Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1349
jeg trenger en kabeltilkobling til internett, og lurer på om jeg kan bruke den kabelen som går inn i ruteren. sette den i pcen altså. takk.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Om jeg forstår deg rett skal du kjøpe/låne/skaffe/stjele/hvafaen en TP-kabel du tar fra pcen inn i ruteren.
vist du har kabel modem kan du ikke koble den fra rutern og i pcen, (coaxial)
det du trenger er en TP kabel som du har fro modem/ruter og inn i pcen det får du billig på clasohlsen
Det kommer jo ann på :P hvis den ledningen du snakker om som er den som er mellom routeren og veggutaket så sier vel det seg selv hva som kommer til å skje hvis du bruker den;P Hvis ikke er det bare å stappe den i pc'n.
Sist endret av Atec; 19. mars 2009 kl. 22:25.
Mye rare svar

Mener du kabelen som du har brukt mellom modemet og en trådløs router?
Isåfall, ja du kan bruke den

Edit: Hvordan kommer coaxial kabel inn i bildet? Er ikke det til parabol/antenne?
Sist endret av A-H; 19. mars 2009 kl. 22:30.
Hvis den går fra veggen til moden; Nei
Hvis den går fra modem til trådløs router eller noe; Ja
Sitat av A-H Vis innlegg
Edit: Hvordan kommer coaxial kabel inn i bildet? Er ikke det til parabol/antenne?
Vis hele sitatet...
Riktig det, men noen har kabel modem som Gitchen sier, og da har du sånn rar "tv-greie" kabel som går fra kabeltv-uttaket og inn i routeren
Sist endret av Atec; 19. mars 2009 kl. 22:35.
jeg tror den går fra veggen og inn i en router. Men det er en som sender ut trådløst, så kan det være et modem da? Det er mulig kabelen går fra en annen router, eller noe. Takker
kreativ nerd
devotio's Avatar
Dersom du har ADSL, Kabel-TV internett eller fiber (altså alle nye former for internett: Bredbånd) må du bruke modemet, altså kan du ikke koble kabel direkte fra vegguttaket til PC, du må bruke modemet (boksen)...
Kablene går fra veggen og inn i en annen boks, før den går til routeren. det er et litt stort skolenettverk-lignende greie. kan jeg bruke den som går til routeren?
Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
Kablene går fra veggen og inn i en annen boks, før den går til routeren. det er et litt stort skolenettverk-lignende greie. kan jeg bruke den som går til routeren?
Vis hele sitatet...
Forutsatt at du vet brukernavnet og passordet for å komme deg på nett skal det gå fint. Helst bør du ta kabel som kommer fra routeren og koble den i maskinen din. Den første boksen er mest sannsynlig et modem.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Forutsatt at du vet brukernavnet og passordet for å komme deg på nett skal det gå fint. Helst bør du ta kabel som kommer fra routeren og koble den i maskinen din. Den første boksen er mest sannsynlig et modem.
Vis hele sitatet...
Trenger vel ikke brukernavn/passord for internett med mindre det er Telenor vel...
Sitat av devotio Vis innlegg
Trenger vel ikke brukernavn/passord for internett med mindre det er Telenor vel...
Vis hele sitatet...
Telenor er den eneste ISP-en jeg vet om som krever PPPoE her i Norge, ja.
Sist endret av Public_htmL++; 21. mars 2009 kl. 19:52.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Public_htmL++: Da vet du trolig kun om Telenor. De fleste leverandørene bruker såvidt meg bekjent enten PPPoE eller PPPoA. Selv om du ikke vet om brukernavn/passord, så betyr det ikke at det ikke er der.
Hva hindrer deg i å prøve det ut før du starter en tråd om det? Og nei, det ville ikke fungert heller, men da hadde du kanskje kommet med et litt mer konkret spørsmål enn å bare kaste ut en påstand om noe som du ikke har testet.

Du har sikkert flere ledige porter på det trådløse aksesspunktet ditt. Kjøp heller en kabel til og plugg den i der.