Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1131
Hallo.

Jeg har en Western Digital Elements (2tb) som jeg kjøpte for litt over 2 år siden.

I det siste halvåret så har jeg pleid å få en del problemer med at disken må kobles ut og inn igjen for å fungere.

Dette har pleid å skje når det har vært "tung bruk" av disken.

Det som skjer, er at disken blir på en måte "korrupt", så den må plugges ut og inn igjen.

Nå derimot, er det såpass ille at jeg ikke får fjernet/installert mye som er der, og når jeg kjørte en S.M.A.R.T-scan så fikk jeg dette:

http://bildr.no/thumb/TEpQWGY1.jpeg

Jeg skjønner jo at "noe" er galt, har forsøkt chkdsk uten så mye hell (har ikke forsøkt den med bad sectors osv, men det ville jo tatt årevis på en 2tb-disk.)

Er disken fysisk ødelagt, eller må den formateres?
Kan jeg ribbe den og kjøre den internt og fikse dette?

Rart at den skal streike etter 2 år når jeg har andre WD-disker som er opptill 7 år gamle.

Takk for svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
SMART er ikkje så veldig nyttig slik du har brukt det. Det er derimot veldig nyttig å sjå statistikk over tid, og endringer tyder på problemer.

Kanskje er disken i ferd med å krepere, kanskje ikkje. Sjå om talla endrer seg - og som alltid: ha backup.
Ser din feiler på samme punkter som min.
Jeg kjørte søk på hver sektor og det tok tid, men det var mye dårlig der ja.
Min er bare 7 mnd gammel så jeg sender min tilbake til komplett.

Men du kan ha noe annet enn min selv om det er noe likt
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Okei, er det en annen informasjon jeg kan gi her for å gi dere et bedre bilde av hvordan situasjonen er?

Det virker som at mye av innholdet på disken fungerer, men at den staller/fryser til tider.

Om det er "bad sectors" som er problemet, er dette da fiksbart via noen applikasjon, eller trengs det en formatering til?

Ojda, ser nå når jeg måler med CrystalDiskMark at disken leser 31mb/s og skriver 4mb/s, og hvis jeg prøver noe større enn 100mb så får jeg bare errorer.

Noe er tydeligvis galt, tror dere dette er disken fysisk som er skadet?
Sist endret av Bruskork1; 11. juni 2014 kl. 15:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du har skadete sektorer vil disken kunne deaktivere disse og bruke reservene isteden. Dette krever at det er flere reservesektorer enn skadete sektorer. Disken er uansett søppel, og bør ikke brukes til å lagre noe.

Hvis du skriver over hele disken, og så leser det igjen, så vil disken fikse sektorfeil. Bruk badblocks i en linux livecd. Husk at dette sletter alt innhold på disken, men den tester også å lese og å skrive på hele disken, slik at du vet om den fungerer.

Disken er muligens fysisk skadet, bruk badblocks så ser du om den er det.
Ikke prøv å reparere disken, lage en kopi av alt som ligger på disken, til en ny med samme størrelse, eller større, kast problemdisken.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg har backup av småtterier, men når jeg prøver å kopiere visse mapper så overfører den i 184kb/s, og andre mapper 10mb/s, så å lage en kopi av 1.6tb kan ta tid, hehe.

Er forøvrig også interessert i å finne ut om det er fysisk eller software-messig, hehe.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
hva med å lastened ccleaner og la den rense og deretter tar du og defragmenterer, dette bør løse en del korrupte filer som evt kan ligge på disken
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
hva med å lastened ccleaner og la den rense og deretter tar du og defragmenterer, dette bør løse en del korrupte filer som evt kan ligge på disken
Vis hele sitatet...
Du er klar over at defragmentering har ingenting å gjøre med korrupte filer og dårlige sektorer?