Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 8208
Temmelig frustrert...

Vg går ut med følgende sitat i artikkel (16.3.2017):

"Vi vil advare SV mot å vedta forbud mot rituell omskjæring av gutter under 15år.
Et absolutt forbud,slikt mindretallet i SV's Programkomite går inn for, vil i praksis gripe inn i religionsfriheten".
Link:http://www.vg.no/nyheter/meninger/sv...ng/a/23951296/

SV som hadde på programmet å forby dette men var i mindretall m/Kari E.Kaski.. også kom dette:

" En av de mest spennende debattene på SVs landsmøte ble trukket før den kom i gang."

"– Jeg er mot å innføre en aldersgrense eller et forbud, sier SV-leder Audun Lysbakken til VG i ettermiddag.

– Er du glad for at dette forslaget ikke blir noe av?

– Jeg ville vært mot at vi skulle vedtatt det. Jeg synes det er veldig flott at man ser at landsmøtet ikke er det rette stedet å løse den diskusjonen, sier Lysbakken:

– Jeg mener det er tryggest at dette gjøres i regi av det offentlige helsevesenet. Så lenge det ikke er påvist helserisiko ved barn for dette, bør vi etter mitt syn ha respekt for at blant annet det jødiske miljøet har dette som en veldig sentral skikk, sier Lysbakken."

Link:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...es/a/23951911/

Og idag 03.04.2017:

http://www.framtidinord.no/ntb/innen...n-14540924.ece

"Venstre vil ikke forby omskjæring av barn. Venstre vil ikke innføre aldersgrense på rituell omskjæring av gutter. "

---

Hva pokker skjer ? Dem synes det er helt greit å omskjære små guttebarn fordi dette er en gammel tradisjon og vi skal ikke involvere oss i religiøse tradisjoner...

Men Guttebarnet er det ingen som tenker på ? For det første er det ingen medisinsk grunn for å omskjære noen gutter(Dette er snakk om omskjæring pga religion og ikke pga "trang forhud".) Og for det andre har ungen ingen mulighet å motstride dette..

Og hvorfor er det ikke mere snakk om dette ?

Dette og Religion generelt er noe jeg virkelig kjemper imot.. syns flere burde involvere seg og jeg ønsker kontakt med folk som ønsker å gjøre noe.

Hva mener dere ?
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Jeg er prinsipielt mot omskjæring av barn når det ikke er medisinske grunner til det.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror de fleste er prinsipielt imot omskjæring av barn, men politikere i Norge er redde for hvilke signaler dette vil sende til kjære venner i utlandet og i tillegg fremstille Norge som antisemittistisk.
Omskjæring er grusomt og burde forbys ved lov, i alle tilfeller der det ikke er medisinsk grunn for det. Religion er noe jævla tull og det eneste dette gjør er å minske livsgleden tim det stakkars barnet som er skadelidende.


Jeg er overhodet ingen ekstremist, men religion i alle former er et så forvridd syn på livet. Å utøve sine egne latterlige religiøse overbevisninger på uskyldige barn burde straffes i et så oppegående land som Norge.
Finnes det egentlig noen medisinske grunner i en eller annen retning? Jeg har hørt (mange år siden, person i helsevesenet, har ikke kilde) at det er mindre underlivskreft i land det mennene er omskåret, er det noe hold i dette?
Det trekkes alltid frem at jøder vil få det vanskeligere i Norge. Jeg mener lovgivningen i Norge bør være sekulær og når man gir religioner frihet til å omskjære pga. lange tradisjoner som argument hindrer man bare utviklingen av det moderne samfunn. Et moderne samfunn er ofte definert som sekulært både politisk og på lovgivning.

Det er på tide at dette kommer mer frem i media, så kan man bare håpe på en fremtid der folk ikke blir indoktrinert av foreldre, lemlestet som barn. Jøder omskjærer guttene som regel 8 uker etter fødsel, man har da ingen samtykkekompetanse i det hele tatt. Muslimer omskjærer guttene fra 0 til 12 år. Ulykker har skjedd i Norge som følge av omskjæring med døden til følge.

FN kom med en rapport i 2012 som sier at rituell omskjæring av gutter er et overgrep som bør stoppes.

FN-rapport

Kilde

Lov om rituell omskjæring i Norge

Som man ser på lovdata står det "Rituell omskjæring kan også utføres av andre dersom lege er til stede og står ansvarlig for inngrepet. Legen skal påse at inngrepet skjer i henhold til denne loven." Dette er bare enda mer med å vekke avsky mot inngrepet for min del.
Sist endret av FDFG; 3. april 2017 kl. 21:34.
Sitat av Qon Vis innlegg
Jeg er prinsipielt mot omskjæring av barn når det ikke er medisinske grunner til det.
Vis hele sitatet...
Ja, klart er det problemer med forhuden så er det klart det må gjøres inngrep, men å kutte av forhuden fordi det er tradisjon er galskap.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Finnes det egentlig noen medisinske grunner i en eller annen retning? Jeg har hørt (mange år siden, person i helsevesenet, har ikke kilde) at det er mindre underlivskreft i land det mennene er omskåret, er det noe hold i dette?
Vis hele sitatet...
https://no.wikipedia.org/wiki/Mannlig_omskj%C3%A6ring :

Kritikk[rediger | rediger kilde]
Kritikere hevder at studiene er utført av forskere som er for omskjæring og at de derfor har "sett det de vil se". Dette har derfor gitt mange falsk trygghet, når omskårede menn har trodd at de er beskyttet mot HIV-smitte og hatt samleie uten kondom og fått HIV.[23] USA — hvor majoriteten av alle guttebarn blir omskåret rett etter fødselen — har den største andelen av HIV-smittede i den industrialiserte verden.[24]

Risiko ved inngrepet[rediger | rediger kilde]
Tre eldre observasjonsstudier ved sykehus i USA og Israel viser at komplikasjonsraten ved kyndig utførte omskjæringer er mellom 0,2% og 0,3% [25][26][27], og at de aller fleste komplikasjoner som forekommer er milde og lette å behandle. Studier av alvorlige komplikasjoner viser at disse skyldes ukyndig praksis.[28]

Dødsfall som tilskrives tidlig omskjæring er så uvanlige at det ikke finnes pålitelig statistikk for dødeligheten. Den siste studien av dødelighet er fra 1949, der dødelighet ble estimert til 0,02%, men de fleste av disse skyldes narkose som i 1949 var langt mer farlig.[29] I 1982 fant en observasjonsstudie i delstaten New York at en halv million omskjæringer hadde blitt foretatt uten et eneste dødsfall.[30]

For omskjæringer utført på gutter over ca. 3 % ved medisinske klinikker, finnes det enkeltstudier som har vist en komplikasjonsrate så høy som 14%.[31]

Angående "Kritikken" øverst.. Når begynte guttebarn å ha sex og med hiv smittede?... bare latterlige forsøk på å fremstille omskjæring som noe positivt.

Altså, hvis en er over 18år så gjør hva du hva pokker du vil.. del kuken i to om du vil, men min mening er at barn under 18år skal IKKE røres men bestemmes av individet selv.

Sitat av FDFG Vis innlegg
..Jøder omskjærer guttene som regel 8 uker etter fødsel, man har da ingen samtykkekompetanse i det hele tatt. Muslimer omskjærer guttene fra 0 til 12 år. Ulykker har skjedd i Norge som følge av omskjæring med døden til følge.
Vis hele sitatet...
8 Dager.. ikke uker. Jeg trodde jeg hadde lest feil også og at det var uker... men nei, det er dager. Alikevel... Sinnsykt!
Sist endret av Solarfields; 3. april 2017 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I land som USA har omskjæring av gutter vært/er fremdeles utbredt, opprinnelsen er sannsynligvis for å hindre dem i å bedrive selvtilfredsstillelse i form av masturbasjon. Interessant nok ble amerikanske soldater som deltok i første verdenskrig tvunget til å la seg omskjære. Begrunnelsen var at det bl.a. skulle beskytte mot kjønnssykdommer.

http://www.historyofcircumcision.net

Et nokså groteskt utslag av rituell omskjæring av gutter, gjort på den tradisjonelle religiøse måten, er at guttebarna står i fare for å få herpes, da personen som utfører omskjæringen rett og slett skal suge vekk blodet med munnen!

http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7620446.html
https://www.usatoday.com/story/news/...ases/23798751/
Sist endret av Tommel Totter; 3. april 2017 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har prøvd å finne ut om noen land ikke tillater omskjæring, det har vært litt frem og tilbake i noen land men det meste går på strengere lovgivning om hvem og hvordan inngrepet skal utføres. Når Sverige innførte strengere regler i 2001 angående omskjæring uttalte den jødiske verdenskongressen "the first legal restriction on Jewish religious practice in Europe since the Nazi era."

De vet virkelig hvilke knapper de skal trykke på.

Wikipedia om omskjæring og lovgivning
Sist endret av FDFG; 3. april 2017 kl. 22:04.
Et annet faremoment ved omskjæring av gutter er rett og slett at de kutter av hele snoppen:

As the doctor prepared to slice the boy’s foreskin, he moved for the photograph, causing the doctor to slice off his penis
Vis hele sitatet...
http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7658361.html
Jeg gikk under kniven i en alder av 20. Penishodet så ut som en sopp med feit hevelse nederst på hodet den første uken. Etter det har livet vært en dans på roser. Alle jenter jeg har vært med digger han, og jeg kan anbefale det til alle.
Sitat av SlimDaddy Vis innlegg
Jeg gikk under kniven i en alder av 20. Penishodet så ut som en sopp med feit hevelse nederst på hodet den første uken. Etter det har livet vært en dans på roser. Alle jenter jeg har vært med digger han, og jeg kan anbefale det til alle.
Vis hele sitatet...
til og med spedbarn?
Sitat av SlimDaddy Vis innlegg
Jeg gikk under kniven i en alder av 20. Penishodet så ut som en sopp med feit hevelse nederst på hodet den første uken. Etter det har livet vært en dans på roser. Alle jenter jeg har vært med digger han, og jeg kan anbefale det til alle.
Vis hele sitatet...
Og det gjorde du pga dine foreldres religiøse tradisjoner da, eller? Hvis ikke er det ikke så veldig relevant.
Sitat av SlimDaddy Vis innlegg
Jeg gikk under kniven i en alder av 20. Penishodet så ut som en sopp med feit hevelse nederst på hodet den første uken. Etter det har livet vært en dans på roser. Alle jenter jeg har vært med digger han, og jeg kan anbefale det til alle.
Vis hele sitatet...
Var det problemer med å trekke forhuden tilbake? Hvis ikke så er det jo ingen forskjell, kuken blir ikke større eller sexen bedre av å gjøre dette.
Anonym bruker
"Tom Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SlimDaddy Vis innlegg
Jeg gikk under kniven i en alder av 20. Penishodet så ut som en sopp med feit hevelse nederst på hodet den første uken. Etter det har livet vært en dans på roser. Alle jenter jeg har vært med digger han, og jeg kan anbefale det til alle.
Vis hele sitatet...
Skal gå under kniven på sykehuset selv snart, er i en alder av 17 begynte du å pisse blod els etter?
Sitat av SlimDaddy Vis innlegg
Jeg gikk under kniven i en alder av 20. Penishodet så ut som en sopp med feit hevelse nederst på hodet den første uken. Etter det har livet vært en dans på roser. Alle jenter jeg har vært med digger han, og jeg kan anbefale det til alle.
Vis hele sitatet...
Man VIL miste endel følelse i penishodet så er ikke rart man velger kniven dersom prematur ejakulasjon er ett problem

Det finnes andre ting som hjelper mot det Dersom man har trang forhud pleier man og få velge når man snakker med legen før inngrepet hvordan dette skal gjøres. Jeg hadde trang forhud og fikk fjernet litt av forhuden men langt ifra alt. Det var som dag og natt å ha sex. Ville aldri fjernet hele forhuden da prematur ejakulasjon ikke er ett problem for meg.

"Forhuden er ikke bare en hudfold. Penishodet er i virkeligheten et indre organ gjemt i forhuden, og derfor skal det beskyttes ellers «tørker» det ut. Når forhuden er skåret bort forsøker kroppen selv å kompensere for den manglende beskyttelse ved å produsere et lag hud. Dette gjør at den nye overflaten på penishodet blir mindre følsomt."

"Intakt forhud stimulerer både mannen og hans partner ved den såkalte «gliding movement». Menn som er omskåret kan oppleve å «være mer utholdende» på grunn av redusert følsomhet, enkelte kan slite med å oppnå orgasme."

Velger å tilfredsstille jenter og meg selv naturlig
Sist endret av FDFG; 5. april 2017 kl. 13:41.
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Var det problemer med å trekke forhuden tilbake? Hvis ikke så er det jo ingen forskjell, kuken blir ikke større eller sexen bedre av å gjøre dette.
Vis hele sitatet...
Der tar du feil kompis. Sexen blir mye bedre. Vet du i det hele tatt hva du snakker om?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal gå under kniven på sykehuset selv snart, er i en alder av 17 begynte du å pisse blod els etter?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg gjorde ikke det. Men det var et helvete å bevege seg. Måtte alltid gå varsomt så hodet ikke skulle gnis mot bokserstoffet. Den er sykt sensitiv den første uken og det er jævla ubehageig(digg) hvis du bruker silebokser og hodet gnis mot stoffet. Hehe, lykke til.
Sist endret av SlimDaddy; 5. april 2017 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sexen blir bedre av å fjerne nerver som skal være der i utgangspunktet? Mener du at du kan holde ut lengre og dermed er sexen bedre? Man mister jo også en funksjon forhuden har under sex som stimulerer jenta mer. Det at du holder ut i 30 minutter og jeg 20 minutter har ingenting og si da jenten kommer av helt andre grunner enn hvor lenge man kan holde på.
Sitat av FDFG Vis innlegg
Sexen blir bedre av å fjerne nerver som skal være der i utgangspunktet? Mener du at du kan holde ut lengre og dermed er sexen bedre? Man mister jo også en funksjon forhuden har under sex som stimulerer jenta mer. Det at du holder ut i 30 minutter og jeg 20 minutter har ingenting og si da jenten kommer av helt andre grunner enn hvor lenge man kan holde på.
Vis hele sitatet...
Har hun ikke kommet etter 20 min med repetativ penetrasjonssex så kan man godt prøve noe annet. Lite innsidetips der. Pun not intended.
Nå var ikke det poenget entropi, jeg ser i gjentatte omskjæringsdebatter i media at folk poengterer at menn i midtøsten får flere barn derfor må omskjæring være heldig for sexlivet. Menn i midtøsten klarer jo å tilfredsstille 3-4 koner, derfor må omskjæring være heldig, i tilegg ser det mye penere ut ifølge mange. Dette er typiske argumenter for omskjæring som kommer frem i det offentlige fra mindre begavete personer. Det å få flere barn er økonomisk og sosialbetinget, noe forskning viser. Jeg prøver bare å få fram at sex ikke blir bedre for hverken han eller henne uten forhud og at det er helt poengløst å si at sexen blir bedre av å fjerne nerver som skal være der i utgangspunktet.
Sist endret av FDFG; 5. april 2017 kl. 15:40.
Hvis det skal være lov pga religionsfrihet, så må jo det være likt for alle religioner.
F.eks vil man da kunne starte en ny religion hvor øreflipper er synd og må klippes av i ung alder.
Her bruker man ikke bare religionsfrihet som argument, de bruker lange tradisjoner som argument også. Da vil ikke din nye religion ha noe å stille opp med mot det politisk korrekte samfunnet vi lever i.
SlimDaddy: Uavhengig av hva du opplevde, så er det plenty av andre mennesker som har hatt motsatte erfarigner. Noen føler at sexlivet blir bedre, andre føler at det blir verre. Det har imidlertid ingenting med denne diskusjonen å gjøre, for du valgte helt selv å la deg omskjære i voksen alder. Små barn kan ikke gi et myndig og informert samtykke, det er det som er problemet. Spørsmålet er kort og godt om det er greit å la overtroiske nek få utføre unødvendige kirurgiske inngrep på kjønnsorganet til barna sine bare fordi deres forfedre har gjort det samme i uminnelige tider. At det er 'tradisjon' er et tåpelig argument! Kvinnelig omskjæring er en viktig del av kulturen til mange folk i verden, spredd over store deler av Afrika og Asia. De som driver med det mener det er viktig, riktig og harmløst, de som har hjernen i behold ser umiddelbart at det er barbarisk og motbydelig praksis som med rette er forbudt i siviliserte land. Eller hva med Kayan-folket i Burma som lager giraffhals på kvinnene sine? Eller alle de kreative måtene å skamfere underleppa på som benyttes av ulike folkeslag på det afrikanske kontinentet? Eller ansiktsarrene til dinkafolket? Ellers så har vi... Tannfiling, ørestrekking, neseplugging, panneforflating, midjekrymping, fotbinding...

Med tanke på risiko og konsekvenser for bæreren er enkelte av de overnevnte skikkene mer skadelige enn mannlig omskjæring, men andre er mer harmløse. Noen av disse perfide inngrepene er heldigvis blitt utryddet, i andre tilfeller har verden fremdeles tilgode å gå fremover. Felles for alt jeg lista opp er imidlertid at dersom noen kom til Norge og uttrykte ønske om å utsette barna sine for 'forfedrenes skikker', så hadde hele nasjonen steila. OK, muligens med unntak av en og annen fanatisk kulturrelativist som soner på livstid oppe på humanistisk fakultet på Blindern, men de er det ingen som bryr seg om. Men når det er snakk om mannlig omskjæring, da er det plutselig greit å finne frem skalpellen og snitte i vei på små babytisser. Fordi... det er jo vår tradisjon. Faens jævla hykleri fra ende til annen.
Debatten er ganske enkel. Religiøse vil omskjære gutter og jenter for å senke seksuell nytelse fordi det står skrevet i deres hellige bøker. Ateister som ikke tror på disse bøkene har dermed ingen grunn til å ville senke seksuell nytelse hos gutter eller jenter og hvis man ikke har noen moralsk grunn for å tro det vil man være ett forferdelig menneske hvis en støtter det.

Saken er i og for seg grei den, men når en gjør dette på et annet menneske en har tillatelse til å forsørge over og som ikke klarer å si eller gjøre noe blir saken helt annerledes. Når man da permanent skader sexlivet til vedkommende ofte smertefult uten å akseptere at dette mennesket også har religionsfrihet, mens man samtidig krever å få gjøre det fordi å benekte de å gjøre det ville vært å krenke deres religonsfrihet blir jo saken helt latterlig. Når det sterkeste argumentet til religiøse i denne debatten motgår seg selv i et paradoksalt hykleri bør en vel kanskje ta en titt på seg selv, og eventuelt guden sin som ga dem denne hånden med kort.
Vår tradisjon? Det omskjæres 2000 guttebarn ca i Norge hvert år, noe som er 2000 for mange. Det hele beror jo på at Norge skal beskytte den jødiske befolkningen og våre kjære muslimer, noe som blir helt feil når de ville steile dersom noen krevde å få utført noen av de andre inngrepene Myoxocephalus snakkes om.

Alle muslimske guttebarn her omskjæres, at de kan la slik sprøyt komme på trykk i aviser er oppsiktsvekkende. En normal forhud skal kunne dras tilbake og i dagens moderne samfunn med varmt vann, såper tilpasset underlivet så faller det hygieneargumentet til grunne.
Sist endret av FDFG; 5. april 2017 kl. 16:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FDFG Vis innlegg
Nå var ikke det poenget entropi, .
Vis hele sitatet...
Nei, det var egentlig en støtte for at det var utenfor poenget.

Er det egentlig noen i denne tråden som støtter ar det skal være tillatt å om skjære barn? Noen påstår de har hatt glede av å gjøre dette inngrepet som voksne, men det er jo ikke det dette handler om.

Edit: Tar null ansvar for den orddelingsfeil der. Damnyouautocorrect.
Sist endret av entropi; 5. april 2017 kl. 18:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva man gjor som voksen man er en sak, men att bli stympet som barn? Det er bare sykt.
Har noen venner med barn som funderer pa det. Har blitt en del heftige diskussioner.
Omskjæring er greit syntes jeg, men da må nesten "offeret" være i den tilstand at han/hun kan bekrefte at han/hun vil det. altså alder i denne forstand. At man blir omskjært som barn syntes jeg er uhørt, og burde ikke finne sted.

Det blir jo nesten som voldtekt, man blir tvunget til å gjøre noe som man ikke vil. (Veldig dårlig eksempel Ik)
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
Omskjæring er greit syntes jeg, men da må nesten "offeret" være i den tilstand at han/hun kan bekrefte at han/hun vil det. altså alder i denne forstand. At man blir omskjært som barn syntes jeg er uhørt, og burde ikke finne sted.

Det blir jo nesten som voldtekt, man blir tvunget til å gjøre noe som man ikke vil. (Veldig dårlig eksempel Ik)
Vis hele sitatet...
Jada, er dem over 18 kan dem få lov til å skjære av seg både forhud og gjerne hodet(det øverste) om det føles nødvendig. Bare la barn få bestemme selv..
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Jada, er dem over 18
Vis hele sitatet...
det blir vel over 16? (den helserettslige myndige alderen)
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
det blir vel over 16? (den helserettslige myndige alderen)
Vis hele sitatet...
Hva slags helsegevinst ser du for deg at å skjære av forhuden skal gi?

Det finnes selfølgelig tilstander som gjør omskjæring til et inngrep for å løse et problem - men dersom du omskjæres av religiøse eller kosmetiske grunner kan vi putte det i samme kategori som tatoveringer og scarifications. Altså myndig alder for modifikasjon som er irreversibelt.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Hva slags helsegevinst ser du for deg at å skjære av forhuden skal gi?
Vis hele sitatet...
Men det går vel under helse å omskjere seg? det er jo ett "kirurgisk inngrep" så personlig ser jeg jo på det i katogorien helse.. men kan sikkert være at ikke alle er enig med meg.

altså hvis det skulle være en lov på hvor gammel man måtte være for å bli omskjært, så syntes jeg 16 høres mer logisk ut enn 18.
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
Men det går vel under helse å omskjere seg? det er jo ett "kirurgisk inngrep" så personlig ser jeg jo på det i katogorien helse.. men kan sikkert være at ikke alle er enig med meg.

altså hvis det skulle være en lov på hvor gammel man måtte være for å bli omskjært, så syntes jeg 16 høres mer logisk ut enn 18.
Vis hele sitatet...
Må huske på at Jøder omskjærer når barnet er 8 dager gammelt, Muslimer gjør det når dem(foreldrene) ønsker, altså ingen fasit på alder men individuelt pr familie. Problemet er at barna har ingenting dem skulle ha sagt her og barn under 18år er fremdeles under foreldrenes myndighet og kan dermed tvinges til utførelse av inngrepet. Derfor mener jeg at grensen *MÅ* være 18år. Da er det personen det gjelder som bestemmer selv om han ønsker inngrepet.