etter 2-3 dager

kunne kanskje redda den med å snu
Har selv satt ca 25 frø siden januar med chili, jalapeno, tomat og paprika. Samtlige utenom 2 stk har kommet seg fint.

Planta rett i jord på kjøkkenbord under en varmeovn som står på 20 grader. Ved vinduskarmen. 2-3 uker før det dukka opp en liten spire.

Nå vet jeg heller lite på om frø fra cannabis er mer hardføre, men det jeg har planta så langt rett i jorda har kommet seg bra. Ikke noe spesielt hokus pokus.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg sådde frøa så fort jeg så spiren kom ut. Sådde først med spiren opp. Tenkte at jeg hadde gjort feil og fikk snudd de forsiktig dagen etter. Den ene har allerede kommet litt opp av jorda, en liten grønn sak. Tror ikke det spiller all verdens stor rolle med disse frøa
Jeg har alltid sådd med spiren ned (ga mening for meg) men kanskje derfor planten vokser så syykt mye oppover i starten? Blir lang og tynn før det kommer noe spess med blad? Ser andre som dyrker ikke har det problemet.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da har du det nok litt for varmt med litt for lite lys i startfasen.
Selv dytter jeg bare frøet ned i jorda og vanner, det tar ca 7 dager før hele gjengen titter opp.
For lite lys er det iallfall ikke. Den growen jeg har nå så "brente" jeg plantene med lys.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eneste grunnen til at planter vokser mye i starten er forholdet mellom lys og varme. Mer lys gir lavere planter, mindre varme gi lavere planter. Ganske enkelt.