Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5599
Hei vet ikke hvor jeg skulle starte denne tråden så ble det her.
Jeg lurer på hva er den beste og som gir størst tilførsel av strøm om det er enten solcelle panell eller dynamo eller agregat i en bobil eller buss?

Og hvordan løsningen ville se ut i praksis? Montering osv.
Sist endret av Domele; 5. juni 2017 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et aggregat vil gi deg mest. Hvordan det bør monteres kommer helt an på hva slags kjøretøy du har og hvilke muligheter det gir. De monteres gjerne på baksiden eller på taket. Noen kjøretøy har også egne luker på siden for sånt.
Trådstarter
28 0
Hei takk for svar, kan noen gi et oppsett av solcelle paneller og batteri?
Sitat av Domele Vis innlegg
Hei takk for svar, kan noen gi et oppsett av solcelle paneller og batteri?
Vis hele sitatet...
Du spør etter hva som gir mest strøm, og for et svar, for så å velge det som gir minst strøm? Hvertfall hvis man måler i kroner og øre.
Trådstarter
28 0
Ahh takk for svaret tar det i betrakning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er det du vil oppnå? Det er jo mildt sagt viktig å vite. Du kan få dieselgenset på en megawatt på tilhenger om du vil, og du kan få solcellepanel til å drive kalkulatoren din...
Du får 10kw + diesel aggregat som du kan montere feks over eller bak front aksel om du har hekkmontor på bussen. Vet at de er endel billigere om du kjøper fra statene eller har vært tidligere. Kan være lurt å sjekke. Kanskje finner du noe brukt?

Det er nok mer strøm å få (ampere) fra generator enn fra solcelle. Avhengig av bruk så kan du evt. bygge deg batteribank av lipo celler. Som kan lades via solcelle, landstrøm, eller generator. Feks brukte Leaf celler. Eller 18650 fra skadet Tesla. Størrelsen på batteribanken avgjør hvor lenge du kan klare deg off-grid uten lading. Feks om du bare trenger litt varmtvann, lys og strøm til TV, pc etc. så trekker det ikke mye strøm. Skal du drive et PA anlegg som blåser hatten av forbipasserende trenger du mer størrelse på batteribanken. Du trenger også en BMS som har kontroll på lading og utlading av batteribanken. Dette vil være den mest fleksible løsningen, fordi du kan lade fra flere forskjellige kilder. Og dersom du trenger masse varme om vinteren så kan du fyre opp generatoren.

En batteribank kan du plassere der du har best plass og der vekten blir minst merkbar. Solcelle på taket som kan kan slåes opp feks. Inverter og slikt kan plassere nært batteribanken.
Sist endret av frtoretang; 6. juni 2017 kl. 02:19.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Størst mulig tiliførsel av strøm får du, som tidligere nevnt, med aggregat. Men det er en merkelig problemstilling. Du bør heller ta utgangspunkt i hvor mye strøm du trenger. Hva skal du bruke strømmen til?

Jeg har hatt noen sommersesonger i seilbåt nå, og funnet ut at det eneste som egentlig bruker noe særlig strøm, er kjøleskap. For meg blir det mye billigere, og dessuten mer praktisk, å montere ett nytt, bedre isolert og mer strømgjerrig kjøleskap, enn å pøse på med mest mulig strøm og batterier.

Lyskilder er byttet ut med LED som nesten ikke bruker noe. Lading av mobil, nettbrett, lydanlegg og annet som lades med USB, bruker minimalt. Oppvarming skjer hos meg med diesel, hos deg kanskje med gass. Matlaging, der bruker jeg sprit, mange bruker gass.

Med et slikt forbruk klarer du deg ganske lenge med 3-5 store forbruksbatterier på f.eks 100 Ah hver. Hvis du ikke kan plugge deg på 230V og lade en gang i uka, kan du vurdere å bytte generatoren som sitter koblet på motoren, med en kraftigere. Eventuelt ha to generatorer på "viftereima". Et par solcellepaneler kan bidra til lengre batterilevetid, men hvis du ikke skal leve helt off-grid over lengre perioder, er det lite som slår en natt med skikkelig lading fra 230V-nettet.

Så opplys gjerne litt mer om hva du skal ha strømmen til, og hvordan bruks- og lademønsteret ser ut. Da kan vi kanskje gi tips om måter å løse det på som blir billigere og mer praktisk enn å ha et digert og bråkete aggregat eller 10 kvadratmeter solceller som må foldes ut og rettes mot sola for å gi "mest mulig strøm".