Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 26002
Å styre verden med frykt burde aldri være en godtatt styreform, uansett hvordan du vrir og vender på det
Sitat av Provo Vis innlegg
Og nei, jeg vil ikke legge dagens demokratier i samme gruppe. Nettopp fordi det ikke foreligger noen "dogmatisk og irrasjonell aksept av påstander på tross av et gapende fravær av bevis, eller på tross av motbevis" uløselig knyttet til demokratiet som ideologi.
Vis hele sitatet...
Er ikke det faktum at maktforholdene i samfunnet blir skjevere og skjevere, og samfunnet stadig neglisjerer og motarbeider våre grunnleggende overlevelsesbehov til tross for økt "demokratisering", og et stadig mer homogent økonomisk system verden over, et eksempel på dogmatisk og irrasjonel systemtro? Det ser ut som om du forestiller deg vårt moderne samfunn og generelle virkelighetsforståelse som rasjonell og pragmatisk, kontra "alle" andre, som altså er dogmatiske (og dermed kvasireligiøse?) når den i virkeligheten er ekstremt schizofren estetisk og destruktiv både psykologisk og fysisk. Det foreligger mange dogmatiske postulater bak enhver konvensjonell samfunnsdebatt - nasjonalstaten, økonomisk vekst og sentralisert utdanning er noen.
Du må lese hva jeg skriver. Ingensteds hevder jeg at dogmatikk og irrasjonalitet ikke finner sted i vårt samfunn.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du må lese hva jeg skriver. Ingensteds hevder jeg at dogmatikk og irrasjonalitet ikke finner sted i vårt samfunn.
Vis hele sitatet...
Men du vil allikevel ikke likestille en moderne demokrat med en tysk fascist hva gjelder grad av dogmatikk?
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Men du vil allikevel ikke likestille en moderne demokrat med en tysk fascist hva gjelder grad av dogmatikk?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke likestille demokrati og nazisme, som ideologier, hva gjelder "dogmatisk og irrasjonell aksept av påstander på tross av et gapende fravær av bevis, eller på tross av motbevis".

Sagt i klartekst: Det er et ekstremt mye høyere nivå av dogmatisk og irrasjonell aksept av påstander med utilstrekkelig bevisgrunnlag i nazismen med sine raserenhets- og untermensch-forestillinger, enn det er i forestillingen om at samfunnet fungerer best når det styres av folket selv.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Jeg tror verden ville sett mye verre ut UTEN religion.

Nå er jeg ikke religiøs selv på noen som helst måte, men religion er et kontrollorgan. Gudfryktighet er noe som holder veldig mange farlige mennesker i sjakk.
Vis hele sitatet...
Har du sett hvordan det står til nedi midtøsten? Der har du religion.
Israel, Gaza, Libanon Syria Libya, Sunni, Shia, Allawitt og all den dritten der.
Det er religion. Trur du virkelig religion gjør ting bedre??
Sist endret av Bothrops; 13. februar 2014 kl. 17:25.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg vil ikke likestille demokrati og nazisme, som ideologier, hva gjelder "dogmatisk og irrasjonell aksept av påstander på tross av et gapende fravær av bevis, eller på tross av motbevis".

Sagt i klartekst: Det er et ekstremt mye høyere nivå av dogmatisk og irrasjonell aksept av påstander med utilstrekkelig bevisgrunnlag i nazismen med sine raserenhets- og untermensch-forestillinger, enn det er i forestillingen om at samfunnet fungerer best når det styres av folket selv.
Vis hele sitatet...
Akkurat som en oppsummering av nazismen til en forestilling om at nasjonal sosialisme er best, representerer en naivisering av nazismens ideologi, kan man heller ikke redusere den moderne politiske forestillingen om demokrati til "at samfunnet fungerer best når det styres av folket selv". Ikke bare ligger det implisitt dogmatiske postulater bak denne feilaktige (dog retorisk elegante og effektive formuleringen), som forestillingen om et "folk", noe som selvsagt er abstrakt pølsevev på lik linje med nazismens raseteorier, men den unnlater også å nevne hele det strukturelle apparatet krevd og standardisert for å drive "demokratiet".
Sitat av noy Vis innlegg
En historie eksisterer selv om det ikke står skrevet. En fremtid uten religion kan bety en fremtid uten menneske. Fordi mennesket da vil i Guds øyne søke gudommelighet. Mennesket vil få sjansen de. Skap et nytt univers og friheten er vel fortjent. Klarer ikke mennesket å skape mirakler av samme slag er det vanskelig å tro at fremtiden blir uten religion.
Vis hele sitatet...
Dette forutsetter da at Gud eksisterer, noe han ikke egentlig gjør.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Akkurat som en oppsummering av nazismen til en forestilling om at nasjonal sosialisme er best, representerer en naivisering av nazismens ideologi, kan man heller ikke redusere den moderne politiske forestillingen om demokrati til "at samfunnet fungerer best når det styres av folket selv". Ikke bare ligger det implisitt dogmatiske postulater bak denne feilaktige (dog retorisk elegante og effektive formuleringen), som forestillingen om et "folk", noe som selvsagt er abstrakt pølsevev på lik linje med nazismens raseteorier, men den unnlater også å nevne hele det strukturelle apparatet krevd og standardisert for å drive "demokratiet".
Vis hele sitatet...
"Nazisme" innebærer nazismens raseteorier. "Demokrati" er et begrep som i utgangspunktet kun refererer til at den gruppen mennesker som er underlagt demokratiet også sitter direkte eller indirekte med makten – selv om en vanlig oppfatning er at ting som ytringsfrihet må finne sted for at dette skal oppnås. Og det var ideologier jeg ramset opp og omtalte – ikke enkelttilfeller av (eller, for den saks skyld, tendenser til) dogmatikk hos personer som befinner seg i en praktisk implementasjon av en styreform. Det er fullt mulig å tenke seg et ("moderne") demokrati som ikke hviler uløselig på irrasjonell og dogmatisk aksept av utrolige påstander. Derfor mener jeg det ikke bør inkluderes i en oppramsing av ideologier som i ekstremt stor grad preges av irrasjonell dogmatikk. La meg repetere og utdype hva jeg faktisk har påstått, så vi forhåpentligvis slipper flere misforståelser og digresjoner.

Kalba etterspurte en definisjon av religion som han eller hun mente burde være på plass før man begynner å kritisere religion. Å definere religion presist på en måte som er meningsfull og begrenset, og samtidig gjør alle til lags, er svært vanskelig. Derfor forklarte jeg i stedet hva mange av oss mener er problemet med religion. Og problemet med religion, slik det i all hovedsak er og har vært utbredt, er irrasjonell dogmatikk. Irrasjonell dogmatikk er tilstede i en eller annen grad i ethvert samfunn, men man må være meget fjern for å ikke anerkjenne at dette eksisterer i forskjellig grad i forskjellige samfunn og forskjellige ideologier.

Og når en ideologi, som de store verdensreligionene (eller for eksempel, som tidligere nevnt, nazismen), fundamentalt baserer seg på blind og urokkelig aksept av de mest hårreisende, tullete og usannsynlige påstander om hva som er tilfelle og ikke, og hvordan universet fungerer og ikke, med til tider de forferdeligste konsekvenser, så har man et alvorlig problem. Om man heter Adolf Hitler og mener at alle jøder er undermennesker som ikke fortjener annet enn å bli torturert, mishandlet og gasset i hjel i konsentrasjonsleirer, eller om man heter Thomas Aquinas og mener alle kjettere må brennes levende i all offentlighet spiller ikke veldig stor rolle.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Om man heter Adolf Hitler og mener at alle jøder er undermennesker som ikke fortjener annet enn å bli torturert, mishandlet og gasset i hjel i konsentrasjonsleirer, eller om man heter Thomas Aquinas og mener alle kjettere må brennes levende i all offentlighet spiller ikke veldig stor rolle.
Vis hele sitatet...
Poenget er altså at man i ytterste konsekvens kan plassere absolutt alle norske stortingspolitikere, samt Den Norske Børs og sentralbank i samme bås. Alle følger reglene til et spill som er basert på irrasjonelle dogmer, som er bevist destruktive. Hvorvidt disse menneskene også identifiserer seg med en overordnet, rendyrket og idealistisk demokratisk ideologi er like uinteressant som Obamas kristendom - de handler etter din definisjon religiøst!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har presisert ettertrykkelig at jeg ikke har definert religion, så dette er tull. Jeg har sagt at det problematiske med religion er nivået av "dogmatisk og irrasjonell aksept av påstander på tross av et gapende fravær av bevis, eller på tross av motbevis". Jeg presiserte videre at "[i]rrasjonell dogmatikk er tilstede i en eller annen grad i ethvert samfunn, men man må være meget fjern for å ikke anerkjenne at dette eksisterer i forskjellig grad i forskjellige samfunn og forskjellige ideologier." Og jeg fortsetter, i samme avsnitt som du siterer fra: "Og når en ideologi, som de store verdensreligionene (eller for eksempel, som tidligere nevnt, nazismen), fundamentalt baserer seg på blind og urokkelig aksept av de mest hårreisende, tullete og usannsynlige påstander om hva som er tilfelle og ikke, og hvordan universet fungerer og ikke, med til tider de forferdeligste konsekvenser, så har man et alvorlig problem."

Jeg kan ikke se at noe av det du sier tar tak i noe av dette, og resonnementet er kort, enkelt og rett frem. Det du sier virker analogt med å påpeke at ørefiker også gjør vondt som et argument mot hvorfor det å blåse hodet av noen er en forferdelig ting.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kan ikke se at noe av det du sier tar tak i noe av dette, og resonnementet er kort, enkelt og rett frem. Det du sier virker analogt med å påpeke at ørefiker også gjør vondt som et argument mot hvorfor det å blåse hodet av noen er en forferdelig ting.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig katolisismens postulerte skjærsild (for eksempel) har vært mer skadelig for menneskets eksistens enn hva vårt moderne dogme rundt økonomisk vekst har? Jeg tror ikke du forstår hvor jævlig langt ute og kjører vi er i dag - filosofisk, politisk, økonomisk, sosialt, ja, shit, til og med religiøst.

I utgangspunktet er jeg enig i at dette er tullete å diskutere, og hovedproblemet mitt er altså ikke kritikken av religion så mye som det er glansbilde du gjemmer angrepet bak. Altså, du fremstiller det som om det eksisterer et rasjonelt alternativ, som om man skal forstå religion polarisert mot "logikk, demokrati og fremskritt". Dette er tomme (og særdeles uvitenskapelige) ord, litt lignende nazismens ikke-eksisterende gullalder i sin kritikk av andre rasers kultur.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 6. mai 2014 kl. 15:21.
For å prøve å spissformulere mitt forsvar: Kultur er religion, og religionens rolle i kulturen er altså av opprettholdende natur. Gamle Egypt fungerer som et fint eksempel. Du vil sikkert si at diverse dogmer drev denne kulturen, og det vil jeg gi deg delvis rett i - som de vil i alle samfunn (vi er som bekjent fordømt av våre fordommer, da de i bunn og grunn er (vår) virkelighet). Det som er mer interessant enn disse modellenes sannhetsverdi, er heller hvorvidt de fungerte i tråd med den overordnede påstand. Altså en grad av virksomhet, eller brukbarhet (som jo også er gjeldende for de naturvitenskapelige modellene, og absolutt alt man foretar seg på humaniora). I mine øyne vil et hvert samfunns naturlige behov være selvopprettholdelse, i den grad dets innbyggere makter dette, og her vil de egyptiske altså fremstå som overlegne alle andre (jordbruks-)kulturer. Så, hvis et menneske ønsker å bo innenfor en muslimsk kultur, og tro det eller ei, men slike mennesker finnes, så vil jo det naturlige for dette menneske være å følge koranen, som fordrer å garantere dette samfunnet. Det er et viktig poeng jeg her gjør, for det er bokens rolle i samfunnet, og når man underkaster seg den, underkaster man seg dette idealet, som man igjen aktualiseres av din egen tro (her som i "å være tro mot noen").

Ateismen garanterer ingen kultur, faktisk garanterer den (der den har oppstått og fått rotfeste) nærmest fraværet av kultur. Hvis man ønsker å reellt leve som ateist må man spørre seg hvordan ateistiske samfunn ser ut, og da kommer man ikke nærmere et svar enn hva moderne Norge og andre "opplyste" land representerer. Nå, herfra blir det en smaksak, personlig synes jeg det hele estetisk sett er ufattelig stygt og harry.
Folkefiende
Toaru's Avatar
Hahah, jeg har også fremstått som religiøs på offentlige fora og deretter blitt utpekt som nazist. For en surrealistisk sammenligning, kirkegåere og jødehatere. Spesielt når de eneste jødehaterne som finnes i det tjueførste århundre er militante ateister. De, samt antikapitalister såklart.

Noe annet som er morsom ironi rundt nazisme og forskning, er at moderne vitenskap anerkjenner genetiske fordeler hos jødene, at de har et bedre grunnlag for intelligens. Her er et foredrag av Stephen Pinker angående emnet.

Og forresten: Å mene at en persons tro er bunnløs og irrasjonell fordi den vitenskapelige metoden har definert seg selv, er også en bunnløs tro.


On-topic:

Hvorvidt religion kommer til å dø ut eller ikke, lar jeg samtidsfilosofen Ozzy Osbourne få reflektere på:
Black Sabbath - God is Dead
▼ ... over et år senere ... ▼
Alt i spørsmålet ditt skriker etter en felles definisjon av begreper som religion og tro. Her kan man diskutere og misforstå til man blir blå, i og med vi ikke er inne i hodet ditt akkurat når du stilte spørsmålet Men jeg tolker det nå på min måte...ut fra det, så har jeg noen tanker...

En verden uten religion skremmer meg, og det tror jeg heldigvis er en utopi på lik linje med anarki. Ikke fordi jeg er spesielt religiøs av meg, men jeg mener det er en sunn berikelse å ha et åndelig liv, for vi er ikke engang nærme nok til å tenke oss at vi har svaret på alt her i verden. Ergo utvikler vi en indre tro på en del saker som ikke kan forklares vitenskapelig. Og vi trenger det. Det gir en ekstra dimensjon til det livet vi lever, der vi for tiden er fanget av behovet for penger og politiske løsninger som gagner oss videre framover. Vi trenger denne dimensjonen like mye som sunn fornuft og forskning.

Min teori: Jeg tror vi alle har et svart tomrom i oss fra fødselsen av (av den enkle grunn at vi er født alene og dør alene, samtidig som vi er flokkdyr). Noen velger å fylle dette tomrommet med materielle ting som f.eks. shopping/redebygging, eller man flipper ut og skaffer seg sære interesser eller drar seg helt unna verden, eventuelt dyrker et talent og klatrer til topps. Noen velger å ha et stort nettverk og masse liv rundt seg, få barn og utøve kjærlighet til andre - mens andre igjen blir stressa av verden og kobler seg helt fra for å tenke over saken. De fleste mikser alt dette til ei suppe som kan si noe om hvem de er. Favorittmusikk, favorittmat, alle elsker vi å fylle i lista. Men det er ikke alltid like lett. Noen synes dette er easypeasy, og fargelegger seg selv som et fast puslespill nedover. Andre blir tvilende og filosofiske, noen synes valgene er forferdelig vanskelige, andre rabler opp alt mulig. Sånn er det med tro også.

Vi kan objektivt sett se på livet som et slags rollespill, der vi velger vår egen karakter og fyller denne så godt vi kan, med et bilde av oss selv som andre forholder seg til på en bestemt måte (**Vi kan så klart bytte underveis i livet, teste ut andre roller, se lyset, utvide perspektivet, la oss bli påvirket av andre vi møter i livet, alle er i endring. Men det blir en annen diskusjon ). Dette gjelder også de som av en eller annen årsak klamrer seg fast til en bestemt religion og utøver denne slavisk. Noen driver dette rollespillet for langt og mister kontakten med seg selv, naturlig nok. De famler og faller ned i en bås som kanskje aldri blir dem, mens de på utsiden ser vellykkede og velfungerende ut, lette å plassere og lese for andre. Kanskje er de ikke bevisst dette selv engang, og kan overbevise andre om at akkurat dette var veien å gå. Andre løper frenetisk fra det ene til det andre og ødelegger for seg selv på den måten, de leter febrilsk og angstfylt - der har du ei virkelig tidsklemme, om man ikke tror på reinkarnasjon. Og for noen er veien målet.

Jeg tror alt handler om å komme til ro med sin egen identitet som menneske i denne verden her og nå, som ofte er en speiling i andres øyne, samt skaffe seg en viss egen mening med det livet vi lever. Vi behøver dette for å slå oss til ro med våre egne valg og liv før vi ligger for døden. Det krever ganske mye selvinnsikt og en mer objektiv anskuelse av oss selv, for å bli dette bevisst. Vanskelig nok. Ut fra min teori, må man altså slå seg til ro med, og klare å håndtere, mørket inni oss selv. Og jeg tror ikke løsningen kun er å dytte det under teppet hele tida, og bare dyrke lyset i oss (må du se litt positivt på det daaa, sier folk ta det med ro - jeg har kontroll, jeg er ikke suicidal selv om jeg sier at livet er meningsløst...jeg takler det! men på en annen måte enn deg!) - ei heller dyrke mørket :-o

I denne prosessen vil man selvsagt prøve og feile en stund. Man er jo litt sau, samtidig som man vil være den tøffe og selvstendige ulven som går mot strømmen og lykkes/får rett. Eksempler på flokkdyrmentaliteten og samtidig det påtrengende behovet for å stikke seg ut og være pitelitt mer spesiell enn andre i mengden (helst uten å være seg det "bevisst" selvsagt...): kan være å snakke om været med noen... et typisk sosialt spill for tilhørighet og samhold, evt også en mulighet til å utpeke seg i en eller annen retning (elske sol, elske løssnø i henget, hate sola, hate regn...). Blant store overskrifter i media elsker vi også splitt og hersk, og muligheten for å slåss vi mot dem - i samme forsøket på å finne tilhørighet. Her kommer selvsagt hersketeknikkene og egoet fram i kampen om venner, omtrent som i skolegården. Kompliserte ting gjøres fort banale, banale ting gjøres kompliserte, alle mener og synser og ønsker seg tilhengere og oppmerksomhet. Vi dytter på andre. Vi respekterer ikke hverandre. Vi gir faen. Vi lengter tilbake, vi elsker det nye, vi virrer rundt. Mediehorer og nettroll. Diskusjon og DEBATT.

Mitt hovedinntrykk er en rotete verden der vi mer og mer mister følelsen av kontroll og tilhørighet - og medmenneskelighet? Alt blir valgfritt og uoversiktlig, det er vanskelig å framheve seg selv ift janteloven - samtidig som vi dyrker frem idoler, hauser opp R.I.P/pengeinnsamlinger og dagens medmenneskelighet og bekymring for andre stakkarer, og demokratiet tråkker i gjørme med sine kompromisser - der fram og tilbake er like langt. Anarki er vi IKKE modne for, og diktatur er direkte farlig. Så hva gjør man?

En liten digresjon der kanskje...men også en forklaring til hvorfor mange kaller religion en redningsbøye for noen. Det mener jeg også at religion kan være, ergo vil den ikke forsvinne med det første. Men altså ikke en redningsbøye i negativ forstand nødvendigvis - om man samtidig beholder den sunne fornuften og den frie vilje man er født med. Her må man klare å skille religion og politikk, balansere superego og ego i et sunt jeg, skille privatsaker og felles verdier, person og sak. Man må konkretisere, velge og utskille det som er viktig i en verden av overflod og informasjonsflyt, fata morgana/bedrageri, grådighet, egoisme og spam.

Tilbake til hullet. I denne haugen vi spar igjen det svarte hullet med, finnes altså også religiøsitet, humanisme, ateisme - u name it. Og for de som strever med å finne en passende fyllmasse, som stirrer for mye ned i hullet og funderer, tviler og har vanskelig for å velge - de som ikke satser på et valg eller klatrer på karrierestigen for å nå fram til målet, eller ruser rundt utenlands for å finne inspirasjonen og er fornøyd med reisen, finner vi gjerne de det klikker for. Der alt blir meningsløst og tomt, og mørket i en selv tar for mye over - avhengighet, angst, paranoia, eksperimentering med kroppens/hjernens grenser, man bikker over litt i en eller anna retning. Overskrides/strekkes grensene nok, vil man per definisjon ende opp som gal i andres øyne. Mer kontroll enn som så har vi ikke over hjernen.

Vi blir samlere, massemordere, vi fantaserer oss inn i et teoretisk univers, vi blir opptatt av en viss stil, plukker opp en gammel tro, lever oss inn i et system, vi søker heltetilværelsen/martyrtilværelsen. Det blir til slutt sykelig. Alt dette ut fra behovet å føle en mening, at det finnes et underliggende system, at vi ikke er så forbanna aleine, tilhørighet, en bås og et stempel. Vi behøver en mening med livet på et vis, få definert oss selv på godt og vondt, med våre egne følelser og reaksjonsmønstre og genpool, en slags selvrealisering, få en anelse om at noe har sammenheng så ikke alt er meningsløst,så vi blir en type som er definert i forhold til andre. Mye surr. Livet er for komplisert til å stå aleine om, for mange.

Men livet er også hva vi gjør det til med vår frie vilje der vi tar egne valg, påvirket/bevisst eller ikke, enten vi er ateister eller religiøse.

Noen fyller tomrommet med noe, andre velger å betrakte dette mørket - dykke ned i det av og til, men holde seg innenfor grensene - i visshet om at det er visse ting vi ikke er ment å skulle vite, ment å skulle prøve (her befinner jeg meg). Det å være fornøyd med det livet har gitt deg av muligheter og gener/anlegg/følelser/kropp og nyte det helt bevisst mens det varer, er sjelden vare (men jeg er ikke her). Unne andre lykke og mening, uansett hvor de finner det, tross at du ikke er helt der enda selv. Unne andre å ha det godt, selv om du har det jævlig. Være overbærende med folk som strever med det du synes er lett, hjelpe og være forståelsesfull, trekke deg unna om det er til det beste for andre, slippe ledertrangen når noen viser et bra initiativ. Vise toleranse for andres meninger, vise respekt for individet. Kutte ut folk som drar deg for energi, men respektere dem like mye. Slutte å synes synd på deg selv og skape ditt eget liv. Ikke alle går ilag. Slippe bitterheten mot folk som har gjort onde ting. Tilgi for din egen skyld. Mye som er vanskelig i praksis. Vi bør studere de grunnleggende verdiene vi faktisk utøver i praksis, og ta oss et tak ift felles dugnad for samfunnets beste. På det feltet vi selv er gode på.

Jeg studerer fortsatt for meg selv. Jeg er redd denne gjengmentaliteten, som ofte går hånd i hånd med religion og politikk og menneskets syn på samfunnet, at noen føler de må samle alle mot alle odds på et vis, sette folk i bås og skape tilhørighet, orden og likheter som ikke gjelder for alle. Misjonere. Politikk handler om å behandle alle rettferdig ut fra der de står, ikke skape en felles norm som folk skal passe inn i. Dette gjelder også undervisning i skolen forøvrig, bare for å ha sagt det (siden jeg er lærer med spesialpedagogikk i bunnen )En del felles verdier har vi jo alle, så ikke kompliser dette så mye. Ingen synes det er ok å drepe noen med mindre de har trådd over en grense i hodet sitt og er blitt syke på sinnet. Være seg religionsutøver eller ikke. Sunn fornuft. Bruk sunn fornuft. Og ha respekt og gi plass til alle. Religion har sin plass. Politikk har sin plass. Skill mellom dem. Skill ut det viktige. Skjær gjennom møkka.

Folk maser om slektstreff, å samles og holde sammen på tvers og dermed ønsker de automatisk å skape en grupperegel. Helt feil. Ingen er like, alle er unike. Lett å si, vanskelig for de fleste å ta hensyn til i praksis. Religion er en fin ting for de som trenger det i livet sitt og ser en mening med det, det som er farlig er at mange føler de må misjonere når de først har funnet meningen med livet. Som å legge en politikk i det og dytte det på andre - for det er jo SÅ BRA. Dette gjelder iofs også småbarnsforeldre som prediker om det å få barn til de barnløse, eller de som har vært gift i fem år og fortsatt er lykkelige - finn deg en partner så blir alt bra, er en vanlig tale til den single. Og religion skal heller ikke være politikk. Politikk er en felles betegnelse for hvordan vi kan ordne samfunnet til beste for alle - til tross for at vi er ulike og ikke skal settes i bås. Et visst kompromiss basert på grunnleggende menneskerettigheter for å kunne leve sammen på jorda på en måte (Jeg synes ikke det er en menneskerett å få barn, utøve religiøse påbud og forbud, eller en menneskerett å ha en mor og en far). Da kan ikke religion blande seg inn av opplagte årsaker - det finnes tusenvis av trosretninger, og ingen kan vite hvem som har rett - hvilket heller ikke bør være hovedfokus, siden vi ikke KAN vite dette - det handler om tro for pokker. Den SKAL være mangfoldig, et enfoldig syn på eksistensen skremmer meg. Men altså farlig om den blir politisk også. Statskirke for eksemppel, er et fryktelig opplegg med bakgrunn i kristendommens monopol og grusomheter opp gjennom tida. Alt påvirker selvsagt et folks kultur, og ofte vil den mest utpregede religiøse troen påvirke hva folk vil ha som generell politikk.

Dette kan nok endre seg framover i den sekulariserte retningen vi synes å bevege oss i, men trikset er at grunnleggende menneskelige verdier kan deles politisk på tvers av religion. Man kan opprettholde en grunnleggende lov (her føler jeg kardemommeloven bør ligge til grunn..), slik at folk skal føle seg trygge sammen med andre og bli tatt vare på, men ditt indre liv er det absolutt ingen som har noe med - så lenge det ikke konkret går utover andre. Ingen kan si deg hva du skal tro - det er en privatsak, og burde forbli det. Vi er alle ulike, det er det som gjør det spennende å møte nye folk. Sammen kan vi vitenskapelig få til mye, men la det åndelige få være i fred hos den enkelte. Vitenskapen kan ikke bevise alt. Og gamle tekster kan ikke alltid tolkes bokstavelig.

Man får bruke sunn fornuft ute blant folk sier jeg. Det KAN man gjøre selv om man har en indre tro, som ikke nødvendigvis baserer seg på ting som skjer i den materielle verden.

Føler mange datt av lenge før de kom hit, men litt vanskelig å skrive sånt som man føler noe for, på en politisk korrekt og lettleselig måte..systematisert i avsnitt og logisk oppbygning liksom Kanskje noen som forstår det jeg prøver å si, selv om mange nok vil være opptatt av å finne ting de kan motargumentere på/motbevise osv. En del vil lese mellom linjene og skape sin egen historie om hvem jeg er og hva jeg mener, eller gremme seg over syntaks. En promilledel vil fatte poenget.

Amen? Kom ikke på noe mer å skrive jeg - heldigvis: datt helt ut av tid og rom og rød tråd mens jeg skrev. Dermed sikkert rotete å lese... :/ jaja
Sist endret av vesla; 1. november 2016 kl. 10:44.
Jeg synes det er en litt trist polarisering i denne debatten (her inne og generelt).

De som kjenner meg her inne vet at jeg er en sterk tilhenger av vitenskapelig tankegang og har lav terskel for å kalle bullshit for bullshit. Likevel har jeg områder av livet mitt der jeg ikke først og fremst benytter meg av vitenskap for å finne svar. Det tror jeg dere alle har også, om dere er religiøse eller ikke.

Blir et maleri vakrere fordi det er vitenskapelig bevist at det er et godt maleri? Bruker du vitenskap for å bestemme om du er forelsket? Det gjør du sannsynligvis ikke. Nå sier jeg ikke at det ikke finnes evolusjonsmessige forklaringer på fenomener som kunst og kjærlighet, eller at de ikke kan undersøkes vitenskapelig. Jeg sier bare at dere ikke benytter en vitenskapelig tankegang i måten dere forholder dere til disse tingene, uten at det gjør dere til idioter av den grunn.

Ideen om at ateister har en vitenskapelig tenkemåte mens religiøse har en skrullete og overtroisk tenkemåte vitner om lite menneskeforståelse.

Ideen om at "hvis alle var ateister og forholdt seg til livet på akkurat samme måte som meg så hadde verden vært bra" er også veldig lik det dere beskylder religiøse fanatikere for å tenke. Å være ateist er åpenbart ikke noen garanti for toleranse.

Fundamentalister bidrar sjelden til positiv sameksistens enten de er ateister, kristne eller muslimer.

PS: Skyter ikke villt etter alle som argumenterer mot religion her nå, bare mot de som definerer alle religiøse som idioter. Hvis du føler deg urettmessig beskutt så var det trolig ikke deg jeg siktet på.
Sist endret av entropi; 1. november 2016 kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Å være ateist er åpenbart ikke noen garanti for toleranse.
Vis hele sitatet...
!!!!

Dette med "uten religion hadde verden vært et bedre sted" utsagnet, er jeg veldig skeptisk til. Jeg er ganske sikker på at vi av menneskelig natur hadde funnet noe annet som hadde skillet oss. Blant annet etnisitet, nasjon, politikk osv.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg synes det er en litt trist polarisering i denne debatten (her inne og generelt).

De som kjenner meg her inne vet at jeg er en sterk tilhenger av vitenskapelig tankegang og har lav terskel for å kalle bullshit for bullshit. Likevel har jeg områder av livet mitt der jeg ikke først og fremst benytter meg av vitenskap for å finne svar. Det tror jeg dere alle har også, om dere er religiøse eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell mellom fjortiss-ateister og proffe ateister, så som Sam Harris, en av disse "Fire hestemennene av apokalypsen", som jo var en kvartet for høyt intellektuelle ateister (Dawkins, Hitchens, Bennet og Harris).

Sistnevnte har jo publisert og holdt nok foredrag om emner som "Waking Up: A Guide to Spirituality Without Religion", hvor han skiller sterkt mellom organisert og tradisjonell religion, og helt enkel åndelighet.

Mennesker er ikke 100% rasjonelle, men vi kan bestrebe oss på å overkomme våre grunnleggende lyster, tåpelig tradisjon, og forsøke å tenke rasjonelt og ikke minst humanistisk.
Sitat av Desustraike Vis innlegg
Mennesker er ikke 100% rasjonelle, men vi kan bestrebe oss på å overkomme våre grunnleggende lyster, tåpelig tradisjon, og forsøke å tenke rasjonelt og ikke minst humanistisk.
Vis hele sitatet...
Men om man ikke ser det som et mål å forholde seg 100% rasjonelt til alle deler av tilværelsen, er det nødvendigvis idiotisk? Jeg snakker ikke om å motsette seg vitenskapelig fremgang og prøve å argumentere religiøst for å hevde objektive sannheter. Da driter man seg jo ut uansett.

Men om man omfavner vitenskap og rasjonalitet som kilde til objektiv kunnskap, men også tror på en annen dimensjon i livet? Er man automatisk mindre intelligent om man leter etter sin personlige mening med det hele med andre vertøy enn logikk?

Min påstand er at de fleste av oss gjør det, vi tar noen av de største valgene i livet basert på helt andre kriterier enn rasjonalitet og vitenskap. For eksempel hvem vi velger å skaffe oss milliongjeld og unger sammen med. De fleste av oss ønsker jo ikke en strengt vitenskapelig tilnærming til det. Er man da nødvendigvis helt fjern om man omfavner en eller annen religiøs opplevelse i livet sitt? Så lenge man forholder seg til det som nettopp det, og ikke prøver å påberope seg fasitsvar?
Sitat av entropi Vis innlegg
Men om man ikke ser det som et mål å forholde seg 100% rasjonelt til alle deler av tilværelsen, er det nødvendigvis idiotisk?
...
For eksempel hvem vi velger å skaffe oss milliongjeld og unger sammen med. De fleste av oss ønsker jo ikke en strengt vitenskapelig tilnærming til det.
Vis hele sitatet...
Man kommer ikke utenom at valg har konsekvenser. Som en av mine yndlings-forfattere har yndet å skrive, "If you want a consequence you damn well take responsibility to carry out the action that results in it".
Og omvendt, selvsagt.

For akkurat dette med partnervalg, er jeg selv temmelig kritisk til hvordan vi her i vesten gjør ting.
Fordi, valg av partner og spesielt holdning til ens egen partner som å være rein "romantisk" og idyllisert kjærlighet og ikke noe innslag av praktisk tankegang, har en tendens til å gå ut over barna når den "kjærligheten" - ofte trigga av rein seksuell attraksjon - dabber av, og samfunnet legger så til de grader opp til at kvinnen ikke skal bli den skadelidende part og samtidig tilkjenner henne ungene, at veien til å stryke avgårde blir alt for, alt for kort og man glemmer å tenke på konsekvenser for barna.

Hvis du går igjennom livet uten å tenke taktisk - spesielt for ting som har med kjærlighet og investering i fremtid å gjøre - vil jeg tro du har stor risiko for å møte uforutsette vansker, og kan faktisk miste mye av det du har investert og bli motvillig til å gå inn i nye forhold.

Generelt sett ser jeg det som et problem at man investerer så mye tid og oppmerksomhet i barn og unge, at de vokser opp til å bli en såkalt "dessert-generasjon". De tror verden er til for dem, eller mer presist, at staten tar over stafett-pinnen og tar vare på dem etter de har blitt voksne og eventuelt står der og trenger hjelp.

Det stemmer ikke. Staten fungerer ikke på noen måte for folk som trenger hjelp, og det er ingen som tar vare på deg utenom deg selv og kanskje noen rike foreldre, og har du da ikke lagt opp en plan for hvordan du kan alliere deg med en partner og faktisk tenkt over ting som at dere bør ha forskjellige yrker fordi da er sjangsen høyere for at ihvertfall en vil ha jobb...

Game over. Så kan du sitte der og lovprise holdningen din om ikke å forholde deg rasjonelt til ting, vi har i kommuner med største ventelisten i landet, egne rom på kafeer for vanskeligstilte, hvor man kan sitte og male.

Som om man var et barn.
Sitat av Desustraike Vis innlegg
Man kommer ikke utenom at valg har konsekvenser. Som en av mine yndlings-forfattere har yndet å skrive, "If you want a consequence you damn well take responsibility to carry out the action that results in it".
Og omvendt, selvsagt.

For akkurat dette med partnervalg, er jeg selv temmelig kritisk til hvordan vi her i vesten gjør ting.
Fordi, valg av partner og spesielt holdning til ens egen partner som å være rein "romantisk" og idyllisert kjærlighet og ikke noe innslag av praktisk tankegang, har en tendens til å gå ut over barna når den "kjærligheten" - ofte trigga av rein seksuell attraksjon - dabber av, og samfunnet legger så til de grader opp til at kvinnen ikke skal bli den skadelidende part og samtidig tilkjenner henne ungene, at veien til å stryke avgårde blir alt for, alt for kort og man glemmer å tenke på konsekvenser for barna.

Hvis du går igjennom livet uten å tenke taktisk - spesielt for ting som har med kjærlighet og investering i fremtid å gjøre - vil jeg tro du har stor risiko for å møte uforutsette vansker, og kan faktisk miste mye av det du har investert og bli motvillig til å gå inn i nye forhold.

Generelt sett ser jeg det som et problem at man investerer så mye tid og oppmerksomhet i barn og unge, at de vokser opp til å bli en såkalt "dessert-generasjon". De tror verden er til for dem, eller mer presist, at staten tar over stafett-pinnen og tar vare på dem etter de har blitt voksne og eventuelt står der og trenger hjelp.

Det stemmer ikke. Staten fungerer ikke på noen måte for folk som trenger hjelp, og det er ingen som tar vare på deg utenom deg selv og kanskje noen rike foreldre, og har du da ikke lagt opp en plan for hvordan du kan alliere deg med en partner og faktisk tenkt over ting som at dere bør ha forskjellige yrker fordi da er sjangsen høyere for at ihvertfall en vil ha jobb...

Game over. Så kan du sitte der og lovprise holdningen din om ikke å forholde deg rasjonelt til ting, vi har i kommuner med største ventelisten i landet, egne rom på kafeer for vanskeligstilte, hvor man kan sitte og male.

Som om man var et barn.
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å argumenere imot her egentlig? Jeg er ikke tilhenger av å skjemme bort barn, ikke ha orden på økonomien eller ikke ta konsekvensene av sine valg.

Jeg sier bare at de færreste ønsker å ha en 100% rasjonell og vitenskapelig tilnærming til absolutt alle deler av livet, og at man kanskje bør være litt forsiktig med å idioterklære alle med en litt annen opplevelse av eksistensen sin enn du har.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg sier bare at de færreste ønsker å ha en 100% rasjonell og vitenskapelig tilnærming til absolutt alle deler av livet, og at man kanskje bør være litt forsiktig med å idioterklære alle med en litt annen opplevelse av eksistensen sin enn du har.
Vis hele sitatet...
Og det er det heller ikke seriøse ateister / agnostikere / ignostikere som gjør, men din argumentasjon gikk etter mitt inntrykk ut over akkurat det å ikke idiot-erklære folk, og over på å bli veldig generell av typen the great lebowski, "well, that's just, like, your opinion, man".

Du skal få lov til å mene nøyaktig hva du vil, men fengselsbetjenter som du eventuelt skulle komme i kontakt med og drøfte ting på fritida kan fortelle deg at fengsla er stappfulle av folk som har alternative meninger og som det er umulig å overbevise om at ting har objektive sannheter som går imot deres egen subjektive oppfatning.

Så om ikke annet ville jeg forsøkt å poengtert at dette med å føle seg fri til å ta ikke-rasjonelle valg, er noe man med fordel kan begrense.
Sitat av Desustraike Vis innlegg
Og det er det heller ikke seriøse ateister / agnostikere / ignostikere som gjør, men din argumentasjon gikk etter mitt inntrykk ut over akkurat det å ikke idiot-erklære folk, og over på å bli veldig generell av typen the great lebowski, "well, that's just, like, your opinion, man".

Du skal få lov til å mene nøyaktig hva du vil, men fengselsbetjenter som du eventuelt skulle komme i kontakt med og drøfte ting på fritida kan fortelle deg at fengsla er stappfulle av folk som har alternative meninger og som det er umulig å overbevise om at ting har objektive sannheter som går imot deres egen subjektive oppfatning.

Så om ikke annet ville jeg forsøkt å poengtert at dette med å føle seg fri til å ta ikke-rasjonelle valg, er noe man med fordel kan begrense.
Vis hele sitatet...
Fortsatt mye stråmannargumentasjon her. Jeg er en varm tilhenger av rasjonell tankegang, og prøvde også å presisere at jeg ikke sikter til "seriøse ateister og agnostikere" i kritikken min. Jeg reagerer på arrogansen i utsagn som f eks dette...

Sitat av DSlhm Vis innlegg
...noen er så korttenkte at de må ha en fantasivenn "der oppe i himmelen" og tenke på for og klare seg selv
Vis hele sitatet...
...og påstår altså at man ikke automatisk kvalifiserer som en oppegående person fordi man er erklært ateist. Det finnes ganske lettvinte varianter av det standpunktet også.

Det der fengselsgreiene var en snodig avsporing. Jeg er ikke motstander av objektive sannheter, nei. Har vel egentlig ikke inntrykk av at de fleste fengselsinnsatte er det heller, it just so happens at jeg har en del erfaring fra den sektoren.

Sitat av Provo Vis innlegg
Vi kan tenke oss en religion, i form av en overbevisning om noe overnaturlig, som alltid vil regulere sine doktriner etter den beste kunnskapen vi til enhver tid besitter og nekte å akseptere påstander om hvordan verden fungerer uten meget gode bevis. Om dette finnes i praksis er en annen sak, og i så tilfelle har jeg ingen problemer med den.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ca det forholdet de fleste religiøse jeg kjenner har til religion. Hvilket underbygger min påstand om at verden fungerer helt fint selv om folk tror på mye rart, så lenge de evner å holde det utenfor områder der det ikke har noe å gjøre, det være seg vitenskap eller styre og stell.

Målet burde ikke være å fjerne religiøsitet, men å sørge for at ingen religioner får ha en slik posisjon i samfunnet at de er unntatt kritikk, satire, kort sagt alt hva andre maktfaktor i samfunnet må akseptere i et demokrati.
... verden fungerer helt fint selv om folk tror på mye rart, så lenge de evner å holde det utenfor områder der det ikke har noe å gjøre, det være seg vitenskap eller styre og stell.
Vis hele sitatet...
For det første fungerer "verden" ikke "helt fint".
Bare her i Norge har vi et religiøst parti som har snik-kristifisert sin religion som den dominante inn i livsynsundervisning, stikk i strid med Europadomstolen sitt vedtak. Og det er ikke det eneste som blir gjort for å indoktrinere barn, slik at de skal vokse opp med tradisjonell religion sine påbud og forbud, og ikke minst assimilere den dominante religionen sitt virkelighetssyn.

Som forøvrig er et brudd på barnekonvensjonen, om barn sin rettighet til selv å ha sitt eget livssyn eller tro.

Og Norge er blant de mest ateistiske nasjoner som finnes.

Ditt utsagn inneholder premisset ("så lenge de evner å holde det [religion] utenfor") bakt inn i konklusjonen ("verden fungerer helt fint [fordi religion holder seg utenfor områder der det ikke har noe å gjøre]").

Målet burde ikke være å fjerne religiøsitet, men å sørge for at ingen religioner får ha en slik posisjon i samfunnet at de er unntatt kritikk, satire, kort sagt alt hva andre maktfaktor i samfunnet må akseptere i et demokrati.
Vis hele sitatet...
Det er jo flott (vi er alle barn av regnbuen, elsk toleranse men tolerer ikke intoleranse), det er bare det at du reagerer selv på at tilhengere av tradisjonell religion, blir kritisert for å være "dummere" (eller mindre åpne for nytenking) enn andre mennesker, noe som faktisk er en interessant sammenheng som korrellerer med en hel rekke personlighetstrekk.

Men for å vri på det: Målet burde ikke være å fjerne politiet, men å sørge for at ingen instanser i politiet får ha en slik maktposisjon i rettsapparatet at de i praksis får nærmest skrive lovene selv, bestemme hvordan de skal anvendes, ovenfor hvem, og være dommer, jury og bøddel.

Dessverre vil enkelte instanser alltid ha en slik posisjon i samfunnet at de får tilranet seg mer makt enn det de burde ha.

Og det har innvirkning på hvordan mennesker tenker, ikke minst i forbindelse med synd og straff - syndens lønn er døden, i det utsagnet ligger det ikke mye refleksjon over hvordan samfunnet fucker opp livene til folk, ei heller hvordan rehabilitering og forebyggende virksomhet ovenfor sårbare personer og grupper, er mer kostnadsbesparende og humant.

Og det er en del av den såkalte kristne "kulturarven", som årsaksforklarer ting med å skylde på enkelt-mennesker og glatt kalle alle som gjør noe galt, for onde.
Du argumenterer litt usammenhengende, så jeg klarer ikke å svare på alt tror jeg. Men nei, verden fungerer overhodet ikke greit, men jeg tror det er en overforenkling at det er fordi folk er religiøse. Det har nok mer med posisjonen organisert religion får lov til å ha i samfunnet. Og selvsagt med en hel del andre ting, mennesker hadde nok klart å skille mellom "oss" og "dem" uten religion også.

Jeg sier jo ikke at ateister tar feil, jeg etterlyser litt nyanser i diskusjonen mellom "de som har en vitenskapelig tenkemåte" og "de religiøse skrullingene". Så svart hvitt er ikke verden eller menneskesinnet.

Og nei, kristendommen lærer ikke at alle som gjør noe galt er onde. Det er mye man kan klandre kristendommen for, men det er historieløst å tro at framveksten av det samfunnet vi har nå har vært en kamp mellom kristendom og humanisme.

Uansett, en viss interesse for å forstå hvordan andre folk tenker i stedet for avskrive dem som tullinger tror jeg verden hadde vært tjent med. Litt mindre fundamentalisme i alle livssyn.
Sist endret av entropi; 2. november 2016 kl. 11:56.
Sitat av vesla Vis innlegg
Min teori: Jeg tror vi alle har et svart tomrom i oss fra fødselsen av (av den enkle grunn at vi er født alene og dør alene, samtidig som vi er flokkdyr).
Vis hele sitatet...
Men dette er jo bare en metafor. At vi blir født alene og dør alene. Man blir nødvendigvis i det minste født i samvær med sin mor, og hvorvidt man dør alene vet man ikke før det er gjort, og da er det strengt tatt for sent å bli påvirket. Kanskje du også tenker på det som en metafor, men jeg ser uansett ikke hvordan det skal være en motsetning til flokkdyrtilværelsen, som i sin konflikt skaper noe "svart tomrom" som best lar seg fylle med overtro.

Sitat av vesla Vis innlegg
Jeg tror alt handler om å komme til ro med sin egen identitet som menneske i denne verden her og nå, som ofte er en speiling i andres øyne, samt skaffe seg en viss egen mening med det livet vi lever.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at dette er psykologisk viktig. Men dette prosjektet krever på ingen måte at man ukritisk hengir seg til opplagt feilaktige forestillinger om virkeligheten.

Sitat av vesla Vis innlegg
Dette kan nok endre seg framover i den sekulariserte retningen vi synes å bevege oss i, men trikset er at grunnleggende menneskelige verdier kan deles politisk på tvers av religion.
Vis hele sitatet...
Men verdiene man besitter kan også bli, og blir ofte, diktert av ens religion. Og det er et problem.

Sitat av vesla Vis innlegg
Ingen kan si deg hva du skal tro - det er en privatsak, og burde forbli det. Vi er alle ulike, det er det som gjør det spennende å møte nye folk. Sammen kan vi vitenskapelig få til mye, men la det åndelige få være i fred hos den enkelte.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke tvinge folk til å hverken tro eller ikke tro noe som helst. Og jeg har ingen problemer med folks åndelighet i seg selv. Men jeg har et problem med folks fundamentalt irrasjonelle påstander og overbevisninger, og ikke minst kravene om at jeg skal respektere disse. Og enn så lenge religion er en av de største drivkraftene til menneskelig intoleranse og grusomheter utført over den ganske klode, så forbeholder jeg meg retten til å kritisere dette åpent.

Sitat av entropi Vis innlegg
Blir et maleri vakrere fordi det er vitenskapelig bevist at det er et godt maleri? Bruker du vitenskap for å bestemme om du er forelsket? Det gjør du sannsynligvis ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er rent subjektive betraktninger hvis riktighet defineres av hva du synes om saken. Religion angår først og fremst epistemologisk objektive påstander om hva som rent faktisk er tilfellet og ikke, og om hvordan universet egentlig fungerer. Om det finnes en personlig gud som kan telepatisk avlese dine innerste tanker, om Jesus var vedkommendes sønn og født av en jomfru, om Muhammed var vedkommendes sendebud og den siste profet, om det finnes et liv etter døden også videre.

Sitat av entropi Vis innlegg
Å være ateist er åpenbart ikke noen garanti for toleranse.
Vis hele sitatet...
Åpenbart ikke, men for å sitere Sam Harris: "I know of no society in human history that ever suffered because its people became too desirous of evidence in support of their core beliefs."

Sitat av entropi Vis innlegg
Men om man ikke ser det som et mål å forholde seg 100% rasjonelt til alle deler av tilværelsen, er det nødvendigvis idiotisk? … Er man automatisk mindre intelligent om man leter etter sin personlige mening med det hele med andre vertøy enn logikk?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, men om man insisterer på å forholde seg til virkeligheten på en måte som soleklart trosser rasjonalitet og logikk, så er man gjerne på noe tynnere is. Man trenger selvsagt ikke å være mindre intelligent, men det er jo ikke heller en utpreget intelligent ting å gjøre.

Sitat av entropi Vis innlegg
Sitat av Provo Vis innlegg
Vi kan tenke oss en religion, i form av en overbevisning om noe overnaturlig, som alltid vil regulere sine doktriner etter den beste kunnskapen vi til enhver tid besitter og nekte å akseptere påstander om hvordan verden fungerer uten meget gode bevis. Om dette finnes i praksis er en annen sak, og i så tilfelle har jeg ingen problemer med den.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ca det forholdet de fleste religiøse jeg kjenner har til religion.
Vis hele sitatet...
Det må jeg vel være så frekk og si at jeg tviler på, mest på grunn av at delen jeg her uthevet mer eller mindre er selve antitesen til trosbasert religion.
Sitat av Provo Vis innlegg

Man kan ikke tvinge folk til å hverken tro eller ikke tro noe som helst. Og jeg har ingen problemer med folks åndelighet i seg selv. Men jeg har et problem med folks fundamentalt irrasjonelle påstander og overbevisninger, og ikke minst kravene om at jeg skal respektere disse. Og enn så lenge religion er en av de største drivkraftene til menneskelig intoleranse og grusomheter utført over den ganske klode, så forbeholder jeg meg retten til å kritisere dette åpent.
Vis hele sitatet...
Ikke bare har du rett til å kritisere det, det bør være gjenstand for kontinuerlig kritikk og på ingen måte respekteres i betydningen beskyttes. Dvs man skal selvsagt respektere mennesker, men religioner er ikke enkeltmennesker som trenger noe krenkelsesvern.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er rent subjektive betraktninger hvis riktighet defineres av hva du synes om saken. Religion angår først og fremst epistemologisk objektive påstander om hva som rent faktisk er tilfellet og ikke, og om hvordan universet egentlig fungerer. Om det finnes en personlig gud som kan telepatisk avlese dine innerste tanker, om Jesus var vedkommendes sønn og født av en jomfru, om Muhammed var vedkommendes sendebud og den siste profet, om det finnes et liv etter døden også videre.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, det var muligens dårlige eksempler. Det var ment å illustrere at ingen av oss har vitenskaplig og rasjonell tankegang som eneste metode for å finne svar i livet, og at de fleste liker å ha flere aspekter i livet sitt enn det som baseres på kalde, objektive fakta. Holdningen "jeg er ateist og derfor helt rasjonell (og åpenbart mye smartere enn Jesus-teitingene selv om jeg ikke evner å skille mellom bindeord og infinitivsmerke)" vitner om lite selvinnsikt. Som du forstår så var det vel ikke akkurat deg jeg siktet til der.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det må jeg vel være så frekk og si at jeg tviler på, mest på grunn av at delen jeg her uthevet mer eller mindre er selve antitesen til trosbasert religion.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg feiltolket deg litt der. Men de fleste jeg kjenner som er kristne ville ikke finne på å benekte evolusjon, Big Bang eller generelt at vitenskap er den måten vi har til å skaffe oss objektiv kunnskap om universet. De tror på Gud, de tror en del ting om Gud (som at han på en eller annen måte står bak skaperverket, at han er kjærlig osv), men de tror ikke at de har noen konkrete fakta å slå i bordet med som trumfer gode vitenskaplige teorier. Folk i dagens Norge er ikke religiøse fordi de trenger en forklaring på naturfenomener og synes den vitenskapelige versjonen er litt for komplisert. Det handler mer om deres personlige opplevelse av egen eksistens, og vi prøver vel alle på vårt vis å finne en mening med den.

Ung jord- kreasjonister og evolusjonsfornektere er det ikke så mange av her til lands. Mer bekymringsverdig er karismatiske pastorer som tar penger for helbredelse og denslags. Det føyer seg forsåvidt inn i mengden av alternativ-spirituelle kvakksalvere som er i vinden om dagen. Så for all del, religionskritikk trengs. Men gjerne med litt menneskelig dybdesyn.
Sitat av entropi Vis innlegg
Mulig jeg feiltolket deg litt der. Men de fleste jeg kjenner som er kristne ville ikke finne på å benekte evolusjon, Big Bang eller generelt at vitenskap er den måten vi har til å skaffe oss objektiv kunnskap om universet. De tror på Gud, de tror en del ting om Gud (som at han på en eller annen måte står bak skaperverket, at han er kjærlig osv), men de tror ikke at de har noen konkrete fakta å slå i bordet med som trumfer gode vitenskaplige teorier. Folk i dagens Norge er ikke religiøse fordi de trenger en forklaring på naturfenomener og synes den vitenskapelige versjonen er litt for komplisert. Det handler mer om deres personlige opplevelse av egen eksistens, og vi prøver vel alle på vårt vis å finne en mening med den.

Ung jord- kreasjonister og evolusjonsfornektere er det ikke så mange av her til lands. Mer bekymringsverdig er karismatiske pastorer som tar penger for helbredelse og denslags. Det føyer seg forsåvidt inn i mengden av alternativ-spirituelle kvakksalvere som er i vinden om dagen. Så for all del, religionskritikk trengs. Men gjerne med litt menneskelig dybdesyn.
Vis hele sitatet...
Kanskje vi snakker forbi hverandre, men det jeg siktet til med den uthevede delen var ikke benekting av objektivt verifiserbare fakta til fordel for inkompatible religiøse forestillinger. Det var, som jeg skrev, å nekte å akseptere påstander om hvordan verden fungerer uten meget gode bevis. Evolusjonsfornektere er et eksempel på førstnevnte. Det å være overbevist om at Jesus var Guds sønn og at du kommer til han når du dør, eller at Bibelen som bok har en unik relasjon til universets skaper, er å akseptere påstander om hvordan verden fungerer uten gode bevis.
Sitat av Provo Vis innlegg
Kanskje vi snakker forbi hverandre, men det jeg siktet til med den uthevede delen var ikke benekting av objektivt verifiserbare fakta til fordel for inkompatible religiøse forestillinger. Det var, som jeg skrev, å nekte å akseptere påstander om hvordan verden fungerer uten meget gode bevis. Evolusjonsfornektere er et eksempel på førstnevnte. Det å være overbevist om at Jesus var Guds sønn og at du kommer til han når du dør, eller at Bibelen som bok har en unik relasjon til universets skaper, er å akseptere påstander om hvordan verden fungerer uten gode bevis.
Vis hele sitatet...
Vel... de aksepterer det i den forstand at de velger å tro det, men jeg tror ikke de aksepterer det som et objektivt faktum på den måten man aksepterer naturlover. Hvorvidt vi har en udødelig sjel og hvor den i så fall tar veien når vårt legeme takker for seg, er jo strengt tatt vanskelig å både bevise og motbevise. Det er ikke noen logikk som taler direkte for det, men det blir altså en av de tingene man velger å ha i livet sitt som ikke først og fremst handler om logikk. Jeg ser ikke det store problemet med det i seg selv, så lenge man tar det for det det er.

Poenget mitt i denne diskusjonen er
1: at det ikke er så vanvittig stor forskjell på religiøse og ikke-religiøse mennesker. I fht åpningsspørsmålet er det trolig mer fruktbart å kritisere organisert religions stilling og makt samfunnet enn å gå løs på religiøsitet som fenomen.

2: man hjelper ikke saken sin nevneverdig ved å fremstå som like intolerant, fundamentalistisk og stupid som de man prøver å kritisere. Igjen, du var ikke målskiven for den formaningen.
Sist endret av entropi; 2. november 2016 kl. 20:11.
Sitat av vesla Vis innlegg
En verden uten religion skremmer meg, og det tror jeg heldigvis er en utopi på lik linje med anarki. Ikke fordi jeg er spesielt religiøs av meg, men jeg mener det er en sunn berikelse å ha et åndelig liv, for vi er ikke engang nærme nok til å tenke oss at vi har svaret på alt her i verden. Ergo utvikler vi en indre tro på en del saker som ikke kan forklares vitenskapelig. Og vi trenger det. Det gir en ekstra dimensjon til det livet vi lever, der vi for tiden er fanget av behovet for penger og politiske løsninger som gagner oss videre framover. Vi trenger denne dimensjonen like mye som sunn fornuft og forskning.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått hva det handler om.

Ingen påstår at vitenskapen har svaret på alt her i verden. Tvert imot, grunnlaget for at vitenskapen i det hele tatt fortsetter å eksistere er at det alltid er noe å undersøke og undre seg over.

Det er vitenskapen som er ærlig på at vi ikke vet alt. Det er religion som påstår seg å ha svaret på alt her i verden.

Du har altså snudd det hele på hodet.

Hva har "behovet for penger og politiske løsninger" med vitenskapen å gjøre? Tror du at vitenskap betyr at man bare må være opptatt av materielle ting? Det er feil. Vitenskap innebærer ikke at man ikke kan synes ting er vakre. Det betyr ikke at man ikke kan ha følelser, for eksempel forelske seg.

Det du skriver gir rett og slett ikke mening.