Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 8381
Havnet på honningkjøret igjen. Det er mange år siden sist. Men i vinter startet jeg. Så forsvant igjen og har holdt på litt igjen til nå. Her er det snakk om å spise opp 350 gran honning ila 3 dager. I februar kjøpte jeg ny annen hver dag. I 2 uker i strekk. Det er mitt godteri. Spiser aldri smågodt og sånt, det er kun honning når skal ha søtt. Men jeg er vet ikke hvor mye man kan spise før man blir syk. Ingen i min familie har diabetes.
Det er vel heller tennene dette vil gå utover til slutt.
Honning i seg selv er ikke skadelig såvidt jeg vet.

Takk for en god latter forresten, du er den første jeg har hørt om som har havnet på honningkjøret igjen ��
Hva har dette med D-vitamin å gjøre, er det noe jeg ikke har fått med meg om honning?

Honning er meg bekjent ikke noe verre enn annet godteri, men man kan jo diskutere om det er lurt å spise godteri hver dag.
Trådstarter
22 4
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Det er vel heller tennene dette vil gå utover til slutt.
Honning i seg selv er ikke skadelig såvidt jeg vet.

Takk for en god latter forresten, du er den første jeg har hørt om som har havnet på honningkjøret igjen ��
Vis hele sitatet...
Hehe. Diabetes da?
Sitat av D-vitamin Vis innlegg
Hehe. Diabetes da?
Vis hele sitatet...
Tror ikke man kan få diabetes av honning, eneste jeg vet/har hørt er at det er naturens sukker Tennene vil jeg tro blir ødelagt om du spiser for mye og for ofte, jeg er selv ganske fan av honning, spiser det minst 5 ganger uken, drypper det på kjeks
I første omgang blir du bare tjukk hvis du spiser honning (i tillegg til at du ligger i kalorioverskudd). I lengden kan dette kanskje gi deg diabetes type 2. Hvis du spiser inn ca det du forbrenner så skjer det ikke så veldig mye uten at du potensielt blir underernært på vitaminer og mineraler i lengden. For min egel del kan jeg lett drikke 1,5 L brus om dagen uten at det har gitt meg noe som helst problemer de siste 15 åra, men det er likevel under halvparten av det du inntar.
Jeg tror en ernæringsfysiolog er rette å spørre
Siden honning kan være farlig for spedbarn under ett år (spedbarnbotulisme), så har jeg også hørt mange som tror at det også kan være farlig for voksne i store mengder. Akkurat dette er altså ikke tilfelle, men som nevnt over her, så er det jo mye sukker i honning. For mye sukker er jo aldri bra, men hvis det du sier er 350g på tre dager er toppen av forbruket, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Drøyt 100 gram per dag, det er mange som spiser mer godteri enn det. Sunt er det absolutt ikke, men i perioder så kommer det neppe til å ta livet av deg heller. For øvrig bør du alltid ta kontakt med lege om du vil sjekke helsetilstanden din, og få pålitelige svar på spørsmål om kosthold og helse.
Sitat av matwoo Vis innlegg
Tror ikke man kan få diabetes av honning, eneste jeg vet/har hørt er at det er naturens sukker Tennene vil jeg tro blir ødelagt om du spiser for mye og for ofte, jeg er selv ganske fan av honning, spiser det minst 5 ganger uken, drypper det på kjeks
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan en ikke få diabetes av honning? Honning er omtrent like mye sukker, som annet sukker. Sukker er akkurat like lite eller mye skadelig, om det er naturlig i honning eller strøsukker...




Men når du spiser slike mengder honning, så kan det ha uheldige effekter, ja. Det er noen plantetoksiner som kan bli med i honningen, da de også er i nektaren.

- Den verste er norditerpenalkaloider, som du finner i tyrihjelm, prakthjelm (hageplante), storhjelm (hageplante) og ridderspore (hageplante). Det verste av disse alkaloidene er akonitin, som er det nest giftigste alkaloidet funnet, og 3–6 mg er dødelig for en voksen person. Disse hageplantene er stort sett mest forvillet nord i Norge, tyrihjelmen er en vanlig vill plante på næringrike og litt fuktige steder. Disse stedene blir da kalt "høystaudeskog", og en kan finne planter som turt, kranskonvall og en del andre der også. Det eksisterer ikke motgift mot disse alkaloidene.


- En annen ille er en liten gruppe diterpener, som en finner i bl.a. hagerhododendron. Disse artene inneholder grayanotoksin, som er ganske ille, men ikke så ille som alkaloidene nevnt ovenfor.




- Det er en gruppe kvinolizidinalkaloider, som en finner i noen slekter i erterblomstfamilien. Disse alkaloidene virker på acetylkolin-nikotin-reseptorene. De er mest å finne i lupiner, gullregn, gyvel, genist, og en rekke andre.


- Det er enda en gruppe med alkaloider med navn pyrrolizidinalkaloider. Det fleste av de som er nevnt, er estere fra en alkohol–/basedel kalt neciner, så er det påkoblet en eller to syrer, som i denne sammenhengen kalles necinsyrer. De giftige necinene har en dobbeltbinding. Disse giftige basene (bl.a. retronecin, heliotridin og otonecin) akkumuleres opp i levra, og en får veneokkulasjon (venene stenges igjen inne i organet, så det arterielle blodtrykket "blåser opp" organet og gir skader). De tidlige symptomene er apetittløshet, ubestemt kvalme og tap av energi. Dette utvikler seg, så vil buken begynne å svelle opp, da bl.a. levervenene blåses opp. Dette vil da utvikle seg til fett– og skrumplever, og en kan også dø av slike forgiftninger. Det er etter det jeg har lest, ingen personer som har dødd av en akutt pyrrolizidinalkaloid-forgiftning. Men mange har dødd etter lang tid med mange små inntak. Det kan gå flere uker, ja måneder og noen ganger år, før disse symptomene melder seg. Skrumplever gir også en økt fare for leverkreft. Hvis du slutter inntaket etter buken er svellet opp, så er det ikke sikkert at kroppen klarer å snu denne prosessen.
De av disse alkaloidene som er diestere (åpne diestere som har 2 påkoblede syrer og sykliske diestere som har påkoblede toverdige syrer) er også kreftfremkallende, da dem får 2 bindinger"de kan alkylere bl.a. basene i DNA med. Altså disse litt omgjorte necinene kan da lage kjemiske mutasjoner. Skjer en av disse mutasjonene i genet, som styrer celledeling, så har du en potensiell kreft.
Av de verste alkaloidene en kan finne i norske planter er senkirkin og senecionin. Disse finner du bl.a. i hestehov, arter i pestrotslekta og senecionin med mange andre finner du i landøyda, åkersvineblom, klistersvineblom, dikesvineblom og mange andre i et par undergrupper av korgplantefamilien.
Mens en skal heller ikke kimse av de som en finner i rubladfamilien heller. Her finner du bl.a. symfytin (åpen diester) i artene i forglemmegeislekta, valurtslekta og en del flere. Mens monoestere finne en i de fleste i rubladfamilien, bl.a. agurkurt Borago officinalis, som inneholder 0,001 % av tørrvekt pyrrolizidinalaloider. Litt agurkurt en gang i blant gjør derfor ikke noe. Men ikke spis den daglig, og aldri baser f.eks. en salat på den! Ett eksempel på en slik monoester er lykopsamin.

Jeg vet ikke om honningen i Norge blir testet mot dette. Men vi får anta at honning på brøskiva er helt ok. Men en bør ikke sette til livs så mye, som det du gjør her. Men i en giftplantebok jeg har, som er skrevet av en fra Tyskland og en i fra Sør Afrika, så står det at honningen i Tyskland ikke sjekkes for slike alkaloider.
Ellers så er det kjent masseforgiftninger av slike alkaloider, da plantefrø som inneholder disse har vært forurensning i matkorn. Det har da gjerne vært mange tusen med typiske leverveneokkulasjon-symptomer og ikke ubetydelig antall har dødd.
Men noen av symptomene kan fort "smyge seg under radaren".

Men for å roe ned nervene, så er det generelt sett lite av disse plantene, der det er mye røsslyng. Men det er uansett lurt å begrense inntak av honning til normal bruk.

Lesestoff:

https://www.researchgate.net/publica...e_and_Toxicity

https://www.mdpi.com/1424-2818/6/2/188/pdf
Sist endret av aluminiumfluorid; 22. mai 2021 kl. 18:17.
Ole Brum lever vel fortsatt i beste vellgående?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Ole Brum lever vel fortsatt i beste vellgående?
Vis hele sitatet...
Tja, ikke i Kina
Om du spiser sukker med spiseskje, honning, eller drikker appelsinjuice, så er det ingen forskjell for vektøkning.

Xx gram sukker er xx sukker, hvor enn det kommer fra. Bare fordi honning er mer "naturlig" er det ikke sunnere. Sukker er sukker.