Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4374
Hei.
Har kjøpt meg et av disse http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/...ingsur-350072/ men klarer ikke og få dette til og virke. Noen som kan hjelpe meg med hvordan dette skal kobles? Har lagt opp kabel fra en ledig 10a sikring og inn nede på venstre side av tidsuret. Har deretter koblet ledningen fra utelyset den skal styre inn på høyre side nede. Har prøvd og bytte alle lederne mellom de 3 kontaktpunktene som er nede uten at det hjelper noe. Når jeg prøver og overstyre timerfunksjoben manuelt hører jeg et rele slå inn. Men fortsatt kommer det ikke noe strøm til utelyset.

Hvis jeg måler med et multimeter på en av lederne som går fra sikringen og den andre på en av de 3 kontaktpunktene til høyre får jeg ca120v når releet slår inn og 0v når det ikke er inne. Måler jeg mellom de kontaktene til utelyset får jeg 0v samme hvilken av de jeg måler på. Både med releet slått inn og ut.

Har foresten den digitale.

Noen som er litt elektrokyndig som kan hjelpe meg litt?
For meg ser det ut som du skal ha forsyningsspenningen inn nederst til høyre. Releet er jo helt tydelig på venstre side, og det er det som slår inn når tiden er ute/ikke ute. Har du ikke lest monteringsanvisningene? Husk også at du trenger en fase inn på releet, den henter ikke 230v internt.

Jeg gjetter at dette er korrekt (vedlegg). Lampen vil skru seg av etter en gitt tid.
Enig med wanna-b! Det må bli riktig
Trådstarter
Jeg har det digitale uret ikke analoget som er på bildet. Altså jeg har artikkelnr 350073.
Spenning inn på 1 og 2.

Brun videre inn på nr 4. (1 og 4 skal med andre ord være koblet ilag med en kabelstump)

Blå direkte til lampe.

Og så kobler du den brune som går til lampen, enten inn på 3 eller 5, alt ettersom om du ønsker at lyset skal være på eller av, når tidsuret er aktivert.
Sist endret av Blackkoz; 27. mai 2012 kl. 13:21.
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Noen som er litt elektrokyndig som kan hjelpe meg litt?
Vis hele sitatet...
Det står trykt koblingskjema på siden av tidsuret. Hvis du er så lite kyndig bør du holde deg langt unna spenninger som overstiger 12V!
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Spenning inn på 1 og 2.

Brun videre inn på nr 4. (1 og 4 skal med andre ord være koblet ilag med en kabelstump)

Blå direkte til lampe.

Og så kobler du den brune som går til lampen, enten inn på 3 eller 5, alt ettersom om du ønsker at lyset skal være på eller av, når tidsuret er aktivert.
Vis hele sitatet...
Funker nå kjempebra. Det "koblingsjemaet" som står på siden er skrap. Viser ikke mye. Det som var "feilen" var at jeg trodde at en av fasene var koblet internt inne i uret. Noe som for meg ga mye mer mening. Hadde de ført på at jeg måtte føre den ene fasen videre med en lask hadde ikke dette vært noe problem.
Vel - både koblingsskjemaet som er "støpt" på fremsiden, og det som er trykt på siden er faktisk helt kurante koblingsskjemaer som i utgangspunktet ikke skal gi noe tvil om hvordan det er/skal kobles, så å kalle det skrap bare fordi du ikke forstod hvordan det skulle kobles blir vel en smule arrogant, men hey.
For å si det sånn; Hvorfor skulle det ha vært et koblingspunkt der, hvis fasen likevel var koblet internt? Det er nå min tankegang.
på heltid
iSkurk's Avatar
ahh, aldri vist hva det der var før nå! har en sånn et sted i huset jeg drev og tulla med når jeg var liten.
Sorry for offtopic
Helt korrekt koblingskjema på siden der ja, som ikke kan missforståes, og skjønner man ikke det har man INGENTING i et sikringsskap og gjøre, det er helt sikkert! sorry men sant..
Grunnen til at man ikke kjører koblingen internt, er at man ofte bruker slike ur til å styre 12 eller 24 volt.
Da fungerer det dårlig at man har ene fasen fra 230v på ene klemmen. Og hva skulle så den andre klemmen være til? :P