Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 8044
Sitter og leser på diverse kommentar felt på nyhetssaker fra vg eller dagbladet. Jeg sitter igjen med en ekkel følelse av alle rasistiske holdninger som folk klarer og lire av seg i et kommentarfelt. Det virker som dem fleste er enige og rett og slett hater innvandrere. Ser mange har utdanning fra livets harde skole og pattaya som ferie mål. Men virker som en del oppegående personer er enige
Er dette holdninger som er vanlige i Norge nå?
Ikke muldyr :=D
17 9
Mulig det er mer en effekt av at avisene har bedrevet bedriten moderering (sletter ting på måfå uten forklaring, tilbakemelding, eller sporbarhet), slik at de som gidder å bruke tid på å kommentere, er mennesker som ikke anser det som et problem om kommentarene deres slettes.
Hos noen, ja.

Det er vel ikke akkurat evolusjonens kakepynt ei heller det brede snittet av Norge du treffer der. Det blir jo ett ekkokammer, hvor alle innlegg som går imot konsensus blir nedstemt til de ikke vises. Men heller at disse tastatur-gladiatorene holder seg der og til sine respektive nettfora enn sprer seg over hele nettet og ut i den virkelige verden.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ikke på langt, langt nær så vanlige som kommentarfelttapere får det til å virke. Det er beklagelig, men dette handler stort sett om folk som ikke har bedre å gjøre og er redde for at de slemme innvandrerne skal stjele trygden de snylter til seg, og som tilsynelatende stadig utgjør større andel av disse feltene. Dette er ikke nødvendigvis fordi de øker i antall, men fordi normale folk har gitt opp for lengst.
Store deler av den politiske diskusjonen i Norge er blitt et stort rot. Både fra venstre og høyre-siden i politikken. Ekstremister på hver side av det politiske spekteret er trist nok de som roper høyest og som ødelegger for de fleste fornuftige av oss. I min mening, da.
Det er tross alt deler av flyktning og innvandrings-situasjonen som skal kunne kritiseres uten at man skal bli kalt rasist for det, samtidig som det også er noen som visstnok helt glemmer at dette er mennesker og spyr ut de mest forkastelige greiene de kan tenke på. Men mange nordmenn er nesten kun tøff bak tastaturet - der kan de trygt lire fra seg alt hatet og frustrasjonen de føler uten noen direkte konfrontasjon eller konsekvens av det. De kan mobbe og baksnakke folk de kjenner eller ikke kjenner på sosiale medier, mens de i virkeligheten sikkert aldri kunne drømmet om å stå for de forkastelige meningene sine og si det direkte til noen.
Enig i at det er færre enn det kan virke som. Men jo, jeg tror slike holdninger har blitt vanligere de siste årene. Jeg merket et skifte for et par år siden og jeg synes det har eskalert. Kommentarfeltene har nok sin del av skylden, og en tøffere tone fra offentlig hold er til dels med på å legitimere det. Men dette er jo strømninger man har sett i andre europeiske land lenge, så man har vel sett det komme en stund. Jeg synes det er skummelt.
Jeg tror det dreier seg om intertekstualitet og pyloglossia. Det er skrevet i en sammenheng, det er blitt tillatt å ta kraftig til ordet.

For 1 år siden var det motsatt. Kom noen som helst med en negativ kommentar om flyktninger, ble de flamet til de grader i kommentarfeltet. Det later som at folk ikke orker å svare lenger, man har tatt inn årene og annerkjent at diskursen er en helt annen. Det nytter altså ikke å engang komme med konkrete fakta, selektiv persepsjon eksisterer i høyeste grad.
Det søppelet folk skriver på modererte fora i Norge er ingenting. Les f.eks kommentarer i filippinske nettaviser og bli sjokkert
Sist endret av caperno; 9. desember 2016 kl. 10:33.
Joda, men nå er kanskje ikke de som sitter å kommenterer under VG og Dagbladet repressentativt for befolkningen. Det er gjerne de samme bitre merkelige lettere retarderte menneskene som bruker fritiden sin på å skrive latterlig idiotiske innlegg under nettavisartikler. Nå tror jeg også at det er mer vanlig å ha slike syn i Norge enn hva folk liker å tro. Folk er bare mer redd i virkeligheten for å dele sine syn fordi det blir i dagens samfunn møtt av nådeløs kritikk. Men på vg's kommentarfelt derimot, en plattform hvor de trangsynte sirkelrunkerne finner likesinnede og ivrer opp hverandre til det blir nærmest en konkurranse for å poste det drøyeste, der blomstrer det opp ugress.

Jeg tenker at det er flere som er rasister i Norge enn man liker å tro, men det ser verre ut enn det er om man ser i kommentarfelt.
Jeg mistenker dessverre at det er sparsomt møblert oppi hodene til de fleste slike kommentarfeltrasister. De mangler ikke bare forståelse om kultur og religion; de mangler også kunnskap om samfunnet, lovverket, og... internett. Nå, nettaviser skjønner de. Det er en digital versjon av blekka fra kiosken. Facebook skjønner de, for det er laget for alle. Så da oppdager de plutselig at det er en arena der de kan ytre seg, og når de har funnet den slår de seg fornøyde til ro. Litt mer oppegående sjeler har imidlertid en større aksjonsradius på nettet. Når man oppdager at kommentarfeltene er håpløse, så forflytter man seg bare til en triveligere plass hvor man føler at man passer inn. En og annen korsfarer blir kanskje igjen i kloakken for å tale trollene utrettelig imot, men vi andre gidder ikke å gjøre det der til en livsstil. Å skrive en kronikk krever at du klarer å uttrykke mer enn to sammenhengende setninger, mens å finne et litt mer oppegående debattforum krever at man utforsker nettet litt. Dette er ikke høye krav, men kommentarfeltrasistene evner ingen av delene. Det er derfor nærmest en matematisk nødvendighet at de mest tilgjengelige arenaene må henfalle til å bli et søppelhøl. Det eneste sjokkerende er igrunn hvor tarvelig vår sivilisasjons minste felles multiplum er. Hvorvidt det er mer å tjene på å hakommentarfeltene som en plass hvor idiotene kan rase fra seg, eller om det er bedre å stenge de har jeg ikke kompetanse til å besvare. Men én ting vet jeg: Det er ingen vits i å lese de.
Jeg tror det er et resultat av at media har polarisert debatten om innvandring til at man er rasist om man stemmer FRP, og er et menneskekjært og herlig menneske om man stemmer venstre. Jeg anser meg selv som en rasjonell person, men de gangene jeg har forsøkt å engasjere meg i diskusjoner om innvandring på facebook, så er det jeg som møter de ekstreme på den andre siden av spekteret. Når man blir kalt rasist for det minste snev av kritisk tenkning ift. innvandring, så er dette noe som skaper ekstreme holdninger på den andre siden.

Dette går begge veier, de ekstreme på venstresiden blir mer ekstreme av å lese rasistiske idiotkommentarer. Og igjen, de ekstreme på høyresiden blir mer ekstreme av å bli kalt rasist på feilaktig grunnlag. Folk må begynne å diskutere for å forstå istedenfor å vinne.
ArbeidsledigProletar
Den mest skremmende effekten er jo at de tror at deres meninger er akseptable og en del av hva den jevne nordmann mener. De får aksept for søppelet sitt der, og "hele Norge" ser det jo, er jo tross alt de største avisene.

Så i deres hode er de nå godt planta "innafor" hva som er akseptabelt, men realiteten er jo ganske annen.

Min frykt, om jeg skal kalle det det, er at disse kommentarfeltene avler aksept for retarderte uttalelser og meninger om innvandring. Det trenger jo ikke ha noe rot i virkeligheten det de spyr ut, men der er det konsensus at alle muslimske menn vandrer rundt og voldtar. Når de ikke voldtar, driver de med vinningskriminalitet og gifter seg med norske blondiner som de har på bakrommet som sexslaver/babyfabrikker.
Sitat av simchris Vis innlegg
Jeg tror det er et resultat av at media har polarisert debatten om innvandring til at man er rasist om man stemmer FRP, og er et menneskekjært og herlig menneske om man stemmer venstre. Jeg anser meg selv som en rasjonell person, men de gangene jeg har forsøkt å engasjere meg i diskusjoner om innvandring på facebook, så er det jeg som møter de ekstreme på den andre siden av spekteret. Når man blir kalt rasist for det minste snev av kritisk tenkning ift. innvandring, så er dette noe som skaper ekstreme holdninger på den andre siden.

Dette går begge veier, de ekstreme på venstresiden blir mer ekstreme av å lese rasistiske idiotkommentarer. Og igjen, de ekstreme på høyresiden blir mer ekstreme av å bli kalt rasist på feilaktig grunnlag. Folk må begynne å diskutere for å forstå istedenfor å vinne.
Vis hele sitatet...
Logikken er grei nok, men er ikke helt enig i premisset. Jeg synes ikke jeg ser så mange ektstreme på "den andre siden", hvis det er innvandring du mener. Har til gode å se noen ønske åpne grenser, eller noe i nærheten egentlig. Rasisme ser man derimor daglig, f eks nå når en drept 14-åring blr kalt jihadist-yngel. At man blir stemplet som rasist av å stemme Frp stemmer heller ikke med det jeg ser.

Ellers enig i at polarisering er negativt. Men jeg mener det er feil at det er like mye ekstremt på begge sider av debatten, selv om det selvsagt finnes eksempler på alt. Det blir en litt over-diplomatisk påstand som kan maskere er økende rasisme er et problem.

For å sammenlikne med noe, så blir det litt som når Gahr Støre i karikaturstriden sier at "det finnes ekstremister på begge sider", for å glatte over og lage god stemning. Som om karikaturtegninger og massakrer er ytterpunktene på en skala.
Sist endret av entropi; 10. desember 2016 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Folk snakker om at kildekritikk må inn i skolen... jeg tror det er minst like viktig å få det ut til de eldre, utfra mine observasjoner. Fellesnevneren for de fleste som ukritisk deler falske nyheter om at muslimer stjeler jula, vil fjerne korset i flagget og fanden vet hva, er at de er godt voksne. Det er kanskje ikke så rart, med tanke på at de har vokst opp med aviser som stort sett rapporterte korrekt. Og at de, som Myoxocephalus påpeker, stort sett beveger seg innenfor en ganske begrenset del av internett. De sitter ikke akkurat og ler av The Onion. Det er klart man føler for å lire av seg noen kraftsalver hvis man i fullt alvor tror muslimene skal nekte andre å spise marsipangris.

Ikke tror jeg alle skjønner omfanget av å dele noe på internett heller. Det virker i hvertfall sånn utfra de sakene hvor folk blir konfrontert med hatfulle kommentarer i media. De trodde ikke det skulle få sånne konsekvenser eller de mente bare å dele det med noen få venner osv.
Jeg tror en del hadde moderert seg hvis de fikk det inn i hodet at alle kan lese det, inkludert foreldrene, når de sitter der og hyller drapet på en mørkhudet unge på nettet. Det var kanskje ikke så big deal når du bare plaget tilfeldige på bussen og lokalbutikken med hverdagsrasismen, men internett er ikke samme arena.

Mulig man burde starte en folkeaksjon for opplæring av foreldre, tanter og onkler som tar alt for god fisk eller oppfører seg som rasshøl på nettet.

Disclaimer: Jeg sikter selvfølgelig ikke til alle over femti her altså.
Ikke muldyr :=D
17 9
Om høyrevridde partier som Demokratene i Sverige (forsåvidt også Høyre og FrP her i Norge og Trump i Amerika), har det blitt nevnt at i et samfunn som dyrker det politisk korrekte, hvor alt det man sier kan og vil bli brukt mot en og det er en nærmest barnehage-aktig disiplin på hva som er akseptabelt å si...

I et slikt, vil de eneste gangene man kan si hva man faktisk mener, være ved valg.

Og så sitter de politisk korrekte valg-analytikerne der og ikke fatter hvordan Trump kunne vinne, når alle var enige med dem om at han ikke var falsk og politisk korrekt...

Som det sies, av fulle folk og barn får man høre sannheten, og gir du en mann en maske vil han vise deg hvem han er.
Men det er jo bare tull at det ikke akseptabelt å si hva man vil (med noen unntak, som ren rasistisk hets). Man må slutte å tro at "retten til å ytre seg" er synonymt med "retten til å ytre seg uten at noen påpeker at det du sier ikke henger på greip hverken etisk eller rent faktuelt".
Ikke muldyr :=D
17 9
Sitat av entropi Vis innlegg
Man må slutte å tro at "retten til å ytre seg" er synonymt med "retten til å ytre seg uten at noen påpeker at det du sier ikke henger på greip hverken etisk eller rent faktuelt".
Vis hele sitatet...
Kan du forklare den logikken?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av esel Vis innlegg
Kan du forklare den logikken?
Vis hele sitatet...
Kva er uklart?

At folk har ytringsfridom vil sei at staten ikkje straffer folk for ytringer. Det vil ikkje sei at nokon har plikt til å lytte, og det vil og sei at andre har rett til å kritisere meininger, og påpeike gap, manglande argumentasjon også viare.

Ytringsfridomen er heller ikkje absolutt. Du kan t.d. kalle Erna Solberg ukvalifisert og udugelig, men du kan ikkje komme med drapstrusler.
Sitat av esel Vis innlegg
Kan du forklare den logikken?
Vis hele sitatet...
Ja. Hvis man ytrer seg negativt om innvandring i slike fora vil ethvert motargument bli tolket som pk-mafiaens forsøk på å kneble folkets røst, aka Sannheten. Men det er ikke knebling å si at "nå må du faen meg ta deg sammen og sjekke kildene dine, det er ingen muslimer som prøver å hindre deg i å spise marsipangris eller gå med nisselue, og dessuten stemmer det ikke at asylsøkere får 30 k i lommepenger hver måned".
Sist endret av entropi; 10. desember 2016 kl. 17:13.
Ikke muldyr :=D
17 9
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva er uklart?

At folk har ytringsfridom vil sei at staten ikkje straffer folk for ytringer.
Vis hele sitatet...
Det som er uklart er hvor det blir av konseptet "Ytringsfrihet" som prinsipp når det er greit at man sanksjoneres ("arresteres", "irettesettes", "kjeftes på", blir satt på block / mute you name it) for å si sin mening.

Sitat av entropi Vis innlegg
..det er ikke knebling å si at "nå må du faen meg ta deg sammen og sjekke kildene dine...
Vis hele sitatet...
Godt.

Du mener da altså at det er legitimt å 1) kritisere folk for å si upopulære ting som ikke stemmer?

ELLER, mener du at det er legitimt å kritisere folk for å si ting som ikke stemmer, NÅR de også er upopulære?

Fordi her har vi noe med statistikk og noe med synergi: "Det er ikke så mange som tilbyr forsknings-stipend for å studere hvordan deltids-prostituerte med fast inntekt utenom opplever livet, men de skadeskutte rus-brukerne som aldri har blitt tatt ansvar for av systemet og som i tillegg prostituerer seg pga en misforstått og menneskefiendtlig ruspolitikk..."

Sagt kort: Jo mer komplisert det du har å si er, jo mer det krever av ordlegging og forklaring, og jo lengre utenfor Overton-vinduet det er, jo enklere er det for "noen" å sanksjonere det.

Og selvsagt, delegitimere det i samme slengen.
Sist endret av esel; 10. desember 2016 kl. 17:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av esel Vis innlegg
Det som er uklart er hvor det blir av konseptet "Ytringsfrihet" som prinsipp når det er greit at man sanksjoneres ("arresteres", "irettesettes", "kjeftes på", blir satt på block / mute you name it) for å si sin mening.
Vis hele sitatet...
Vidarlo, entropi og jeg er ikke representanter for loven. Vi kan, i likhet med alle andre, kjefte på deg, kritisere deg og imøtegå dine utsagn med argumenter. Hvis vi vil. Men vi kan ikke lovlig putte deg i fengsel, henrette deg eller banke deg opp. Hadde vi kunnet straffeforfølge deg basert på dine ytringer (og gjort det), så hadde din ytringsfrihet vært innskrenket. Men det kan vi ikke, det gjør vi ikke, og vi hadde ikke gjort det om vi kunne. Du står altså fritt til å ytre deg omtrent som du vil, uten å risikere å få politiet på nakken. Men du risikerer definitivt å møte intellektuell motstand.
Sitat av esel Vis innlegg
Det som er uklart er hvor det blir av konseptet "Ytringsfrihet" som prinsipp når det er greit at man sanksjoneres ("arresteres", "irettesettes", "kjeftes på", blir satt på block / mute you name it) for å si sin mening.
Vis hele sitatet...
Er ikke det å "arrestere", kjefte, osv også en del av ytringsfriheten da? Motyringer i mer eller mindre saklige former er vel noe du må ta på kjøpet hvis du vil ha ytringsfrihet? Truer det din ytringsfrihet at jeg misliker ytringen din og sier det høyt?

(Regner med du mener arrestert i overført betydning siden du bruker hermetegn. Altså bli satt på plass med motargumenter.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av esel Vis innlegg
Det som er uklart er hvor det blir av konseptet "Ytringsfrihet" som prinsipp når det er greit at man sanksjoneres ("arresteres", "irettesettes", "kjeftes på", blir satt på block / mute you name it) for å si sin mening.
Vis hele sitatet...
Tvert imot vil jo ikkje konseptet ytringsfridom eksistere om du skal ha rett til å ikkje verte motsagt. Det vil jo vere ein meget stor inngripen i alle andre sin ytringsfridom.

Eller påstår du at eg no fråtar deg ytringsfridomen du har, ved å motseie deg?

Sitat av esel Vis innlegg
Du mener da altså at det er legitimt å 1) kritisere folk for å si upopulære ting som ikke stemmer?

ELLER, mener du at det er legitimt å kritisere folk for å si ting som ikke stemmer, NÅR de også er upopulære?
Vis hele sitatet...
Irrelevant. Det er legitimt uansett. Og kva i helvete resten av innlegget ditt har med saka å gjere forstår eg ikkje.
Sist endret av vidarlo; 10. desember 2016 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke muldyr :=D
17 9
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men du risikerer definitivt å møte intellektuell motstand.
Vis hele sitatet...
Det er poenget som jeg vil ha frem: Er "motstand" nødvendigvis "intellektuell"?

Sitat av entropi Vis innlegg
Er ikke det å "arrestere", kjefte, osv også en del av ytringsfriheten da?
Vis hele sitatet...
Ikke etter mitt syn, fordi det er en form for normaliserende kjefting - intellektuell latskap i mange tilfeller, hvor man ikke gjør noe oppriktig forsøk for å legge godviljen til og faktisk anta at det som blir sagt er uttrykk for en misnøye som har dypere grunner enn bare marsipangriser.

Og legg merke til at jeg her skiller skarpt mellom intellektuell imøtekomming av synspunkter, og bare mobben sin høygaffel- og fakkel-tog mot sleivspark og frustrert GPP i fylla.
Sitat av esel Vis innlegg

Du mener da altså at det er legitimt å 1) kritisere folk for å si upopulære ting som ikke stemmer?

ELLER, mener du at det er legitimt å kritisere folk for å si ting som ikke stemmer, NÅR de også er upopulære?
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hva du mener. Lurer du på om jeg synes det er greit å kritisere populære meninger? Det er det jo åpenbart. Du kan kritisere hva pokker du vil. Det er det som er ytringsfrihet.

Hvis den du kritiserer har noe hold i argumentene sine så vil det være ganske lett for vedkommende/likesinnede å argumentere tilbake. Er innlegget derimot fullt av sviktende logikk og faktafeil vil det sikkert være fristende å sutre over knebling istedet. Ganske avslørende. Dette er liksom noe av poenget med en åpen debatt.
Uvaksinert 👍
Js, uten tvil. Folk har fått nok og alle innvandrervennelige folk ville blitt skremt hvis de skjønte hva folk som utad mener at det er bra at landet ødelegges egentlig mener. Har vel ikke enda kommet over noe særlig mer enn 2-3 stk som er for innvandring og rassering av landet når man kommer litt innpå dem og får snakket om det. Problemet er at folk er livredde for å bli sett på som rassister, derfor holdes meninger tilbake. På jobben hvor vi er 45-50 stk er det 1 som prøver å være positiv ang. innvandring, men selv han ser at det som skjer er galt.
Sitat av daffe Vis innlegg
Js, uten tvil. Folk har fått nok og alle innvandrervennelige folk ville blitt skremt hvis de skjønte hva folk som utad mener at det er bra at landet ødelegges egentlig mener. Har vel ikke enda kommet over noe særlig mer enn 2-3 stk som er for innvandring og rassering av landet når man kommer litt innpå dem og får snakket om det. Problemet er at folk er livredde for å bli sett på som rassister, derfor holdes meninger tilbake. På jobben hvor vi er 45-50 stk er det 1 som prøver å være positiv ang. innvandring, men selv han ser at det som skjer er galt.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner faktisk ikke en eneste person som er for rasering av landet, så da kjenner du flere enn denne pk-multikulti-venstrevridde feministnazien her. Ikke kjenner jeg noen som er for en ukontrollert innvandring heller. Forstår ikke hvor folk har det der fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Js, uten tvil. Folk har fått nok og alle innvandrervennelige folk ville blitt skremt hvis de skjønte hva folk som utad mener at det er bra at landet ødelegges egentlig mener. Har vel ikke enda kommet over noe særlig mer enn 2-3 stk som er for innvandring og rassering av landet når man kommer litt innpå dem og får snakket om det. Problemet er at folk er livredde for å bli sett på som rassister, derfor holdes meninger tilbake. På jobben hvor vi er 45-50 stk er det 1 som prøver å være positiv ang. innvandring, men selv han ser at det som skjer er galt.
Vis hele sitatet...
For det første har du neppe eit representativt utval. Det finst store skeivheiter i synet på politikk og innvandring; det er velkjent. Så ut frå dei du har snakka med kan du ikkje generalisere til andre enn dei du har snakka med.

Hugs og på at effekten kan virke motsatt veg. Dei som er positive til innvandring held kanskje kjeft, fordi dei opplever at dei er i mindretal. Det er ein situasjon eg har vore i sjølv - eg har ikkje gidda å ta diskusjonen, rett og slett fordi eg ikkje alltid ser poenget i det. Det er antakeleg ein forsterkande mekanisme - desverre.

Viare så er det åpenbart at du har eit sterkt lada språk, når du nevner innvandring og rasering av landet på ein måte som antyder at det er synonymer - og at støtter du førstnevnte støtter du automatisk sistnemde. Det er ein hersketeknikk. Og det skaper neppe betre debattklima, og gjer det neppe lettare å motseie deg.

I tillegg kan du jo komme inn på praktisk politikk. Det går fullt ut an å vere for stor innvandring, og samtidig sjå problemer med dagens politikk, t.d. manglande integreringsarbeid, og dårlege løysinger. Det går an å vere mot arbeidsinnvandringa frå aust-europa, og samtidig for ein liberal flyktningepolitikk - og motsatt. Det er ikkje eit saksområde med ja/nei-svar, men uendeleg mange nyanser. Om du ikkje forsøker å sjå etter nyanser, men set likheitsteikn mellom innvandring og rasering av landet, så er du faktisk del av problemet; du polariserer ein allereie polarisert debatt.
Sist endret av vidarlo; 10. desember 2016 kl. 17:52.
Sitat av esel Vis innlegg
Det er poenget som jeg vil ha frem: Er "motstand" nødvendigvis "intellektuell"?



Ikke etter mitt syn, fordi det er en form for normaliserende kjefting - intellektuell latskap i mange tilfeller, hvor man ikke gjør noe oppriktig forsøk for å legge godviljen til og faktisk anta at det som blir sagt er uttrykk for en misnøye som har dypere grunner enn bare marsipangriser.

Og legg merke til at jeg her skiller skarpt mellom intellektuell imøtekomming av synspunkter, og bare mobben sin høygaffel- og fakkel-tog mot sleivspark og frustrert GPP i fylla.
Vis hele sitatet...
Må man være intellektuell for å bruke ytringsfriheten sin da? Det virker da veldig ekskluderende?

Det er 100% legitimt å kritisere enhver ytring, både med intellektuelle argumenter, satire, panneklask, sutring og kjefting. Så lenge det ikke blir personhets.

Tanken er at de som mangler gode argumenter skal avsløre seg selv, og at debatten dermed skal føre til en bedre opplyst allmennhet.

Hvis man ikke har bedre argumenter mot innvandring enn at man må dikte opp falske nyheter om marsipangriser så har man kanskje ikke verdens beste sak. Det er en typisk ting som greit å få avslørt i en debatt.
Sist endret av entropi; 10. desember 2016 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke muldyr :=D
17 9
Dessverre er det en del innlegg som blir slettet.
I en debatt om ytringsfrihet.

Det hadde vært morsomt om det ikke var tragisk.

Sitat av entropi Vis innlegg
Må man være intellektuell for å bruke ytringsfriheten sin da? Det virker da veldig ekskluderende?
Vis hele sitatet...
Her møter du deg selv på et vis i døra - kritikk av innvandring er ikke politisk korrekt, og blir delegitimert på beste stråmannsvis, ved å selektivt trekke frem de eksemplene på kritikk av innvandring, som nettopp ikke er spesielt intellektuelle (deriblandt, eksempelvis tull om marsipangriser).

Det er nemlig slik, at ikke alt av meninger er tuftet på 100% stein kald, hard logikk.
Mye går på dette som kalles "samholds-meninger": "Jeg mener X, Y, og Z og derfor er jeg bedre enn..."

Eksempelvis for dette med rasisme, så er det opplest og vedtatt at man ikke skal akseptere rasistiske meninger, men derimot kjefte på dem som kommer med dem.

Av den grunn blir ikke de "gode" "rasistiske" meningene imøtegått rent intellektuelt, like mye som "til spott og spe"-meningene.

Og det er et resultat av flertallet sine holdninger, eller mer presist: Av de meningene som man blir populær av å ha.

Og det er en viktig ting å holde litt i bakhodet: Bare fordi din mening gjør at du blir godt likt, gjør ikke den meningen til verken fornuftig, gjennomtenkt, eller intellektuelt ærlig.
Sitat av entropi Vis innlegg
Logikken er grei nok, men er ikke helt enig i premisset. Jeg synes ikke jeg ser så mange ektstreme på "den andre siden", hvis det er innvandring du mener. Har til gode å se noen ønske åpne grenser, eller noe i nærheten egentlig.
Vis hele sitatet...
La meg først presisere at en ekstrem person på høyresiden er langt verre enn en ekstrem person på venstresiden, det skal vanskelig gjøres å synke lavere enn å kalle et drept barn for "jihadist-yngel" basert på hudfarge. Av denne grunn vil man også enklere legge merke til disse personene, fremfor en person som kaller en meningsmotstander for rasist på feilaktig grunnlag. Dette er sannsynligvis årsaken til at du ikke legger merke til de ekstreme på venstresiden.

Sitat av entropi Vis innlegg
Ellers enig i at polarisering er negativt. Men jeg mener det er feil at det er like mye ekstremt på begge sider av debatten, selv om det selvsagt finnes eksempler på alt. Det blir en litt over-diplomatisk påstand som kan maskere er økende rasisme er et problem.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått at det er like mye på begge sider, for å være helt ærlig så har jeg ikke den fjerneste anelse om hvordan det er fordelt. Det som egentlig er poenget mitt er at venstresiden har bidratt til å skape denne mentaliteten som oppfattes som rasisme ved å senke terskelen for å kalle en person rasist, derfor frustrerer det meg at man ikke forstår at det er en ukonstruktiv måte å føre debatten på. Det samme går andre veien, rasistiske kommentarer vil bare skape sterkere forakt for mennesker på høyresiden. Nøkkelen til å få bukt med disse problemene er at man forsøker å forstå hverandre istedenfor å være i konstant angrepsmodus.
Rent juridisk er ytringsfrihet kun et forhold mellom styresmaktene og individet, og dens beskaffenhet er beskrevet i Grunnloven §100 og EMK artikkel 10. I praksis kan ytringsfriheten være ytterligere begrensett likevel, hvis man for eksempel vet at en anseelig mengde mennesker vil forsøke å ta livet av deg for dine ytringer. I denne kategorien kan vi plassere folk som Salman Rushdie og Lars Wilks. Å bli møtt med legitim kritikk på bakgrunn av kontroversielle påstander er imidlertid ikke å risikere liv og helbred. Det er i min bok kosher å kalle en person for nazist hvis de forsvarer nazisme. Unødvendig kanskje, men ikke urimelig. Så har man gråsonen. Når går saklige innvendinger over til å bli mobbing, og hvor drøye er egentlig påstandene? Å hevde at Sylvi Listhaug er en kompetent statsråd er noe ganske annet enn å hevde at alle utlendinger skal kastes ut av landet, som igjen er noe ganske annet enn å hevde at menneskeverd bør avhenge av hudfarge. Hvilken kritikk man møter bør skalere noenlunde med hvilken påstand man ytrer.

Esel: Når det er sagt mener jeg dine innvendinger er tuftet på svært tynt grunnlag. Jeg synes ikke høyresiden møter urimelig mye motstand. Tvert imot synes jeg de uttrykker seg svært nedsettende og tidvis mobbende om sine meningsmotstandere og om innvandrere, og tolker en forsiktig og saklig kritikk som kneblende. Etter mitt syn burde de tåle mer og sutre mindre. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på feilaktige anklager om rasisme, men det er enda lettere å finne eksempler på faktiske rasister som holder opp 'ytringsfrihetsbegrensninger' som et billig skjold hver gang de går tom for argumenter.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. desember 2016 kl. 18:28.
a meg først presisere at en ekstrem person på høyresiden er langt verre enn en ekstrem person på venstresiden
Vis hele sitatet...
Really?

I min verden er ikke ekstremister bra uansett farge og ytterpunkt. Fordi slike ekstreme mennesker ofte omfavner ekstreme virkemidler for å få frem sine synspunkter. Og det blir like galt uansett ståsted.
Ikke muldyr :=D
17 9
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Rent juridisk er ytringsfrihet kun et forhold mellom styresmaktene og individet, og dens beskaffenhet er beskrevet i Grunnloven §100 og EMK artikkel 10.
Vis hele sitatet...
Ja, og er begrenset av tre hovedting, deriblant om det man ytrer går "mot den allmenne moral", som er grunnen til at Russland holder seg innenfor ytringsfrihetens grenser som stadfestet i menneskerettighetserklæringen, når de sensurerer ytringer som de mener "bidrar til normalisering av moralsk forkastelig seksualitet".

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvilken kritikk man møter bør skalere noenlunde med hvilken påstand man ytrer.
Vis hele sitatet...
"Bør" er et ord som klinger hult innen sosiologi.
Og psykologi.
For ikke å snakke om politikk.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Esel: Når det er sagt mener jeg dine innvendinger er tuftet på svært tynt grunnlag. Jeg synes ikke høyresiden møter urimelig mye motstand.
Vis hele sitatet...
Vi snakker faktisk ikke om høyresiden.

Vi snakker om kritikken som upopulære meninger blir imøtegått med - og mitt poeng, er at den kritikken er IKKE, som dere hevder, hovedsakelig intellektuell (eller redelig) av natur.

Den er basert på flokk-mentalitet, moralsk panikk, tabuer, og ikke minst: Hvilke grupper som holder roperten og hyler høyest i kor om hvordan ting "bør" være.
Sitat av esel Vis innlegg
Dessverre er det en del innlegg som blir slettet.
I en debatt om ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Har fått slettet både innlegg og tråder selv, så det skal du ikke ta personlig. Det handler stortsett om manglede innhold, ikke om støtende meninger.

Sitat av esel Vis innlegg
Her møter du deg selv på et vis i døra - kritikk av innvandring er ikke politisk korrekt, og blir delegitimert på beste stråmannsvis, ved å selektivt trekke frem de eksemplene på kritikk av innvandring, som nettopp ikke er spesielt intellektuelle (deriblandt, eksempelvis tull om marsipangriser).
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg har aldri påstått at innvandringskritikk ikke er legitimt. Jeg snakker om rasisme, som er det tråden handler om. Det er faktisk du som møter deg selv i nevnte dør, ved å si at jeg - fordi jeg er antirasist - ikke mener det er greit å være kritisk til innvandring. Det, min gode motdebattant, er en stråmann.

Sitat av esel Vis innlegg
Eksempelvis for dette med rasisme, så er det opplest og vedtatt at man ikke skal akseptere rasistiske meninger
Vis hele sitatet...
Ja det er opplest og vedtatt i menneskerettighetene, som ikke burde være veldig kontroversielt å anerkjenne.
Sitat av esel Vis innlegg
Av den grunn blir ikke de "gode" "rasistiske" meningene imøtegått rent intellektuelt, like mye som "til spott og spe"-meningene.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det ikke finnes gode rasistiske meninger, uansett hvor godt de måtte være formulert. Det er min rett i et fritt land å mene det, å kritisere rasistiske ytringer, og uttrykke bekymring for en mulig økende rasisme. Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvordan jeg ved å mene eller ytre dette ødelegger for noen andres ytringsfrihet.

Sitat av esel Vis innlegg
Og det er et resultat av flertallet sine holdninger, eller mer presist: Av de meningene som man blir populær av å ha.

Og det er en viktig ting å holde litt i bakhodet: Bare fordi din mening gjør at du blir godt likt, gjør ikke den meningen til verken fornuftig, gjennomtenkt, eller intellektuelt ærlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du at jeg mener dette kun for å være populær? Er det helt utenkelig for deg at noen helt på ekte faktisk er imot rasisme?
Ikke muldyr :=D
17 9
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg mener at det ikke finnes gode rasistiske meninger, uansett hvor godt de måtte være formulert. Det er min rett i et fritt land å mene det, å kritisere rasistiske ytringer, og uttrykke bekymring for en mulig økende rasisme.
Vis hele sitatet...
Du har demonstrert mitt poeng.

For å utdype: Du kritiserer rasisme fordi det er rasisme.
Du kritiserer IKKE anti-rasisme fordi det er anti-rasisme.

I sum utgjør dette en forskjell hvor kritikken mot rasisme IKKE er intellektuelt begrunnet.
Sist endret av esel; 10. desember 2016 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av simchris Vis innlegg


Jeg har aldri påstått at det er like mye på begge sider, for å være helt ærlig så har jeg ikke den fjerneste anelse om hvordan det er fordelt. Det som egentlig er poenget mitt er at venstresiden har bidratt til å skape denne mentaliteten som oppfattes som rasisme ved å senke terskelen for å kalle en person rasist, derfor frustrerer det meg at man ikke forstår at det er en ukonstruktiv måte å føre debatten på. Det samme går andre veien, rasistiske kommentarer vil bare skape sterkere forakt for mennesker på høyresiden. Nøkkelen til å få bukt med disse problemene er at man forsøker å forstå hverandre istedenfor å være i konstant angrepsmodus.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har mye rett i det, og jeg tror og håper ikke at jeg har gjort meg skyldig i å kalle noen rasist på feil grunnlag. Men når noen uttrykker en rent rasistisk holdning, så bør man kunne kalle en spade for en spade. Når folk sprer feilinformasjon for å skremme, så bør man påpeke at informasjonen ikke stemmer.

Sitat av esel Vis innlegg
Du har demonstrert mitt poeng.

For å utdype: Du kritiserer rasisme fordi det er rasisme.
Du kritiserer IKKE anti-rasisme fordi det er anti-rasisme.

I sum utgjør dette en forskjell hvor kritikken mot rasisme IKKE er intellektuelt begrunnet.
Vis hele sitatet...
Eh...hva? Jeg prøver virkelig ikke å være vanskelig her, men jeg skjønner ikke en dritt av hva du mener. Burde jeg kritisere alle meninger, også de jeg er enig i, fordi det ellers blir... urettferdig?
Sist endret av entropi; 10. desember 2016 kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke muldyr :=D
17 9
Sitat av entropi Vis innlegg
Burde jeg kritisere alle meninger, også de jeg er enig i, fordi det ellers blir... urettferdig?
Vis hele sitatet...
Vi snakker ikke om rasisme, høyresiden, eller deg som individ og person.

Vi snakker om hvordan upopulære meninger blir imøtegått.
Og som en sidesak, betraktninger rundt om vi faktisk har ytringsfrihet, eller mer presist, hva det betyr i forbindelse med begrepet "hylekor".

La meg nok en gang forsøke å presisere: Hvis den overveldende responsen på en mening / ytring er negativ, da er det i seg selv en form for knebling, foretatt av massen av folk som angriper meningen.

Dette burde være klart, da det er meningen i seg selv som blir angrepet, ikke innholdet i meningen som blir intellektuelt redelig imøtekommet, besvart, og objektivt respondert til.

Og dette uavhengig av hva slags mening det er snakk om, vi kan snakke om IQ-fordeling i forhold til folkeslag, seksuell lavalder, U-hjelp, prostitusjon, narkotika-lovgivning, politiets maktbruk, ressursfordeling i samfunnet, byråkratiet...

Poenget er at når man vedtar noe som en "Sannhet", da er det fritt frem å demonisere alle ytringer som hører inn under "Rasisme", kalle "Rasister" for dumme, utdaterte, og som å ha kun argumenter rundt tåpeligheter som marsipangriser, og som burde passet kjeften sin litt og ikke gitt uttrykk for sine meninger...
Sitat av esel Vis innlegg
Vi snakker ikke om rasisme, høyresiden, eller deg som individ og person.

Vi snakker om hvordan upopulære meninger blir imøtegått.
Og som en sidesak, betraktninger rundt om vi faktisk har ytringsfrihet, eller mer presist, hva det betyr i forbindelse med begrepet "hylekor".

La meg nok en gang forsøke å presisere: Hvis den overveldende responsen på en mening / ytring er negativ, da er det i seg selv en form for knebling, foretatt av massen av folk som angriper meningen.

Dette burde være klart, da det er meningen i seg selv som blir angrepet, ikke innholdet i meningen som blir intellektuelt redelig imøtekommet, besvart, og objektivt respondert til.

Og dette uavhengig av hva slags mening det er snakk om, vi kan snakke om IQ-fordeling i forhold til folkeslag, seksuell lavalder, U-hjelp, prostitusjon, narkotika-lovgivning, politiets maktbruk, ressursfordeling i samfunnet, byråkratiet...

Poenget er at når man vedtar noe som en "Sannhet", da er det fritt frem å demonisere alle ytringer som hører inn under "Rasisme", kalle "Rasister" for dumme, utdaterte, og som å ha kun argumenter rundt tåpeligheter som marsipangriser, og som burde passet kjeften sin litt og ikke gitt uttrykk for sine meninger...
Vis hele sitatet...
OK. .. så fordi mange deler min mening om at rasisme er en uting, så bør jeg og mine meningsfeller dempe oss i debatten? Fordi det er trist for mindretallet av rasister å føle seg alene? Fordi ytringsfrihet innebærer at alle har rett til å føle at meningen deres er ganske populær?

Gi meg gjerne et eksempel på en "god rasistisk mening" så skal jeg etter beste evne forklare hvorfor jeg er uenig i den.
Sist endret av entropi; 10. desember 2016 kl. 19:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil bare legge til en video jeg synes var utrolig forfriskende ift. valgresultatet i USA, hvor man oppfordrer til dialog fremfor å "velge side":
Jonathan Pie President Trump How and why
Sist endret av simchris; 12. desember 2016 kl. 16:00.