Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2048
Hei!

Jeg har overvåket PC'n min med HWMonitor i hele ettermiddag og har funnet noen litt rare målinger. På hovedkortet så veksler der hvor det står -12V veldig mye hele tiden. Watten på CPU veksler også veldig mye enten jeg idler eller den er under stress. Jeg lurer på om noen vet om noen årsaker. Er det noe feil med hardwaren min? noe feil med koblingene, eller noe feil med målingene? Flere måleprogrammer viser det samme.


Link
Sist endret av Likyhane; 8. juni 2014 kl. 23:41.
Du behøver vel ikkje å se lengere enn formelsamlingen i elektro for å finne svaret på det. Ohm's lov sier

http://img.gfx.no/847/847522/ohms-trekant.jpg

Jo høyere lasten ( strømtrekket ) er, jo høyere spenningsfall. Skal sies det er en stund siden jeg har regnet med spenningsfall, så jeg husker ikkje formelen i hodet.

Men det kan tyde på at det er strømforsyningen din som er for liten. Bare husk på at Strøm ( I ), Spenning ( U ) og Resistans ( R ) alltid henger sammen, endrer en verdi seg endres de andre å.
Sist endret av 0xFF; 8. juni 2014 kl. 23:56.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du behøver vel ikkje å se lengere enn formelsamlingen i elektro for å finne svaret på det. Ohm's lov sier

http://img.gfx.no/847/847522/ohms-trekant.jpg

Jo høyere lasten ( strømtrekket ) er, jo høyere spenningsfall. Skal sies det er en stund siden jeg har regnet med spenningsfall, så jeg husker ikkje formelen i hodet.

Men det kan tyde på at det er strømforsyningen din som er for liten. Bare husk på at Strøm ( I ), Spenning ( U ) og Resistans ( R ) alltid henger sammen, endrer en verdi seg endres de andre å.
Vis hele sitatet...
Formelen for spenningsfall er Ohms lov... U = R * I

Du kan velge å utrykke R og I med P i stedet, men det blir hipp som happ, og alt etter som hva du er ute etter å regne ut.

Når det er sagt bør man ta de tallene man får ut fra en eller annen hw-monitor med en klype salt. Det er ofte veldig billige løsninger..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ikke stol på hwmonitor uansett.

Funker systemet, og ikke er ustabilt eller du opplever andre problemer, så er det ikke noe galt.
If it ain't broke, don't fix it.

Uansett så er linjene på strømforsyneren aldri helt stabile, de vil alltid hoppe litt opp og ned, de fleste komponenter tåler dette, til en viss grad. Cpu går i sparemodus, da klokker den seg ned, og trenger mindre volt, derav synker watten.
-12V er det vell i prinsippet ikke noe som heter heller.

De andre spenningene dine er fin og stabil, så da er alt OK. Om du i det heletatt kan stole på HWmonitor.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
-12V er det vell i prinsippet ikke noe som heter heller.
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du behøver vel ikkje å se lengere enn formelsamlingen i elektro for å finne svaret på det. Ohm's lov sier
Vis hele sitatet...
Ohms lov er fin om du har ein resistor og eit batteri. Den er ubrukelig for å berekne spenningsfallet på ei kompleks straumforsyning som du har i ein PC. Elektronikk oppfører seg ikkje lineært nødvendigvis, og du har elektronikk som skal sørge for å halde stabil spenning.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ohms lov er fin om du har ein resistor og eit batteri. Den er ubrukelig for å berekne spenningsfallet på ei kompleks straumforsyning som du har i ein PC. Elektronikk oppfører seg ikkje lineært nødvendigvis, og du har elektronikk som skal sørge for å halde stabil spenning.
Vis hele sitatet...
Utsagnet er kanskje noe upresist? Ohm's lov gjelder fortsatt, problemet er at resistansen (eller mer generelt, impedansen) i halvlederkomponenter er vanskeligere å beregne enn for motstander, spoler og kondensatorer.

Jeg stusser også over hva du mener med "spenningsfallet *på* ei kompleks straumforsyning". Det er gjerne spenningsfallet *over* utgangsimpedansen i strømforsyningen som er interessant, gitt at problemet er høyt strømtrekk (tilsvarende lav impedans) i lasten. Dette er sannsynligvis vanskelig å måle.

Har man altså spenningen over lasten og strømmen gjennom, kan man benytte Ohm's lov til å beregne resistansen. Hvorvidt svaret vil kunne si om man har et problem, avhenger av hvor godt man kjenner detaljene i lasten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Utsagnet er kanskje noe upresist? Ohm's lov gjelder fortsatt, problemet er at resistansen (eller mer generelt, impedansen) i halvlederkomponenter er vanskeligere å beregne enn for motstander, spoler og kondensatorer.
Vis hele sitatet...
Jepp. Du kan sjølvsagt nytte ohms lov for å finne den tilsvarande resistansen du må sette inn for å få den straumen. Men typisk vil ein CPU ha straumtrekk som er svært avhengig av frekvens, slik at det er ikkje ei statisk eining. Og mtp. at ein cpu kan hoppe mellom frekvenser minst eit par hundre ganger i sekundet, så er ohms lov lite fruktbart i praksis.

Så joda, Ohms lov gjeld, men det er ikkje eit nyttig verktøy i situasjonen IMHO.
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Jeg stusser også over hva du mener med "spenningsfallet *på* ei kompleks straumforsyning". Det er gjerne spenningsfallet *over* utgangsimpedansen i strømforsyningen som er interessant, gitt at problemet er høyt strømtrekk (tilsvarende lav impedans) i lasten. Dette er sannsynligvis vanskelig å måle.
Vis hele sitatet...
Ja, beklager litt upresist språk. Det er sjølvsagt spenningsfallet over utgangsimpedansen. Men ei moderne straumforsyning er switchmode, og inneheld jo ei feedbackløkke som sørger for at utgangsspenninga er den samme, så lenge lasta er innanfor gitte rammer - i motsetning til eit batteri, som ikkje har spenningsreuglering.


Det sagt så er vel ikkje -12V i bruk til noko i dag i ein PC?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det sagt så er vel ikkje -12V i bruk til noko i dag i ein PC?
Vis hele sitatet...
Hvis det er slik, kan det meget godt være forklaringen på ustabil utgangsspenning. Integrerte switch-mode-kretser har ofte krav til minimumslast for å klare å regulere riktig. Så uten last (og uten "bleeder" i strømforsyning, noe som ikke er spesielt energieffektivt) vil muligens strømforsyningen ikke kunne klare å levere stabil spenning.

Forhåpentligvis er det noen her som har mer peiling på PC enn meg.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det sagt så er vel ikkje -12V i bruk til noko i dag i ein PC?
Vis hele sitatet...
Jo PCI-e kablene fører 12v. I de aller fleste tilfeller brukt til ekstra strøm til skjermkort.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Osteper Vis innlegg
Jo PCI-e kablene fører 12v. I de aller fleste tilfeller brukt til ekstra strøm til skjermkort.
Vis hele sitatet...
+12V. Ikkje -12V.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Alt funker som det skal (tror jeg).

Jeg får bare takke for innspillene. Jeg velger nok å ikke gjøre noe med det nå. Er det forresten noen som har noe som er mer til å stole på enn HWMonitor, hvor jeg får det samme mangfoldet av opplysninger?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Skal du måle spenning på komponentene dine, så må du nesten frem med et multimeter og måle på visse punkter, det er derfor visse skjermkort kommer med utganger for å måle spenning når du overklokker:



Men jeg tviler på det er noe galt i oppsettet ditt, da hadde du merket det ved at systemet er ustabilt, eller hadde tatt kverken på et par komponenter.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
+12V. Ikkje -12V.
Vis hele sitatet...
Ah my bad.

-12V er ikke i bruk lenger nei. Ble brukt før av noen RS-232 seriellporter.
-5V ble brukt av noen ISA-kort.