Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6897
Hva er et sunt forhold til rusmidler og hvor ligger grensene?stoffer/mengder/hyppighet?

Er for tida veldig interessert i narkotiske stoffer og vil gjerne ha deres innblikk og meninger i forhold til disse spørsmålene.
Jeg tror det er veldig individuelt, og jeg tror det handler mer om motivene og følelsen det gir deg enn om mengder. For eksempel kan noen studenter drikke fem dager i uka i flere år for så å slutte uten å en gang ofre det en tanke den dagen det ikke passer mer, mens andre kjenner alkoholens snikende grep om seg selv om de bare drikker en gang hver helg. Derfor mener jeg det er umulig å si noe generelt om hyppighet og mengder. Det handler mye om medfødte og tillærte egenskaper, personlighet.

Det viktigste er nok at han har et rikt og godt liv ved siden av rusmidlene, og at man ikke lar dem styre tilværelsen, enten man bruker det sjeldent eller ofte. Om du bruker all din nyktre tid på å vente på å ruse deg neste gang, vil jeg si at du har et rusproblem, selv om du venter i 14 dager hver gang..
Helt enig med det susa sier.
Motivet en har for å ruse seg er kanskje det første som slår meg når jeg leser spørsmålet ditt.
Om man ruser seg for å komme bort fra noe og døyve vonde følelser tror jeg at det er et faresignal.

Om man ruser seg for å utforske selve rusen og utforske seg selv i den tilstanden rusen setter en i, så er dette bedre imo.
Om det er et sunt forhold til rus, kan vel diskuteres.
Sitat av Susa Vis innlegg
Om du bruker all din nyktre tid på å vente på å ruse deg neste gang, vil jeg si at du har et rusproblem, selv om du venter i 14 dager hver gang..
Vis hele sitatet...
Dette.

Ikke gjør det det alene. Vær sosial.

Ikke bland rusmidler inkludert alkohol. Det er mye som er kjent i dag av virkninger og bivirkninger. Når du blander er det meste mye uvisst.
Når man bruker det som en bonus på en allerede bra dag, og en hadde klart seg fint uten. Har man ett liv der en klarer seg perfekt uten rusmidler har en jo det beste ugangspunktet, da kan man jo røyke en J en fin sommerkveld, knerte seg noen øl en grillkveld med gutta. Men vi mennesker har alltid et nyansert liv, vi har det ikke perfekt noen av oss, noen mer enn andre. Jeg tror att jo bedre du har det, jo mer rus kan du nyte. Det ironiske her er jo at det ofte blir motsatt i bruk. Jeg ser nå at jeg basicly kopierer Rat Heaven tanken, men det er en tanke jeg holder meg til.

Hvis man aldri bruker rus når man ikke er i godt humør tror jeg en har et helt perfekt utgangspunkt. Men igjen, det perfekte utgangspunktet er like individuelt som fingerprint.
Hva er et sunt forhold til rusmidler og hvor ligger grensene?stoffer/mengder/hyppighet?
Vis hele sitatet...
Dessverre er grensene mellom sunt og usunt veldig vage og individuelle. Et ganske generelt trekk en kan ta derimot er at hvis en må skjule rusbruket sitt for andre, har man et problem.
Sitat av En deling Vis innlegg
Dessverre er grensene mellom sunt og usunt veldig vage og individuelle. Et ganske generelt trekk en kan ta derimot er at hvis en må skjule rusbruket sitt for andre, har man et problem.
Vis hele sitatet...
Men med et veldig individuelt snitt har vi jo også et samfunnssatt snitt. Dersom jeg klarer meg helt fint med 4-5 pils på en tirsdagskveld til youtubeklipp, og koser meg - har ingen problemer med det, vil folk reagere på det. Kjenner til flere tilfeller. La oss ta narkotikabruk som et eksempel, vil jeg ta meg en 0,2'er med pepper når jeg kommer hjem fredagen ville jeg nok skjult dette fra de fleste, selv om jeg ikke har et problem med det.
Stemmer det Relevant. Tanken er vel mer relevant mtp lovlig, samfunnsakseptert rusbruk. Den er da fortsatt viktig fordi den sosiale arenaen blir såpass sterkt påvirket av rusbruk, at det er ofte de sosiale relasjonene som gir inntrykk av at en har et problem.
Sist endret av En deling; 16. mai 2016 kl. 17:08.
Men så er det jo ikke bestandig man ser selv hvor mye man bruker, man lever gjerne i benektelse om man ikke har noen år i gamet..
å ruse seg hver dag og få dårlig samvittighet er et sunt forhold til narkotika fordi det viser at du føler anger for at du ruser deg hver dag, men det er sunt fordi du angrer. det er det samme som å spotte gud men be om tilgivelse.
å ruse seg hver dag og få dårlig samvittighet er et sunt forhold til narkotika fordi det viser at du føler anger for at du ruser deg hver dag, men det er sunt fordi du angrer. det er det samme som å spotte gud men be om tilgivelse.
Vis hele sitatet...
Så en narkoman som angrer etter hvert skudd han tar har et sunt forhold til rusmidler? Det kan sikkert være sunt å angre ja, men det skaper ikke automatisk et godt forhold til rusmidler.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Dette.

Ikke gjør det det alene. Vær sosial.

Ikke bland rusmidler inkludert alkohol. Det er mye som er kjent i dag av virkninger og bivirkninger. Når du blander er det meste mye uvisst.
Vis hele sitatet...

Å blande rusmidler er jo noe av det aller beste. Alkohol og pepper eller cola feks. Skal en først bruke rus så kan en like godt gjøre det skikkelig når en først bruker.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg tror att jo bedre du har det, jo mer rus kan du nyte.

Hvis man aldri bruker rus når man ikke er i godt humør tror jeg en har et helt perfekt utgangspunkt. Men igjen, det perfekte utgangspunktet er like individuelt som fingerprint.
Vis hele sitatet...

Hm. Hva mener du med "jo bedre du har det"? Har noen av oss det "bedre"? Er usikker på det altså. Rusmisbruk og avhengighet går beyond vellykkethet, klasse, bakgrunn og livsstil.

Noen blir hekta nesten umiddelbart, uavhengig av type rusmiddel. Det kan like godt være "vellykkede og ressurssterke" som blir hekta. Rusklinikker er nesten like full av slike mennesker som ressurssvake, skilsmisse barn med tørst far etc.

Om folk er 100% ærlig med seg selv så tror jeg til en viss grad en selv kan forutsi om en vil bli rusavhengig eller ei. Om det er et savn av rus når en er nykter. Om en blir altfor raskt altfor glad i rus slik at rus får stort fokus også når en ikke er ruset så er det kanskje et varsel.

Har truffet endel rusmisbrukere, og det jeg tror går igjen er at de sier de ble glade i rusen. De nøt ikke rusen i gode venners lag eller på byen. De bare nøt rusen. Uavhengig av setting, uavhengig av timing. Der de fleste starter med å nyte rusen i godt lag feks på forsch før en skal på byen, der rusen er med på å løfte humør, selvtillit og gjøre en smooth så vet de fleste av oss at vi tar ut et "kortidslån" når vi ruser oss - renta skal betales dagen derpå med fylleangst og dårlig form. Andre vil bare fortsette hele helga. Hver helg. Og litt i uka også. Eller starter lørdagen med å reparere fra fredagen for å gjøre det samme på søndag...
Sist endret av frtoretang; 17. mai 2016 kl. 09:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hm. Hva mener du med "jo bedre du har det"? Har noen av oss det "bedre"? Er usikker på det altså. Rusmisbruk og avhengighet går beyond vellykkethet, klasse, bakgrunn og livsstil.

Noen blir hekta nesten umiddelbart, uavhengig av type rusmiddel. Det kan like godt være "vellykkede og ressurssterke" som blir hekta. Rusklinikker er nesten like full av slike mennesker som ressurssvake, skilsmisse barn med tørst far etc.
Vis hele sitatet...
Om man har mye penger, er vellykket og ressusjsterk trenger ikke ha noe å si på mental helse. Klart vellykkede mennesker kan komme på kjøret. Det er fremdeles slik at ressusjsvake, fattige etc. har større sjanse for å bli avhengig. Det går på hvor bra en har det med seg selv. Hvor bra man har det psykisk. Klart noen av oss har dett bedre enn andre. Vi har forskjeller i hjernekjemien vår, forskjell i livene våre. Noen mennesker hater seg selv, og alle hater de, og de er deprimerte hele livet. Andre mennesker er glade, mange venner, soler seg i parken og nyter livet og har generelt sett få psykiske problemer og takler nedganger relativt enkelt.

Poenget mitt er at sistnevnte kan nok med mye større trygghet nyte rusmidler oftere enn førstnevnte.
Her er det nok mange definisjoner.
Såvidt jeg har lært (har vært på et kurs om bl. a. slikt) så kan all bruk av rusmidler til noe annet enn de er foreskrevet/beregnet på, defineres som misbruk. Men jeg har reflektert litt over dette selv, fordi situasjonene er litt bakvendte.
Om jeg drikker alkohol i lystig lag, for rekreasjon, så er det veldig få her i landet som vil kalle det misbruk. Om jeg derimot heller innpå et par glass vin "for å roe nervene"; selvmedisinering, gjøre dagen litt lettere for meg selv (med en lovlig substans), så er det per definisjon misbruk.
Ta så amfetaminer, benzodiazepiner, smertestillende som inneholder noe fra opiatfamilien, eller hypnotika. De kan skrives ut på resept og SKAL brukes som medisinering for å gjøre hverdagen lettere. Men om de brukes rekreasjonelt, da er det misbruk. Selv om de (mis)brukes av den som har resepten.
Og hva med om man ikke har resept, men har fått tak i noe av det ovennevnte og bruker dem for det de er ment for? Da er man strengt tatt over på narkotikalisten, selv om de også er godkjent som legemidler. Er det da å kalle for misbruk uansett, siden det er for narkotika å regne, og ulovlig?

Dette er noe jeg har tenkt litt på i det siste, men ikke klart å komme fram til min egen mening om definisjoner. Hovedsakelig er det alkoholen som gjør det vanskelig å finne definisjon, siden den liksom er omvendt av alle de andre.
På en måte vil jeg si at det bikker over til usunt om man føler at man MÅ ha noe for å fungere i hverdagen... men ja, hva om det man MÅ ha er lovlig? Nei, vet ikke hva jeg synes.

Helt generelt, mitt motto til det meste her i livet: Hvis det ikke er et problem, så er det ikke noe problem.

Edit, starten av posten her ble mer en diskusjon om bruk vs misbruk, men slutten ble mer relevant til diskusjonen tror jeg.
Sist endret av candela; 18. mai 2016 kl. 14:36.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
[klipp]
Har truffet endel rusmisbrukere, og det jeg tror går igjen er at de sier de ble glade i rusen. De nøt ikke rusen i gode venners lag eller på byen. De bare nøt rusen. Uavhengig av setting, uavhengig av timing. Der de fleste starter med å nyte rusen i godt lag feks på forsch før en skal på byen, der rusen er med på å løfte humør, selvtillit og gjøre en smooth så vet de fleste av oss at vi tar ut et "kortidslån" når vi ruser oss - renta skal betales dagen derpå med fylleangst og dårlig form. Andre vil bare fortsette hele helga. Hver helg. Og litt i uka også. Eller starter lørdagen med å reparere fra fredagen for å gjøre det samme på søndag...
Vis hele sitatet...
Jeg tror det ligger en del i det du sier om å bli glad i selve rusen. Et sunt forhold til rusmidler må inkludere å ikke skape seg et "forhold" til midlene. Å bruke dem for å forsterke/forbedre/forandre noe man liker kan være greit, men hvis de er, eller erstatter, noe man liker er man på feil spor. Å slutte med et middel skal være som å bruke andre sko en dag, ikke som å slå opp med kjæresten.
En relatert ting er at fokus må være på hva rusen gir som er positivt, og aldri bruke rusen for å fjerne det som er negativt. Å kose seg med rus er relativt ufarlig, men med en gang du bruker den til trøst eller medisin (inklusive reparasjon av bakrus) er du ute på farlig område.
Hvis du ikke kjenner deg selv godt nok til å vite når du er på feil vei, bestem på forhånd å ha hyppige dopfrie uker/måneder, og hold disse beinhardt. Hvis du får et sterkt sug etter et visst stoff under denne tiden, eller hvis første gang etter pausen føles som å komme hjem igjen til noen du elsker etter å ha vært borte fra dem en lang tid, rør aldri det stoffet eller dess slektninger igjen.
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Jeg tror det ligger en del i det du sier om å bli glad i selve rusen. Et sunt forhold til rusmidler må inkludere å ikke skape seg et "forhold" til midlene. Å bruke dem for å forsterke/forbedre/forandre noe man liker kan være greit, men hvis de er, eller erstatter, noe man liker er man på feil spor. Å slutte med et middel skal være som å bruke andre sko en dag, ikke som å slå opp med kjæresten.
En relatert ting er at fokus må være på hva rusen gir som er positivt, og aldri bruke rusen for å fjerne det som er negativt. Å kose seg med rus er relativt ufarlig, men med en gang du bruker den til trøst eller medisin (inklusive reparasjon av bakrus) er du ute på farlig område.
Hvis du ikke kjenner deg selv godt nok til å vite når du er på feil vei, bestem på forhånd å ha hyppige dopfrie uker/måneder, og hold disse beinhardt. Hvis du får et sterkt sug etter et visst stoff under denne tiden, eller hvis første gang etter pausen føles som å komme hjem igjen til noen du elsker etter å ha vært borte fra dem en lang tid, rør aldri det stoffet eller dess slektninger igjen.
Vis hele sitatet...
Dette var et godt innlegg, men jeg vil påpeke en ting. Vi mennesker; ihvertfall flertallet av oss som nyter rusmidler vil på ett eller annet nivå danne et forhold til rusmidlene dersom vi nyter de. Selv når man bruker de for å krydre en ekstra bra kveld gjør en det fremdeles for å gjøre kvelden bedre, trangen er dog ikke like stor som når en har større forbedringspotensial, eller befrielse fra negative ting.

Hvor setter man grensen på det å forsterke noe en allerede liker, og det å kurere noe en ikke liker? Ingenting vil være 100% perfekt, og ingenting vil være 100% negativt. Det er igjen et nyansespørsmål hver enkelt må ta med seg selv for å kunne bruke denne retorikken i det dagligdagse. Dette er for mange ganske vanskelig, og en vil oppleve at en er på grensen. Når man så er på grensen, rusmidler vil naturligvis få deg til å føle deg bedre midlertidig, men det kan være destruktivt for vanene dine, og det kan dytte grensen din lenger ned.

En ting til er jo dersom en kun krydrer det en allerede liker, om en har flotte kvelder ofte, er det da greit å dytte i seg rusmidler? Alle vet at en ikke skal dytte i seg rusmidler for ofte, dette er et usunt forhold og grensen for når det begynner å utgjøre en alvorlig trussel er individuell og en kjenner den ikke selv. Når man da tar dopfrie uker, måneder, kan en fremdeles ha et rusproblem selv om det ikke gjelder fysisk avhengighet. Dersom en aktivt tenker på rus i disse periodene bør en naturligvis slutte fordi det virker negativt, men hva om rusen faktisk spiller en positiv rolle i å forsterke hva en allerede liker, og en kun bruker det når man er glad - da ville det vel være naturlig å føle en trang for å gjøre det i disse periodene?

Jeg kan virke selvmotsigende flere steder i posten, men det er kun for å få frem poeng. Jeg har bare tenkt fritt og skrevet samtidig. Poenget jeg prøver å få frem er at ''et sunt forhold til rus'' er så mye mer komplisert og individuelt enn noen av oss klarer å få frem, og for å kunne komme med en simpel ''fasit'' bør en egentlig ha lange studier og kompetente mennesker til å skrive en bok, eller evaluere hvert menneske individuelt.
Bra skrevet, og du har sikkert rett i at det ikke finnes en "fasit" eller noe som fungerer for alle. Hvis det hadde vært enkelt hadde folk ikke falt ned i avhengighet og missbruk.
En gjenganger hos de som missbruker er akkurat det at de bruker stoffet (eller maten, eller gamblingen, eller hva de nå missbruker) for å komme unna noe. Jeg har selv aldri brukt noe sterkere enn koffein (og har gjort en poeng av å ikke bli avhengig - hvis jeg noensinne har følt "å, så godt det skulle vært med en koffeindrikk nå", har jeg bevisst unnlatt å drikke den), men jeg har lest mye om stoffer og missbruk, da jeg interesserer meg for psykologien bak.

Jeg har hatt en opplevelse der jeg selv har kjent på hvor mye sterkere virkning en avhengighetsskapende aktivitet har når man tynges ned av noe:
Det er kjent blandt fallskjermshoppere, at hopping kan være avhengighetsskapende. Jeg har hoppet fallskjerm siden 2009, og gjør det vanligvis bare for mestringens og nytelsens skyld. Når jeg hopper ut av flyet, slutter alt annet i verden å ha noen betydelse eller mening, og jeg eksisterer helt i øyeblikket. Det er en flott følelse, som jeg forstår at mange rusmidler også gir på forskjellig måte.
En dag hadde jeg kranglet med kjæresten, og tankene på dette tynget med på vei opp i flyet. Når jeg hoppet ut, var det som å ta en vaskefille og fullstendig tørke vekk de mørke tankene på et øyeblikk, og denne store kontrasten og skiftningen i humør gjorde hoppet til en mye sterkere opplevelse, selv om gleden jeg fikk av å hoppe ikke var sterkere enn ellers.
Jeg tror det er denne typen opplevelser med rusmidler som gir høyest risiko for avhengighet. Alt fra sigaretten som tar vekk den evig tilstedeværende hverdagsstressen for en kort stund, til heroinet som tar vekk hverdagen og pakker deg inn i en koselig dyne av ingenting. Og ettersom missbruket ofte fører med seg egen dritt oppå lasset av det du har fra før, blir det en enda større lettelse å fortsette bruken. Til slutt har hjernen tilpasset seg så til den grad at du trenger stoffet for å fungere normalt.

Dr. Gabor Maté har arbeidet med rusavhengige under mange år, og hans idéer, sammen med mye lesing på rus- og rusrehabiliteringsforum har formet mye av min forståelse av avhengighet. Interessant forelesning (obs: lang): https://www.youtube.com/watch?v=E20ByfEHeZw
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg vil si jeg har et ganske greit og sunt forhold til rus, jeg startet å røyke hasj for ca 3år siden, det første året da jeg starta røykte jeg nesten hver dag til jeg fikk meg kjæreste. Hun viste jeg røykte og sa at hun ikke hadde noe i mot det.
Men jeg bestemte meg for å slutte med røykingen hver dag og startet heller med og kjøpe meg et par gram som jeg kunne slappe av for meg selv et par dager med, de siste 2 årene har jeg kjøpt 4 ganger, og tatt en joint med et par kompiser en sjelden gang.
Så at jeg har tilgang til rusmidler hele tiden, men heller tar og kjøper når jeg føler selv jeg har fortjent det ser jeg på som et sunt forhold til rus. Har også prøvd en MDMA og LSD, men har bestemt meg for at det skal gå noen år før jeg prøver det igjen
Sitat av sweetgraphic Vis innlegg
Hva er et sunt forhold til rusmidler og hvor ligger grensene?stoffer/mengder/hyppighet?

Er for tida veldig interessert i narkotiske stoffer og vil gjerne ha deres innblikk og meninger i forhold til disse spørsmålene.
Vis hele sitatet...
Det eneste sunne forholdet til rusmidler er å unngå de totalt.

Grønnsaker, fisk, frukt, lyst kjøtt, trening, rikelig med frisk luft er den beste "rusen" du kan få. Den varer dessuten livet ut og gir deg et rikere liv enn en kortvarig flukt fra tilværelsen.