Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 57743
Hei! Nå er jeg tilbake etter en lang pause fra WIP og det er godt å se at det fortsatt er liv her på forumet!

Jeg gjør meg klar for paintballsesongen, og i den anledning har jeg også lenge eksperimentert med røykgranater til skogsspill. Mye røyk har det blitt og en del sinte naboer, men ingenting som i dag. Jeg satt og tenke til jeg kom på noe jeg hadde lest på nettet om KNO3 og stearin, men fant ikke igjen oppskriften og husker den heller ikke. Men nyskjerrig som jeg er så måtte jeg prøve. Dette hadde også vært supert da det blir enklere og lage en KNSU (kan arbeide ved lavere temp) og røyken skal visstnok være tykkere og ligge lavere. Størtse utfordringen er temperaturen, siden jeg ikke vil brenne ned all skogen på øya til kompisen min.

Uansett, jeg prøvde først i en liten skala uten noe hell, men ga meg ikke helt. Tl slutt, etter mye grubling og bittelitt regning bestemte jeg meg for noe slikt:

100g Stearin
125g Kaliumnitrat
25g sukker

Jeg smeltet stearinet i samme beholderen som jeg skulle fyre av ladningen i (hermetikk boks), over en propanflamme. da dette var helt smeltet helte jeg oppi miksen av KNO3 og Sukker. Videre rørte jeg godt rundt. fikk naturlig nokk en hvit, litt flytende blanding, så valgte derfor å tilsette noen gram til med KNO3. Dette lot jeg da stå og stivne og kjøle seg ned.

(Alt dette var basert på ren og skjær gjetting og noe erfaring med blandingsforrhold fra før, så dette er ikke noen oppskrift)

Da jeg følte meg klar for å fyre den av, helte jeg litt KNSU (ikke smeltet, bare blandet i glass) på toppen for å få tenning, satte en lunte i og tente på. KNSU'n brandt opp på vanlig vis og antente stearinet med sukkeret og kaliumnitratet. Fikk et massivt inferno, som var over like fort som det startet, og naturlig nok anntok jeg at dette var nok en fjasko. Det sluttet og brenne, og jeg snudde meg for å gå, i det jeg plutselig hørte det blussa opp igjen, og der sto røyskyen høy, tykk og hvit! Etter knappe 30 sekunder var hele jeg og halve mamma (som kom for å spørre hva i all verden jeg drev med) i røyk, og det ga seg ikke med det første. Den spøy ut røyk i et variert tepo (nesten pulserende) og holdt på slik i 5-7 minutter til hele nabolaget lå i røyk. Jeg prøvde til og med å slokke den, uten noe hell. Den slokket ikke før jeg hadde rukket å grave hullet jeg skulle dumpe den i, for å ikke forgifte heele byen.

Røyken på sin side luktet ikke mye, var fin og tett og lå relativt tungt. Hele greie nermet seg ikke temperaturen til KNSU så jeg ser for meg at dette i frmetiden kan brukes til røykgranater. Men det trenger litt eksperimentering. Har planer om å skape en litt mere vennelig blanding (da denne startet volsomt og brant ugjevnt) og jeg ser for meg noe slikt:

40 stearin
60 KNO3

eller

40 stearin
30 Sukker
30 KNO3

Da jeg velger å utelate sukkeret fra den første er det fordi jeg er usikker på om dette er relevant.

Dere er free to hjelpe meg med å komme fram til en god formel om dere har tid og evner. Dette virket i hvertfall veldig lovende og håper dere finner litt interesse i det. Skal se hva jeg får til i løpet av de neste ukene og se om jeg kommer opp med en oppskrift jeg kan poste, og etterhvert eventuelt komme med oppskrift på hele granaten med ''pull ring egnition''

Håper dette var av interesse for noen av dere!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Denne metoden heter: Legendary Smokebomb og er vell "Pyrosummit" som har funnet på dette. Leste denne oppskriften for ca. 1 år siden og var bare de som hadde film av det på youtube osv...!
Flott å få en tråd på dette!

Men her har dere i alle fall oppskriften med bilder!
http://www.pyrosummit.com/guides/mastermind/lsmoke.html

Står også Tanks to sMuLe Productions på bunden, og det er vel falke med crew.

Har foresten prøvd dette selv, men fikk ikke godt resultat, men mener jeg gjore noe feil og at det er litt vanskelig å tenne. Men skal si det fungerer bra hvis man får det til! Her er en film fra Pyrosummit:
http://www.youtube.com/watch?v=hRW8w6GhuAc (det må være den villeste røykbomba jeg noen gang har sett)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Har sett oppskrift på denne med parafin på samme side som jeg så testen med rekrystalisert også. Funker bra ja, men den er med parafin og ikke stearin. Men det funker nokk det og da. Grunnen til at denne danner mere røyk er fordi den er mere rolig i reaksjonen, og det blir veldig lite rødglødende gasser. Det blir røyk istedet.
Trådstarter
Det skal sier at jeg nylig var ute og laget en blanding etter oppskriften. Den var litt lei å få fyr på, men litt KNSU på toppen gjorde susen.
Var selv ute i dag for å teste "Legendary Smokebomb" oppskriften. Må si meg meget overrasket av røykutviklingen i forhold til den sakte brennhastigheten. Jeg laget en enkel 60/40/40 blanding av kno3/sukker/parafinvoks, og deretter hadde jeg dette i et papprør forsterket med mye alufolie. Som tenner brukte jeg et sterneskudd jeg stakk ned i toppen og tok bort igjen når det var antent. Selveste røykbomben røykte i vel 4 minutter.

Jeg må si at dette er en mye sikrere metode for uerfarne å lage røykbomber på, ettersom man både tar vekk rissiko for anntenning under smelting, ogrøykbombene blir mye bedre og utvikler ikke særlig mye flammer når dem brenner.
Trådstarter
Ja vil tro dette er den sikreste måten å lage røykbomber på etter det og bare blande KNO3 og sukker, tørt i et glass. Det eneste litt skumle er om sterinet i seg selv blir overopphetet og tenner. Viktig og ikke la det slippe til for mye luft, for jeg kan love dere at brennende stearin er lite koselig. Bortsett fra dette er det et ypperlig alternativ til vanlig KNSU. Rart det ikke er tatt opp før :P

Har forresten laget en granat med pull-pin. Tenkte og poste oppskrift til helgen
hm, vil det gå ann å bruke fargepigmenter i denne typen for å få farge på røyken? eller ødelegger stearinen det? bare en tanke jeg fikk
Jeg vet ikke, men ville ikke sett helt bort i fra det, siden denne oppskriften brenner med lavere temperatur etter det jeg har forstått
Ville jo vært meget bra om noen kunne ta initiativ til å kjøpe fargepigmenter for å teste dette. Hadde ikke thoryllo mer fargepigment igjen, eller var han tom?
Fargepigment som de som brukes for og farve leire/porselein serviser?
I såfall kan jeg kanskje få det testa ut. Har mine kontakter i glassblåsing og leire bransjen . (Neida, nabon driver med slikt og vil sikker dele)
Jeg testa ut legendary smoke bomb mixen, men første bomba var at lunta var defused...
Så jeg gravde litt i den etter jeg var sikker på at den var helt dau, og når jeg endelig klarte å antenne det, så funka det bra, helt til røyken ble forvandlet til store flammer i stedet...
Jaja... Får prøve igjen
Trådstarter
Stemmer! Den røyken brenner bra! Men jeg støper mixen i ett papprør, som jeg så stikker inn i et litt større ett, plugger igjen begge sidene og lager hull i pappen på siden ( ikke i selve bomba, men i den øvre delen av det store røret som da er hul) Pleier å ha på litt KNSU for å få tenning, den funker bra!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Prøvde dette nettopp, og det fungerte utmerket! Brukte forholdene 60/40/40. KNO3/sukker/stearin. Som noen sa så tente ikke miksen så veldig lett, men en god visco gjorde susen Denne skal jeg bruke fra nå av.
Gjorde nytt forsøk, og denne funka utmerket.... etter jeg klarte å tenne den
Viscoen funka ikke, siden stearinen "drepte" den. Tror det trakk inn i lunta, og ødela den eller noe.

Men lønner det seg å bruke melis fremfor sukker?
Merket at når jeg brukte sukker, så sank KNSU et helt på bunden, og stearinen fløt på toppen, og denne blandinga var langt verre å håndtere.

Med melis, så var det som om stearinen trakk inn, og dette var lettere å håndtere. Ble mer "deig" i konsistensen i stedet for mislykka blomkålsuppe
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Gikk helt fint med sukker for meg. Jeg bare smeltet stearinen, og hadde i halvparten av KNO3/C12H22O11- miksen, rørte godt, og hadde i resten. Deretter lot jeg den ligge i kjelen en liten stund og så tok jeg den ut av kjelen med hendene. Miksen var langt i fra varm nok til at det gjorde vondt. Den var lett å forme så jeg presset komposisjonen ned i et papprør, og dyttet en visco godt nedi. Deretter la jeg den i fryseren til litt senere på dagen. Kjempe fin røykmiks med ingen visuelle flammer.
Grunnen til at stearinet "trekker inn i meliset" er vel at melis indeholder 2% potetmel som da blir et bindemiddel hvis jeg ikke tar feil ?
Tror egentlig at det har mest å gjøre med at melis er så fint pulver, og blander seg mere inn, men sukker synker bare til bunds siden det er så store krystaller
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sukkerkornene er høy tetthet. Melis har mere overflate.
Stearinen skal liquifisere sukkeret i prinsippet? Er ikke sikker på hva det egentlig heter, men det kalles "Liquefaction" på engelsk. De forklarte det på mythbusters en gang.
Mener du "Liquefy"? Aldri hørt ordet "Liquefaction"...
"Liquiefy" betyr "Å gjøre flytende".

EDIT:
Fant dette på ettertid:
http://en.wikipedia.org/wiki/Liquification Så Liquification er ordet vi er etter.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Tenkte jeg kunne dele et bilde jeg tok av rundt 40g KNO3/stearin/sukker-røykmiks:

http://dump.warispeace.co.uk/372.jpg

Som dere ser så kom det mye røyk, men lite flammer
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Kommer det ikke flammer når den har sluttet å ryke som værst?
I noen filmer jeg har sett av "Legendary Smokebomb" så ryker det veldig bra, og til slutt så spyr den ut flammer! Som i slutten av denne: http://www.youtube.com/watch?v=hRW8w6GhuAc
Skjer ikke dette med deres røykbomber? Altså det brenner ikke i mine, men har nesten ikke testet ut noen Legendary Smokebomb, bare noen små.

Har ikke fått testet så mange røykbomber i det siste nå pga. naboer som begynner å bli så lei smell og røyk her i nabolaget så det ryker ut av øra på de. Haha tok dere den...!? "så det ryker ut av øra på de..." Neida skal slutte tøyse.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Kommer det ikke flammer når den har sluttet å ryke som værst?
I noen filmer jeg har sett av "Legendary Smokebomb" så ryker det veldig bra, og til slutt så spyr den ut flammer! Som i slutten av denne: http://www.youtube.com/watch?v=hRW8w6GhuAc
Skjer ikke dette med deres røykbomber? Altså det brenner ikke i mine, men har nesten ikke testet ut noen Legendary Smokebomb, bare noen små.

Har ikke fått testet så mange røykbomber i det siste nå pga. naboer som begynner å bli så lei smell og røyk her i nabolaget så det ryker ut av øra på de. Haha tok dere den...!? "så det ryker ut av øra på de..." Neida skal slutte tøyse.
Vis hele sitatet...
Kan vel tenkes at varmen som bygges opp etterhvert i en såpass stor ladning får stearinen til å koke og "eksplodere" slik telys gjør av og til. Kan kanskje være pga. alu folien som blir brukt til å bakke den inn med...
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Lager egentlig ikke så mye røykbomber selv, men litt eksperimentering er alltids gøy.
Det ikke noen flammer på mine. Eller selve casingen som er av papp pleier å ta fyr når røykmiksen har brent ferdig, men det er naturlig. Skal nevnes at jeg bruker dyse.
Trådstarter
Jeg har mine i papp, og de pleier ikke å brenne, men om du tar en lighter eller fyrstikk der røyken er som kraftigst får du deg et pent flammeshow

Vær forsiktig med det da, for den røyken brenner bra!
Ruben: På mine røykbomber med KNSU+ stearin har jeg også måttet bruke dyse (1/4 - 2/4 dyse) for ellers tar røyken fyr pga. for mye tilgang til oksygen, eller at røyken går for sakte ut av røret slik at den blir varm nok og tar fyr - Er ikke helt sikker på hvorfor, men det er det vel mulig noen andre kan avkrefte?
Det er forskjell på stearing og parafinvoks da. Parafinvoks er dyrere og man får kjøpt det på noen sportsbutikker hvor de har skismurning. De fleste seger den blandet med andre ting, men har kommet over en gang hvor den ble solgt ren. På ebay har de også ganske mye.

Får bede effekt ved paraffinvoks etter min mening.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Telys er vel paraffinvoks, er det ikke? Uten at jeg skal si noe sikkert.
Kan godt hende at stearin faktisk er en form av parafinvoks, ettersom det finnes flere typer, men jeg hadde likevel best resultat med parafinvoksen jeg kjøpte.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg tenker dog i retning at slike høye lys er av stearin og at telys er av parafinvoks.

Sitat fra forskning.no. Riktignok en annen sammenheng, men innholdet skulle være det samme. "Det er nemlig mange grunner til at vanlig parafinvoks, som er hovedingrediensen i telys, er et bedre alternativ enn dagens faste rakettbrennstoff."
Det er jo også en merkbar konsistensforskjell på høye stearinlys og telys også, så det er godt mulig. Noen burde lage en av telys og en av vanlig stearin og sammenlikne.
er det noen som har testa med farge enda?
jeg skal prøve så snart jeg får kaliumnitratet fra nordicchem
bestilte fargepulver fra kem.no, bestilte rødt, håper det funker like bra som oransj...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg mekka dette idag, enig at det var vannskelig og få fyr på men litt vanelig knsu gjorde susen. det jeg lurer på var om det er stor forskjell på vanelig stearin eller parafin basert stearin?
Takker for alle svar
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når det gjelder ratioen: 60/40/40 (kno3, sukker, stearin)... Måler dere det i gram? Klarer ikke helt å komme frem til hva som er rett når det gjelder gram av smeltet stearin eller før den er smeltet (Vist det er noen forskjell?)
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Blandingsforholdene er i gram
Er ikke noe forskjell på vekten om stearinet er smeltet eller ikke, selv veier jeg stearinet når det er hard.
Ka med å lage ei lita grup i midten av røykbomba menst den tørker(eit batteri eller noe smalt..) og ta litt svartkrutt(gunpowder) oppi så, og så ta ein visco-lunte oppi og sikre med 100%bommul?
Det må no vell da funke?:P har aldri prøvd, men skal i morra.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Ka med å lage ei lita grup i midten av røykbomba menst den tørker(eit batteri eller noe smalt..) og ta litt svartkrutt(gunpowder) oppi så, og så ta ein visco-lunte oppi og sikre med 100%bommul?
Det må no vell da funke?:P har aldri prøvd, men skal i morra.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hva vil du fram fram til? Jeg klarer ikke se for meg hva du mener her. 100% bomull? For øvrig vil BP isolert i en røykbombe (hvis jeg tolker dette rett) føre til at den sprenger og kanskje en brøkdel begynner å ryke. Det vil si; bortkastet KNSU.
OK, beklager eg tenkte ikkje på at alt skulle være tett..
men eg har no laget KNSU med stearin men får ikkje fyr på det:S så når dokke sei KNSU meinar dokke knsu 60:40 oppi ei panne og varmer det opp eller berre blande dei saman utan varme?:S
hjelp plis.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
OK, beklager eg tenkte ikkje på at alt skulle være tett..
men eg har no laget KNSU med stearin men får ikkje fyr på det:S så når dokke sei KNSU meinar dokke knsu 60:40 oppi ei panne og varmer det opp eller berre blande dei saman utan varme?:S
hjelp plis.
Vis hele sitatet...
Som regel når noen har noe oppi ei panne, er dette for å tilføre varme til hva enn som måtte befinne seg i panna. Ellers ville jo en hvilken som helst annen beholder fungert?
i dag testet jeg å lage dette. jeg tok 30g kno3, 20g sukker og 20g stearin. smelta stearinen i ei panne og deretter putta KNSU oppi. Så putta eg det i fleire lag med alu.folie og putta det i fryseren for å kjøle det ned. Da den hadde stått i fryseren en stund tok jeg den med ut og antente det med en gasspenn som jeg kjøpte på Biltema. Uansett, det funka ganske bra. Selve røykbomben varte kanskje 1 min og det var nesten ingen flammer, kun røyk Anbefales.
laga en blanding på 120g kno3 og 120g sukker + 80g stearin! Laget denne i en dorull.. Varte i ca. 5min! Anbefalest! litt startproblemer, men fikk det til ved hjelp av en liten grop i selve stoffet.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Selges parafin voks på KEM (Kunstnernes Eget Materialutsalg) i Oslo også, bare som opplysning.
De har også en nettshop: www.kem.no
Koster rundt 100kr for 1kg mener jeg å huske.
Fungerer flott, men regner med at vanelig stearin fra for eksempel te-lys også vil fungerer helt greit.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fin den.
Hvor stor var den?
lagde en sånn røykbombe med stearin i går! funka utrolig bra å legge litt svartkrutt på toppen og et tynt lag med silkepappir over for å tenne den! ikke det at den røyk så utrolig bra, må ha stuka litt med blandinga...
Denne var vell ca. 100+100g

5 telys i en maisboks... blandet litt å litt.. brukte smeltet knsu for å fyre på.
bruker dere dyse?
Testa foresten en veldig enkel metode til å få røyken svart!
Blanda kno3/sukker tørt i en plastpose, putta posen med knsu i en beholder og da ble røyken køl svart pga posen... kom noe svart gugge ut av den også... så ut som om plastposen fikk reaksjonen til å bli litt anderledes
Jeg laget en dyse av aluminiumsfolien ja.. brukte ganske mange lag med alu folie, og laget ett hul på midten.
Kan et stjerneskudd brukes som lunte her?
Det kommer litt an på.
Selv har mine stjerneskudd dødd ut istedenfor å antenne miksen dersom jeg ikke har vært flink nok til å helle ut den overflødige voksen.
Men borer du et hull som er litt større enn stjerneskuddet så går det vanligvis bra.
Sist endret av Knask; 27. januar 2009 kl. 20:31.