Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 820
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Hallo og god morgen

jeg har planer om å bygge en pc som drar de fleste spill, litt PS og nettspilling bare.

jeg har planer om å ha phenom prossessor, radeon 4870 skjermkort, twin engine kabinett.

det jeg egentlig lurer på er åssen psu jeg burde ha?
har satt opp 650, men vet ikke om det er passelig?
burde jeg gå opp eller ned på psu en`?


-sengetøv
Bedre å ha litt for mye kraft å gå på, enn litt for lite...
Men 650W vil holde i god tid for din del ^^,
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
så du tror jeg ikke vil trenge mer kraft?:P
aldri bygd pc før, så litt ekkelt å finne frem delene og vite om de passer sammen:P
400W holder i massevis om du ikke skal ha 10 hdder du spinner opp samtidig.
Greia er at du trenger én rail som kan levere nok ampere.
Sist endret av Goophy; 27. juni 2009 kl. 04:47.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
takker for svar, tenkte jeg kunne ha en på 650 hvis jeg finner ut at jeg skal sette inn fler hdder osv.

nå ble jeg litt i tvil på hvilket skjermkort jeg skal ha..
noen som har tips til meg?
Selv kjører jeg et mye kraftigere oppsett på under 400W (380W om jeg ikke husker feil..) så på alle måter holder det der i god tid framover Selv om du utvider til 2 stk GPUs og noen HDDs til ^^,

Skjermkortet er helt grett til basic oppgaver og går grett hånd i hånd med CPU'n.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
hehe
regna kjapt over på systemet og det stod at skjermkortet (4870) krevde 329 w eller noe i den duren, prosessoren 35 watt og sikkert noe mer på de to viftene (250mm x 2) så vil tro det er mer enn 400 vatt?:P

noen skjermkort og anbefale?

skal hovedsakelig spille gta iv, crysis, cs(fjortis ) og div prog vil nok bli drukt:P
CPU'n ligger faktisk på 95W :P

Men, man regner med ca 200 W på GPU, 100W på CPU og noen få W per vifte...
Så har man 350W så overlever man med de fleste oppsett... Selv om det i ny og ne kan bli nød...

Husk, dette er max forbruk, og ikke idle forbruk. Kjører du sånn at ALT brukes 100% så kan det fort være at du tyner ut 300-350W.. Og når pc'n bare står uten at noe blir gjort, så benyttes kanskje bare 100W...

Uansett, 650W holder lenge, og det er generelt grett å betale litt ekstra for litt mer krefter når man først skal kjøpe, istedet for å måtte betale like mye neste gang fordi man fikk litt for få watt ved å kjøre en PSU på 400w ^^,


Skjermkort-markedet har jeg ikke satt meg helt inn i nå i nyere tid, så kan ikke hjelpe deg så stort mye der.. Men det er som sagt et grett skjermkort iforhold til CPU..
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
jaja
da er det jo uten hdd da men..
har egentlig null peil på skjermkort selv

vet noen om åssen 4890 radeon er iforhold til f.eks. gtx 285?
Her er en review

Bare trykk next page så ser du results mellom flere testene deres.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
Hallo og god morgen

jeg har planer om å bygge en pc som drar de fleste spill, litt PS og nettspilling bare.

jeg har planer om å ha phenom prossessor, radeon 4870 skjermkort, twin engine kabinett.

det jeg egentlig lurer på er åssen psu jeg burde ha?
har satt opp 650, men vet ikke om det er passelig?
burde jeg gå opp eller ned på psu en`?


-sengetøv
Vis hele sitatet...
skal du kjøpe 4870 så trenger du 500w
hvis amd prossesoren er av 125w typen så ville jeg kjøpt 750w
da har du også mulighet til å sette in to skjermkort
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
fundert litt på 4870 x2 eller 4890

hva mener dere er best?
Hvis du vil ha 750W PSU, anbefaler jeg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340678
Med massive 60amp på èn 12v rail, vil du klare å drive ditt eget lille kraftverk.

Hvis ikke kan du kjøpe 650w PSU-en fra samme leverandør og serie. Bruker denne selv, og den er dønn stabil.
Og hvis jeg ikke husker helt feil, har den 52amp på èn 12v rail --så du har plenty med kraft i den også.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Trådstarter
sett meg ut samme
ville bare høre om psu