Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 8103
Dagbladet.no

En av grunnene til at homofile ikke har kunnet gi blod før er fordi sex mellom menn vil gi økt risiko for hepatitt og HIV. Men om man tar grundige helsesjekker før evt bloddonasjon så er jo ikke dette ett problem. Det er jo ikke alle homofile som har sykdommer - langt derifra. Noe som kan være en annen grunn er at de kanskje tror man kan smitte en legning via blodet. En kamerat av meg skulle donere blod men fikk beskjed om at siden han var homofil hadde de ingen bruk for blodet hans.

- Venstre mener ikke at det er en menneskerett å skulle gi blod, og det bør generelt være strenge helsemessige krav til alle blodgivere. Men alle bør ha rett til en individuell vurdering av egnethet som blodgiver, uavhengig av seksuelle preferanser. Dermed må Norge følge etter Sverige og avslutte en diskriminerende og utdatert blodgiverpraksis overfor menn som har sex med menn, skriver Venstres landsstyre i sin uttalelse.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er kjempebra. Noen som er enige? Uenige? Kjør debatt!

(Men spar meg for homofobiske kommentarer, da kan du like gjerne la vær å si noe.)
Hva er det å diskutere? Venstre har helt rett. Systemet er tregt å forandre.
Det er alltid noen som mener noe annet. Du har rett i at systemet er tregt å forandre, spesielt homopolitikken, men virker som den og begynner å få fortgang. Det er noe vi trenger.
Ikke oppfatt meg som pirkete og negativ, men hva vil du faktisk oppnå med diskusjonen? Bare en diskusjon i seg selv? Eller har du sterke meninger i saken utover «enig»?
Finnes det egentlig noen som er motstandere av dette forslaget? Selv KRFu er jo for det.
> Om ein person har friskt og brukbart blod, bør denne personen få lov å donere blod.

Har du hepatitt, får du ikkje donera blod, det gjelder om du er homofil eller hetero.
Har du aids, --- || ---

Det er mangel på blod. Venstre har 100% rett her. Dette er undertøystørke på sundagslova omatt.
Hadde ikke tatt imot blod fra en homofil. nuff said
Sitat av Almenning Vis innlegg
Hadde ikke tatt imot blod fra en homofil. nuff said
Vis hele sitatet...
Så, om det ville vært valget mellom å risikere å dø, eller ta imot blod fra en homofil, ville du heller risikert å dø?
Jeg har mine tvil om at du faktisk har tatt den avgjørelsen i et sånt moment, men greit.

Selv forstår jeg ikke hvofor det skal være noe forskjell, blodet blir jo testet uansett...
Sist endret av Volch0k; 7. desember 2009 kl. 05:27.
Når man vet at en hiv-test ikke gir sikkert svar før rundt 3/4 mnd etter første test, hvorfor gamble? Handler om og begrense feilmarginene/risikoen, ikke å diskriminere. våkn opp sier jeg bare...
Det snodigste er vel egentlig at de ikke tester blodet for narkotika når du donerer. Skulle tro prosedyrene rundt sånt var striktere enn de er.
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Når man vet at en hiv-test ikke gir sikkert svar før rundt 3/4 mnd etter første test, hvorfor gamble? Handler om og begrense feilmarginene/risikoen, ikke å diskriminere. våkn opp sier jeg bare...
Vis hele sitatet...
Og de bruker blodet før det er ferdigtestet?
Blod er ferskvare og kan lagres i maksimalt tre uker såvidt jeg vet.
Fortsatt, de tester vel blodet, så venter på at alle resultater er ferdige før de evn blir donor?
Det skjer gjennomgående testing av blodet før noen får bli donorer, ja, men den perioden er betydelig kortere enn 3-4 måneder. Etter det skjer det kun overfladisk testing etter visse blodoverførbare sykdommer (hepatitt, HIV osv.) hver gang du donerer.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Og om du har sex én gang i mellomtiden så er testene verdiløse mtp. f.eks. HIV-test.

Misforstå meg rett, jeg er for forslaget, men ikke uten at man med sikkerhet kan unngå slike tilfeller som dette.
Sitat av FomleFant Vis innlegg
Og om du har sex én gang i mellomtiden så er testene verdiløse mtp. f.eks. HIV-test.

Misforstå meg rett, jeg er for forslaget, men ikke uten at man med sikkerhet kan unngå slike tilfeller som dette.
Vis hele sitatet...
Det blir de jo uansett om du er homofil eller ikke. (Ja, det er 'større' sjanse når man er homofil)
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Det blir de jo uansett om du er homofil eller ikke. (Ja, det er 'større' sjanse når man er homofil)
Vis hele sitatet...
akkurat, derfor regelen

Sitat av Volch0k Vis innlegg
Og de bruker blodet før det er ferdigtestet?
Vis hele sitatet...
ja, fordi det finnes ikke en testmetode som screener hiv blod kjapt nok før blodet er ubrukelig..
Æææsj!!!, Jeg vil ikke ha homseblod om jeg blir hardt skadet og trenger det... Tenk om jeg blir homse selv da!??!?!111
Sitat av Pope Vis innlegg
Æææsj!!!, Jeg vil ikke ha homseblod om jeg blir hardt skadet og trenger det... Tenk om jeg blir homse selv da!??!?!111
Vis hele sitatet...
greit og la folk vite om du er ironisk eller ikke??
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Pope Vis innlegg
Æææsj!!!, Jeg vil ikke ha homseblod om jeg blir hardt skadet og trenger det... Tenk om jeg blir homse selv da!??!?!111
Vis hele sitatet...
Jaa, zomg azz!1!!111en.

Dog, hvis jeg hadde fått HIV fra en blodoverføring, hadde jeg blitt temmelig forbannet.

Jeg er ikke helt sikker på statistikken her, og jeg gidder ærlig talt ikke tråle nettet rundt på jakt etter den, men dersom andelen HIV er merkbart større i homofile bør disse ikke få lov til å gi blod, eller i det minste gjennomgå grundigere testing dersom dette lar seg gjøre.

Det kan virke diskriminerende, men det er ærlig talt bedre enn masse folk som ender opp med AIDS på grunn av "homoblod".
Antallet HIV positive i Norge er ikke spesielt høyt. Sett at omtrent 3 % av befolkningen er homofile, med en befolkning på 4 500 000 stk, med ca. 1200 HIV positive homofile, det blir rett under 1 % HIV positive homofile i Norge. Jeg skal innrømme tallet er litt høyere enn hos resten av befolkningen, men det er såvidt meg bekjent ikke lov å donere blod viss man skifter seksuell partner for ofte, det øker jo også risken for den type sykdommer.

Jeg hadde tatt i mot blod fra en homofil person, grunnet jeg tror helsevesenet vil screene tilstrekkelig for slikt, både på homofile og andre, at jeg tar sjansen.

Kilde

(tallene om antall homofile og befolkningen i Norge er tatt litt på måfå, Correct me if I'm wrong)
Ok, det er det dummeste. Hvorfor i helvete skal ikke homofile få gi blod? Bare fordi du blir tiltrukket av gutter betyr ikke at det er noe galt med deg, eller kjøttet eller blodet ditt!
Selvfølgelig skal de få lov å gi blod!
Tror ikke du blir homofil av å få blod fra en homo, og de som virkelig trenger det blodet for å overleve, godtar vel litt homofili...
Hva skjer med samfunnet egentlig?

Og for de som lurer, jeg er ikke homofil
Sist endret av fulloggal; 7. desember 2009 kl. 08:19.
Vil tro de tar i bruk all nødvendig testing (håper ihvertfall det) så da er det selvfølgelig helt greit.
Så lenge alle svarer sant på skjemaene de må fylle ut er det heller ikke noe problem.
Sitat av apx500 Vis innlegg
Vil tro de tar i bruk all nødvendig testing (håper ihvertfall det) så da er det selvfølgelig helt greit.
Så lenge alle svarer sant på skjemaene de må fylle ut er det heller ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Les tidligere svar.. all nødvendig testing er ikke nok, derfor de eliminerer sannsynligheten.. er langt fra kun homofile som ikke får gi blod, gjelder MANGE flere grupper en du tror, till og med deg selv? ja faktisk
Vet det er mange grupper som ikke får gi blod.
Tilstrekkelig testing er kanskje ikke bra nok, men det er vel bare å innføre karantene på blodet å ha oppfølging med blodgiver? Skal det være en menneskerett å gi blod følger ansvar med også...
jepp, derfor det er karantene tider, feks har du vært i malarialand, er det feks 3 års karantene. ikke fast sexpartner=nei takk også..
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
jepp, derfor det er karantene tider, feks har du vært i malarialand, er det feks 3 års karantene. ikke fast sexpartner=nei takk også..
Vis hele sitatet...
Eller som homfil i Sverige: Hatt sex det siste året? Neitakk
Vært i England fra 1980-1996? Neitakk
Over 70? Neitakk
Piercing i tunga? Neitakk

Det er absolutt mange som blir utestengt fra blodgivning. Og jeg er helt enig i at det ikke skal være en "menneskerett" å gi blod som db skriver. Blodgivning skal man gi til fordel for de som skal ha blodet, og vist helsemyndighetene vurderer blodet ditt som for risikofullt så får man finne andre måter å hjelpe andre på...

Det at homofili derimot skal ekskluderes automatisk, bare fordi de er homofile er likevel galt. Kanskje det er en blodkristen homofil i sølibat?
Kanskje det er en blodkristen homofil i sølibat?


er ikke det en helt vanlig prest?? :P
Jo, en homofil prest.
Denne diskusjonen blir egentlig litt rar, så klart skal homofile få gi blod. Derimot så blir dette mer en diskusjon om det er nokk testing på blodet. Personlig vil jeg si det slik:

Har vi for lite blod, la homofile få donere.
Har vi nokk blod, da kan vi gå for "føre-var"-prinsippe og generelt ikke la folk som har høyere risiko få lov å gi blod. (homofile, folk som skifter sex-partner, folk som har vert i risiko land, osv).

Det er ingen grunn til å lagre ekstra blod om det fører til at det bare "går ut på dato", da er det bedre at vi strammer inn reglene for testing og hvem som får gi. Derimot om vi har vi for lite, fortsett med strenge tester, men tenk litt mer på viktigheten av å kunne gi blod til dem som trenger det, istedefor "føre-var"-prinsippet. Vil tro at det er bedre å få HIV/AIDS enn å dø av blod mangel.

Det er som sagt ingen grunn til å ikke la homofile som en gruppe få gi blodoverføring, men har vi nokk blod så er det ingen grunn til å ikke sortere ut det minst risikofylle blodet.
Dette handler jo ikke om diskriminering av homofile, eller frykten for at homofili spres via blodet. Dette har vært et rasjonellt forbud, og det kan faktisk fremdeles argumenteres for å opprettholde denne regelen. Dersom du har analsex med en hiv-smittet person er det langt større sannsynlighet for å bli smittet selv, enn om du har vaginal sex med samme person. Siden homofile av praktiske årsaker "tvinges" til analsex i større grad enn heterofile, har det vært en langt større spredning av hiv blant denne gruppen, enn noen andre (eksluderer hiv-2 i denne sammenheng).

Og nå har det seg også slik at blod har en svært begrenset holdbarhet, samtidig som en hiv-test tar minst 3 uker. Det er med andre ord umulig å sjekke selve blodet for hiv ved donasjon, så selv om du gjennomfører en negativ hiv-test, er det fullt mulig å bli smittet av hiv i mellomtiden, før du faktisk skal donere blod. Dermed har man vært nødt til å luke ut de gruppene som har størst sannsynlighet for å bli smittet.

Med det sagt så burde det selvsagt være tilstrekkelig å ha kun én sex-partner, sålenge begge to har avgitt negativ hiv-prøve. Så selv er jeg helt klart for å endre forskriftene, det tror jeg ikke så mange er uenige i.
Sist endret av Jarne; 7. desember 2009 kl. 11:05.
Blod er Blod. enkelt og grett, det at du er Homo ligger i Hjernen ... Større mulighet for sykdom, men trur du ein så har HIV går for og gi blod bare på Pure Faenskap?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av zenzen0 Vis innlegg
Sett at omtrent 3 % av befolkningen er homofile

(tallene om antall homofile og befolkningen i Norge er tatt litt på måfå, Correct me if I'm wrong)
Vis hele sitatet...
Mener å huske at en eller annen foredragsholder på grunnskolen en gang tilbake i tiden sa det var ca 10% ??? Uansett virket 3% ganske lavt.
Sitat av Trondvn Vis innlegg
Blod er Blod. enkelt og grett, det at du er Homo ligger i Hjernen ... Større mulighet for sykdom, men trur du ein så har HIV går for og gi blod bare på Pure Faenskap?
Vis hele sitatet...
Hiv er som regel asymptomatisk i flere år etter smitte, og faren ligger jo i at en ofte ikke er klar over at en er smittet.
Sitat av Jarne Vis innlegg
Hiv er som regel asymptomatisk i flere år etter smitte, og faren ligger jo i at en ofte ikke er klar over at en er smittet.
Vis hele sitatet...
Blir jo sjekket anyways? Får jo ikkje bare beskje om og gå vekk her fra pga du er Homo, I guess du får beskje at du ikkje kan bli giver pga du har Hiv? Og om det er krenkende? Ja, la gå da er du fintfølende på kritikk..
Sitat av Dagblah
Bakgrunnen for forbudet som eksisterer i dag, er at sex mellom menn gir økt risiko for hepatitt og HIV. Antistoffene mot disse sykdommene er imidlertid alltid sporbare i blod i løpet av 3 måneder etter smitte, og i svært sjeldne tilfeller opp mot et halvt år.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt saken sånn vitenskaplig sett. Her sitert fra artikkelen, er det da snakk om denne risikoen for at man tar imot blod fra en som har blitt smittet og det enda ikke er gått disse 3 mnd som er greien?

Sitat av Sio Vis innlegg
Mener å huske at en eller annen foredragsholder på grunnskolen en gang tilbake i tiden sa det var ca 10% ??? Uansett virket 3% ganske lavt.
Vis hele sitatet...
Det finnes jo ingen statistikk på dette. Folk holder det stort sett for seg selv. LLH kan sikkert gi et estimat på dette. Noen prøver å estimere det fra antall medlemmer i LLH eller antall homofile registrert i partnerskap eller ekteskap, og da vil du få 2-2500. Hvis vi sier at det er 1% homofile i Norge, er tallet 20 ganger høyere enn medlemstallet, eller 2% gir 40 ganger medlemstallet osv. Uansett, det er ikke snakk om at det er flere enn 5% i hvertfall.
Sitat av Trondvn Vis innlegg
Større mulighet for sykdom, men trur du ein så har HIV går for og gi blod bare på Pure Faenskap?
Vis hele sitatet...
Det er et interessant spørsmål. Å gi blod handler i stor grad om tillit. Tillit til at folk svarer ærlig på det spørreskjemaet om seksuell atferd, bruk av rusmidler og annen risiko. Både for heterofile og homofile handler det om at helsevesenet stoler på at folk ikke lyver. Hvorfor skulle de vel det, all den tid det er frivillig og ulønnet å donere blod? Hvorfor skal en homofil som er testet to ganger med 4 måneders mellomrom lyve om risikoatferd i mellomtiden? Fordi han har så lyst på den gratis koppen? Man kan få den uansett hvis man spør pent, har jeg hørt rykter om.
Sitat av luni Vis innlegg
Det er et interessant spørsmål. Å gi blod handler i stor grad om tillit. Tillit til at folk svarer ærlig på det spørreskjemaet om seksuell atferd, bruk av rusmidler og annen risiko. Både for heterofile og homofile handler det om at helsevesenet stoler på at folk ikke lyver. Hvorfor skulle de vel det, all den tid det er frivillig og ulønnet å donere blod? Hvorfor skal en homofil som er testet to ganger med 4 måneders mellomrom lyve om risikoatferd i mellomtiden? Fordi han har så lyst på den gratis koppen? Man kan få den uansett hvis man spør pent, har jeg hørt rykter om.
Vis hele sitatet...
Sant så sant. Ingen vits og lyve
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
greit og la folk vite om du er ironisk eller ikke??
Vis hele sitatet...
Jeg håper du tuller?
Det er nok mer enn 3% homofile i Norge. Mener tallet skal ligge mellom 5 -10% pluss at det er nok noen i skapet også. Det er vanskelig å få ett konkret tall på en legning. I sosialkunnskapboka mi på vgs sto det at 1 av 11 er enten homofil, lesbisk eller bifil. (Ikke den 16-års fasen)

Synes dette er på tide ihvertfall. Egentlig burde dette vært gjort tidligere spør du meg. En homofil kamerat av meg hadde blodtype 0+ eller 0- (husker ikke hvem av de som er mest "sjelden") og ville donere blod. Når han henvendte seg til blodbanken fikk han bare beskjed om at de ikke hadde noe bruk for hans blod selvom det var denne blodtypen de etterlyste mest.
Jeg er forsåvidt helt enig i at homofile bør kunne gi blod dersom etterspørselen er større enn forbruket, dog tror jeg det muligens vil være hensiktsmessig å kontrollere forholdene noe sterkere ved slike blodtransaksjoner.

Hvis vi tar en titt på statistikken rundt dette (Hentet fra SSB), så ser vi at i 2007 så ble 77 stykker smittet via homoseksuelle forhold. Dette høres kanskje ikke så mye ut, men når man setter det opp mot 141 tilfeller som har relasjon til hetroseksuelle forhold, så ser man en relativt sterk sammenheng.

Hvis vi i denne omgang ser bort fra grunnlag som sprøytemissbruk og ukjente grunner: ser vi at homoseksuell adferd står for over 1/3 av smittespredningen, til tross for at de kun består av rundt 1/11 av befolkningen. Med andre ord, nesten fire ganger så stor smittefare. Og denne oversikten tar ikke engang utgangspunkt i at de fleste smittetilfellene er blandt menn (oversikten viser kun homoseksuelle forhold, hvilket inkluderer kvinner).

Er jeg for å kunne tilrettelegge det, ja - men muligens med litt sterkere kontroll. Det være sagt er så godt som ingen smittet via blodoverføring, noe som gir en sterk indikasjon på at kontroll og rutinene blir fulgt opp nøye. Så om det egentlig er noen stor trussel at de doner blod, er vel kanskje oppskrytt?
Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis vi tar en titt på statistikken rundt dette (Hentet fra SSB), så ser vi at i 2007 så ble 77 stykker smittet via homoseksuelle forhold. Dette høres kanskje ikke så mye ut, men når man setter det opp mot 141 tilfeller som har relasjon til hetroseksuelle forhold, så ser man en relativt sterk sammenheng.
Vis hele sitatet...
Dette er selvfølgelig bare de som har fått det påvist. Skal jeg spekulere litt, så vil jeg anta det er veldig mange heterofile som ikke vet de er smittet, rett og slett fordi de ikke har testet seg. Jeg tror mange anser det som en minimal risiko for heterofile, og jeg har hørt om leger som spør "Hæh, hvorfor det?" når heterofile spør om HIV-test. (Ja, de burde fått skjenn.) Kampanjer og on location-testing retter seg stort sett bare mot homofile menn, og de fleste homofile jeg kjenner er veldig flinke til å teste seg for det meste flere ganger i året, i motsetning til mine heterofile bekjentskaper som holder seg til klamydiatesting.

Ikke at jeg tror prosentandelen heterofile HIV-rammede vil overstige de homofile av den grunn, bare et liten apropos.

Ps. Vaksine mot hepatitt B er forresten gratis for menn som har sex med menn.
Hadde blitt forbanna om jeg hadde blitt fortalt at jeg ikke kan redde liv fordi jeg er homofil.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hadde blitt forbanna om jeg hadde blitt fortalt at jeg ikke kan redde liv fordi jeg er homofil.
Vis hele sitatet...
Hadde blitt forbanna om jeg hadde blitt fortalt at jeg har fått AIDS fordi en homofil ville redde liv.
Sitat av sofa Vis innlegg
Hadde blitt forbanna om jeg hadde blitt fortalt at jeg har fått AIDS fordi en homofil ville redde liv.
Vis hele sitatet...
Hadde du blitt forbannet hvis du fikk HIV (ikke AIDS, sjekk ut forskjellen) fordi en heterofil ville redde liv?
Når ble noen sist smittet med HIV via blodoverføring i Norge da?
Sitat av luni Vis innlegg
Hadde du blitt forbannet hvis du fikk HIV (ikke AIDS, sjekk ut forskjellen) fordi en heterofil ville redde liv?
Vis hele sitatet...
Tror nok hvem som helst hadde blitt forbannet hvis de hadde blitt smittet av hiv etter en blodoverføring, uavhengig av legningen til smittekilden. Det er blodbankenes ansvar å sørge for at blodet man får er rent, og det er nok uansett i den retningen enhver kritikk ville blitt rettet mot i slike tilfeller. Det er bedre at slike sikkerhetsregler er litt for strenge enn motsatt, mener nå jeg.

Men akkurat dette sikkerhetstiltaket er nok modent for å bli fjernet uansett.
Sitat av luni Vis innlegg
Hadde du blitt forbannet hvis du fikk HIV (ikke AIDS, sjekk ut forskjellen) fordi en heterofil ville redde liv?
Vis hele sitatet...
De fleste ville skjønt at dette var en glipp, uten å følt et behov for å påpeke den.
Sist endret av sofa; 7. desember 2009 kl. 20:41.
På spørsmålet "bør homofile få gi blod" svarer jeg med et spørsmål: Bør vi la innvandrere jobbe som politi når vi vet at størst prosentandel av blind vold utføres av samme folkegruppe?

Det er ikke snakk om fakta her. Blod kan testes - positiv eller negativ. Det er systemet som trenger en test.
Kunne jo f.eks vært kvalitetsmerking av blodet.
Da kan blod fra de tryggeste gruppene bli brukt først ved behov og blod fra persjoner med større risiko brukt som en siste sjangse. Det er vel bedre å øke risikoen litt ved en nødsituasjon enn att man ikke får det blodet man trenger. Smittefaren er vel ganske minimal uannsett så lenge det føres nøye kontroll.