Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4994
Det er en helt reell trussel, og har ikke lest en eneste artikkel om hva vi burde gjøre eller forberede oss på.

Vesten pumper Ukraina med tunge våpen, noe som selvsagt gjør Kreml mer forbanna.

Kanskje verste nyheten nå nylig er at Russisk media sier de tror atomkrig blir et utfall, og at det vil sende alle i døden, men at russerne vil komme til himmelen og Vesten til helvete.......
Er det så mye å gjøre da? Blir å bunkre opp i kjellerstua og fyre jays til jeg går i oppløsning
Jeg blir redd jeg også, når jeg leser overskriftene. Men nå så tenker jeg at den vanlige Norske mannen i gaten, altså oss, vi har ikke noe vi kan gjøre verken fra eller til. Så da er det bare å slappe helt av

Det kan hende at du dør i en bilulykke i morgen. Det er bare å nyte at vi har det godt så lenge vi kan
Tja, hvis det blir atomkrig i Europa, da vil jeg prøve å komme meg ut av Europa fortest mulig, New Zealand/Australia f.eks. ... for jeg tror ikke en atomkrig vil vare så lenge.
Det jeg gjør er å reise til Asia på første fly med familien.
Det blir et helvete og totalt ubebolig for mennsker i Europa om putin sender avgårde Det han kan av atomvåpen på kortest mulig tid. Europa har ikke mulighet eller sterkt nok våpenskjold til å hindre at vi blir truffet.
Men om putin gjør det så blir nok hele Russland en stor parkeringsplass på fryktelig kort tid.
Albert Einstein sa at om 3 verdenskrig blir utkjempet med atomvåpen, da blir 4 verdenskrig utkjempet med klubber og stein. Det er nok også sant vi mennsker blir satt tilbake mange 100år om ikke mere om det skulle bli en atomkrig.

Ettervirkningene av atomkrig er nok helt for jævlige, om Europa og rusland blir " slagmarken" så vil vi i mange tiår etterpå få atomvintre som betyr at snittemperaturen vil synke med ca 20 grader. Dvs at det er vinter hele året. Vi får ikke dyrke mat og det vil bli store kamper om plassen rundt ekvator området. Ser nok for meg at mange må flytte til Afrika og Asia for å overleve.

Selv ville jeg inn i militære i Norge som 18 åring, var på sesjon og alt var ok til legen skulle se min journal da fikk jeg nei pga adhd diagnose. Var rett og slett ikke "god nok" er ikke høy på meg selv på noen måte. Men forsvaret skulle ha leitet lenge etter en mere lojal og god soldat, det er jeg 1000% sikker på.
Så om norge noengang kommer i krig ja da får de bare finger min om de mener jeg er god nok da!
Sitat av Conan Vis innlegg
Det jeg gjør er å reise til Asia på første fly med familien.
Det blir et helvete og totalt ubebolig for mennsker i Europa om putin sender avgårde Det han kan av atomvåpen på kortest mulig tid. Europa har ikke mulighet eller sterkt nok våpenskjold til å hindre at vi blir truffet.
Men om putin gjør det så blir nok hele Russland en stor parkeringsplass på fryktelig kort tid.
Albert Einstein sa at om 3 verdenskrig blir utkjempet med atomvåpen, da blir 4 verdenskrig utkjempet med klubber og stein. Det er nok også sant vi mennsker blir satt tilbake mange 100år om ikke mere om det skulle bli en atomkrig.

Ettervirkningene av atomkrig er nok helt for jævlige, om Europa og rusland blir " slagmarken" så vil vi i mange tiår etterpå få atomvintre som betyr at snittemperaturen vil synke med ca 20 grader. Dvs at det er vinter hele året. Vi får ikke dyrke mat og det vil bli store kamper om plassen rundt ekvator området. Ser nok for meg at mange må flytte til Afrika og Asia for å overleve.

Selv ville jeg inn i militære i Norge som 18 åring, var på sesjon og alt var ok til legen skulle se min journal da fikk jeg nei pga adhd diagnose. Var rett og slett ikke "god nok" er ikke høy på meg selv på noen måte. Men forsvaret skulle ha leitet lenge etter en mere lojal og god soldat, det er jeg 1000% sikker på.
Så om norge noengang kommer i krig ja da får de bare finger min om de mener jeg er god nok da!
Vis hele sitatet...
Men jeg tenker at det kan bli vanskelig å få flybilett etter første atombombe er gått av, hvis det skulle gå så galt.
Sitat av Frank Dank Vis innlegg
Er det så mye å gjøre da? Blir å bunkre opp i kjellerstua og fyre jays til jeg går i oppløsning
Vis hele sitatet...
Rom for en til?
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Men jeg tenker at det kan bli vanskelig å få flybilett etter første atombombe er gått av, hvis det skulle gå så galt.
Vis hele sitatet...
Er nok sant det, for landet bomben treffer. Er nok ikke Norge som står først på listen tenker jeg. Men er ikke garantert at det jeg tenker er rett.
Vi har nok litt tid noen dager å flykte på. Vi som bor i Norge.

Sitat av Conan Vis innlegg
Er nok sant det, for landet bomben treffer. Er nok ikke Norge som står først på listen tenker jeg. Men er ikke garantert at det jeg tenker er rett.
Vi har nok litt tid noen dager å flykte på. Vi som bor i Norge.
Vis hele sitatet...
Blir jo også sikkert fryktelig vanskelig å få kjøpt flybilletter også pga alle vil vekk, men der har jeg en fordel.
Uansett noen andre muligheter å rømme landet på enn fly. Som båt . Vi som bor langs kysten av Norge får håpe på mye vind østover
Sist endret av Conan; 28. april 2022 kl. 21:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tenker det er slik vi er sikre på at menneskeheten dør ut.
MAD vil sørge for at land totalødelegger hverandre med masse atomvåpen som garantert vil fly seg "vill" og havne steder de ikke var ment for å så detonere der også.
Sprenger du ett helt land som har masse nukes, så vil vel de også sprenges tenker jeg.
Vi vil ende opp med å få tjernobyl over hele kloden.
Vi får nå kanskje vente med, å male faen på veggen før det er nødvendig.
Hvis det skjer, så er det ingen steder å flykte. Hvis ikke du har din egen private luksus-bunker, som Putin har da.

Hele verden kommer til å bli ekstremt påvirket i flere år etterpå, og hele verdensbefolkningen kan risikere å bli utryddet av sult, hvis Nato og Russland fyrer av alt de har.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Tenker det er slik vi er sikre på at menneskeheten dør ut.
MAD vil sørge for at land totalødelegger hverandre med masse atomvåpen som garantert vil fly seg "vill" og havne steder de ikke var ment for å så detonere der også.
Sprenger du ett helt land som har masse nukes, så vil vel de også sprenges tenker jeg.
Vi vil ende opp med å få tjernobyl over hele kloden.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil nok være uberørte områder i Asia, Sør-Amerika og "down under".

Men, seriøst, hvis en atombombe går av, så blir jeg den første til å sette meg på fly ... til et av disse områdene, selv om den bomben går av langt unna Norge.

Sitat av Spaceman Vis innlegg
Hvis det skjer, så er det ingen steder å flykte. Hvis ikke du har din egen private luksus-bunker, som Putin har da.

Hele verden kommer til å bli ekstremt påvirket i flere år etterpå, og hele verdensbefolkningen kan risikere å bli utryddet av sult, hvis Nato og Russland fyrer av alt de har.
Vis hele sitatet...
Man må komme seg til et sted der det er mulig å skaffe seg mat utenom kjøpesentrene, dyrke mat og drive med jakt og fiske.
Sist endret av Hans Høyhet; 28. april 2022 kl. 21:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke en "helt reell trussel". Kanskje litt mer reell enn for ett år siden, men fortsatt ganske usannsynlig. Norge vil heller ikke ære et av målene i første omgang, antakelig. At putin vil nuke Ukraina når han innser at han ikke får tatt over landet, er vel ikke umulig, og vi må i såfall deale med ettervirkningene av det, og svaret som vesten gir...
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Nei, det vil nok være uberørte områder i Asia, Sør-Amerika og "down under".

Men, seriøst, hvis en atombombe går av, så blir jeg den første til å sette meg på fly ... til et av disse områdene, selv om den bomben går av langt unna Norge.



Man må komme seg til et sted der det er mulig å skaffe seg mat utenom kjøpesentrene, dyrke mat og drive med jakt og fiske.
Vis hele sitatet...
Det kommer til å bli ekstremt kaldt på grunn av "Nuclear winter".
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Det kommer til å bli ekstremt kaldt på grunn av "Nuclear winter".
Vis hele sitatet...
Så vi får 12 mnd vinter istedet for 10? Faen å..
BRAND ∞ STRONG
Vanskelig å føre en lokal, begrenset atomkrig. De globale konsekvensene vil bli store uansett.
Hvis man ikke er blant de som umiddelbart blir utryddet av selve eksplosjonen eller bor nærme nok til å ta kvelden pga.
forurensing o.l. så er vel matmangel noe av det som blir størst problem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vanskelig å føre en lokal, begrenset atomkrig. De globale konsekvensene vil bli store uansett.
Hvis man ikke er blant de som umiddelbart blir utryddet av selve eksplosjonen eller bor nærme nok til å ta kvelden pga.
forurensing o.l. så er vel matmangel noe av det som blir størst problem.
Vis hele sitatet...
Det kjem jo veldig an på kva som skjer.

Du har jo mindre taktiske atomvåpen. Om Putler utsletter sentrum av Kiev med 100kT-eksplosjon, så kjem vi til å merke omlag null av det. Hugs at prøvesprenginger var rimeleg vanleg frå 1945 til 1990 sånn omlag, med omlag 2000 tester totalt i perioden.

Det er jo først om det vert storskala utveksling av strategiske våpen at det har konsekvenser som det du skisserer.
Brenner Putler av sjølvaste Tsar bomba kanske de er like bra å ikke reise noe sted?
https://www.bbc.com/future/article/2...too-big-to-use
Mennsker gjør det som er nødvendig for å overleve

"desember 1972. Mer enn en fjerdedel av passasjerene døde i styrten og flere døde av kulden og skadene neste dag. De overlevende hadde lite mat og ingen mulighet til å gjøre opp varme i det tøffe klimaet, over 10 000 fot over havet. Dexspistexav de døde passasjerene som lå begravet i snøen."

Rart med det men hadde nok gjort det som kreves for å overleve uansett! Er ingen feiring.
Har venner fra før som har vært feige men dem om det, gjør det beste ut av driten uansett! Er du først kommet til denne"gode" eller " bedritende" kloden så bli til det er din tur å gå videre uten at du selv tar valget, det er min mening like it or hate it. Hadde gjort det jeg måtte uansett, mange som ville si det er lett sagt. Men da sier jeg vent å se, du gjør det samme i samme situasjon. Får håpe at putin ikke er suicidal nok til å gjøre alvor av truslene sine om atomkrig..
Sykt at 1 mann i Russland kan styre så mye over mange millioner andre mennsker? Er det han eller oss andre det er noe i veien med??
Sist endret av Conan; 28. april 2022 kl. 22:51. Grunn: Hadde heller spist på det jeg viste var trygt uten stråling enn å spist på strålende dyr og fugler som hadde ført til min egen død.
Jeg anskaffer meg en brukbar seilbåt, kaster sambo,bikkjer, mat og vann og seiler sørover og kanskje over til sør-amerika eller australia og new zealand.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det kjem jo veldig an på kva som skjer.

Du har jo mindre taktiske atomvåpen. Om Putler utsletter sentrum av Kiev med 100kT-eksplosjon, så kjem vi til å merke omlag null av det. Hugs at prøvesprenginger var rimeleg vanleg frå 1945 til 1990 sånn omlag, med omlag 2000 tester totalt i perioden.

Det er jo først om det vert storskala utveksling av strategiske våpen at det har konsekvenser som det du skisserer.
Vis hele sitatet...
Enig i det.
Jeg spilte vel litt på den spørsmålsstillingen som har vært i tråden, Russland vs Europa.
Prøvesprengninger påvirket vel ikke matproduksjon i vesentlig grad heller siden de gjerne ble utført under bakken eller høyt opp.
Sist endret av vindaloo; 28. april 2022 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Enig i det.
Jeg spilte vel litt på den spørsmålsstillingen som har vært i tråden, Russland vs Europa.
Prøvesprengninger påvirket vel ikke matproduksjon i vesentlig grad heller siden de gjerne ble utført under bakken eller høyt opp.
Vis hele sitatet...
Tja Frankrike prøvesprengte vel atoller i havet i 90 åra. Trass i store protester.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Nei, det vil nok være uberørte områder i Asia, Sør-Amerika og "down under".

Men, seriøst, hvis en atombombe går av, så blir jeg den første til å sette meg på fly ... til et av disse områdene, selv om den bomben går av langt unna Norge.



Man må komme seg til et sted der det er mulig å skaffe seg mat utenom kjøpesentrene, dyrke mat og drive med jakt og fiske.
Vis hele sitatet...
Noen uberørte områder vil det helt sikkert være, men spørs jo hva resten av bivirkningene av en full atomkrig vil være for kloden.
Butterfly effect eller "Sommerfugleffekten" som vi sier på norsk...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja Frankrike prøvesprengte vel atoller i havet i 90 åra. Trass i store protester.
Vis hele sitatet...
Klar over det, men det ble ikke produsert mat for verden på Bikiniatollen verken før eller etter prøvesprengningene.
Det var en del ulemper og etter hvert protester ved de atmosfæriske også med tanke på spredningen.
Sitat av Conan Vis innlegg
Selv ville jeg inn i militære i Norge som 18 åring, var på sesjon og alt var ok til legen skulle se min journal da fikk jeg nei pga adhd diagnose. Var rett og slett ikke "god nok" er ikke høy på meg selv på noen måte. Men forsvaret skulle ha leitet lenge etter en mere lojal og god soldat, det er jeg 1000% sikker på.
Så om norge noengang kommer i krig ja da får de bare finger min om de mener jeg er god nok da!
Vis hele sitatet...
Ikke ta det personlig mann, jævlig vanskelig å komme inn nå til dags. Jeg fikk ikke komme på sesjon engang på grunn av LAKTOSEINTOLERANSE.

Jeg er sikker på at om Norge blander seg fullt inn så blir det nokk lite problem i å signere seg opp.
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Ikke ta det personlig mann, jævlig vanskelig å komme inn nå til dags. Jeg fikk ikke komme på sesjon engang på grunn av LAKTOSEINTOLERANSE.

Jeg er sikker på at om Norge blander seg fullt inn så blir det nokk lite problem i å signere seg opp.
Vis hele sitatet...
Er nok helt riktig at det da blir lett å komme inn, men da får de kun fingen og noen mindre innbyggere. For om det mot formodning skulle skje så reiser jeg
Sykt hva det "norske forsvare" går glipp av. De sier nei til de som virkelig vil og samtidig skal de ha de som absolutt ikke vil..
Hvis det blir atomvåpen i Ukraina vil støvet fly hit med vinden noen dager senere. Da må man være innendørs og lukke ventiler og ta sånne radix piller

Er litt redd for at Russland skal angripe andre land nå snart. Hvorfor tar ikke vesten truslene til Russland på alvor når de sier at de landene som hjelper Ukraina med våpen vil få uforutsigbare konsekvenser? Våpenstøtten fortsatte og Russland sa de vil gå etter natoland som hjelper ukraina, Våpenstøtten fortsatte og i går sa Russland at europeiske land vil få konsekvenser og at trusselen er seriøs og i dag sier Nato lederen at Natoland skal fortsette å sende våpenstøtte.
Kan putin være en lemmen som snart sprekker og skal vise verden at han ikke lar seg fucke med???
Saken kan være slik at Putin er en syk psykopat, helt uten empati for andre enn seg selv, og en av verdens mektigste menn. Hva gjør et slikt menneske når det uansett ikke har noe å tape?

Vel, han har døtre da, en ville tro at dette vil holde han tilbake for å starte fullskala atomkrig.
Sist endret av Hans Høyhet; 29. april 2022 kl. 02:23.
Sitat av Mk1 Vis innlegg

Er litt redd for at Russland skal angripe andre land nå snart. Hvorfor tar ikke vesten truslene til Russland på alvor når de sier at de landene som hjelper Ukraina med våpen vil få uforutsigbare konsekvenser? Våpenstøtten fortsatte og Russland sa de vil gå etter natoland som hjelper ukraina, Våpenstøtten fortsatte og i går sa Russland at europeiske land vil få konsekvenser og at trusselen er seriøs og i dag sier Nato lederen at Natoland skal fortsette å sende våpenstøtte.
Kan putin være en lemmen som snart sprekker og skal vise verden at han ikke lar seg fucke med???
Vis hele sitatet...
Puta'n vil nok ikke prøve seg på EU/Nato land, men andre land som ikke er en del av disse "stormaktene" vil nok kanskje være noe mer utrygge.

3 verdenskrig vil nok ikke bli en lang krig om den starter, russland er rimelig underlegne.

det eneste de er overlegne på er iallefall å true med å bruke atomvåpen. noe jeg anser som relativt usannsynlig ettersom dette også vil gå hardt utover de selv. og det tror jeg ikke de ønsker.

men, ingen veit hva puta kuken borti russland tenker å gjør. alt vi veit er at det har rabla for'n.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hva gjør et slikt menneske når det uansett ikke har noe å tape?

Vel, han har døtre da, en ville tro at dette vil holde han tilbake for å starte fullskala atomkrig.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg tenker også.

Om han taper vil han kanskje dra ned hele jævla verden med seg.
I en atomkrig står vel de fleste hovedsteder i Nato på hit this first lista, det inkluderer Oslo, deretter militære installasjoner, radaren i Vardø, militærlwirene i Troms og Finnmark, alle flyplasser og dypvannskaier kan være mål men mye av det for mindre atom våpen og i en eventuell runde to.

For det er ikke sikkert at det blir mer enn en runde, alle storbyer i verden lagt i grus. For når missilene begynner å fly så starter Mutual Assured Destruction, og da handler det bare om å få ting i lufta. Så da vil missilene mot byer i Kina, Japan, Australia også lette. Så kan jo India, Pakistan finne på ødelegge hverandre, Israel og Iran, Australia og New Zealand står nok på lista de og da de er gode allierte av USA og Europa.

Det jeg prøver å si er at en atomkrig på tredje verdenskrig nivå så er det bare å glemme å flykte, i løpet av fem minutter vilnkjedereaksjonen være i gang og alle land har fyrt av sine våpen, så får vi vel en 20- 60 min med lysshow også kan menneskene gå og legge seg.

Det kontinentet som blir mest spart er nok Afrika, så vil du ha best sjanse til å overleve så er nok Afrika stedet å være.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Tenker det er slik vi er sikre på at menneskeheten dør ut.
MAD vil sørge for at land totalødelegger hverandre med masse atomvåpen som garantert vil fly seg "vill" og havne steder de ikke var ment for å så detonere der også.
Sprenger du ett helt land som har masse nukes, så vil vel de også sprenges tenker jeg.
Vi vil ende opp med å få tjernobyl over hele kloden.
Vis hele sitatet...
Nja det blir nok ikke noe kjedereaksjon med atom eksplosjoner. Atombomber er veldig sikkre, til tross for hvor farlige de er
Sist endret av RagnarGranKuk; 29. april 2022 kl. 11:31. Grunn: skrivefeil
Tror jeg hadde dratt til familien og tatt med meg noen hermetikkbokser og håpt på at det ikke ble dommedag.
Tror filmen Threads viser et realistisk scenario for hvordan et atom angrep ville utspilt seg. (ikke for sjarte sjeler)

https://www.imdb.com/title/tt0090163/
Sist endret av iiconanii; 1. mai 2022 kl. 06:17.
En ting jeg har hørte på en podcast (macrovoices) er at Putin har et en "dødmannsknapp" som vil fyre av nukes om han blir drept. F.eks ved et kupp.
Kan jo også spekulere i om han sammen med eliten i Russland tenker de kan overleve i en atomsikker bunker ?
Ellers så vil vel mye av elektronikk bli ødelagt ved detonering av atomvåpen tror jeg. Så da vil vel strøm og vann stopper opp ganske raskt.Samt kommunikasjon og transport.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Er jo lov å håpe på å bli redusert til atomer bortimot samtidig med det kraftige blinket

Ellers er det vel bare å bruke kunnskaper en har/kan tilegne seg om overlevelse.

Personlig synest jeg det er ett interessant tema, for det kan jo bli en realitet relativt fort, men det kan også være en sak langt inn i fremtiden.

Uansett, om det skulle bli en worst case atomkrig, er vi jo egentlig priveligerte som får oppleve en såpass sjelden og ut av dimensjoner stor "ego-boom"!

Det er jo tragi-komisk igrunn, den russiske eliten er så redd for å bli angrepet av eksterne trusler at det virker kjempelogisk å passe på at noen blir til støv før dem selv...

Minner meg mer å mer om den paranoide kompisen som er så sikker på at noen er etter'n, å ender til slutt opp med å fly avgårde i angrep først, bare for å oppnå akkurat det han i utgangspunket fryktet.

Det er tydeligvis mulig å ha hodet såpass langt opp i ræva at dagslyset er synlig...
Vi får forberede oss på 9ende mai. Det er visst da dem tror VP vil erklære krig på alvor. Litt over en uke til altså.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vi får forberede oss på 9ende mai. Det er visst da dem tror VP vil erklære krig på alvor. Litt over en uke til altså.
Vis hele sitatet...
Det spørs om han erklærer krig mot Ukraina eller krig mot NATO/Vesten.
Både NATO og vestlige ledere har klart uttrykt at de ikke ønsker eskalering av denne konflikten.

En eventuell atomkrig eller verdenskrig vil være så altoppslukende at ingen land vil kunne drive import/eksport som tidligere, det vil bli hungersnød og internasjonal orden vil kunne bryte sammen.
Ved å erklære (verdens)krig så vil det gå svært dårlig med samtlige land i verden, deriblant hans eget Russland.
Det er i tillegg dumt å yppe til kamp når du selv har 900.000 soldater og fienden(NATO) har 3.000.000.
Blir det total krig med atomvåpen i stor skala, så har jeg på følelsen at det beste ville vært å komme så nært der bomben går av (eller 1 av bombene) at det bare er å løpe eller kjøre så fort inn mot episenteret man kan. Ellers venter en svært sakte og smertefull død. I alle fall for folk som meg, syke mennesker som allerede er veldig syk til vanlig. Tror jeg hadde skaffet mye heroin og brukt siste dose til å ta selvmord.
Sist endret av einsteindragon; 3. mai 2022 kl. 11:58.