Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1222
Hey.

I det siste har 780-kortet mitt (reference cooler) blirr veldig varmt og veldig høylytt.

Jeg har prøvd å gjøre maskinen min så stille som mulig ved å bruke Noiseblocker fans, Define R4 og vannkjøling.
CPU blir kjølt ned av en custom loop. I front av kabinettet er det 2 120" Noiseblocker SP - disse blåser luft inn i kabinettet. Det er også en 140" vifte bakerst i kabinettet som er exhaust. Denne er også en Noiseblocker vifte. Det er et glass-vindu på siden, og lyddemping i toppen.

Dette er hvordan det ser ut:


Det er god plass til kortet, så luft burde vel egentlig ikke være et problem.

Kortet kjører Idle på 66*C og load på 81* med fan-speed på 60-70% - noe som er VEEEEELDIG høyt. Selv med øretelefoner og lyd, hører jeg duringen fra viftene.

Dette er profilen min i EVGA Precision.



Alle viftene i kabinettet er kjører så rolig jeg får de med software fra MSI. Jeg får, dog ikke lov til å kjøre viftene lavere enn 600RPM og 700RPM (exhaust vifta) i Control Centre..

Noen som har noen tips? Det er utrolig kjipt at det skal bråke så hinsides. Jeg vil heller at kortet clocker ned for å holde 80*C og 30% fanspeed. Noe mer enn det, så bråker det så mye at det er plagsomt når jeg bruker headset.
En god plass å begynne om du vil ha et stillere kort er vel å ta vekk overclocken din? Skal du ha overclock så må du enten være forberedt på det (custom kjøler, vannkjøling, eller annet), eller ta konsekvensen av at temperaturen øker. Prøv å sette alt til stock settings, og prøv igjen. Har du eventuelt sjekket om det er støv i kortet? Altså mellom kjølefinnene. Det kan også hjelpe å få opp farten på viftene foran samtidig som grafikkortet øker viftehastigheten. Når viften på skjermkortet kjører vil du uansett ikke høre viftene foran.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
En god plass å begynne om du vil ha et stillere kort er vel å ta vekk overclocken din? Skal du ha overclock så må du enten være forberedt på det (custom kjøler, vannkjøling, eller annet), eller ta konsekvensen av at temperaturen øker. Prøv å sette alt til stock settings, og prøv igjen. Har du eventuelt sjekket om det er støv i kortet? Altså mellom kjølefinnene. Det kan også hjelpe å få opp farten på viftene foran samtidig som grafikkortet øker viftehastigheten. Når viften på skjermkortet kjører vil du uansett ikke høre viftene foran.
Vis hele sitatet...
Jeg satt alt i EVGA Precision tilbake til default:

Nå kjørte vifta opp, temperaturen opp og clockspeed opp.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan ha overklokken på, så lenge du ikke øker volt, så pleier tempen å holde seg ca samme.

Du har ikke svart på om det var støv i kortet, det skal ikke mye til for å blokkere kjøleribbene, temperaturen stiger raskt hvis kjøleribben ikke har god luftflyt.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kan ha overklokken på, så lenge du ikke øker volt, så pleier tempen å holde seg ca samme.

Du har ikke svart på om det var støv i kortet, det skal ikke mye til for å blokkere kjøleribbene, temperaturen stiger raskt hvis kjøleribben ikke har god luftflyt.
Vis hele sitatet...
Det finnes nesten ingen støv i kortet.

Nå har jeg klart å få kortet til å være relativt rolig, ved å kjøre power til 90% og temp. target til 70 grader.

Jeg merker nå at det er PSU som lager mesteparten av lyden, etter skjermkortet.

FInnes det en måte jeg kan få den vifta til å gå roligere?
Det er en XFX XXX Series 850W
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Viften styres nok av last på systemet, jeg har hatt en slik PSU en gang, riktignok 750W, men den bråkte så og si ingenting, egentlig så vil jeg si det er unormalt med viftestøy fra PSU, med mindre den er defekt, typ lager.

Har du kompetansen, så ville jeg jeg iallefall byttet kjølepastaen på skjermkortet, da får du riktig mengde på, samt kontrollert at kjøleren sitter ordentlig, bruker du noe annet enn "Jalla 2000 Silicon Compound", så kan jeg garantere deg at tempen synker betraktelig.

Edit: Har du garanti enda, så ville jeg forsøkt med den før du gjør noe slikt, da dette bryter garantien.
Sist endret av Fleff; 10. juni 2014 kl. 21:39.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Viften styres nok av last på systemet, jeg har hatt en slik PSU en gang, riktignok 750W, men den bråkte så og si ingenting, egentlig så vil jeg si det er unormalt med viftestøy fra PSU, med mindre den er defekt, typ lager.

Har du kompetansen, så ville jeg jeg iallefall byttet kjølepastaen på skjermkortet, da får du riktig mengde på, samt kontrollert at kjøleren sitter ordentlig, bruker du noe annet enn "Jalla 2000 Silicon Compound", så kan jeg garantere deg at tempen synker betraktelig.

Edit: Har du garanti enda, så ville jeg forsøkt med den før du gjør noe slikt, da dette bryter garantien.
Vis hele sitatet...
Å bytte pasta er noe jeg kunne gjort. Har tidligere installert en water-block på at 7970 også tilbake til stock. Burde ikke være et problem.

Er det noen måte å kontrollere vifta i PSU? Er dette noe jeg kan reklamere på hvis den er defekt? ?
Sist endret av Claryn; 10. juni 2014 kl. 21:46.
Tror ikke det er noen måte å kontrollere viften på en PSU på. Jeg har ihvertfall aldri hørt om en slik funksjon. Det er trossalt ingen data som går mellom strømforsyningen og datamaskinen, bare ren strøm. Unntaket er Corsair-produkter med Corsair-Link, men selv disse lar deg ikke kontrollere viften selv. Den gir bare overvåking.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Viften til PSU er selvstyrt, og gjør som den vil avhengig av last/temperatur.

Nå har jeg ikke hørt lyden, eller hvor høy den er, men dersom lyden er veldig merkbar så er ikke dette normal oppførsel.

Jeg ville først tatt kontakt der du kjøpte psu'en fra, for å høre litt nærmere, kjipt å måtte sende inn, for at de ikke finner noe galt, så må man betale frakt og feilsøkingsgebyr.
Sist endret av Fleff; 10. juni 2014 kl. 21:52.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar!

Har dere noen forslag på måter jeg kan gjøre maskinen enda mer stille? Som å få viftene til å spinne enda saktere osv. CPU temps er ikke noe problem. Er aldri over 60 grader under load.
Hvis viftene dine allerede spinner på 600RPM går de sannsynligvis så sakte som de kommer til å gå. På 600RPM burde de heller ikke lage noe særlig med lyd med mindre det er et forferdelig dårlig design eller motoren er ødelagt på viften. For å svare på spørsmålet er det dog mulig å senke hastigheten ved å sette en resistans (low noise adapter) mellom utgangen på hovedkortet og viften for å få den til å spinne tregere.

Hvilken pumpe har du forresten til vannkjølingen din? Hvis denne kjører på en høy RPM, så vil det høres.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om du har nok vifteutganger på hovedkortet, så kan du koble de til der(dersom de kan styres via PWM), og enten lage en vifteprofil i bios, eller bruke fks speedfan til å lage en viftekurve.

Evt kjøpe en fysisk viftekontroller, jeg syntes iallefall dette er beste løsning, nesten lydløst på natten, og deretter full fres når det trengs.

Ellers så hjelper dempermatte veldig mye for viftestøy, dersom du hører mye susing.

Dersom du hører vibrering fra vifter/disker veldig godt, så kan du kjøpe dempekit til dette også(Har kun prøvd de til viftene, man merker en forbedring ved høye turtall, ikke ved lave)
Claryn's Avatar
Trådstarter
Jeg bruker denne pumpen. Fikk høre fra Techbay at den var en av de mest stillegående. Den er kjører på 1330 RPM. Får den ikke lavere i Control Centre til MSI

Sitat av Fleff Vis innlegg
Om du har nok vifteutganger på hovedkortet, så kan du koble de til der(dersom de kan styres via PWM), og enten lage en vifteprofil i bios, eller bruke fks speedfan til å lage en viftekurve.

Evt kjøpe en fysisk viftekontroller, jeg syntes iallefall dette er beste løsning, nesten lydløst på natten, og deretter full fres når det trengs.

Ellers så hjelper dempermatte veldig mye for viftestøy, dersom du hører mye susing.

Dersom du hører vibrering fra vifter/disker veldig godt, så kan du kjøpe dempekit til dette også(Har kun prøvd de til viftene, man merker en forbedring ved høye turtall, ikke ved lave)
Vis hele sitatet...
Jeg har Define R4, så det er lyddemping i kabinettet. Alle vifter er plugget i HK og jeg bruker Control Centre fra MSI (software til HK) for å kjøre ned hastigheten.
Sist endret av Claryn; 10. juni 2014 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kan egentlig virke som om du har fått det meste så stille som det blir uten å bytte hardware. Jeg finner ihvertfall ikke noe særlig mer å legge skylden på. Grafikkort vil bråke under load med mindre de har vannkjøling eller noe annet overdimensjonert. Angående strømforsyningen kan det være at den bråker mer enn den burde. Om dette skyldes en feil eller bare dårlig design er vanskelig å si. Det er mulig å bytte viften, men jeg vet dog ikke hvordan.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Det kan egentlig virke som om du har fått det meste så stille som det blir uten å bytte hardware. Jeg finner ihvertfall ikke noe særlig mer å legge skylden på. Grafikkort vil bråke under load med mindre de har vannkjøling eller noe annet overdimensjonert. Angående strømforsyningen kan det være at den bråker mer enn den burde. Om dette skyldes en feil eller bare dårlig design er vanskelig å si. Det er mulig å bytte viften, men jeg vet dog ikke hvordan.
Vis hele sitatet...
Vi får se om ikke jeg bytter ut noe. Mulig jeg må ha nytt HK osv til høsten når Yosemite kommer. Da får jeg meg sikkert enn ny PSU som er vifteløs eller noe slikt.

Oi..
Nå ser det ut som GPU klikket helt. Når jeg starter WoW, blir de grå og det blinker 5-6 ganger i sekundet på alle 3 skjermer.

Ser slikt ut: https://www.dropbox.com/s/nyux9o89k5...2023.04.22.jpg

Skjermene er koblet slik:

DVI - DVI (ips)
Dual-Link DVI - Dual-Link DVI (120hz skjerm)
HDMI - HDMI (ips2)
Sist endret av Claryn; 10. juni 2014 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.