Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 20054
jamen yolo da.
luni's Avatar
Anbefaler å lese f.eks. The Bucharest Early Intervention Project for å se på hvordan miljøfaktorer kan påvirke blant annet IQ. Der har man undersøkt den kognitive utviklingen til barn på barnehjem i Romania som blir plassert i fosterhjem vs. de som blir værende. Ikke så veldig hyggelig lesing da.
Kort sammendrag her.
Begrepet "rase" kan ikke brukes om mennesker, med mindre man
bevisst avler frem mennesker med bestemte genetiske egenskaper - slik
man gjør med f.eks. hunder. Slik "rendyrking" må da gjøres gjennom innavl.
Innavl er som kjent ikke en fordel når det kommer til generell helse.

Samtidig er det å skulle skille menneskegrupper på bakgrunn av
IQ veldig lite substansielt, i og med allerede nevnte kulturelle
forskjeller.
Sist endret av PVestlandia; 21. oktober 2016 kl. 16:58.
Sitat av murloc Vis innlegg
bla.
Vis hele sitatet...
Uten prevensjon hadde det vært vanskelig for høyt utdannede å få så få barn som dem gjør derfor trekker jeg fram dette som en viktig grunn til at intellegente (gitt at høyt utdannede har høy intelligens) får færre barn i vestlig verden idag. Det finnes selvsagt andre grunner, men uten prevensjon hadde dem likevel vært vanskelig å gjennomføre.

Vitenskapen om arvelighet og intellegens er bygd på tvillingstudier og adopsjonsstudier slik at det nå er bred vitenskapelig enighet om arveligheten til IQ. Det vil selvsagt alltid være noen som motstrider populasjonsforskjeller når d gjelder IQ grunnet politisk korrekthet og nazi spøkelser, likevel er det altså ingen tvil om den store arvelige komponenten.

Jeg er helt enig med deg i at gjennomsnittlige IQ forskjeller ikke nødvendigvis er farllig. Alt tyder imidlertid på at dem eksisterer. Jeg har til gode å se en eneste IQ test som har annerledes fordeling en gjeldende konsensus. Samtlige IQ tester gjort noen gang viser en forskjell mellom populasjoner, dette selv om man befinner seg i samme kultur, på samme universitet eller er adoptert. Det er også alltid samme fordeling, der øst asiatere har en noe høyere gjennomsnittelig IQ enn europere og afrikanere.

Sannsynligheten for at det er en forskjell er mao overveldende. Iom at IQ er arvelig med en liten miljøkomponent, på linje med f.eks høyde hadde det også vært svært urealistisk å ikke finne gjennomsnittlige forskjeller mellom populasjoner, selv om man tar bort miljøfaktoren. Iom er det såpass overveldende sannsynlig overvekt at jeg synes det er svørt merkelig å tro noe annet (iallefall om man har gjort noe research).

Man kan diskutere om ordet "rase" er et riktig ord å bruke, men sannheten er at d er helt tydelige klare gjennomsnittlige biologiske forskjeller mellom populasjoner, som går langt dypere enn hudfarge og utseende. At vår psyke, som det også er soleklart at er gjenstand for evolusjon (gitt dens arvelighet) av en eller annen merkelig grunn skal være 100% likt fordelt blant alle populasjoner (selv om man har vært skilt i årtusener geografisk i forskjellig miljø og kultur) finner jeg vanvittig usannsynlig. Ingen andre arvelige komponent er 100% likt fordelt gjennomsnittlig, hvorfor skal IQ være det?