Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6882
Har lest litt på nettet ang. Depositumsgaranti og det virker som om de fleste hater denne ordningen å kaller de som går på nav for rusmisbrukere, snyltere o.l og at det er stor sjans for at de kommer til å ødelegge leiligheten fordi de nettopp går på nav og tilbyr depositumsgaranti, og ikke kan de å betale husleia i tide hver måned heller virker det som. Er dette rett og slett dømming? eller er det sant alt sammen? Jeg føler det er ganske sykt at mange har et sånt syn på navere generelt!
Fordi den er ikke verdt papiret den er skrevet på, uheldigvis.
Dersom leieboer skader eiendommen, må du gjennom masse NAV byråkrati med NAV sine egne frister og prosesser.
Får du tilfeldigvis gjennomslag, sender de egen ansatt til å "vurdere" skadene og det, det bør koste.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av whatismyname Vis innlegg
Fordi den er ikke verdt papiret den er skrevet på, uheldigvis.
Dersom leieboer skader eiendommen, må du gjennom masse NAV byråkrati med NAV sine egne frister og prosesser.
Får du tilfeldigvis gjennomslag, sender de egen ansatt til å "vurdere" skadene og det, det bør koste.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan ikke husvert bare lage en kontrakt som tilsier at alt som blir ødelagt skal erstattes og om vedkommende ikke har midler til å erstatte ting, kan det fort bli tvangstrekk fra konto.
BRAND ∞ STRONG
-Mest fordi folk ikke gidder å tenke.

-De som leier ut har som regel nok å ta av, da gidder de ikke
bruke tid på å sjekke ut hva det var han babla han der ene NAV fyren.

-Folk som leier ut har som regel hørt en eller annen skrek historie om NAV
folk som har trasha en leilighet.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Hvorfor kan ikke husvert bare lage en kontrakt som tilsier at alt som blir ødelagt skal erstattes og om vedkommende ikke har midler til å erstatte ting, kan det fort bli tvangstrekk fra konto.
Vis hele sitatet...
Det er en god del NAV klienter som gir faen i inkasso og betalingsanmerkninger, heller ikke pleier de å ha betydelig inntekt, som man kan trekke av. Det er dessuten en vesentlig sats av lønnsinntekt som må overskrides, før den kan trekkes av. Nok en problemstilling som tilfaller utleier.

Betalingsanmerkninger må dessuten fornyes hvert..hmm..var vel hvert 5. år, for at de skal være gjeldende.

Alt i alt er det uheldigvis sjeldent verdt bryet. Kan anbefale deg å prøve mindre populære områderer/ghettoer osv. Utleiere er langt mer fleksible der.

Til info så godkjenner NAV ordinær depositum ved enkelte tilfeller.
Sitat av whatismyname Vis innlegg
Fordi den er ikke verdt papiret den er skrevet på, uheldigvis.
Dersom leieboer skader eiendommen, må du gjennom masse NAV byråkrati med NAV sine egne frister og prosesser.
Får du tilfeldigvis gjennomslag, sender de egen ansatt til å "vurdere" skadene og det, det bør koste.
Vis hele sitatet...
Sikkert en del utleiere som tidligere utnyttet NAV-garantier for å få oppgradert utleie leiligheten sin på statens regning.

Men er det så mye mindre mas for utleier å få penger fra depositumkonto
i en bank ? (Jeg vet ikke.)
Jeg vet ihvertfall hvorfor min utleier ikke godtar det.

Han har måttet totalrenovere to leiligheter pga skader, og NAV dekker i utgangspunktet ikke skader, kun de vanlige 3 mnd med restleie. I noen (få) tilfeller kan man få dekket skader men det er en kronglete vei.
Utleiere liker folk med økonomien på stell. Å ha egne penger til depositum viser orden i økonomien og høyere sjanse for et smertefritt leieforhold hvor leier betaler husleia i tide.

Dem som stiller med nav garanti blir ofte stigmatisert som dårlige leiere fordi mange tenker at betalingsevnen ikke er like god. Noen utleiere stigmatiserer nav brukere generelt og tenker rusmisbrukere eller navere uten jobb så det er best å ikke skrive noe om det i mail når man spør om å få komme på visning men å dra dit, vise den du er og at man er ordentlig, og deretter spørre om det kunne vært aktuelt å inngå leieforhold med nav garanti. Har man med referanser fra tidligere leieforhold er det kjempe pluss og kan være avgjørende i sånne tilfeller
Sist endret av Harek; 18. august 2020 kl. 13:54.
Sitat av dggr Vis innlegg
Sikkert en del utleiere som tidligere utnyttet NAV-garantier for å få oppgradert utleie leiligheten sin på statens regning.

Men er det så mye mindre mas for utleier å få penger fra depositumkonto
i en bank ? (Jeg vet ikke.)
Vis hele sitatet...

Ja for utleier er det en vesentlig forskjell på depositum og nav-garanti. Depositum blir kun tilbakebetalt dersom leietaker har skikket seg vel, gjort opp leien underveis og ikke ramponert leiligheten og har vasket skikkelig etter seg. Loven begrenser såvidt jeg husker det depositumet til max 3 måneder. Depositumet er dermed noe begrenset - men om noen har føkka opp kåken så er det tross alt bedre å få 3 x husleie til å dekke skadene enn ingenting....

Nav-garantien garanterer at leietaker betaler husleien. Den garantien gjelder for 3 måneder. Om utleier ikke følger med på konto hver måned og det plutselig er 5 måneder uten innbetalt leie og leietaker ikke kan gjøre opp så dekke Nav maks 3 leier. Om restansen gjør at leietaker må flytte og det da viser seg at boligen er ramponert, nedslitt eller på andre måter såpass tilgriset at fagfolk må trå til for å det reint så så må huseier ta alt for egen regning. Skader dekkes ikke av nav.

Så er det jo også som noen alt har sagt dette med stigma. Det er fortsatt både flaut og også litt ugreit å ha havnet i en posisjon som gjør at en trenger hjelp fra nav. Og det er også vanskelig for en utleier å sortere ut hvem som fikk dårlige kort på hånden og hvem som havnet på nav pga egen livsførsel, eller fordi de ruser seg eller sliter mentalt eller er kronisk syk.

Det er bare så mye enklere å velge en leietaker som har cash nok til depositum, som ser skikkelig ut som oppfører seg bra på visning. Om jeg var utleier, så ville det vært svært liten grunn til å velge en med nav-garanti. Dessverre.

Var jeg hushai og tok overpris for dritt, da ville jeg som mange gjør. Omfavnet de med papirer fra nav. Og spesielt de med bostøtte, også ville jeg tatt en pinlig høy husleie, helt på grensen til togrøveri. Også ville jeg smilt og ledd hver måned når leien kom inn.

Livet med Nav-garanti er ikke lett, og det kan ta tid å finne noen som er villige til å gi deg en sjanse. Men får du først tilliten så er det gull verdt. Skikk deg vel og du har en god referanse neste gang du skal ut i leiemarkedet. For en god referanse kan fint veie opp ulempen med nav-garanti.
Sist endret av _abc_; 18. august 2020 kl. 18:59.
Fordi du plutselig har tøffetom I kjelleren og han bruker hele husleien på å dekke medisiner i påvente av blå resept.

Så når du sier at du trenger leien så sier han at han trenger mye rart som han ikke har, og når du prøver å finne en løsning med NAV så forstår du at det du faktisk har gjort er å la pengene din garanteres av instansen som allerede er skyld I at leien ikke kunne betjenes I utgangspunktet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Leier selv ut til en navklient, (uten hverken depositum eller garanti da jeg kjenner vedkommende fra før)
Og ikke EN GANG på 16mndr har leia kommet til rett tid med rett beløp, 12 ganger har jeg måttet purre 1 gang, 2 ganger har jeg sendt utkastelsesvarsel, og 2 ganger har leien kommet fra 2-10 dager for sent med 500-1500kr for lite.

Kommer aldri til å leie ut til noen som ikke gidder å jobbe igjen.


Ufør/pensjonist etc, helt ok.
Men sosialklienter og annet subb, nei takk.
Uten å ha sjekket opp har jeg hørt at det er blitt gjort endringer på NAV garanti og det nye nå er at det også dekker skader i tillegg til forfalt husleie i 3 mndr.

For de som ikke har annet alternativ enn å benytte Nav garanti og for å sukre pillen for utleier kan dere vurdere å være helt åpen om situasjonen, bare spille med åpne kort og si det som det er. Og når alt det er sagt og før utleier når å si nei, så legger dere til at dere kan inngå en avtale der husleien trekkes direkte av nav-utbetalingen før pengene ramler innom din konto. Det garanterer leie på forfallsdato hver måned. Nav økonomi kan hjelpe med det praktiske.

Traff på ei jeg har bistått litt som frivillig, og hun skinte som en sol og fortalte hvor greit det var å få ny boplass i våres fordi nav-garanti nå også dekker skader og hun hadde ordnet trekk direkte fra nav-utbetalingen til utleier og utleier var også fornøyd.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tante-bjarne Vis innlegg
Leier selv ut til en navklient, (uten hverken depositum eller garanti da jeg kjenner vedkommende fra før)
Og ikke EN GANG på 16mndr har leia kommet til rett tid med rett beløp, 12 ganger har jeg måttet purre 1 gang, 2 ganger har jeg sendt utkastelsesvarsel, og 2 ganger har leien kommet fra 2-10 dager for sent med 500-1500kr for lite.

Kommer aldri til å leie ut til noen som ikke gidder å jobbe igjen.


Ufør/pensjonist etc, helt ok.
Men sosialklienter og annet subb, nei takk.
Vis hele sitatet...
Akkurat som om du vet noe som helst om vedkommendes vilje til å jobbe...
Sitat av robhol Vis innlegg
Akkurat som om du vet noe som helst om vedkommendes vilje til å jobbe...
Vis hele sitatet...
Akkurat i dette tilfelle så vet jeg det, da det er min stesøster og hun sier rett ut: jeg gidder ikke jobbe så lenge nav betaler. Ikke noe vits å jobbe 150timer i mnd for 30.000 minus skatt når hun får dekket 10.000 i huslei, strøm og 6-7000kr til burn og grandis utenom.
Min erfaring rundt dette;

Har hatt en bror som leide ut til en navklient. Leiligheten ble rasert og pengene kom sjeldent til avtalt tid. Rent tapsprosjekt.

Ellers har jeg kompis på 34 år som prøver å komme seg ut av huset til besteforeldrene sine(morra hans bor for så vidt der også). Han bruker >90% av stønaden sin på hasj og han ville aldri klart å betalt for seg hvis han finner en som vil leie ut til han.

De skrekkeksemplene virker mer vanlig enn man tror.


Så hvorfor nav relaterte boforhold er upopulært? Fordi å leie ut til en med inntekt er mer safe. Simple as..
Sist endret av IneartheDx; 19. august 2023 kl. 16:33.
Sitat av Tante-bjarne Vis innlegg
Akkurat i dette tilfelle så vet jeg det, da det er min stesøster og hun sier rett ut: jeg gidder ikke jobbe så lenge nav betaler. Ikke noe vits å jobbe 150timer i mnd for 30.000 minus skatt når hun får dekket 10.000 i huslei, strøm og 6-7000kr til burn og grandis utenom.
Vis hele sitatet...
Finnes vell ikke jobber som betaler så dårlig i Norge lenger?
Sitat av SnusBoks Vis innlegg
Finnes vell ikke jobber som betaler så dårlig i Norge lenger?
Vis hele sitatet...
Det er 200kr i timen, så jo, det finnes maaaaange arbeidsplasser som betaler en hel del mindre enn det. Restaurantbesøk er en av dem
Jeg er en naver og har aldri hatt egne penger til depositum. Det går an å søke depositum lån hos nav, merk at det får du kun innvilget en gang, men betaler du husleie når du skal og ikke fucker opp innvendig, så har du depositums pengene helt til du gjør det, bare et tips
Sist endret av Tokroner; 19. august 2023 kl. 23:06.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Det er 200kr i timen, så jo, det finnes maaaaange arbeidsplasser som betaler en hel del mindre enn det. Restaurantbesøk er en av dem
Vis hele sitatet...
Jeg hadde aldri jobbet for 200kr timen. Jeg har ingen utdannelse annet enn YSK, men jeg har ett lass forskjellige førerkort. Jeg jobber i det man kaller for en lavtlønnet bransje, men har likevel over 300kr / timen. Hører dog om mange andre som ligger på 210 og slikt og utfører samme jobben - Forstår ikke at folk gidder det.