Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2662
Heisann! Har lest at Kali Linux er bra for hacking. Men lurer på om Kali erstatter Windows. Jeg har forøpig Windows 10, men kan jeg enkelt bytte mellom Kali og Windows? Mister jeg filene jeg har på Windows?
Hilsen noob-hacker
Du kan sette opp en VM, eller eventuelt dual-boot. (At du da velger når du skrur på PC om du ønsker windows eller linux.)

Vil derimot også si at distroen innehar mange av verktøyene du kan bruke i din ferd med "hacking", men det er ikke et must, du kan også bruke andre og legge inn det du eventuelt trenger. Er noen bekjente av meg som trudde de ble "flinke hackere" bare de installerte kali, hehe.

Du mister heller ikke filer så lenge du ikke formaterer harddisken din, jeg ville vurdert en VM eller dualboot som nevnt over sånn at du kan finne ut om linux faktisk er noe for deg.
Sist endret av Bruskork1; 15. januar 2017 kl. 21:02.
Trådstarter
30 1
Kan du forklarere hvordan jeg setter opp en dual-boot?
det enkleste er vell å sette opp en USB med en live versjon av KALi som ikke endrer noen filer på harddisken din osv. sikrest er det og.
Trådstarter
30 1
Mener du å laste ned Kali på en vanlig minnepenn?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av B15h0p Vis innlegg
Kan du forklarere hvordan jeg setter opp en dual-boot?
Vis hele sitatet...
Du googler. Om du interesserer deg for å lære meir om datamaskiner, så er det å finne ut korleis du set opp dual boot eit ypperleg første-steg.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Har prøvd begge delene selv, og har slitt med å få ordentlig fart i en VM. Kan være mine konfigurasjoner som har vært helt elendige, men var svært treigt. (Dårlig PC)

Jeg kjører DualBoot og det funker gull. Enkel nedlasting av ISO filen på Kali sine nettsider, og brenn bildet til en USB med f.eks win32 Disk Imager... Velg USBen som boot i Bios, og du er good to go. (y)
Trådstarter
30 1
burde jeg ta Kali eller Ubuntu?
Skal du ha dual boot, er det greit å lese seg opp til og krympe harddisken din i windows, om du ikke har egen harddisk til å ligge linux installasjonen på. Der bør du kjøre ext4 og evt en swap disk.
Som flere over her konstanterer burde du kansje lese deg litt opp før du gir deg ut på Kali. For å få noe ut av det burde du værtfall ha kunnskap nok til å få det opp å gå osv.
Kali og Windows er en del forskjellig. Med tanke på spørsmålene du stiller her vil jeg si at du ikke kommer til å få like mye glede ut av Kalien som du får av Win10.

Som Vidarlo sier: Du googler. Det er den beste måten. "how to dual boot kali and windows 10" osv.

Jeg skal komme med et råd: Last ned Ubuntu først. Det er vel konsensus om at Ubuntu er den mest stabile og brukervennlige distroen. Så kan du lære deg terminal og linux derfra og forstå hvordan Linux er bygd opp.

Også googler du det du trenger

Edit: Du kan hacke like mye med ubuntu forresten Bare å laste ned programmene det.
Sist endret av Pygoscelis; 16. januar 2017 kl. 19:15.
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Edit: Du kan hacke like mye med ubuntu forresten Bare å laste ned programmene det.
Vis hele sitatet...
Dette TS burde gjøre. Da vil han lære å bruke linux i samme slengen som verktøyene han ønsker å bruke.
Lærer minimalt av å starte i et OS som er ferdig satt opp.
Og Ubuntu er ikke et ferdig satt opp OS? spesielt hvis du ser på desktop versjonen??

Hvis man skal starte med Linux fra scratch der ingenting er satt opp så bør man jo se på Arch eller Slackware der du bygger OSet fra bånn slik du vill ha det, det at et OS mangler noen programmer som må installeres er jo ikke forskjellig fra at du installerer Office eller Steam i Windows siden Windows ikke kom med disse programmene \ verktøyene
Trådstarter
30 1
Si at jeg har dual-bota Windows med Kali på minnepenn. Hvis jeg tar ut minnepennen før jeg starter pc'n, vil den da automatisk gå til Windows??
Sitat av B15h0p Vis innlegg
Si at jeg har dual-bota Windows med Kali på minnepenn. Hvis jeg tar ut minnepennen før jeg starter pc'n, vil den da automatisk gå til Windows??
Vis hele sitatet...
Hvis du har satt bootrekkefølgen i bios opp korrekt, så ja - da vil du boote fra minnepinnen når den er i. Du kan selvfølgelig ikke boote fra minnepinnen når den ikke er i, og da vil du henfalle til harddisk. Dersom du har en bootbar versjon av windows på harddisken vil du fyre opp windows. Dette sier vel egentlig seg selv?

Dualboot innebærer imidlertid normalt å ha begge operativsystemene på harddisken, og du må velge ett av de når du starter maskinen.