Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 21571
Holder på med no skogrydding, og så er det en ganske stor rotvelt som er litt skummel. Har saga av treet, men roten står fremdeles, støttet opp av noen litt tjukke røtter. Jeg gidder jo ikke å sage de av, for da får jeg sikkert hele greia i trynet, så tenkte kanskje jeg kunne sprenge dem vekk. Tror ikke det skal all verden til, egentlig. Området er for øvrig ganske så sikkert; ingen hus osv. i nærheten, men det er en del bærplukkere og sånt der på sommerstid, så da kan det være greit å få sikra området..

Har ikke all verdens til kjemikalier - rester etter thermite er det eneste, samt litt kno3 og ammoniumnitrat. Alt for lite å lage smell av (om jeg ikke lager tannerite). Svartkruttet mitt blir aldri bra, dessuten har jeg bra med aluminium.. Mangler egentlig bare kaliumperklorat for å få smellen jeg trenger. Men skulle hatt den så fort som mulig.. Er vel ikke mulig å få tak i i landet, vel?

Andre forslag til hvordan jeg på så enkelt vis som mulig kan lage en grei smell? Er som sagt ikke all verden som skal til, så anfo med en eller annen HE-tennhette er i grunnen ikke aktuelt. Svartkrutt er kurant, men jeg får det aldri til skikkelig. Kunne jo bare ha kjøpt en boks da, jeg har jo tillatelse til det. Men det er jo ikke like artig..
Hva med ett spett og en motorsag?
Trådstarter
17 1
"Har saga av treet, men roten står fremdeles, støttet opp av noen litt tjukke røtter. Jeg gidder jo ikke å sage de av, for da får jeg sikkert hele greia i trynet, så tenkte kanskje jeg kunne sprenge dem vekk."
Er den sagd så lav som den kan sages?

Da er det vell bare å bruke f.eks Hey'di trollkraft o.l?
Trådstarter
17 1
Er altså ikke en stubbe jeg skal sprenge, men en rotvelt. Trollkraft kommer bare til å renne utover.

Ser sånn ut. Treet er kappet ved rot, men rota ble stående pga noen røtter.

http://englerisneen.com/wp-content/u...or-rotvelt.jpg
Sist endret av supahnova; 13. april 2014 kl. 23:32.
Har du traktor elns kan du vel bare dra/dytte ned rota, ellers er det faktisk ikke verre enn å støtte opp rota med ett eller annet mens du tar de siste røttene
Trådstarter
17 1
Er langt oppi skauen og ikke mulig å kjøre der med traktor. Er en grunn til at jeg spør om det med sprengstoff, og funderer jo i grunnen litt på hvorfor ingen har svart på nettopp det.. Og ja, jeg har også vært inne på tanken å støtte rota og så sage av de siste røttene, men dette er waaaaay too risky.
Sist endret av supahnova; 13. april 2014 kl. 23:49.
Hva med en kvistesag?
Sitat av supahnova Vis innlegg
Er langt oppi skauen og ikke mulig å kjøre der med traktor.
Vis hele sitatet...
Nuvel, hvordan havnet bilen som er med på bildet der oppe i skauen da?
Sitat av Knask Vis innlegg
Nuvel, hvordan havnet bilen som er med på bildet der oppe i skauen da?
Vis hele sitatet...

Nuvel, kanskje det ikke er hans bilde?
Trådstarter
17 1
Hehe var ikke så enkelt dette her..

- Bildet er ikke mitt.
- Jeg har ingen verktøy som er lange nok til å kappe røttene på en forsvarlig måte (med mindre jeg får lånt meg en 3 meter lang ryddesag, selvsagt...)
- Det er ikke mulig å kjøre der med traktor, ei heller andre kjøretøy
- Trollkraft er absolutt ikke egnet til dette formål

Kan jo fortsette, så jeg kommer evt. forslag i forkjøpet:

- Å bruke thermite på hele greia...har ikke stor nok mengde, dessuten er det en visst brannfare (og større enn ved bruk av sprengstoff, før noen nevner det..)
- I det hele tatt bruk av verktøy for å kappe røttene.. Meh, jeg liker lemmene mine litt for godt
- Leie hulken for å rive opp hele dritten.. næh.
- Leie av helikopter for å rykke opp rota er litt for dyrt
- Brenne rota med tennvæske e.l. til den går av - hadde sikkert vært en god idé om jeg hadde hatt 23 i QI og vært gira på å tenne på skogen
- Vente til rota råtner -- /facepalm

Osv osv osv. Det var som sagt en grunn til at jeg spurte om sprengstoff.

Det er for øvrig litt humor at det stilles spørsmål ved om jeg lyver om hvor fremkommelig det er på stedet. Hvorfor i all verden skulle jeg ljuge om det?
Sist endret av supahnova; 14. april 2014 kl. 00:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fyr opp et høvelig bål når det er fuktig nok i terrenget til at du ikkje svir av hundre mål. Det er lovleg, i motsetning til å leike med sprengstoff. Og så vidt eg har forstått det er flashkrutt ein utmerka måte å bli kvitt lemmer på - vistnok meir effektivt enn å få rotvelt på dei.
Trådstarter
17 1
Fullstendig klar over det med flash, og jeg er faktisk ikke 12 år gammel.

Ser det sitter innmari langt inne å svare på det jeg spør om, så da får jeg vel ta meg en tur oppover med noen flasker tennvæske.
Evt en borrmaskin og rødsprit....

Borr hull i røttern, fyll på med rødsprit og tenn på.... Brenner mer kontrollert enn tennvæske, genererer mer varme og gjør at du blir kvitt alle røttern ganske effektivt =)
Kan og ta en liten spansk en og jekke rota på plass med ei kjettingtalje - forbeholder att du har et ankerpunkt da. Dagsleie av en sånn på Ramirent eller lignende firmaer er og billig.
Visst du borrer hull i stokken og setter inn en saftig ladning med bp kan det gå, men flash hadde jo sikkert funka bedre. Men det kan godt hende du får ferdig kløyvd ved etterpå.

Evt kan du blande aluminium og ammoniumnitrat og skyte på det. Må vel kanskje ha atomisert alu, men er usikker. Så sjekk ut oppskrift først
Sist endret av Pyrocake; 16. april 2014 kl. 17:21.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Hehe, hvis du har like stort rotvelt som det på bildet, så kan du glemme flash. Du trenger flere titallskilo, å det koster endel + at flash produserer så lite gass at den effekten som du er ute etter tror jeg uteblir.
Veien å gå er en en saftig anfo ladning, eventuelt flere små hvis du vil gjøre det litt mer skånsomt. Men nå var jo det utelukket, så rota må nokk bare råtne hvis eneste mulighet er smellstoff.
er ikke mye som skal til om han borrer et hull så ladninga havner midt inni. 1-200 gram vil holde i massevis. Får kanskje ikke en ren "bruddkant" men skal nok få det ned
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Pyrocake Vis innlegg
er ikke mye som skal til om han borrer et hull så ladninga havner midt inni. 1-200 gram vil holde i massevis. Får kanskje ikke en ren "bruddkant" men skal nok få det ned
Vis hele sitatet...
Ja hvis det var snakk om å kile litt i roten så, men nå regnet jeg med han ville ha den vekk.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av supahnova Vis innlegg
Fullstendig klar over det med flash, og jeg er faktisk ikke 12 år gammel.

Ser det sitter innmari langt inne å svare på det jeg spør om, så da får jeg vel ta meg en tur oppover med noen flasker tennvæske.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er det at alle svarene dine er minst delvis spydige, at du oppfører deg som en frekk tufs mot folk som prøver å hjelpe, samt at idéen din var dårlig til å begynne med, som gir folk lite lyst til å svare. Just sayin'.
Sitat av robhol Vis innlegg
Kanskje det er det at alle svarene dine er minst delvis spydige, at du oppfører deg som en frekk tufs mot folk som prøver å hjelpe, samt at idéen din var dårlig til å begynne med, som gir folk lite lyst til å svare. Just sayin'.
Vis hele sitatet...
I tillegg er det ikke spesielt enkelt å komme med konstruktive bidrag innenfor de rammene trådstarter har satt:
Ingen høyeksplosiver, vurderer å bruke flash, ingen bilder av det aktuelle veltede treet, og vil gjerne ha flere forslag til pyrotekniske komposisjoner som kan gjøre det enklere å idiotsikre skogen for bærplukkere.

- Det enkleste ville vært å bruke et HE til denne oppgaven
- Du vurderer å bruke flash - javel, så gjør det da istedenfor å diskutere det her.
- Hvorfor trenger du forslag til andre komposisjoner når du allerede har utlukket det mest åpenbare og deretter foreslått en substitutt som sannsynligvis kan gjøre jobben?

Til poenget: Hva er det å tilføye her?
Eller kanskje han bare fisker etter det han trenger for å få fikset det?

Sitat av supahnova Vis innlegg
Mangler egentlig bare kaliumperklorat for å få smellen jeg trenger. Men skulle hatt den så fort som mulig..
Vis hele sitatet...
Sitat av supahnova Vis innlegg
Ser det sitter innmari langt inne å svare på det jeg spør om, så da får jeg vel ta meg en tur oppover med noen flasker tennvæske.
Vis hele sitatet...
Du tror mange her har erfaring med å sprenge skævv til h.....?

Jeg tror grunnen til at mange tviholder på "fredeligere" løsninger er fordi det ikke er fett å si "ja bare spreng alt" til en man ikke vet om kan utføre en kontrollert eksplosjon.

Hva med å ringe noen som kan dette? Så sparer du lemmene du er så glad i. Du skal ikke ta forgitt at du har dem etter en runde med sprengstoff.
Sist endret av Beis; 17. april 2014 kl. 03:26.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Det at han ser det som tryggere å sprenge bort rotvelten med hjemmelaget sprengstoff som en tryggere løsning en saging forteller jo bare at dette er tidenes dårligste ide, og trådstarter burde la roten være eller finne en annen løsning.
Hvis rotvelten ligger så utligjengelig som du påstår, hva er da problemet med å la den ligge?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er den sagd så lav som den kan sages?

Da er det vell bare å bruke f.eks Hey'di trollkraft o.l?
Vis hele sitatet...
Trollkraft er fine greier på stein og fjell, for mineraler, stein og fjell har ikke fjærende egenskaper, Men tre kan fjære mye, med andre ord trollkraft er totalt uegnet!


Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Hva med ett spett og en motorsag?
Vis hele sitatet...
Hull i hodet! Hvis en ikke vet hva en gjør, er vindfelte trær livsfarlig!

Sitat av supahnova Vis innlegg
"Har saga av treet, men roten står fremdeles, støttet opp av noen litt tjukke røtter. Jeg gidder jo ikke å sage de av, for da får jeg sikkert hele greia i trynet, så tenkte kanskje jeg kunne sprenge dem vekk."
Vis hele sitatet...
Vær glad du lever! Hvis du skal hugge vindfall, noe som er noe av det farligste en kan gjøre lovlig i Norge. Så må du passe på at treet ikke har spenninger til sidene, så stokken ikke slår deg som en "baseball", noe en ikke kan forvente å overleve. Ellers så må du la ca. 3 m være igjen av rotstokken på rota, så rota ikke velter over deg nå du kapper stokken. Dette har krevd mange liv!

Det er grunn til at vindfall nesten uten unntak blir hogd med hugstmaskin idag! Dette ble også sagt på begynnelsen på 90-tallet, da jeg gikk på landbruksskolen. Hvis en har mulighet, BRUK MASKIN!

Hvis du har muligheten, så er å la treet ligge kanskje best, og heller gi f... i hva naboer og bygda sier.

Hvis du absolutt skal fjerne rota, så få tak i en skytebas, eller skaff deg sprengningssertifikat klasse C. Kjøp detonerende lunte, måk unna torv fra røttene, og surr rundt detonerendelunta rundt røttene, og fyr av dette med fenghette fra en TRYGG avstand.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Fyr opp et høvelig bål når det er fuktig nok i terrenget til at du ikkje svir av hundre mål. Det er lovleg, i motsetning til å leike med sprengstoff. Og så vidt eg har forstått det er flashkrutt ein utmerka måte å bli kvitt lemmer på - vistnok meir effektivt enn å få rotvelt på dei.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at flashpulver er elendig! Det samme mener jeg om bål.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Evt en borrmaskin og rødsprit....

Borr hull i røttern, fyll på med rødsprit og tenn på.... Brenner mer kontrollert enn tennvæske, genererer mer varme og gjør at du blir kvitt alle røttern ganske effektivt =)
Vis hele sitatet...
Rødsprit er dårlig for å tenne på slikt, det brenner for fort. Ellers så synes jeg det ikke er noen god ide å pyrre i skogen. Da ville jeg heller hatt rotvelta.

Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Hvis rotvelten ligger så utligjengelig som du påstår, hva er da problemet med å la den ligge?
Vis hele sitatet...
Stemmer i her.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis du absolutt skal fjerne rota, så få tak i en skytebas, eller skaff deg sprengningssertifikat klasse C.
Vis hele sitatet...
Klasse C er dessverre avvikla: http://www.at.skog.no/Naeringspoliti...fikat-klasse-C

Så da får man heller gjøre det ulovlig hvis man absolutt må, men det er jo ikke akkurat noe uvanlig i dette hjørnet av forumet