Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3106
Hei,

Dette innlegget er skrevet på veiene av ei jeg kjenner, som ønsker å være anonym.
Det hele startet da hun ønsket å få tatt noen bilder hos en profesjonell fotograf, og kontaktet dermed fotografen vi kaller "X".
Hun er under 18, men hos fotograf X ble hun tatt bilder av uten klær (ingen "sensitive" kroppsdeler var med på bildene, men man ser klart at undertøyet ikke er der det skal være). Nå den siste tiden har X lagt henne til på FaceBook og skriver både meldinger der, på MSN og på SMS. Han kommer med bemerkninger som "sexy", bruker hjerter og bruker beskrivelser profesjonelle fotografer burde la være.
X er godt opp i tjueårene, og jenta føler at han er blitt for påtrengende. X ønsker å ta bilder av henne "hele tiden", og gjør det gjerne gratis samt at han kan komme hjem til henne.
X blir også sur når hun har andre planer, eller må avbestille fototimer god tid i forveien, timer som X selv har "påtvunget" henne. Han mener han har ukelange ventelister, og at det dårlig gjort å avbestille "kort tid i forveien". I tillegg inviterer han henne hjem til seg, og ber henne "sove" der i lengre perioder.

Som det virker på meg er X ute etter noe veldig annet enn bare å ha tatt bildene, da ingen profesjonelle fotografer burde ønske å ta gratis nakenbilder av ei mindreårig, som i tillegg bor timesvis borte. Han har også sagt at han skal komme til der hun bor, som et hint på at hun skal bli tatt bilder av, og spør ofte (gjennom diverse logger) hvordan bilder hun ønsker å ta.

Jenta tør ikke å anmelde saken i frykt for hva som kan skje, og har spurt meg om å finne ut hva som kunne skjedd med han om hun hadde anmeldt dette.
Så, hva kunne skjedd med han? Dette er jo en greit kjent fotograf som helt tydelig prøver seg på i hvert fall ei av de han tar bilder av, og slutter heller ikke da hun ber om å bryte kontakten.

Hun har bare ønsket er "profesjonelt" forhold i fotosammenheng, ikke noe annet, som han tydeligvis vil.
Nå vet jeg ikke om konsekvensene av en anmeldelse, MEN vet hva som kan være løsningen!

Anmeld fyren + gå til lokalavisen!
Dette elsker journalistene! *Profjesjonell fotograf misbruker mindreårige*

Vell jeg tror da du klarer å tenke deg de videre konsekvensene selv =)
Sist endret av yellowpillow; 26. juli 2010 kl. 18:05.
Vet om opptil flere slike "fotografer" som vil litt mer enn bare og ta bilder...

Er bl.a. en i Oslo som har prøvd seg på mange og som som har blitt anmeldt for det.
Er også en annen Oslobasert fotograf som jeg vet tar "nakenbilder" av jenter under 18.

Vil ikke nevne navn på offentlige fora, men videre diskusjon kan taes privat.

Jeg ville ha sagt til vedkommende at hvis han ikke slutter så anmelder jeg det, selv om det kan virke litt skremmende. Og som yellowpillow sier, gå til media.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Har hun ikke noen litt maskuline guttevenner som kan ta en telefon og be han ligge langt unna henne da?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Han skriver jo selv at han er usikker på konsekvensene.

Jeg kan tenke meg at politiet vil ha beviser for dette. Så om hun har chatlogger, FB-logger, SMS-er og MMS-er er dette en bra ting. Når fyren blir konfrontert med forholdet kan jeg tenke meg at vedkommende vil prøve å avkrefte dette, dysse det ned og prøve å fremstille det hele som et profesjonelt forhold mellom ham selv og kunden.

Tipper politiet vil være på side med jenta, da dette potensielt er ganske alvorlig.

Besøksforbud og restriksjon på hvor nært han kan komme henne selv er vel også mulig (restraining-order, husker ikke på norsk).

Samle bevis og snakk med politiet.
@Yellowpillow
Dette er nok ikke førstevalget om jeg skal tolke det jenta vil selv, men det er jo et alternativ.

@Wipeout
Du får deg nok straks en PM med navn, så får vi se om det er samme fyren.

@Cos
Det kan selvfølgelig også gjøres, men det vil jo bare hjelpe henne. Vil jo helst at han skal slutte med det han driver med for godt.

@Jonta
Ja, sitter på en relativt stor MSN-logg nå. Regner med at hun har en del SMS- og FB-logger i tillegg.
Det blir nok en politisak etterhvert, men tror hun er redd for at hun har for lite til å felle han.
Sist endret av Maol33t; 26. juli 2010 kl. 18:15.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om hun tror hun har for lite til å felle så kan et alternativ eventuelt være å ringe politiet anonymt? (Finnes fortsatt telefonbokser)

Jeg ville kanskje heller satset på fri rettshjelp.
Lurer litt.. Hva kan hun anmelde han for?
sextrakkasering
Takker for linker.
Min venninne er nå ganske positiv til å få fotografen anmeldt, og holder på å skrive til hun i linkene til Wipeout for å høre hvordan hun gikk frem.
Holder dere oppdatert i hvert fall. Spennende å se hva som vil skje med X, som tydeligvis er kjent for dette innen fotomiljøet.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Off-topic:
Mulig malware/virus-risiko med ett par av bannerene på onlinemagasinet, så det er sagt
Sist endret av Brimstone; 26. juli 2010 kl. 20:11.
Hun kan ikke anmelde ham for sextrakassering og ha en god sak her! Om han har truet henne med å spre bildene eller noe slikt, da er det noe annet, men om du går til kripos med dette blir det i verste fall en smekk på fingen til ham.
Sitat av Akanth Vis innlegg
Hun kan ikke anmelde ham for sextrakassering og ha en god sak her! Om han har truet henne med å spre bildene eller noe slikt, da er det noe annet, men om du går til kripos med dette blir det i verste fall en smekk på fingen til ham.
Vis hele sitatet...
Trakasering er nok
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det er ulovlig å ta nakenbilder av mindreårige med mindre verket/fotografiet kan beskyttes av diverse "hva-defineres-som-kunst"-paragrafer.

forutenom det har han ikke gjort noe ulovlig i mine øyne, og såvidt jeg ser har venninna di ingen grunn til å være redd fyren.
mange gutter har en lei tendens til å misforstå jenter, og om hun ikke sier klart ifra hvor landet ligger, så bør hun lære seg å gjøre det snarest. utifra det du skriver kan jeg ikke se at det har skjedd (å takke nei til en photoshoot er ikke akkurat "klart svar").

be henne snakke med "fotografen" og fortelle at hun syns oppførselen hans ikke er passende, og at hun ikke ønsker å ha kontakt mer.

værre enn det trenger det ikke være.

å anmelde saken syns jeg blir noe pussig ettersom hun åpenbart har gått med på selv å ta bildene (så lenge det ikke var press eller annet (alkohol f.eks) inne i bildet), men han HAR gjort noe ulovlig, så hun har loven på sin side om hun velger å gjøre det.
Dette handler vel litt mer om hvordan man skal opptre profesjonelt i et yrke. Om en velger å bli fotograf kan det jo ikke være sånn at du tror hver jente som vil bli tatt bilde av med lite/ingen klær også har lyst til å komme på overnatting en uke av gangen hos en som er 6 år eldre, samt at hun er mindreårig.
Å takke nei til en photoshoot er å si nei til en photoshoot. Nå vet jeg ikke hvordan du tolker et NEI, men i mine øyne er et NEI et klart svar.

Og om denne fotografen faktisk hadde opptråd profesjonelt ville han forhåpentligvis takket nei til å ta nakenbilder av mindreårige - dette da om han faktisk har noe respekt for seg selv og yrket sitt, som han setter i dårlig lys ved å gjøre dette. På lik linje med at en tattovør skal si nei til å tattovere mindreårige.
Altså: Hvorfor i all verden godtar hun venneforespørsler på Facebook og MSN, og ikke minst, hvorfor har hun ikke forlengst blokkert ham der? Ut fra hvordan du skriver ser det også ut som han har tatt bilder av henne ved flere anledninger. Tror dette like mye er et utslag av dårlig kommunikasjon, som noe ulovlig som er verdt å politianmelde.

Dette kan faktisk løses svært, svært enkelt:
1) Send én enkel epost med "Takk for samarbeidet. Jeg ønsker nå å gå videre og jeg ønsker ikke å ha mer kontakt med deg"
2) Blokker ham på Facebook/MSN.
3) Ignorer de første par-tre eventuelle henvendelsene/svarene som måtte komme fra ham på dette.

Eventuelle videre steg:
4) Fortell historien på nettforum hvor disse jentene som drømmer om å være modeller/rosabloggere ferdes med nok info til at andre skjønner hvem de skal holde seg unna.
5) Vurder politi dersom han ikke respekterer en KLAR beskjed om å ikke kontakte henne videre.

Det er såpass mange andre jenter som har lyst på "TFP-bilder" at han da trolig raskt finner seg noen ny å rette fokus mot.

Det finnes haugevis av slike smurfer som han her. Noen livnærer seg faktisk delvis av å være fotograf, andre har egentlig annen jobb og gjør det mer på hobbybasis. Felles for dem er at de gjerne gjør "gratisoppdrag" mot jenter med modellstjerner i blikket. Det soleklare rådet er selvsagt å gjøre litt research før man tar kontakt mtp den type fotografering, og da kan man bare be om å få en referanse eller to. Om man ikke gidder det, vel, da bør man kanskje vurdere å bruke en kvinnelig fotograf. Man går glipp av mange dyktige mannlige fotografer på den måten, men man minimerer risikoen for trøbbel også. (Dette er KUN et råd dersom man virkelig ikke gidder å gjøre litt bakgrunnssjekk på fotografen som så velvillig stiller opp gratis for å fotografere henne halvnaken...)
Nei, nå glemte jeg jo faktisk å skrive at de i begynnelsen hadde kontakt da, slik at hun faktisk kunne komme seg til der hun skulle ta bildene. Hun ante jo ikke at han kom til å oppføre seg sånn da hun godtokk han på FaceBook og MSN, og hun trodde dette var bare for å simplifisere hvordan de skulle få kontakt med hverandre.
Han er jo så klart nå slettet fra både det ene og det andre, og hun drar nå på photoshoot med kvinnelige fotografer i stede, så vidt jeg har fått høre fra henne.
Det er jo flott! Da er hun godt på vei. Hjelp henne med å forfatte en tydelig epost også nå. Ikke lag noe anklagende som han føler han må forsvare seg mot eller svare på, en kort business-like epost. Litt som når du ønsker å avslutte et abonnement og bare sender "Jeg ønsker herved å si opp mitt abonnement på...". Så tror jeg dette faktisk går helt fint, det er som sagt såpass god tilgang på "TFP-jenter" der ute at han trolig raskt vil gi opp og finne seg en ny "favorittmodell".

...og skriv for all del om opplevelsen på noen nettsider som disse jentene leser. Jeg har en mistanke om at de ikke får høre om det dersom det kun står på freak.no nemlig. Det er agurksesong hos avisene også, så om hun ønsker å stå fram og advare sine medsøstre er dette fantastisk timing.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Dette handler vel litt mer om hvordan man skal opptre profesjonelt i et yrke. Om en velger å bli fotograf kan det jo ikke være sånn at du tror hver jente som vil bli tatt bilde av med lite/ingen klær også har lyst til å komme på overnatting en uke av gangen hos en som er 6 år eldre, samt at hun er mindreårig.
Å takke nei til en photoshoot er å si nei til en photoshoot. Nå vet jeg ikke hvordan du tolker et NEI, men i mine øyne er et NEI et klart svar.

Og om denne fotografen faktisk hadde opptråd profesjonelt ville han forhåpentligvis takket nei til å ta nakenbilder av mindreårige - dette da om han faktisk har noe respekt for seg selv og yrket sitt, som han setter i dårlig lys ved å gjøre dette. På lik linje med at en tattovør skal si nei til å tattovere mindreårige.
Vis hele sitatet...
det har jeg ikke sagt noe på, at han ikke er profesjonell fotograf er det ingen tvil om.

det er ikke det saken handler om derimot.

spørsmålet ditt dreide seg om en eventuell anmeldelse, og det har jeg svart på.

Sitat av Sucellos Vis innlegg
...og skriv for all del om opplevelsen på noen nettsider som disse jentene leser. Jeg har en mistanke om at de ikke får høre om det dersom det kun står på freak.no nemlig. Det er agurksesong hos avisene også, så om hun ønsker å stå fram og advare sine medsøstre er dette fantastisk timing.
Vis hele sitatet...
bare for å skape lynsjestemning?

fyren har i mine øyne ikke gjort noe værre enn hva en litt over gjennomsnittet forelska fyr kan finne på å si til en jente.

det eneste, som jeg har sagt tidligere, han har gjort som er direkte ulovlig, er å ta insinuerende nakenbilder av en person under 18år, men om "modellen" ikke har følt seg presset til dette, han ikke har vært manipulativ eller lignende, bildene ikke stiller modellen i et dårlig lys, eller at han har kommet med andre trusler om å publisere andre bilder der hun er helt naken, ser jeg strengt tatt ingen grunn til å anmelde noe.

fyren har gjort en feil.
informèr han gjerne om det, men ha og i bakhodet at jenta har vært med på leken og.

å la seg avfotografere halvnaken (tilsynelatende på bildene) og så rope til media om fotografering av mindreårige etterpå er minst like umodent og uansvarlig som det å ta bildene overhodet fra hans side.
Nei, ikke for å skape lynsjestemning, men for å gjøre det vanskeligere for ham å utg seg for å være profesjonell fotograf, noe han åpenbart absolutt ikke er (eller bør være). Media hadde uansett ikke gått ut med navn, det hadde blitt en generell sak, som jeg fortsatt tror mange av disse jentene hadde hatt godt av å høre om, enda en gang. Jeg tror ikke vi er så uenige skjønner du, i hvert fall ikke om man sammenligner med en del andre mer eller mindre kreative forslag om melding både til politi og kripos.

Jeg synes bare det er synd at slike som han her skaper mistenksomhet også mot seriøse fotografer, og jeg synes det er synd at unge naive jenter går på limpinnen gang på gang. Litt målrettet folkeopplysning mot disse jentene hadde ikke skadet.
Si det rett ut til han at hun ikke føler seg komfortabel og helst ikke vil ha noe mer med han å gjøre? Tror ikke det er så mye vanskeligere enn det. Han er mest sannsynlig ikke helt idiot og kommer bare til å sitte å se på bildene av henne i skjul selv.

Jeg er egentlig enig i at jenter ofte må lære seg å være tydeligere, rett og slett fordi gutter ikke vil ta hint og fordi vi er generelt sett litt dummere når det kommer til sånt. Si klart, tydelig og saklig i fra. Burde hjelpe. Jeg tror ikke akkurat hun skal få noe problem med å finne en ny fotograf som vil ta bilder av henne.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ja, jeg vet det er lenge siden det var noe liv i denne tråden. Men papir og pdfutgaven av Dagbladet kjører nå en sak om temaet for de som er interesserte.