Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 9245
Shooting expert
BrageP's Avatar
Eg har lyst til å skrive namnet mitt på ein stor stein (på eigen grunn, sjølvsagt). Er det nokon som veit kva som vil vere best / greiast reiskap for å få til noko slikt.
En Dremel med tip for gravering av stein burde vel funke. Men det kan jo bli tidkrevende hvis du skal skrive stort.
Hvis det er stort kan jo en meisel og hammer være det enkleste.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hvis det er stort kan jo en meisel og hammer være det enkleste.
Vis hele sitatet...
Eg har tenkt på dette, men eg er redd for å slå laus flak av steinen. (Det kan hende frykten min er ubegrunna.)

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
En Dremel med tip for gravering av stein burde vel funke. Men det kan jo bli tidkrevende hvis du skal skrive stort.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Eg skal sjå nærare på dette.
Sist endret av BrageP; 20. juli 2017 kl. 13:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valg av redskap er også avhengig av hvilken type stein du skal skrive i. Hvis det er en kornete stein, som granitt, er det veldig mulig å jobbe med meisel. Siden skifer består av plater, eller lameller, ville jeg vært litt redd for å ta av for store stykke med meisel, og heller gått for å gravere med dremel.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Steintypen er gneis, så den er nokså hard.

Den er lagdelt, men absolutt ikkje som skifer.
Sist endret av BrageP; 20. juli 2017 kl. 15:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vinkelsliper med diamantbor
Hva med kjemisk etsing? Det er det som brukes på grav-steiner.
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Vinkelsliper med diamantbor
Vis hele sitatet...
Du mener diamantskive? Det blir neppe særlig pent vil jeg tro.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva med kjemisk etsing? Det er det som brukes på grav-steiner.
Vis hele sitatet...
Aldri høyrt om det før, men eg skal sjekke opp i det.
Nei, jeg mener bor. Vi bruker det til å borre i griseharde porselenatofliser.

Google: tørrbor vinkelsliper
Sist endret av warmkorv; 20. juli 2017 kl. 17:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kjøpte et dritbillig steinhugger-kit på ebay, rundt 150 kr fra Kina.
Inneholder mange forskjellige huggjern med forskjellige spisser. Vil tro det er det beste alternativet. Billige dremeler har en tendens til å bli fort utslitt og/eller overopphetet. Dessuten er det stress med batteri/strømtilgang.

Jeg ville gjort det på gamlemåten. Det funker fint, men anbefaler å øve litt først

Stone carving kit på eBay
Sist endret av Alzo88; 21. juli 2017 kl. 16:50.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva med kjemisk etsing? Det er det som brukes på grav-steiner.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler litt på, om så mye av skrift på stein skjer via kjemisk etsing. Men hvis det nå allikevel er så, så er dette kjemikaljer du garantert ikke vil håndtere, og/eller mest sannsynlig ikke har lov til å håndtere.
I granitt så er de lyse bitene kvarts, altså SiO2 (silisiumdioksid), dette er også hovedmineralet i glass. For å etse glass, har du stort sett to gangbare metoder.

Det ene er smeltet kaustisk soda. Ikke noe leketøy, og jeg tviler på om den tar alle mineraler (likt).

Den andre metoden er flussyre, som er definitivt noe du ikke vil dille med. Det er ikke den verste syren, når det gjeler "å være sur", men uten en viss HMS plan og tiltak rundt deg, så er den blant de verste. Det er nesten bare noen typer plastikk, noen få stållegeringer, gull og platina som kan stå imot flussyre. Stållegeringene reagerer stort sett, og lager en ugjennomtrengelig hinne med jernfluorid på innsiden.
Ellers når du får syre på deg, så ødelegger disse proteiner i huden din, og danner noe som kan ligne et beskyttende korklag. Derfor kan eksponeringer av baser ofte være verre enn syrer. For baser har ikke denne egenskapen. Denne egenskapen har heller ikke flussyre. Den faktisk bare trenger seg dypere og dypere inn, og ødelegger beinvev totalt, hvis du ikke får stoppet den skikkelig med løsning av kalsiumkarbonat (ekstremt tungt løselig) eller kalsiumhydroksid (en del mere løselig, men etsende i seg selv).

Altså dette er ikke stoffer "mannen i gata" bør dille så mye med. Det ender fort med varige skavanker for å si det slik.

Jeg tror heller det er noe ala sandblåsing eller sandkorn i en vannstråle som blir brukt til gravering i gravsteiner. Eller det kan også være noe ala CNC meisling, nesten litt slik som de gamle nål-skriverene.
Jeg er helt enig med AlF3 i det han skriver her; ting som etser i stein og glass er stoffer man bør ha respekt for. Det er forøvrig også en dårlig løsning. Stein har, som det står skrevet over, ulik sammensetning og ulike krystaller av ulik størrelse ujevnt fordelt. Da sier det seg selv at etsing vil gi et ujevnt resultat, og det blir ikke pent.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. juli 2017 kl. 21:10.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Hvordan ser steinen ut og hvor holder du til?
Har tilgang på en sandblåser som de bruker på gravstøtter hvis det kunne være behjelpelig!
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei! Ble det noe av dette?
Jeg har planer om det samme. Jeg har lagt ned en relativt stor, flat stein ved innkjørselen på tomta her, og skal hugge/gravere inn stedsnavnet til plassen i denne steinen. Jobben blir nok for stor for en dremel, men jeg har sett for meg å bruke vinkelsliper til å skrive bokstavene, med en dybde på rundt 3-7mm, for å så bruke meisel og hugge inn mot denne "streken" fra begge sider i en gitt vinkel. Noen som har noen andre tips/erfaringer? Syre og kjemiske greier er ikke aktuelt.
Om du har flere slike steiner så kan du vel bare øve deg på en annen sten først? Om du starter med hammer og meisel så ser du hvor mye innsats det krever å få meislet bokstaver i steinen og du merker også om steintypen lett sprekker opp eller skades. Snakket med en som jobbet med gravstener engang, og der ble bokstavene hugget ut for hånd. Nå var det en gammel kæll dette, så kan godt være det brukes andre teknikker idag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Steinen er sprengt ut fra fjell på tomten, og er allerede plassert med gravemaskin, så jeg har ikke tenkt til å bytte ut den. Men ikke dumt å forsøke på et annet sted først nei, finner nok en annen mindre stein av samme type jeg kan teste litt på.
Innsatsen skal det ikke stå på, jeg kan godt bruke flere uker/måneder på jobben, bare det blir pent.
Vi har et par kampesteiner på hytta. Jeg lar ungene tegne litt på dem hver sommer. Deretter drar jeg over med batteridrevet vinkelsliper med diamantbor og diamantblad. (Håper noen finner det om et par tusen år). Prøv deg fram på noen andre steiner først.
Hammer å meisel, enkelt å greit