Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3251
Hei, har i en stund plagdes litt og håper noen kanskje kan komme med erfaringer og tips.

Ble diagnotisert med hebefren schizofreni for ca. 5 år siden på denne tiden har jeg blitt kvitt nesten alt av positive symptomer. For det meste vrangforestillinger som førte til angst.

I 2015 gikk jeg ned i fra 120 kg til 80 kg da familie og leger rundt meg maste veldig om sunt kosthold og trening.
Har siden da trent nå og da og holdt vekten nede.

Problemet mitt er at jeg er lei av livet, så og si ingenting gir meg glede og jeg ser mørkt på å leve slik som jeg gjør nå resten av livet.

Tankene mine handler for det meste om bekymringer rundt kalorier, trening og økonomi.
Bruker meste parten av tiden min til å planlegge hvordan jeg kan spare penger på mat, overbeviser meg selv om at jeg ikke er sulten og at hvis jeg spiser så føler jeg meg nødvendigvis ikke mettere etter måltidet så det er bedre å la være. Jeg trener slik at jeg kan spise mere og for å se bedre ut for det motsatte kjønn, jeg selv bryr meg egentlig ikke om vekten og helsen, men tror jeg vet hvordan samfunnet og damer ser på overvektige folk.

Jeg føler lite glede i hverdagen, jeg trives med å gå ut å handle med folk og gå i matbutikker og se på priser og kalorier på matvarer. Hater igrunn å sitte hjemme.

Har nevnt mye av dette til personen jeg har samtaler med men føler det er lite hjelp å få, hun fokuserer mest på det positive endringene og tar ikke tak i det som plager meg i hverdagen.

Når jeg går turer for å trene så ender jeg som regel opp med å bli veldig forbanna på det meste, dette skjer som regel kun på gåturer.

Jeg falt litt ut av rytmen når jeg skrev dette så det ble vell litt rotete, men håper noen har noen tips til hvilke endringer som kan hjelpe meg.
Jeg har litt samme tanker som deg. Jeg tenker som så at er det virkelig dette livet går ut på? Jobbe-hjem å lage middag-slappe av/gjøre en aktivitet-hjem å sitte på pc utover kvelden-sove-repeat.
For meg virker det som en evig rundgang, der man egentlig bare repeterer dagene, med små variasjoner. Har i perioder følt meg smådeppa på grunn av dette, har virkelig ikke livet mer å by på? Man er jo egentlig "fanget" i denne syklusen, for man må tjene penger for å betale regningene sine og kjøpe ting for å overleve. Så kan man spare penger slik at man har råd til å gjøre noen artige ting i ny og ne. Dette forandrer da ikke den evige rundgangen.

Jeg "overlever" på grunn av at min store lidenskap er å reise, vil oppleve forskjellige kulturer over hele verden. Annet enn det så er det ikke stort jeg virkelig gleder meg over.

Desverre så er vi mennesker kloke nok til å skjønne at verden har egentlig ekstremt lite å by på. Grunnen til at man ser smarte mennesker tror på Gud, er for at vi trenger noe "mer" enn bare det verdagslige i livene våre. Man trenger så sårt noe større å tro på enn seg selv og menneskeheten, at man ser bort fra alle fakta og velger å tro på Gud. Hadde man ikke hatt noe mer å tro på, ville nok en mye større andel av menneskeheten vært deprimert og lignende, nettopp på grunn av det du sier, man er lei livet, man gjør det samme dag ut dag inn.

Alle trenger noe større enn seg selv å tro på, om det måtte være Gud, en hobby, uansett hva egentlig.
Jeg tror det ville hjulpet deg å finne noe som du virkelig brenner for, noe du kan glede deg til å gjøre.

Sporet kanskje litt av, men dette var da mine tanker rundt tema da jeg leste teksten din.
Trådstarter
83 2
Takk, lurer også på om dette er alt ved livet. Er 100% uføre men kunne tenkt meg en jobb så jeg hadde hatt mere penger, men sykdommen kan gjøre arbeidslivet ekstra tøft og jeg har virkelig stått på de siste 2 årene. Sluttet også å røyke det året jeg gikk ned i vekt men sitter idag på samme plass etter alt jeg har gjort.

Flott svar av deg, har en venn som er veldig kristen men gud og dette har liksom ikke klikket helt for meg enda.
Har hatt det lignende. Det som hjelper for meg når jeg føler jeg ikke har flow lenger er å regelmessig begynne å meditere hver dag, gjøre chi-gong, pusteteknikker. Ha en dag med fasting. Gjøre litt "ekstreme" ting på lavt nivå, typ kalde dusjer/isbading (bruker Wim Hof metoden for å holde varmen). Gå i parken og oppføre meg som et barn, typ løpe barfot på gresset og gi litt faen. Senke skuldra et par hakk og bare puste letta ut over at livet blir hva du gjør det til - det er som et blankt ark du kan fylle med kjipe ting eller du kan velge å ha det fett, selvom det kan virke håpløst til tider med pedofile/voldtektsmenn/empatiløse psykopater i maktposisjoner(ref. Hollywood/Politikere/"overklassen"), krig og elendighet.

Men man må prøve å fokusere på seg selv og sine, og prøve å bidra til å være en positiv innflytelse for andre. Bare det om jeg får øyekontakt med en fremmed og smiler og de smiler tilbake kan gjøre dagen min så mye bedre. Snakk med folk og åpne deg opp. Har selv lagt alkoholen på hylla, men man kan da fortsatt dra ut å hygge seg med venner, eller dra ut solo å bli kjent med folk(veldig lett å komme i kontakt med folk som har drukket :P uten at man behøver drikke selv).
Trådstarter
83 2
Skal prøve noe ekstremt en dag her, isbading høres gøy ut.

Mange gode tips du kommer med, kjekt å ha når dagen står stille så jeg kan komme tilbake å prøve en av de, takk.
Bra at du liker å gå en tur til butikken og sånt - er ikke alle som liker det. Når det gjelder at det er kjedelig å være hjemme må du egentlig finne en "Hobby" å fylle tiden med. Liker du å lære? Finn en Youtube kanal, podcast eller lignende. Kanskje du liker utfordringen med å lære et nytt språk? Dette kan jo være ganske gøy hvis du faktisk har lyst til å lære det. Syntes at TV kan bli kanskje kjedelig i lengden, er heller ikke veldig produktivt.

Finn ut hva målene dine i livet er, vil du bli pensjonist tidlig? Vil du bli rik? Vil du flytte ut av landet? Vil du studere videre?

Nå vet jeg ikke alderen din, men tenk på hva du kunne tenkt deg å gjøre i fritiden. Trenger heller ikke være hjemme - hvis du f.eks vil lære et språk kan du dra til et språkkurs.
Tror du er litt ensom der du går, og at du ønsker mer kontakt med andre, også motsatt kjønn. Prøv å finne en aktivitet som lar deg sosialisere litt mer Ønsker deg alt godt!
Hva med en hund? Er det ensomhet det spiller litt på.

Kommer meg ut daglig selv etter at vi fikk oss hund. Er mye isolert pga en personlighetsforstyrrelse.

Finner ikke bedre kamerat som holder kjeft
Trådstarter
83 2
Jeg kunne såklart ha tenkt meg å vært rik, har ett sterkt ønske om å komme ut i jobb med en ganske god lønn men jobb er ganske innviklet for meg, men det er målet mitt. Har ingen karakterer i fra vidregående så det kan bli en utfordring. Jeg likte veldig å spille før men det også ble veldig tamt til slutt, det var på en måte hobbyn min, solgte pcen min for noen uker siden da jeg var dritt lei pc livet.

Jeg føler meg kanskje ensom men jeg er ikke ensom, jeg bor i hybel nede i eneboligen til søsteren min hvor jeg har både hun og ett ungt onkelbarn i nærheten, bor nært min andre søster og har overdrevet god kontakt med moren min, men var noen som sa for rundt ett år siden at man kan føle seg ensom selv om man har en stor krets. Takk for det, godt å høre når Jeg har trodd at alle har ønsket meg det motsatte

Jeg har vurdert hund tidligere helt til jeg var barnevakt for mamma sin hund, førte til mye irritasjon rundt dette at man må gå tur, bare det presset med at man må gå førte med seg mye negativt for meg. Hadde det ikke vært slik så kunne jeg tenkt meg en feit engelsk bulldog.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
83 2
+
I stedet for å lage ny tråd fortsetter jeg her.
Er det noen som har erfaringer med å slutte med antipsykotisk medisin ? For 3-4 mnd. Siden trappet jeg ned i fra 75mg depo sprøyte xeplion til 50 mg uten at det har endret noe. Min mor kom i dag å nevnte en dokumentar om en jente som ble medisinert mere og mere som ikke ble bedre før hun kuttet ut medisinene. Har lenge hatt mye i mot antipsykotisk medisin og bivirkningene man får av medisinen. Er redd for hva som skjer hvis jeg trapper ned men lever ikke noe bra liv nå. Jeg føler sjeldent glede og for et par dager siden så jeg for meg å ta en pistol og skyte meg selv fremfor familien på julaften.

Bortsett i fra veldig deprimerte perioder og mangel av glede i hverdagen så er jeg en ganske normal person, synes selv jeg er veldig oppegående har bra innsyn i min egen psyke. Grunnen til at jeg har lyst til å slutte med medisinene er hva hvis den ødelegger mye for meg, kanskje får jeg gleden tilbake noe jeg tror kan hjelpe på mange av mine problemer. Hvorfor skal jeg jage damer hvis jeg tenker at de heller ikke gir meg glede? Å jeg som ikke bryr meg om helsa har vel ingen grunn til å trene da ? Å som de fleste sier så hjelper trening på psyken selv om jeg ikke merker noe etter å ha trenet. Det er så mye i livet mitt som styres av det å føle glede over ting og får jeg glede over disse tingene så kommer det flere goder med på kjøpet, tror og håper jeg.

Så, er synet til leger på antipsykotisk litt endret? Er det mulig å få like "bra" behandling hvis man slutter med medisinene og heller har samtaler oftere med utdannet psykolog i stedet for pyskiatrisk sykepleier?
Sitat av Hodepute321 Vis innlegg
Jeg har litt samme tanker som deg. Jeg tenker som så at er det virkelig dette livet går ut på? Jobbe-hjem å lage middag-slappe av/gjøre en aktivitet-hjem å sitte på pc utover kvelden-sove-repeat.
For meg virker det som en evig rundgang, der man egentlig bare repeterer dagene, med små variasjoner. Har i perioder følt meg smådeppa på grunn av dette, har virkelig ikke livet mer å by på? Man er jo egentlig "fanget" i denne syklusen, for man må tjene penger for å betale regningene sine og kjøpe ting for å overleve. Så kan man spare penger slik at man har råd til å gjøre noen artige ting i ny og ne. Dette forandrer da ikke den evige rundgangen.

Jeg "overlever" på grunn av at min store lidenskap er å reise, vil oppleve forskjellige kulturer over hele verden. Annet enn det så er det ikke stort jeg virkelig gleder meg over.
Vis hele sitatet...

Du gir deg jo svaret selv. Hopp av A4 livet. Dropp boliglån, pendling, overtid og helgefyll med ukentlig repeat.

Kan du kvitte deg med gjeld? Selge unna alt du egentlig ikke har bruk for? Bli backpacker på heltid? Eller skrape sammen til brukt varebil og lage deg en billigcamper og kjør avgårde?

Om en skal holde fast på det trygge med jobb, overtid, boliglån som alle andre så må i stor grad følge strømmen. Da blir man slave hele livet og lever kun for 4-5 ukers ferie.

Hvor billig kan du leve på tur? Billigere enn man tror for de fleste. Finn alternative inntektskilder, kan være alt fra sesongjobber i Norge, være din egen sjef og jobbe via pc, oppsøke områder der det er mange skandinaver som eier bolig utenlands og ta typ vaktmester oppdrag, se etter bolig når de er i hjemlandet, hjelp til meg utleie, tilsyn, nøkler etc.

Eller kanskje du er kreativ? Kan du leve av å skrive? Fotografere, lage musikk eller leve av youtube?

Bare du vet hva som er ekte lykke for deg, og som regel kan ikke ekte lykke kjøpes for penger. Det må ofte oppleves. Kan du gjøre noe med ditt liv slik at det blir mer plass til de tingene som gjør deg lykkelig?

For alt jeg vet så er du kanskje friluftsmann. Da kan du ta billige langturer med sekk og telt rundt om i norges land. Så kan du finne småjobber rundt forbi når du trenger inntekt.

Det er mulig å bryte fri fra A4, men det kommer til å koste innsats og vil sikkert være rimelig langt utenfor komfortsonen. Mange som klarer det likevel. Hvem vil du være? Den som bare følger strømmen eller den som selv velger det livet du ønsker?

Ts du er ufør, har du familie, kone og barn? Har du forpliktelser som gjør at du må være i landet året rundt?

Kan du kanskje få bedre økonomi og bedre hverdag om du flytter til en land med lavere priser? Mange pensjonister som lever greit liv i syd europa. Langt mer romslig økonomi, bedre klima, mange andre i samme situasjon. Eller hva med å reise rundt på loffen? Kjenner ikke regelverket rundt uføre og utenlandsopphold med har hørt at i EU er det uproblematisk. Sikkert utenfor også i kortere perioder. Kanskje verdt å sjekke ut?
Sist endret av frtoretang; 28. november 2017 kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Virker som du føler deg låst av alle valgene du "tvinges til å gjøre", men det er nok dog ingenting som tvinger deg til å ta de valgene du tar!
finn en ny jobb, bo på gata, flytt til slummen i Delhi, gå nå for guds skyld ikke rundt og hat livet! altfor mange som føler seg maktesløse, når det bare er deres egne valg som stenger dem inne føler ihvertfall jeg.
Mange liker gjerne et godt adrenalinkick: hva med isbading som du nevner, strikkhopp, skaff deg wingsuit, brygg whisky, gjør noe faenskap
Trådstarter
83 2
Kanskje har du rett der, jeg skal ikke legge skylden på psykiatrien men jeg har ikke mye kontakt med folk så dette er jo tipsene jeg har fått i fra de som de mener skal hjelpe meg. Så kanskje er det forståelse for at jeg nettopp har tatt disse valgene. Jeg er på en måte heldig som har en inntekt selv om jeg ikke jobber, kanskje hadde jeg vært lykkeligere med høyere inntekt og frisk psyke men det gir meg ihvertfall på en måte 100% frihet. Først må jeg betale ned en betalings utsettelse for å så tenke på utenlandsturer som frister veldig.

En av grunnene til at jeg lagde denne tråden er at her har folk erfaringer, jeg får tips som er utenom dette A4 livet og man får et mer direkte svar en man får andre steder.

Jeg skjønner jeg har lite grunn til å grine, men har ikke mestret det psykiske enda, jeg merker/synes jeg har ekstremt mange problemer psykisk, når jeg blir deprimert glemmer jeg alle de gode stundene og alle dager virker å være fylt med negativitet. Det er vanskelig å snu på dette så alternative råd kan komme til nytte. Føles litt rart og uvirkelig å skrive alt dette men jeg føler meg litt bedre i en stund etterpå.

Takk for responsen, skal prøve å ta andre valg fremover.
Sitat av beets Vis innlegg
Det er så mye i livet mitt som styres av det å føle glede over ting.
Vis hele sitatet...
En av mine beste venner er schizofren, og akkuratt dette er noe jeg også ser er en utrolig sterk trang og drivkraft i omtrent alt han gjør. Problemet hans er at de fleste tingene som gir han glede er skadelig for han. Jeg blir ofte litt fustrert over at han ikke evner å gjøre midlertidige ofre for en permanent forbedrelse av livssituasjonen hans, samtidig har jeg skyldfølelse for å føle slike ting da jeg vet at han sliter, og at han gjør så godt han kan. Jeg må også ta meg selv litt i det du sier med at du har en venn som bare fokuserer på det positive. Jeg er nok også litt slik, mye grunnet at vennen min ofte overfokuserer på det negative.

Vi har kjent hverandre siden tenårene (vi er nå i slutten av 20-årene). Da vi ble kjent hadde ikke schizofreni'en manifistert seg tydelig, og vi var del av et felles venne nettverk. Andre personer i dette nettverket har kuttet han ut en etter en, da han kan være utfordrende og resurskrevende til tider. Jeg syns det er fordømt urettferdig av dem, og har ofte havnet i kinkige situasjoner, der hvor nettverket skal finne på noe, han vil gjerne være med, men de andre orker ikke, og jeg må avvise enten han eller dem. Men jeg kan jo ikke bestemme hvilke relasjoner andre folk skal prioritere.

Til tross for alt, er vennskapet med han utrolig mye verdt for meg. Når det ikke går så bra med han påvirker det meg i stor grad, selv om det ofte er lite jeg kan gjøre. Han har perspektiver, ærlighet, og en helt unik personlighet som jeg har en enorm grunnleggende respekt for. Han kommer som han er, og viser seg selv uten filter og sensur, selv om det stiller han i et dårlig lys.

Jeg vet ikke svaret på problemene dine, de skulle jeg gjerne hatt selv, men jeg tenkte du kanskje ville være interessert i min side av saken
Rutine livet er jo akkurat som du beskriver ts. Det et litt r man kan gjøre med akkurat det.. Jeg forstår det blir ekstra tøft uten noen jobb å forholde seg til. Jeg studerer 100% og jobber tilsammen 100% ved siden av, og selv jeg kjedet meg og sliter med å se noe særlig glede i livet de få timene jeg har fri.
Trådstarter
83 2
Lataralus, han er heldig som har en person i livet som ser på han på den måten. Nå vet jeg ikke mye om situasjonen til denne personen men tror mange som får denne diagnosen ser på det som en dødsdom noe jeg har selv har gjort helt frem til nå, men etter jeg har laget denne tråden har jeg kanskje endret synet litt... poenget er at når man får diagnosen så tror nok de fleste at dette er noe de må plages med resten av livet og da er det kanskje vanskelig og ofre noe som helst for permanent forbedrelse da man tror at det ikke finnes en permanent forbedrelse, uansett hva man gjør så er det håpløst er en innstilling jeg hadde frem til jeg begynte å gå ned i vekt og som jeg har fått tilbake i det siste. Har hatt en bra dag i dag så ting er litt lysere så det er vanskeligere å få det fokuset på hva som er galt og ting som er negativt når man er i slik form noe som kanskje gjør det jeg skrev helt usaklig. Håper du har en fin dag ihvertfall
Jeg synes personlig at det er en smule uansvarlig å anbefale syke mennesker å dra på backpacking i Asia, eller hvor som helst. Jeg har en venn som blir behandlet for psykose og hun blir bedt om å være i Norge noen år til sykdommen blir stabil.
Klem fra Betty