Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2012
Jeg misstenker jeg lider av det jeg tror er en kjent lidelse. En lidelse jeg har hatt siden barneskolen. Det er noe så vanlig som "prestasjonsangst", eksamens angst, lære meg et nytt yrke angst og slike ting. I hverdagen har jeg ellers kansje over normal selvtilitt og er en utadvent mennesketype. Jeg er ikke en gang redd for å snakke forran store forsamlinger. Så havner jeg i situasjoner hvor denne angsten uløsest. Det er ofte når jeg føler meg vurdert av andre som f.eks på jobb. Det er helt umulig f.eks og ta en eksamen, da jeg blir så stiv i kroppen og paralysert av hjertebank at jeg føler at pusten nesten mistes. Når en sjef fra jobb er i nærheten så mister jeg ting og blir ekstremt klomsete. Det rare er ellers at det ikke gjelder alle mennesketyper av sjefer. Noen har jeg mye mer roen rundt.

Dette har ødelgagt såpass mye at jeg til en viss grad vil si det har styrt livet mitt. Jeg har mistet jobber på grunn av klomsete oppførsel under andres åsyn, spesielt autoriteter. Eller pirkete medarbeidere som skal rette opp skolissene jeg glemmer å knytte, buksen som detter ned fordi jeg mangler belte og slike ting. Jeg bruker ellers å bli ganske flink i ting, men mister ofte jobber eksakt i det jeg begynner å beherske tingene. Det på grunn av at den kneiken jeg må over er

Fortsettelse.

Senest i dag tok sjefen meg til kontoret for å ta opp at folk har klaget på at jeg stresser, og at stresset mitt stresser arbeidere, noe som ikke akuratt gjør meg mindre stresset å tenke på. Så blir jeg ekstremt distre og da klomser jeg det til, som igjenn gjør meg enda mer distre og stresset. Jeg har prøvd det meste av "selvmedisinering" som meditasjon, yoga, og den type ting. Nå undres jeg på og prøve noe konvensjonelt dersom det er mulig. Jeg er ekstremt skeptisk til det jeg har lest om betablokkere, antideprisiva og den type ting. Ei er jeg ikke depresiv. Samtidig er jeg nyskjerrig på benzo, om det i det hele tatt er mulig og få for bruk på jobb kun i sitasjoner som fremkaller denne angsten. Om det kan brukes forsvarlig osv. Er det noen som har noen tanker, tips og råd? MÅ jeg eventuelt gjennom betablokkere og massevis med eksperimentell medisin før jeg får valium eller lignende? Hvilken vei må jeg gå for å få denne medisinske vurderingen. Tips motas med takk.
Sist endret av pipestilk; 27. april 2021 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville ikke kalt prestasjonsangst en lidelse som i psykisk lidelse. Det er en helt naturlig og menneskelig reaksjon vi pålegger oss selv pga et oppfattet press. Dette presset trenger ikke engang være fra andre men også komme fra hvordan man selv ønsker å se seg og måle seg. Ingen forventer at du skal være perfekt så ikke forvent det av deg selv heller..

Du må bare lære å gi mer faen. Sånn du beskriver deg selv så lurer jeg på om du ellers er deg selv eller om du stresser og har på deg en maske for å prestere og oppføre deg riktig? Si i sosiale sammenhenger. Er du litt anstrengt selvom du ikke har angst? Bare spekulerer men i posten din så får jeg inntrykk av at du er en som analyserer litt for mye og at de tingene som at kollegaen knyter skoen er sånt som kan skje alle og ikke er hverken teit eller klumsete. Men at du stresser med hvordan andre oppfatter deg fordi du analyserer for mye?
Mistet jobben pga klumsete oppførsel kan du komme med et konkret eksempel? Sikker på ikke bare det også er noe du har knytta til noe du gjorde men som egentlig kan ha dreid seg om noe helt annet?
BRAND ∞ STRONG
At du blir stresset i spesifikke situasjoner og att dette resulterer i klumsete adferd,
det finnes det sikkert terapigrupper hvor man kan trene på mestring i.

Prestasjonsangst er nok værre, og sitter nok kanskje dypere.
Uten att jeg vet noe om det så vil jeg tro att en ting som hjelper
vil være å få validering på at det man gjør er bra.

Valium og lignende kan sikkert hjelpe ved akutt panik, men er jo ikke ment å være en varig løsning.
Det eneste tipset jeg kan gi deg, som funker for meg ihvertfall, har allerede blitt nevnt. Gi litt mer faen i ting. Folk forventer ikke så jævlig mye av deg heller så lenge du leverer minimums kravet. C's get degrees, osv. Folk vil ikke nødvendigvis like deg, eller ansette deg i en stilling heller, bare fordi du er jævlig flink i noe eller super smart og alltid over-leverer. På det punktet så spiller ofte andre ting som væremåte, nepotisme og generell personlighet en mye større rolle.

Obs: hvis det å "gi litt mer faen" ikke funker, så ville jeg oppsøke en lege. For alt jeg vet så har du en feilkobling i hjernen din som gjør at du fysisk ikke klarer å prestere bra. Hva faen vet vell jeg. Jeg har ikke 8 års utdanning i medisin.
Sikkert generelt et godt råd å øve på å gi faen, men hvis du til stadighet mister jobber fordi du er så stresset at du ikke fungerer normalt, så er du kanskje litt forbi hva inspirational quotes kan hjelpe deg med. Ville dog forsøkt terapi og prøvd å finne ut hva som er problemet her før jeg gikk rett på valium.

Men seriøst, mister du ofte jobber på grunn av dette? Hvordan har det gått til? Vet du at det er grunnen?
Jeg støtter å ta en prat med en fagperson. Har selv en del prestasjonsangst som jeg tror kommer fra sosial angst, siden dette ofte gjør at man er redd for å bli negativt vurdert av folk.
Vær så snill å prøv David Burns sine bøker om kognitiv tanketerapi. Det har hjulpet meg ekstremt mye. Du tror det virkelig ikke før du prøver.
Feeling good er veldig bra, men den nyeste "feeling great" synes jeg er enda bedre.
Du finner de gratis på internett.

https://www.youtube.com/watch?v=H1T5uMeYv9Q&t=5s

Det er veldig viktig at du bruker penn og papir og ikke bare gjøre ting i hodet ditt. Sett av en halvtime hver dag, og gi det et par uker.
Du vil garantert se ekstreme forandringer.
Sist endret av ID-Brikke; 28. april 2021 kl. 21:42.
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Før trodde jeg kognitiv terapi bare var humbug men har lært at ved gjentakelse og trening skaper hjernen fysisk nye synapser i hjernen ogdet funker!

Sobril har hjulpet meg med angst i sosiale settinger hvor jeg kjenner de jeg møter eller vet hva jeg skal prestere, men kommer jeg f eks i en ny klasse eller bursdag hvor få jeg kjenner er så blir jeg sittende så chill at jeg ikke tenker på å initiere eller fortsette en samtale engang når andre prøver med meg. Har blitt opplevd veldig arrogant pga det så kan ikke anbefale det.
Mange bruker betablokkere i slike situasjoner. Bruker selv propranolol (pranolol)som fungerer mye bedre enn andre betablokkere som feks metoprolol. Anbefales!