Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2832
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har mottatt et brev ifra SI (Statens Innkrevningssentral)
om at de har bedt politiet vurdere å kalle meg inn til soning.

Det dreier seg da om 2 bøter på 2000kr som ikke har blitt betalt(nå 7000 pga gebyrer)ettersom jeg ikke har mottatt en eneste faktura, purring eller noe som helst.
Ene fra 2014 andre fra 2016.
Så det er da 8 dager med soning.
Får ikke avdragsordning eller betalingsutsettelse ettersom det allerede har blitt sendt til politiet.
Har prøvd å klage ettersom jeg ikke har fått noe i posten tidligere, men det ble bare avslått med engang.

Er veldig usikker på om jeg ville taklet noe slikt psykisk ettersom jeg føler jeg er i et svart hull som bare suger meg dypere og dypere ned, samt det å være "låst inne" er noe av det værste som kan skje meg.

Det jeg da lurer på:

Hvor lang tid vil det ta før jeg hører noe mer om dette?
Hvordan fungerer denne soningen?
Noe jeg kan gjøre for å slippe? (Utenom å betale, ettersom jeg ikke eier nåla i veggen)

Om jeg møter opp med en forelder som kan betale for meg (er over 20) vil de få vite hvilke lovbrudd som har blitt begått?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om jeg møter opp med en forelder som kan betale for meg (er over 20) vil de få vite hvilke lovbrudd som har blitt begått?
Vis hele sitatet...
Du er over 20 år og skal ha med foreldrene for å betale? Er ikke det enklest å bare låne 7k hos dem også gå å betale selv. Og siden du hadde tenkt å dra dem ned på politistasjonen, så kan du jo like så greit være ærlig med dem å fortelle at du trenger pengene for å betale bøter så du ikke havner i fengsel.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du er over 20 år og skal ha med foreldrene for å betale? Er ikke det enklest å bare låne 7k hos dem også gå å betale selv. Og siden du hadde tenkt å dra dem ned på politistasjonen, så kan du jo like så greit være ærlig med dem å fortelle at du trenger pengene for å betale bøter så du ikke havner i fengsel.
Vis hele sitatet...
Grunnet et ekstremt dårlig forhold mellom meg og min far så funker det ikke at jeg bare låner av han, han trodde ikke på meg før etter jeg sendte han bilde av brevet.
Har allerede fortalt at jeg har bøter, så han er klar over det.
Kan du ikke heller svare på det jeg spør om?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du ikke heller svare på det jeg spør om?
Vis hele sitatet...
Dessverre, har bare fått en fartsbot og den er betalt, aldri sonet. Så hvordan det fungerer vet jeg ikke. Prøvde bare å forenkle problemstillingen din.
I praksis har vi ikke lengre gjeldsfengsel i Norge
Disse bøtene blir i stedet hengende ved deg i årevis
Og trekkes fra dine fremtidige NAV-utbetalinger og lønninger

Når folk frivillig ber om heller få gå i fengsel enn å betale en bot de mener er urettferdig
(etter politiske demonstrasjoner etc), så ender det alltid med at de IKKE får fengsel.
Staten vet at over tid får de alltids tak i penga dine likevel....pluss ekstra gebyrer og renter
Jeg kjenner til flere som har sonet bøter, men da var de allerede i fengsel for fyllekjøring og lignende.
Det er heldigvis mer enn ti år siden, mulig at det ikke fungerer på samme måten nå.
Klem fra Betty
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
I praksis har vi ikke lengre gjeldsfengsel i Norge
Disse bøtene blir i stedet hengende ved deg i årevis
Vis hele sitatet...
Bøter har ingenting med gjeldsfengsel å gjere. Gjeldsfengsel var ei ordning der du risikerte å måtte sone for gjeld.

Soning av bøter er alternativ straffereaksjon om du er ute av stand til å betale. Det er ikkje avskaffa - men har du utsikter til lønnsinntekt vil ikkje staten kreve soning. Har du derimot ikkje utsikter til det, så vil du måtte sone.
teksten er for kort

Glemte anonym så same shit, men har ikke engang cash til mat hver eneste dag engang så penger til bota har jeg null muligheter til å skaffe uten å selge meg selv.
Nav har ikke giddi å hjelpe til, har tatt opp dette med de flere ganger og får bare "vi kan desverre ikke hjelpe til med slikt" som svar.

Om det hadde vært avskaffa, så lurer jeg veldig på hvorfor jeg får et brev hvor det står rett ut:
"Vi har bedt politiet om å vurdere å kalle deg inn til soning"
"Hvis du ikke betaler vil ****** Politidistrikt kalle deg inn til å sone disse bøtene"
"Hvis du betaler en del av beløpet opplyser vi politiet om antall soningsdager"
Sist endret av Slæsken; 17. september 2017 kl. 13:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nav har ikke giddi å hjelpe til, har tatt opp dette med de flere ganger og får bare "vi kan desverre ikke hjelpe til med slikt" som svar.
Vis hele sitatet...
Med all respekt å melde.

Kvifor i helvete forventer du at NAV skal kunne hjelpe deg med å betale bøter?!

Er du varig ute av stand til å betale må du sone dei dagane. Alternativet ditt er å skaffe pengar. Du kan jo alltids kontakte politiet, og be om utsettjing eller avbetalingsordning.
Ring inn og si du kan betale 100kr. i mnd. Det trekkes fra hvorever kronene dine kommer fra. Det merker du neppe, og er rentefritt. Betal ev resten av skitten når du har kommet deg på beina
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Med all respekt å melde.

Kvifor i helvete forventer du at NAV skal kunne hjelpe deg med å betale bøter?!

Er du varig ute av stand til å betale må du sone dei dagane. Alternativet ditt er å skaffe pengar. Du kan jo alltids kontakte politiet, og be om utsettjing eller avbetalingsordning.
Vis hele sitatet...
Forventer ikke at nav skal betale de nei, forventer at de skal hjelpe til med økonomisk rådgivning, slik de skriver så fint om på siden sin

https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...givning--87499

kan ikke noen svare på det jeg spør om?
Jeg vet allerede at jeg må sone om jeg ikke skaffer pengene.

Sitat av urban66 Vis innlegg
Ring inn og si du kan betale 100kr. i mnd. Det trekkes fra hvorever kronene dine kommer fra. Det merker du neppe, og er rentefritt. Betal ev resten av skitten når du har kommet deg på beina
Vis hele sitatet...
Nei det funker ikke, som sagt tidligere blir penger som blir betalt inn bare trekt ifra dagene/timene jeg må sone.
Sist endret av Slæsken; 17. september 2017 kl. 13:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ut som du er relativt fucked om du ikke har penger. Jeg vet av erfaring at politiet utsetter hvis du betaler ned en god del i måneden. I mitt tilfelle er det 10 000 i måneden.
Husk at du kun får sonet bøtene, ikke gebyrene. På den andre siden holder det å betale "kun" 4000kr for å slippe å evnt sone i ditt tilfelle.
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Husk at du kun får sonet bøtene, ikke gebyrene. På den andre siden holder det å betale "kun" 4000kr for å slippe å evnt sone i ditt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk gode nyheter!
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lang tid vil det ta før jeg hører noe mer om dette? - Det kan ta 3 måneder eller 2 år. Du kan muligens fremskynde soning, evt be om benåding for forholdet siden det å vente på soning er psykisk belastende. Be om skriv fra lege.
Hvordan fungerer denne soningen? - Du soner på åpen anstalt, i et fengsel med andre korttidsdommer. Jeg ble innsatt i April for lenge siden, og var innsatt nr 600-700 (hittil i året) Hvis du vil, kan du antakelig gå ut av fengselet uten å bli stoppet, men det fører naturligvis til en strengere reaksjon. Det er ganske chill og løs stemning i slike fengsler. Grei mat og ganske fritt. Du får ukepenger, og penger til buss hjem når du er ferdig.
Noe jeg kan gjøre for å slippe? (Utenom å betale, ettersom jeg ikke eier nåla i veggen) - Se første svar, men det er ikke sikkert det er mulig.

Om jeg møter opp med en forelder som kan betale for meg (er over 20) vil de få vite hvilke lovbrudd som har blitt begått? Politiet har taushetsplikt, så hvis du ber om det før du kommer, skal du ikke trenge å frykte at de får opplyst lovbruddene.
Du printer bare ut fra sismo å gir foreldrene dine det,. der står kid nummer å hva det gjelder: feks dom,bot,forelegg,saksomkostninger,brreg etc. det står ikke feks paragraf xxxx legemiddelloven,narkotoka,vold osv om du skjønner