Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1835
Da var jeg ferdig med ungdomsskolen og skal begynne på videregående skole neste år. Som dere sikkert vet er det krav om å ha bærbar pc på VGS, derfor har Rogaland Fylkeskommune ordnet det slik at du kan få en pc med å betale stipendet du får. (Det er snakk om 850kr).

Den pcen du får er selvfølgelig ikke verdens beste, men du kan også betale ekstra for enten en bedre pc eller en Macbook.

Grunnmodellen er en HP 6530b og koster 2000
Den avanserte modellen er HP 8530p og koster 5950
Macbook koster 4700

Lenker:
www.rogfk.no/itskole
www.telehuset.no/rfk
www.eplehuset.no/elevmac

Er det noen som har noen anbefalinger om hva jeg bør velge eller eventuellt om jeg bør kjøpe en pc privat istedenfor?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
6530b er en helt ok modell for normalt arbeid.
8530p kan fort bli litt stor og klumpete å få med seg.
Macbook i skolesammenheng er vel for spesielt interessert eller eventuelt en linje som media og kommunikasjon o.l.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Macbook i skolesammenheng er vel for spesielt interessert eller eventuelt en linje som media og kommunikasjon o.l.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har erfart (bruker ikke Mac selv), så funker en Macbook ypperlig i skolesammenheng, med mindre du går en linje som krever noen merkelige Windows-only programmer. (Programmert av it-ansvarlig i VB for 4 år siden). Får tak i all nødvendig software o.l., samtidig som jenter synes datamaskinen din er zuperzøt og stjeler den for å leke i Photobooth Eneste som kan være litt herk er kryptering på skolenettet, men iom. at skolen tilbyr Mac regner jeg med dette ikke blir noe problem. Jeg ville egentlig valgt MacBooken om jeg var deg - alt ettersom hva du er vant til, foretrekker og så videre. Smak og behag!

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Macbook i skolesammenheng er vel for spesielt interessert eller eventuelt en linje som media og kommunikasjon o.l.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si det er for "spesielt interesserte". Når jeg gikk studiespesialisering VG1 var det i alle fall en 5-6 stykker som brukte MacBook som foretrukket skolepc. På media & kommunikasjon var det enda fler.
Sist endret av Exmagician; 23. juni 2009 kl. 16:03.
Jeg gikk elektro, der en kompis av meg hadde kjøpt en MacBook til skolen. Det brukes ofte noen spesielle tegneprogramm og programeringsprogramm i noen av VGS ene. Men du skriver ikke hvilken linje du skal gå på, Men macbook er jo ganske til og stole på. Egentlig aldri noen problem med den jeg bruker på privatren
Skal du gå på noe annet enn media, elektro, tip eller evt byggfag, så trenger du ikke noe annet enn en grei skrive-på pc.
Skal du gå på noen av de nevnte linjene, så kreves det litt mer kraft i pc'n ^^
Trådstarter
36 0
Takker for rask tilbakemelding Jeg skal gå på Studiespesialisering. Jeg har aldri hatt mac før, men Macbooken virker jo liten og lett, noe som er veldig kjekt når den skal tas med på skolen hver dag. Akkuratt nå ser det ut som jeg heller litt mot macen. Men hvis jeg velger macen, går det ikke an å kjøre windows programmer på den med viritualisering om skolen absolutt skal bruke windows-only programmer? Forresten så er det litt kjedelig at fylkeskommunen absolutt skulle velge Macbooken i plast og ikke macbook proen i aluminium...
Sist endret av fedda1234; 23. juni 2009 kl. 19:01.
Lazywriter
Gisse's Avatar
Det går ann å virtualisere windows inne i mac, men husk at det ikke er failproof og at man faktisk må installere windows inne i macen, altså må du ha en windows install CD og valid CD-key tilgjengelig for installasjon.

Valg mellom mac og windows er vel mer smak og behag, og hvordan du har tenkt til å bruke maskina. Hvis du har tenkt til å kjøre heftige spill og tunge windows only programmer på f.eks fritida eller i skoletida, så er det en selvfølge at du ikke tar en mac. Men hvis du ikke har noen veldig spesielle behov, og du vet at de fleste programmene du kommer til å bruke er på macen, så kan mac være et godt alternativ.

Husk også på at det kan hende flere på skolen kan windows bedre enn mac (ikke nødvendig vis, men kan hende) og at support dermed er begrenset. Det kan også være omvendt.
Skal ikke alle i år få gratis pc da?
Du trenger generelt ikke noe mer ytelse enn å kunne trekke rundt Openoffice eller MS Word igrunn... Siden det er det eneste nyttige du kommer til å få brukt for på skolen.
Eneste er vell å bruke timene på å spille... Da kan man trenge litt mer ytelse.
hvilken skole skal du gå på?
Noen skoler er mer mac vennlige enn andre ser du.

Jeg personlig anbefaler ikke mac. Betaler mer for utsendt enn innholdet er min mening.

den basic maskine er mer enn god nokk for deg på studierettet fag
Trådstarter
36 0
Sitat av Isbit Vis innlegg
Skal ikke alle i år få gratis pc da?
Vis hele sitatet...
Alle får gratis* pc. Du må bruke minimums stipendet du får (850 kr) per år for å betale grunnmodellen, og ekstra for de to andre.
Sist endret av fedda1234; 24. juni 2009 kl. 01:52.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Skal du gå på noe annet enn media, elektro, tip eller evt byggfag, så trenger du ikke noe annet enn en grei skrive-på pc.
Skal du gå på noen av de nevnte linjene, så kreves det litt mer kraft i pc'n ^^
Vis hele sitatet...
mener med at pcer på de linjene ikke krever særlig kraft?
gått bygg og anlegg vg1 og vi kjørte multicad, trudde det kanskje trenkte litt kraft?
kan hende jeg tar feil men:P
Trådstarter
36 0
Han mener det motsatte, at pcer på disse linjene krever mer kraft
Sist endret av fedda1234; 24. juni 2009 kl. 02:10.
Med min MacBook Vil jeg nå si om du bruker pc´n til det du skal på VGS. Skrive, nett (musikk kansje) Så er Macen lett og ta med, til og stole på (virus) Men er du addicted til Windows så kjøp heller noe du er vant med. Men overgangen fra Windows til Mac var no problemo for meg
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
åja, jeg som har lest feil da:P
Trådstarter
36 0
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
hvilken skole skal du gå på?
Noen skoler er mer mac vennlige enn andre ser du.

Jeg personlig anbefaler ikke mac. Betaler mer for utsendt enn innholdet er min mening.

den basic maskine er mer enn god nokk for deg på studierettet fag
Vis hele sitatet...
Jeg har søkt Sola VGS. Har du peiling på om den skolen er "mac-vennlig"?